Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo faktisk slike jeg har, men jeg tror bare jeg har ti stykker. Får slenge inn en bestilling på noen til, så får jeg se hva jeg ender opp med.

 

Du har kun limt noe tynt stål bak på skiltet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var følgende:

 

- Demonterte frontfanger (på min er støtfanger fast i bilen og ikke fanger)

- Limte 20stk magneter på basiden av skiltet. Maskerte frontfanger med maskeringstape, der skiltet skal ligge.

- Når limen var herdet tapet jeg fast skiltet der det skullel være.

- Deretter renset jeg baksiden av fanger og la 30 magneter utover (to i høyden i endene). Disse vil jo automatisk legge seg over magnetene som er limt på skiltet.

- Så la jeg lim rundt/over magnetene. Lot det stå til limen var herdet.

 

Bruker maskeringstape over magnetene på skiltet for å unngå metall mot lakk. Bytter denne med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut med den fronten.  :smile:

Når det gjelder feste av skilt foran, så bare limte jeg mitt med dobbelsidig tape. Da kom det tett inntil fangeren, og hvis jeg må av er det jo bare å lime på nytt.

Men lurer på felgplanene dine til våren siden du selger begge Hartge settene.  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dobbelsidig tape før, og det var en god idé helt til jeg fant skiltet liggende på bakken foran bilen en dag. :) Borrelås har jeg vært mer heldig med, og ser for meg jeg ender opp med det igjen, med mindre magnetene ankommer veldig fort.

 

Jeg vet ikke hva jeg ender opp med til sommeren, men på 1-serien ser jeg for meg det blir style 225 eller style 403. Jeg har også de originale style 208 M-tech-felgene liggende om det skulle bli krise. :)

 

Til 5-serien kunne jeg tenkt meg CH-R, men det blir uansett ikke innkjøp før Hartge-felgene er solgt. I tillegg koster jo euroen mer enn det smaker for tiden. Om Hartge-felgene ikke skulle bli solgt i løpet av vinteren blir de nok reparert, så får jeg se om jeg bruker de, eller om jeg finner noe annet (style 225/403 går jo her også med spacere til nøds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten og meningsløs oppdatering, med en god del bilder og masse kjedelig tekst.

 
For et par dager siden begynte jeg å montere Harman/Kardon-anlegget jeg har hatt liggende en "liten" stund.
 
IMG_5132_zps437aa899.jpg
 
Dørtrekk av:
 
IMG_5133_zps0df44e82.jpg
 
Brukte forøvrig denne videoen når jeg skulle ta av trekket, den forklarer det meste. :)
 


 
"Trekanten" på plass med diskant. Kjøpte naturligvis deksel med logo. :)
 
IMG_5137_zps537503ed.jpg
 
Gammel vs. ny mellomtone. Magneten på den nye var faktisk mindre, men jeg satser på de som har laget dette har hatt litt peiling. :)
 
IMG_5140_zps35b69a8e.jpg
 
Diskanten plugges rett inn i mellomtonen, så er det bare å montere det hele:
 
IMG_5142_zpsfac042f4.jpg
 
Jeg begynte på mer av dette, men jeg fant ut at jeg at manglet en del eller fem (slik er det alltid for min del når jeg kommer litt i gang), så da blir det dessverre en liten stopp der. Kommer likevel til å bytte elementer i den andre døren også for å få det symmetrisk. Såvidt jeg har fått med meg skal originalspilleren spille greit med disse.
 
Neste prosjekt var ny antenne. Ettersom bilen ikke hadde noen form for navigasjon fra fabrikk hadde den naturligvis ikke GPS-antenne heller. Jeg har brukt en uoriginal antenne som er festet i speedometerkuppelen, men denne sliter med å finne signalet om jeg har tatt en ferje e.l. slik at bilen plutselig ikke er der den ble stoppet. Har hatt ny antenne liggende en stund, men kjøpte kabel til denne for ikke så lenge siden. BMW selger ikke kabel for dette, så sater på at eBay-kabelen min gjør jobben. :)
 
For å fjerne antennen må man av med en mutter under taket, så dekslene på C-stolpene må av. Da klarer man akkurat å bøye taktrekket nok ned til at man kommer til.
 
Antenne fjernet:
 
IMG_5170_zps781f006e.jpg
 
Gammel vs. ny. Den nye har også ledning for mobilantenne, men den kommer ikke jeg til å ta i bruk.
 
IMG_5169_zps4849d043.jpg
 
 
Mutter og festeplaten for kontaktene:
 
IMG_5178_zpsf50a91b0.jpg
 
Det hele på plass:
 
IMG_5180_zps5e74c234.jpg
 
Ettersom jeg var i gang begynte jeg å kikke litt på baksetene (måtte ut med litt av de for å strekke frem GPS-kabelen), så jeg tenkte jeg skulle se hvordan 1M baksetene jeg har liggende passet. Disse baksetene kjøpte jeg faktisk før jeg kjøpte forsetene, så de har ligget en stund de også. :)
 
Jeg visste at den ene hjørneputen(?) til 1M-setet var knekt, så jeg bekymret meg litt for hvordan det skulle bli å bruke basen fra den jeg hadde i bilen fra før.
 
