Gå til innhold

idapederse

Medlem
  • Innholdsteller

    340
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    10

idapederse vant dagen sist Mai 19 2024

idapederse hadde mest likt innhold!

Om idapederse

  • Bursdag Mars 25

Profile Information

  • Kjønn:
    Kvinne
  • Bosted:
    Oslo
  • Interesser:
    Bil og fotografering
  • Kjøretøy
    E60, i3

Nylige profilbesøk

1976 profilvisninger
  1. Haha, herregud som jeg koser meg med å bla gjennom denne tråden her jeg ligger med en liten en som har formiddagsluren sin. Humoren er så tørr og midt i blinken for min del at det nesten er vondt, skremmende hvor like vi er der. Holdt på å le mini av puppen her når jeg leste om bøtta med kjølevæske og hvordan du greide å treffe denne både ved tapping og ved demontering av radiator. Og tørrfisken… Gud hjelpe meg. Spennende prosjekt som jeg virkelig gleder meg til å se ferdigstilt. Og morsomt med disse kuppene av noen biler (og interiør) du kommer over og flipper videre.
  2. Lurer på hva vi skal finne på den dagen vi går tomme for retrofits og andre kule greier som kan gjøres, jeg 😂 Samtidig har jeg jo flere ganger tenkt at vi må nærme oss det stadiet nå, men det dukker jo stadig opp nye ting å finne på 🤭
  3. Så hyggelig å høre, tusen takk! Nå er det @CHNilsen som skal ha æren for å dokumentere prosessen underveis, han har vært veldig flink der. Angående bilder av bilen håper jeg at jeg en dag finner igjen litt av den gleden jeg hadde i å ta bilder tidligere, den har dessverre vært litt fraværende de siste par årene. Tror jeg mista litt av «piffen» når jeg flytta ned hit til Oslo, hjemme i Tromsø får du jo nesten bildene «gratis» med fjell og fjorder omtrent hvor enn du snur deg. Merker i alle fall at gleden er større ved bildetaking nordpå, men det har sikkert noe med egen innstilling å gjøre også. 😅
  4. Desember har vært en merkemåned - i midten av desember runda vi 340 000 kilometer: Parkeringsbremsen som lager lampe, skulle tatt av den før jeg tok bildet. 🥲 Og den 10. desember var det hele 10 år siden jeg satte meg spent på et Widerøe-fly til Førde for å hente min aller første BMW. Første, men også nåværende - tiden flyr i godt selskap. 😅 Nå laget jeg jo større «jubileumspost» for 2 år siden, og jeg har dessverre ikke fylt på med så veldig mange flere bilder siden den tid, men tenkte jeg kunne legge ved et par favoritter allikevel, samt et par bilder som viser reisen hittil. Vi startet jo tross alt her, med 16" Megafelger med piggdekk (205/60R16 Hakkapeliitta 8, og jeg tuller ikke når jeg skriver livets vinterdekk her altså! De skulle bare fortsatt med den modellen, piggene satt som bare det 😅) skikkelig bra fitment: Via Style 244 (liker designet veldig godt) med 225/50R17 Hakkapeliitta R3 som ikke satt altfor gærent når vi fikk på 20mm spacere foran og bak - og naturligvis noe lavere enn på bildene over 😅 Til Style 218 med 235/40R19 Hakkapeliitta R3 som sitter som støpt: På sommer var det opprinnelig Style 244 som fulgte med, men Ida slo på stortromma og klinka til med GS Fighter II i 19", med 245/35R19 Sonar-dekk av et eller annet slag rund baut - det var stas, det: Det samme var det å kjøre uten skilter foran, og a’ mor hadde naturligvis vært på Gatebil det året og stilt ut: Til det som står på i dag og som vi alle kjenner så uendelig godt etter 6 sesonger - Niche Essen M146 med 235/35R20 (her blir det 245/35 neste gang det trengs nye fordekk) og 285/30R20 Michelin Pilot Sport 4S: Om jeg noen gang skulle gått bort fra disse måtte det trolig blitt noe ala Work VSXX med dobbel leppe (de kler E6x så sykt bra) eller noe så jålete som Vossen Evo-2 - men de koster jo mer enn bilen selv, så det skjer jo ikke. 