Hører heller ikke noe galt på denne videoen.
Det lureste du kan gjøre etter min mening er å kontrollere slakk manuelt i kjede, med denne prosedyren. Dette kan du gjøre en gang i året for eksempel, da har du kontroll (ikke gitt at det ikke havarerer av andre grunner, men dette er der du får mest og best svar, for minst mulig innsats. Det er ikke dumt og montere ny strammer, av nyeste revisjon samtidig etter du har målt, da disse er litt lenger og kan ta opp mer slakk . Det enkleste da er å demontere DPF, demontere kjedestrammer, for å så måle med dette verktøyet.
Du kan kjøpe dette verktøyet og bruke til å måle slakk i øvre registerkjede, ved å demontere øvre kjedestrammer og skru inn denne. (ringen som er på verktøyet har aldri skulles brukes på de jeg har sjekket på, så sjekk på din bil evt. Hvis ikke kan noen her inne hjelpe med å sjekke opp i manual for deg. (https://www.koedbmw.com/no-no/product/83302353281)
Her vil det komme en tapp ut i midten som skal indikere hvor mye slakk det er i kjede.
Du får da 5 alternativer i manualen som man skal sjekke verktøyet opp mot.
Grafikk A :
Grafikk B :
Grafikk C :
Grafikk D :
Grafikk E :
Når du velger i ista hvilken grafikk som ligner mest på hva du ser på verktøyet, så får du en av to beskjeder. Enten er kjede OK, og du blir anbefalt og bytte til siste versjon kjedestramer. Eller så får du beskjed om å kontrollere videre (dette har jeg ikke fullført selv, dersom jeg bare bytter komplett register dersom den ikke kommer ut som OK.
Har kontrollert på flere motorer, ene jeg kontrollerte var lik grafikk D, altså at verktøyet lå helt flush, her fikk jeg OK, og byttet bare kjedestrammer.
På en annen motor hadde jeg et utslag som var langt værre enn grafikk E, og her legger jeg med video om hvordan det så ut. Dette måtte byttes!
8E6B43D7-E627-4883-BD11-C0B03CB8FD0B (1).MP4 2.33 MB · 0 downloads
Håper dette var en grei forklaring på den ?"riktige"? måten å bestemme om kjede er for slakkt eller ikke.