Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Høggern? trodde bare eiere med E34 og E36 gikk på høggern for å finne deler :P

Så iallfall meget bra ut dette :D

Finner mye rart hos høggere. :) Står ihvertfall to 1M-er hos svenske høggere, samt at Koed har hatt en.

Ble veldig bra! Pengekrana blir fort åpnet når man handler ny bil. :)

Huff ja. :( Av og til skulle jeg ønske jeg hadde tatt til "vett" å kjøpt en alminnelig kjedelig bil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e81 - Montering av CIC-iDrive

 

Kanskje litt sent dette, men siden ingen har savnet det gikk det litt i glemmeboken. Uansett, jeg sa jeg skulle gjøre et forsøk på å skrive litt om ettermonteringen av CIC/iDrive, så her kommer den. Bildene er tatt med mobil, så kvaliteten er dessverre ikke den helt store.

Utgangspunktet mitt var en bil med vanlig business-radio, uten noen form for lydsystem, CD-veksler, handsfree etc. Det eneste jeg hadde var aux-tilkobling som var standard på disse, samt elektronisk klimaanlegg. Ettersom dette er en e81 er den likt interiørmessig som facelift-utgaven av e87, noe som betyr at jeg har oppbevaringsrom på toppen av dashbordet.

FC1E4F2D-E898-4F40-A39B-E74C45C2D643-127

Om denne bilen hadde blitt levert originalt med navigasjon hadde den hatt 6,5" vipp-opp-skjerm av denne typen:
coupe12.jpg

Det er et system som sikkert gjør jobben, men det begynner å dra på årene etterhvert. Noe annet enn det nyere CIC-systemet med fastmontert 8,8" skjerm var derfor aldri aktuelt for meg. I tillegg har jeg jo montert CIC i den andre bilen, så kunne ikke gjøre det noe dårligere her. :)

Det som (jeg trodde) trengtes for å gjøre dette var i all hovedsak:

 

  • Bytte ut hele senterkonsollen med en som har plass til iDrive-kontrolleren
  • Bytte ut oppbevaringsrommet på toppen av dashbordet med skjerm
  • Bytte plass på klimapanel og "CD-spiller" (noe som krever nye deksler)
  • Diverse kobling og montering

Det første jeg gjorde var å demontere samt fjerne senterkonsollen. Dette var en relativt enkel og grei jobb da jeg fant en grei DIY for dette.

Før:
E34C0043-A6CA-4584-A235-4C3F576DE06F-127

Underveis:
E6464006-F2B3-4BFE-817D-1E0AB8AE7875-127

47C9162C-4DF5-47F1-ABD2-442342CFCF83-127

83BB0148-89AD-4BAC-8695-9C9DDD0B8D90-127

Etter at konsollen var ute ble armlene, lister og slikt skrudd av den gamle for å så bli montert på den nye.
BA02BC47-1CBA-4973-8C0C-DEE48923916B-127

Litt kjipt å miste den eneste brukbare koppholderen i bilen, og noe som er enda kjipere er at det var feste til en slik stygg sak på den nye senterkonsollen:
IMGP0825.jpg

:(

Etter at senterkonsollen var fjernet ble CD-spiller, klimapanelet, knapperekken og oppbevaringsrommet på toppen fjernet. Her var jeg dessverre ikke så veldig flink til å ta bilder.

FB78CE56-F69A-4AEF-B7D5-0A9AAB833CE6-127

6C6CF9D8-C690-4694-8F6A-E71CC536B4ED-127

Etter at dette var gjort la jeg opp kabler til skjermen. Denne krever en strømkabel og en bildekabel. Bildekabelen kjøpes ferdig og kobles rett i navigasjonscomputeren, mens strømkabelen ble hjemmelaget. Heldigvis er det ledige pinner i den kontakten som originalt brukes til dette, slik at det er en relativt enkel oppgave. Etter at disse var på plass ble skjermen skrudd på plass.

file_zpse6b53c06.jpg

Neste steg var å legge opp ledninger til iDrive-kontrolleren, som naturligvis ikke ligger i bilen fra før. Ettersom denne knapt trekker strøm tok jeg strøm til denne fra samme sted som jeg gjorde til skjermen. Ikke helt originalt, men tilkoblingspunktet ligger veldig utilgjengelig, og jeg tviler på jeg hadde kommet til her uten å ta ut dashbordet. Jeg "jukset" også litt med jordingen, men ser ingen grunn til å dra ledninger gjennom halve bilen eller klippe med inn på det originale ledningsnettet uten at jeg må.

file_zpsabe61343.jpg

Den andre jordledningen går forøvrig til en modul som trengs for å få det hele til å fungere.