😆 Men nok om det - vi (les: @CHNilsen ) har jo fått gjort litt mer greier med bilen de siste månedene, så her kommer en liten oppdatering på det også. En litt mindre oppgradering helt først, med tanke på videre planer - gått fra 400 til 600w vifte, byttet på få minutter, siden den står så lett tilgjengelig: Det er i tillegg blitt byttet olje på servo, ved hjelp av den gode gamle «ratte/suge/fylle»-metoden: Det var mildt sagt på høy tid - fargen på oljen tyder ikke akkurat på at det «bare» er 3 år siden sist: Diff har også fått ny olje, her er det 4 år siden forrige bytte: Bremsevæske var det også tid for å bytte nå i desember: Greit å få unna litt sånne greier iblant også. Bilen er jo utstyrt med lyspakke fra fabrikk, men lyset i dørlommene har alltid vært så svakt at det har vært nærmest ikke-eksisterende, selv på sterkeste lysstyrke. Der har vi ønsket å se på mulighetene for å forbedre på noe vis, og løsningen ble å kjøpe inn fra E92. Her var dog koblingshylsa en del mindre enn på E60, så han har vært nødt til å være kreativ og bore opp hylsene så de passet. Her er det dessverre dårlig fokus på bildene, men dere skjønner greia: LED-enhet ble byttet ut med ny, uoriginal del med ønsket lysstyrke: Lillesjefen tok også turen innom for å prøvesitte litt: Måtte klippe litt i ledningsnettet for å legge inn 2-pins kobling: Og voilà: MYE bedre enn det var, nå er det jo faktisk mulig å se hva som ligger oppi der når det er mørkt. Og når vi er inne på dører ble det også med hjelp fra @Saltkjelen byttet ut lys under dørene tidligere i høst - fra halogen til LED fra G-serie. Måtte bytte fra 2- til 4-pins kontakt for å få det til å fungere, men det ble ganske så bra! Før: Etter: Ei lita greie som gjør ganske mye, spør du meg: Etter den større jobben som var gjort på bakstillingen i februar har det vært noe ulyd og klunking i drivverket bak, men med kilometerstanden vi er på nå er det ikke så rart at det var på tide med litt utskiftninger her: Hjullagrene var ikke overraskende ikke langt unna å være kaputt (de har såvidt jeg vet stått på siden bilen var ny), det samme var den ene drivknuten. Greit oppspiste bremseskjold, men med tanke på hvor kort de lever på nyere modeller er kvaliteten her imponerende. Spørs om de nye holder like lenge, de har sikkert gjort noe med produksjonsmåte eller materialer siden 2007. 😅 Demonterte og sandblåste like greit spindelen når vi først var i gang: Og det ble seende riktig så fresht ut med nye deler montert: Bilen føles enormt mye bedre ut etter utført jobb, men det er dessverre fortsatt noe klunking idet bilen begynner å rulle eller settes i gir. Lurer på om det er diffen som er skifteklar i så tilfelle, eller kan det være noe annet? Tips og erfaringer tas gjerne imot med stor takk!
  5. Takk for det! 🥰 Vi har begge deler, er ikke mer grunn bak det enn at vi ikke føler oss sikre på at Wokeby-løsningen faktisk holder helt tett. 😅 Ladekabelen tåler det jo fint uansett, men ikke sikker andre ting som skulle kunne havne der tåler fukt like godt 😊
  6. Tusen takk skal du ha! 🥰 Jeg velger å skylde på ammetåka når det kommer til mangelfulle svar, beklager 😆 Ble veldig riktig med både solskjerming og nappaskinn, tusen takk 😁 Moro å kunne bidra til at E60 kanskje virker litt mer spennende, er jo så utrolig mye kult man kan gjøre med disse bilene - og så er det jo en generasjon jeg selv er litt ekstra svak for. 🥰 Synes også designet har tålt tidens tann utrolig bra, jeg tenker i alle fall ikke på disse som gamle biler. Om det er fornektelse eller noe annet får være en annen sak da, haha.
  7. Litt trist at det er en del E6x som går i pressa nå, men samtidig er det jo som du sier veldig fint for vår del - mer spennende utstyr å plukke til en okei penge 😁 Nappa er helt utrolig digg!
  8. Det gjorde seg med litt Nappa, ja! 😍 Tusen takk!
  9. Nå har det rukket å hope seg opp med litt greier siden forrige post, så her kommer et lite sammendrag fra de siste månedene med noe av det som er gjort. Har deltatt på fint lite av dette selv, men @CHNilsenhar stått på og fiksa der han har hatt mulighet. 😊 Først ut er vanntett oppbevaringsbag til i3-frunken, kjøpt herfra: Ble som forventet seende sånn ut: Kvalitetsmessig føles den bra, virker som et godt stykke arbeid. Siden vi nå stort sett styrer med vogn inn og ut av bagasjerommet er det deilig å kunne oppbevare ladekabelen her istedenfor under bagasjerommet hvor den tidligere har hatt bosted. På E60 har det vært litt mer greier. 