IMG_5181_zps3beb979d.jpg
 
IMG_5182_zpsffe10e1f.jpg
 
Heldigvis satt trekket bare i en form for klips, så det gikk ganske greit å bytte dette over.
 
Trekket av (beklager det mørke bildet):
 
IMG_5185_zpsde04da08.jpg

 

Merkelappen på 1M-skinnet. Dette skinnet ble kun levert til 1M som kun kom som e82. :D

 

IMG_5186_zpsdf4c25f7.jpg

 

Min gamle demontert:

 

IMG_5187_zps7b588e6b.jpg

 

...så med 1M-skinnet på plass.

 

IMG_5188_zps934210b9.jpg

 

Resten av delene (benk og rygg) regnet jeg at passet rett inn, men der var jeg nok litt optimistisk gitt...

 

Fant fort ut at ryggene ikke var heeeelt like:

 

IMG_5189_zpsc24f8bc7.jpg

 

Så da kom man til det punktet der man vurderer om man skal gi opp dette prosjektet, eller prøve å løse det på et vis. Jeg begynte å fikle litt og fant ut at det gikk relativt greit å demontere trekket fra setebasen.

 

IMG_5190_zpsd833fc4a.jpg

 

Begge demontert, her ser man tydelig forskjell på de to.

 

IMG_5191_zps7da5c5f6.jpg

 

Dessverre hang trekket fast i skummen, og denne var heller ikke lik på de to setene. Det hadde nok gått å skjært ut av skummen i 1M-setet, men jeg ville heller bruke skummen fra mine seter for å få det skikkelig, så da ble det å skille trekk fra skummen.

 

Dette hang i slike små ringer som ble nøye bøyd opp og demontert.

 

IMG_5192_zpsdd5524c7.jpg

 

IMG_5194_zps95ddf4a9.jpg

 

Etter en liten stund ble det da slik:

 

IMG_5195_zps99bc9dbf.jpg

 

...og slik:

 

IMG_5196_zps1a98dece.jpg

 

Så var det til å montere 1M-trekket på mitt gamle (og veldig gule) skum. Ringene ble tredd tilbake, og så klemt sammen igjen. Her ser man også litt av forskjellen på de to:

 

IMG_5197_zps62f249f0.jpg

 

Så da var det bare å klippe ut:

 

IMG_5199_zpsbb06ef7e.jpg

 

Så montere det hele, og så har man en (halv) e81 1M bakseterygg. :)

 

IMG_5200_zpsa5f0f177.jpg

 

Når det gjelder ryggen kunne jeg nok brukt deler fra et vanlig sort skinninteriør som kommer fra en e81, da denne ikke har de oransje detaljene, men det var nå dette jeg hadde, så da ble det slik. :) Nå gjenstår resten av ryggen, og jeg håper igrunn det passer overens, for det har jeg ikke sjekket.  :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper bare at resten lar seg gjøre like "lett". Setene skulle hatt en god rens også ser jeg, men det får bli etterpå.

 

Denne er vel altfor høy for deg? :D

 

Aner ikke når og om, men du skal nok få det med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper bare at resten lar seg gjøre like "lett". Setene skulle hatt en god rens også ser jeg, men det får bli etterpå.

 

Denne er vel altfor høy for deg? :D

 

Aner ikke når og om, men du skal nok få det med deg. :)

 

Går da alltids an å senke den om det viser seg å være nødvendig, hehe ;) Har ingen spesifikke planer om å bytte ut  E36'en enda, men den 1'eren din fyller alle kravene mine med glans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er ferdig med resten av baksetet nå. Den andre halvdelen var det en god del jobb med, men jeg tror det ble sånn halveis greit til slutt. Kan legge ut noen bilder når det er satt på plass.

 

Ellers så har jeg pyntet litt (til jul?) i garasjen. :)

 

IMG_5225_zps757f214d.jpg

 

IMG_5227_zps519630e9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det nok en lang (og helt sikkert meningsløs for de fleste) oppdatering. :)
 
Som nevnt så ble det en god del jobb med resten av baksetet. Jeg gidder ikke å poste så mange bilder av dette (om noen skulle føle for å gjøre dette en gang i fremtiden så gjerne gi beskjed, men jeg regner ikke med noen er dumme nok til det :)), men her er noen.
 
