Utvalget av F1x med 3 liter diesel og UTEN xDrive er egentlig ganske ræva i Norge.
Jeg slet veldig med å finne en siden xDrive er uaktuelt for meg. For å gjøre det enda verre, så har mange bakhjulstrekkere (i hvertfall med 3 liter) 2VH Integral Active Steering, som altså er aktiv styring med svinging på bakhjulene, noe som også var uaktuelt for meg.
Ut ifra hva jeg har sett så blir det ganske dyrt hvis aktuatoren til bakhjulstyringen må byttes. Men mener å huske at noen her har klart å overhale den til en brøkdel av prisen.
Det som er verdt å huske på når det kommer til 525d 3.0l er at de har 8HP45 girkassen i stedenfor 8HP70 som 530d/535d/M550d har. Førstnevnte har visstnok også en svakhet med et planetgir, men hvor utbredt dette faktisk er vet jeg ikke. Begynner først som en ulelyd/sirenelyd i revers, og ender til slutt med havari.
Det positive med den 25d 204hk motoren er at den er identisk til 30d 245hk motoren, kun software er annerledes så ved tuning så får du samme effekten som 245hk motoren får ved tuning. Men dette kan jo ha negativ effekt på girkassen.
Originale M-Sport biler uten xDrive har M-Sport understell som standard.
Import av bil er vel alt annet enn lønnsomt nå for tiden, så det er vel en sjanse for at du må betale mer enn det smaker for å importere noe brukbart.
Sportsautomat er kun software, så du kan fint ettermontere girvelger og paddles og kode inn sportsautomat software om du ønsker det. Girkassen i seg selv er lik.
Jeg hadde S676 HiFi med MatchUp 7BMW forsterker i den F11n jeg hadde og syns det spilte veldig bra, langt bedre enn original HiFi. Men med tanke på dine tidligere biler så er det nok langt i fra godt nok for deg 😅 Men bør vel uansett ha HiFi som minstekrav, for med standard anlegg så ligger det vel fint lite av kabler klart baki.
Comfort Access på F1x og F0x er vel kjent for å ikke være av den aller beste. Går mye dørhåndtak på de syns jeg, og du får jo en hel bok med feilmeldinger i iDrive siden de tydeligvis deler sikring med en del andre systemer.
Jeg personlig vil si at comfortseter er et must, men sportseter kan fint leves med. Så fremt du ikke har noe supersjeldent Individual interiør så er det jo heller ikke sååå vanskelig å oppdrive comfortstoler som du kan ettermontere.
På den jeg eide ble luftbelger byttet på 127k, støtdempere bak på 132k og EGR ventil på 142k, ellers var det bare service og skiver/klosser som ble byttet.