Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :)
 

Lurte på om noen her veit hvordan jeg kan få blinklysa på (2008 mod, E92) til å lyse SAMMEN med parklysa?
Har sjekka litt omkring men finner ikke noe konkret svar.

Jeg vil HELST kode om. Ikke bruke noe modul.
Er det noen her som kan ta på seg denne jobben? I nærheten av Drammen. Kan godt reise litt. Bare spørs hvor langt.
Betaler også selvsagt.

Legger ved ett eksempel bilde under:

 

post-59977-0-05717700-1404613603_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Lurte på om noen her veit hvordan jeg kan få blinklysa på (2008 mod, E92) til å lyse SAMMEN med parklysa?

Har sjekka litt omkring men finner ikke noe konkret svar.

Jeg vil HELST kode om. Ikke bruke noe modul.

Er det noen her som kan ta på seg denne jobben? I nærheten av Drammen. Kan godt reise litt. Bare spørs hvor langt.

Betaler også selvsagt.

Legger ved ett eksempel bilde under:

 

attachicon.gif3513720967_a381046de0_b.jpg

 

Det er null stress ;) Bare å kode "Sidemarker_US" til aktiv, og så slå på strømmen til sidemarker lys til wert02 eller wert03 avhengig om du har xenonlys eller ikke :)

(USA lysa) heter litt forskjellig på hver enkelt modul, men på min FRM3 modul som passer til 2010 3 serie og 1 serie så kalles de to linjene du må endre:

 

SIDEMARKER_US_MIT_FRA_V (Aktivere sidemarker light, altså blinklysa som parklys)

PWM_FRA_V_FKT_SIDEMARKER (Aktivere strømmen til sidemarker lys som parklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål angående OBD ledninger til koding!

 

Driver med koding av BMW, og bruker en K+DCAN USB-OBD ledning som fungerer glimrende på både E39, E46 og min E87.

Men så prøvde jeg å kode en 2010 modell E92, og så da fungerte den ikke noe bra, og fikk ikke kontakt med bilen! Prøvde også på en 2010 E81, og der fungerte den heller ikke.

 

Etter hva jeg leste på et annet forum:

"Models that require D-CAN:

- E60, E61 after 3/2007, E83 after 9/2006, E81, E87 after 3/2007, E90, E91, E92, E93 after 3/2007"

 

Så da skjønner jeg ikke hvorfor min K+DCAN ledning ikke skal fungere på en ny 1 serie eller 3 serie? :) Burde ikke min ledning fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre biler bruker to ledninger til K-line, så da er pinne 7 og 8 lasket sammen i kabelen. Halvnye biler bruker kun en ledning til K-line (pinne 7, pinne 8 er ikke i bruk her), mens biler produsert fra ca. 2009 benytter pinne 8 til ethernet. Det er denne pinne 8 som skaper problemer for deg, da den får signal et sted den ikke skal ha, grunnet laskingen.

 

Endel kabler blir derfor levert med et adapter som lasker/ulasker disse alt etterom (har selv et slikt, men aner ikke hvilken vei det går), alternativt kan du klippe ledningen til pinne 8, men det er kanskje litt vel drastisk.

 

buchse_obd_dcan_adapter1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, takk for bra svar! Det var godt å få klarhet i hvorfor det ikke funka! :)

Har lest at de nyere bilene hadde ethernet på pinne 8, men trodde ikke dette gjaldt  e-serien, men det gjør det tydeligvis! :)

 

Så på disse nyere bilene med pinne 8 til ethernet så kan jeg da altså bruke en OBD-USB ledning med adapter eller en OBD-Ethernet ledning for koding/diagnostering? :)

OBD-Ethernet funker vel sikkert bare på de som har den pinne 8 til ethernet da regner jeg med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethernet på "e-biler" fungerer kun opp mot iDrive såvidt meg bekjent, så tror ikke du kommer så langt der. Kablingen går direkte inn til CIC-computeren, og kan bl.a. brukes til kartoppdatering og litt andre småting.