😅 Gitt punkteringshistorikken vår (den er ganske kjedelig faktisk) på den bilen der har vi ofte tenkt at det kanskje ikke hadde vært så dumt med et reservehjul nedi reservehjulsbrønnen der, men i mange år har det bare blitt med tanken - i alle fall frem til @CHNilsen og @Saltkjelen snublet over et reservehjul hos en bilopphugger en gang i sommer. Dekket var fra 2004, så det var uaktuelt å ha liggende - det ble dermed sendt forespørsel til Continental i Tyskland, og de leverte: Måtte jo ryddes litt plass til dette da, og gudene skal vite at sånn her har det ikke sett ut oppi der noen gang i mitt eie - ikke engang da jeg henta bilen for straks 10 år siden var det så tomt nedi der: Resten av prosessen i bilder her: CIC-kontrolleren har vært litt slitt i hjørnene siden bilen fikk montert CIC for noen år siden: Det var derfor spennende når det plutselig dukka opp en mulighet for å bytte til nye knapper - legg merke til at CD-knappen byttes ut med MEDIA-knapp: Ser litt mer ryddig og tidsriktig ut, og da skjønner jo kanskje jeg også at den faktisk ikke biter om jeg trykker på den - kommer jo ikke rett inn på CD som jeg alltid har trodd (og dermed aldri har testa), det er jo faktisk en shortcut til - ja, nettopp - media. 😅 Etter å ha funnet småbiter på steder de ikke hørte hjemme i sommer sendte jeg også følgende melding til sjefen: Det var nemlig på høy tid å få byttet denne: Den har gjort sitt og litt til, for å si det sånn: Midtkonsollen i Dakota-skinn har vi også vinket farvel til: Til fordel for… Midtkonsoll i Nappa-skinn! Fornøyd med den, føles så mye mer eksklusivt - og ser også bra ut: Utrolig fornøyd med den oppgraderingen! Men med midtkonsoll i nappa må jo også dørtrekkene oppgraderes litt: Og siden vi nå har en som trolig (forhåpentligvis) blir å tilbringe sine timer i baksetet på E60 med årene, kunne vi jo ikke bare klæsje opp solskjerming fra BilXtra - vi gikk det ekstra steget. Utfordringen der var bare at vi måtte finne dørtrekk med både lyspakke og rullegardiner, og når vi endelig fant de var skinnet feil - så det måtte flyttes over. Da måtte det først bores litt for å få av det gamle: Før det riktige skinnet kunne monteres: Og det endelige resultatet ble riktig så bra: Komforten hans i baksetet skal det i alle fall ikke stå på i årene fremover, med hans helt egne komfortstol - en Cybex Sirona T Plus: Denne blir nok stående i E60 fast, i i3 har vi foreløpig fortsatt babybilstolen i bruk. Er så kjekt å bare klipse den på vognunderstellet og gå videre med livet. i3 brukes jo også stort sett til bykjøring i lavere hastigheter, mens det er E60 som tar de lengre turene med høyere hastigheter - da gir det også mening å ha den tryggeste av stolene i denne bilen. Med rullegardiner i siderutene må jo rollo i bakruta på plass også - denne er lagt klar, det samme er knappen: Men vi har fortsatt igjen å legge opp strøm så den (forhåpentligvis) funker. Dette får det bli mer om i en annen post, tenker jeg runder av her for i dag. Da har jeg i alle fall kommet med et lite livstegn om ikke annet. 😅 Livet er ganske så ålreit for tiden, men siden jeg ikke får meg til å sitte med telefonen mens mini er våken (foreløpig legger vi oss samtidig på kvelden 😆) blir det ofte litt short med tid til poster som dette. Skal prøve å ikke la det gå 4 mnd til neste gang da! 😅
  10. Ser ut som en fin ferietur, det tårnet i skogen skulle jeg gjerne sett litt nærmere på selv. Og gratulerer med ryddig og fin i3S! Tror dere kommer til å bli strålende fornøyd med den. 😄
  11. Kan tenkes. Enten det eller at venstre side er mer utsatt mtp ulykker? Føler ikke at jeg har noe holdepunkt for en sånn teori heller, men 😅
  12. Mener det var venstre side vi slet med å finne motor til også, er noe med den siden tydeligvis. 😅 Blir spennende når du får alt på plass da! 🥳
  13. Tusen takk! 😄 Så det nettopp selv, artig. Og selvfølgelig alltid stas med litt oppmerksomhet rundt bilen 😊
  14. Takk og takk! 😄 Begynner å bli lite igjen å gjøre på denne nå tror jeg, haha 😅 Tusen takk! 😄
  15. Skinn og tre i kombinasjon slår sjeldent feil! 🥰 Vi endte på rundt 3000,- for låsekasser og -motorer, det meste ble funnet på finndel.no. 😊 Kode må jeg nesten prøve å komme tilbake til deg på, det har jeg dessverre ikke for hånden akkurat nå 😅
×
×
  • Opprett ny...