De to siste ledningene som trengs til iDrive-kontrolleren blir koblet til bak på computeren.

Selve navigasjonscomputeren bruker samme stikk og tilkoblinger som den originale CD-spilleren, så her trengs det ikke noe ekstra. Det eneste jeg gjorde var å koble inn en modul som "bypasser" noen signaler for at navigasjonsdelen skal fungere. Det er mulig å kjøpe noen koder hos BMW istedenfor denne modulen, men de koster en god del mer, samt at det er litt styr å legge de inn. En annen fordel med denne modulen er at den kan taes ut og monteres inn i en annen bil, mens kodene kun fungerer mellom akkurat den computeren og den bilen.

Modulen ser forøvrig slik ut:
$(KGrHqNHJBcFBRS(iKyPBQZgu1mf+Q~~60_12.J

I tillegg måtte jeg koble til GPS-antenne. Denne la jeg i instrumenthuset.

Etter at alt dette var gjort var det i grunn bare til å montere inn selve computeren, trodde jeg. :(

Det viste seg at jeg hadde oversett en bitteliten detalj i "planleggingen", nemlig at selve dashbordet for biler med iDrive har et annet delenummer enn de uten, og at utformingen av fester og slikt i midtkonsollen er forskjellige.

Ble ganske irritert og småsur når jeg fant ut dette, og begynte faktisk å demontere det jeg hadde gjort for å få bilen tilbake i kjørbar stand. Etter litt hodekløing kom jeg frem til at jeg i det minste kunne prøve å få det til å passe. Begynte forsiktig å sage og kutte litt på diverse festebraketter, og litt etter litt fikk jeg lirket computeren på plass, samt festet den på en brukbar måte.

file_zpsb7d86fe4.jpg

I mellomtiden her måtte jeg naturligvis ha en prøve-oppstart for å se at ting fungerte før jeg gikk for langt. :)

file_zpsaa508a6f.jpg
Jeg befant meg forøvrig ikke i Berlin.

Etter at denne var på plass så det endel lysere ut, og det som gjenstod da var dekselet til klimapanelet. Her laget jeg til noen små braketter slik at dette ble festet under interiørlisten. Merkene er forøvrig bare fettmerker. :)
file_zpsdae92655.jpg

Resultatet ble ikke 100%, men jeg vil påstå det ikke er så langt unna.

file_zps34c38cce.jpg

Ser ikke bortifra at dashbordet en gang blir byttet om jeg kommer over et til en fornuftig pris, men det er ikke noe jeg kommer til å prioritere.

Videre var det å montere tilbake (den nye) senterkonsollen, samt kode navigasjonen til bilen.

Ferdig resultat:

file_zps17007d01.jpg
file_zps2ebfcba5.jpg
Disse bildene ligger vel i tråden fra før, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg leste bare et sted at det skulle la seg gjøre, men jeg har igrunn ikke funnet noen innstilling for det, så det går nok ikke. Vil heller ikke tro CIC utgjør noen forskjell, da dette sikkert må ligge i hardwaren til head up-displayet.

Uansett, om noen har behov for å justere, så ligger det en (heller dårlig) guide her.

Justering av HUD er nok HW basert ja, hjelper nok ikke med ny SW da.

Men er det samme type HUD til E6* og F1*, er det muligheter for at det kan justeres med nyere SW selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare helt rå denne touringen din! Skulle du selge felgene, eller tar jeg feil? Det ville hvertfall ikke jeg gjort. Sitter som et skudd :)

Jotakk. :) Jeg la felgene ut for salg ja, da jeg syntes de er litt for pene til en "vanlig" familiebil. Etter at de kom på igjen etter vinteren endret jeg litt mening, i tillegg til at de budene som kom var hakket for lave syntes jeg, så jeg kommer ikke aktivt til å prøve å selge de. :)

Viss du tilfeldig vis skal selge denne sommern 2015, så kjøper jeg meg ny bil.

For råere e61 en dette skal du lete lenge etter! :D

Så langt har jeg ikke planlagt, men skal huske på deg. :D
Justering av HUD er nok HW basert ja, hjelper nok ikke med ny SW da.

Men er det samme type HUD til E6* og F1*, er det muligheter for at det kan justeres med nyere SW selvsagt.

De er nok dessverre ikke like. Litt synd, da jeg gjerne kunne tenkt meg farger og slikt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte nyrer er både vurdert og planlagt, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde fangeren jeg har på eller gå for coupé/cab M-sport-fangeren jeg har liggende. Til sistnevnte har jeg sorte nyrer, så jeg gidder ikke å kjøpe et sett til før jeg har bestemt meg.

LED/Xenon i angel eyes og tåkelys kommer nok ikke på så lenge jeg har bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...