Du må enten skaffe deg adapter, eller klippe/modifisere kabelen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethernet på "e-biler" fungerer kun opp mot iDrive såvidt meg bekjent, så tror ikke du kommer så langt der. Kablingen går direkte inn til CIC-computeren, og kan bl.a. brukes til kartoppdatering og litt andre småting.

Du må enten skaffe deg adapter, eller klippe/modifisere kabelen du har.

Ahaa skjønner!

Takker og bukker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive litt om den første alvorlige kodingen jeg har gjort på bilen min (03/04 530i).

Denne bilen kom med SA638, Motorola-telefon i armlenet og Everest TCU på venstre side i bagasjerommet. Selv om SA638 benytter bluetooth og telefonen altså er trådløs var det umulig å pare min Nokia Lumia 1020 med bilen.

Så da var det bare å gå til innkjøp av en nyere TCU 1.5 fra Ebay. Dette er en nyere variant enn everestburken som gjør at man kan benytte andre telefoner enn den medfølgende motorolatelefonen Endte opp med en TCU 1.5 fra Storbritannia siden en arbeidskollega bor der og kunne ta med denne til Norge når som helst.

I helga har jeg montert den nye TCUen og slitt fælt med koding av bilen. Det eneste jeg hadde kodet før dette var å vise viftehastighet på IHKA når denne står i auto (GEBL_ANZEIGE_AUTO = aktiv).

Å skru inn ny TCU er enkelt så det tok ti minutter. Ved "reboot" av bilen fikk jeg som ventet opp to feil:

  • SOS Call System Malfunction
  • Insert SIM Card

Men jeg fikk med en gang paret telefonen og mikrofon i bilen fungerte. Telefonknappen på rattet fungerte ikke og jeg fikk ikke opp kontaktlista fra telefonen.

 

Men disse feilene skulle jeg vel lett fjerne, tenkte jeg...

Å bytte ut SA638 med SA633 i CAS og LMA gikk greit med NCSExpert. Det samme gjorde bytting av VIN i den nye TCUen med Tool32. Men koding av CAPPL og TCU med NCSExpert ble et slit. De første forsøkene på koding ble gjort med FSW_PSW.MAN for en og en ECU (altså CAPL og TCUM). Det fungerte aldri. Det så ut til at verdiene ble skrevet korrekt til hver sin ECU, men fikk alltid opp de samme to feilene som nevnt over. Til slutt bestemte jeg meg for å kode med komplett FSW_PSW.MAN hvor jeg hadde satt omtrent alt som har med SIM og TELEMATIK til nicht_aktiv. Etter å ha ventet i 20 minutter satte jeg på tenningen i bilen igjen og de to feilene dukket ikke opp. La merke til at CCC nå var på tysk og at telefonen virket. Kontaktlista vises på CCC og alt er bare fryd og gammen. Språket var det bare å bytte igjen i CCC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som vet hva man skal krysse av på bmw scanner 1.4 for å få blinklysene til å blinke når man låser opp bilen? :)

Har en 320D 2003 modell, de blinker når man låser men ikke låser opp, er det og mulig å få bilen til å slå på lysene samtidig?

Eller krever det litt annen programmering?

 

Veldig nysgjerrig da scanneren hjalp meg å fikse et problem så da er det på neste :)

Takker for alle eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethernet på "e-biler" fungerer kun opp mot iDrive såvidt meg bekjent, så tror ikke du kommer så langt der. Kablingen går direkte inn til CIC-computeren, og kan bl.a. brukes til kartoppdatering og litt andre småting.Du må enten skaffe deg adapter, eller klippe/modifisere kabelen du har.

Så oss med e bil som er nyere enn 2009 men ikke har idrive/CIC trenger ikke å tenke på dette med adapter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...