I motsetning til setet jeg har (hadde) har e82-setene skiluke. Jeg lurte på om ejg skulle prøve å bruke e82-ryggen, men det medfører sveising og styr, så jeg bestemte meg for å kutte hull i ryggen på e81-setet heller, da det hadde sett litt rart ut uten denne luken.
 
e82-rygg:

IMG_5209_zps64022016.jpg
 
e81-rygg:
 
IMG_5208_zps7068c0b1.jpg
 
e81-rygg med skiluke-hull (som krevde nesten hele tuben jeg hadde med tålmodighetskrem):
 
IMG_5212_zps2525d117.jpg
 
Deretter var det setebeltet. Ettersom bilen min har tre seter bak har den naturligvis også tre seler, der den midterste er integrert i bakseteryggen. Dette var festet med noe så morsomt som to 10mm bolter, en T30 torx, en T50 torx, og to poppnagler. Tror han som lagte denne bare tok det han hadde i lommene. :)
 
IMG_5213_zps381fe6c6.jpg
 
IMG_5214_zpsedf0f891.jpg
 
Deretter var det å få det hele sammen igjen. I motsetning til forrige halvdel brukte jeg skummet fra e82-setet her, da dette hadde hull for skiluken, samt at det "manglet" hull for seletingen som jeg likevel har fjernet. På grunn av dette måtte jeg skjære opp litt der mekanismen er i e81-setet, men det gikk nå greit nok.
 
IMG_5224_zps33c27672.jpg
 
Så det hele montert. Setene trenger en god vask/rens da de kommer fra en vraket bil, men det kommer.
 
IMG_5240_zps12a3bb56.jpg
 
IMG_5243_zps203707e7.jpg
 
...så litt andre ting.
 
Ettersom jeg nå har fjernet tåkelysene kan jeg jo ikke ha tåkelysknapp i bilen, så denne ble handlet inn for €15:
 
IMG_5234_zps38e9f7f6.jpg
 
Så da ble dette:
 
IMG_5245_zps9d2b17d1.jpg
 
...til dette:
 
IMG_5248_zpsb43eb1c2.jpg
 
Jeg byttet også rattdekselet jeg har med et nytt "M3"-rattdeksel med nedfelt M-symbol. :)
 
Før:
 
IMG_5249_zps09b204eb.jpg
 
Etter:
 
IMG_5258_zps0cb71232.jpg
 
I tillegg måtte jeg jo gjøre den mest populære modifikasjonen som finnes for tiden, nemlig sort N.
 
IMG_5254_zpsb23dd785.jpg
 
Jeg er egentlig ikke så stor fan av å kopiere trenger, men akkurat dette har jeg litt sansen for. :)
 
IMG_5255_zps9fd5d8ff.jpg
 
Ellers så er det kommet et sett med felger til gards. Planen er å ha de på denne bilen (med andre dekk riktignok), men vi får se hva som skjer når sommeren nærmer seg.
 
IMG_5232_zps35826e38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om noen skulle lure så endte jeg opp med borrelås på skiltet denne gangen også. Jeg fikk magnetene jeg bestilte før skiltet ble montert, men det er så styr å ta av og på fanger med leppen montert, så jeg gadd rett og slett ikke. Godt mulig jeg monterer de om fangeren skal av en eller annen gang.
 
Har ikke tatt noen (brukbare) bilder av bilen ute med fangeren montert, men jeg tok dette i går. Jeg synes ikke bilen er særlig lav, selv ikke med leppen, men i slike tilfeller virker den jo litt lav ut. :)
 
B6BB07CF-0234-4CFA-88A7-7FB68351C56C_zps
 
Ellers så monterte jeg jo combox for en god stund siden. Disse har endel muligheter, men jeg har kun brukt bluetooth-funksjonene, både når det gjelder handsfree og musikkoverføring, og det var igrunn dette jeg kjøpte den for også.
 
Nå som bl.a. Spotify har kommet med støtte via BMW Apps følte jeg at jeg måtte få til dette også, så da la jeg opp kabel fra "6NF"-porten på comboxen (det er denne som blir benyttet om man har docking for mobil i midtarmlenet), og koblet denne til en standard 6FL USB-kontakt, da jeg ikke bryr meg om snap in-adapter-greiene. På denne måten slipper jeg også å bruke Y-kabel for å spille av musikk via USB slik 6FL krever.
 
Standard aux vs. 6FL USB-kontakt:
 
IMG_5231_zps5806cc63.jpg
 
Dette fungerte bare delvis, og grunnen til dette er at 6NF-porten ikke gir nok strøm til å lade telefonen, noe som medfører at den kobler fra og til hele tiden. Dette løste jeg midlertidig ved å lage en USB Y-kabel der signalledningene i kabelen går til USB-kontakten til comboxen, og strømledningene går til en vanlig USB-lader.
 
IMG_5461_zpsc2004ef2.jpg
 
Det hele ser noe jalla ut, men det er bare en midlertidig løsning til jeg får montert en BMW USB-hub som gjør at jeg får alt i samme kontakt.
 
Etter dette var det bare til å laste ned Connected-appen fra App Store, og så fikk jeg tilgang via BMW Apps (både 6NF og 6NR (BMW apps) ble kodet inn ved montering av comboxen).
 
IMG_5459_zps82b7e5d3.jpg
 
(Hadde ikke noe bedre bilde.)
 
Det ser ut til at det fungerer greit, men jeg har ikke fått prøvd så mye enda. Jeg synes det tar litt lang tid før man får opp alle appene eller hva det nå enn heter eneste. Er det noen som har noe erfaring her? Det kan gjerne gå noen minutt før alt er tilgjengelig, noe som er litt lenge etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...