Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Håper det. :) Er ikke direkte imponert over kvaliteten til setene som står i.

Det er originale 1M-seter ja med oransje sømmer, M-logo og det hele (kommer ikke så godt frem på bildene). De skal visstnok kun ha vært brukt på en transportetappe, og det kan se ut som dette stemmer, for de ser ikke mye brukt ut akkurat.

De kostet vel litt mer enn de burde. :? Ble litt revet med på en eBay-auksjon, og da går det somregel bare en vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte helelektriske ganske sterkt, men jeg ser rett og slett ikke poenget med det. :)

De er tyngre, de er trege og man må koble om en del. Sistnevnte er jo igrunn grei nok, men det er enklere å bare bytte likt med likt. I tillegg drar jeg alltid setet helt bak når jeg går ut av bilen nå, noe jeg ikke ser for meg hadde skjedd med elektriske seter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir gromt Anfinn. Når det gjelder ettermontering av elektriske seter er jeg forsåvidt enig. Det er svært praktisk i den form av at man får finjustert setet ned til den minste detalj (og at det er en cool gadget), men utover det så blir setet aldri justert når de er elektriske. Fornuftig valg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e81 - Montering av 1M forseter

 

Da hadde jeg meg en liten økt i garasjen.

Førbilde:
file_zpsc39992e2.jpg

Fire torx-bolter og en kontakt senere:
file_zps677d864d.jpg

Setet som skal inn:
file_zps50600962.jpg

Og voilà!
file_zpsfecbde39.jpg

Deretter var det å gjøre det samme på motsatt side. En ganske enkel og grei jobb igrunn, men...

Dessverre går ikke ting som planlagt alltid. :( Etter at batteriet ble koblet til igjen og tenningen satt på kom denne morsomme beskjeden:
file_zps465c3c49.jpg

Det første jeg gjorde var å slette feilkodene i håp om at det skulle løse biffen, men det hjalp ikke. Deretter byttet jeg setemodulene fra de gamle setene over til de nye:
file_zpsc3b0214a.jpg

Noe som heller ikke hjalp, så etter litt fundering og feilsøking via data kom jeg frem til at det må være noe i forbindelse med den velkjente sensormatten. I det minste håper jeg ihvertfall det, men da det ikke er noe særlig med elektronikk foruten setemodulene og både varme og sidestøtte-funksjonen fungerer kan jeg ikke tenke meg det er noe annet. Enten er denne sensoren røket, eller så er disse setene fra en bil med rattet på høyre side, slik at denne senoren er på førerstolen hos meg.

På nyere biler er det ikke "bare" til å kjøpe en bypass-dings (eller jo, men de er ganske dyre), så jeg satser på at jeg enten kan låne noen deler fra de gamle setene eller at jeg kan kode vekk denne funksjonen. I verste fall kan jeg også programmere inn sportsseter, men dette medfører at airbagene i setene settes ut av funksjon, så det vil jeg helst ikke.

Ser man vekk i fra alt det tullet der må jeg si disse setene er helt fantastiske sammenlignet med de andre. Nå hjelper det riktignok på at jeg har betalt litt for disse setene, men om de er halvparten så mye bedre som jeg innbiller meg, så er jeg fortsatt fornøyd. :)

Skulle igrunn ikke tro det var noen forskjell ettersom setene ser ganske så like ut, men BMW har nok brukt noe mer penger på disse.

Litt bilder av sluttresultatet:
file_zps2f7603d0.jpg
file_zps60965e05.jpg
file_zps9b3654df.jpg
file_zps4d9a5866.jpg

Som nevnt tidligere har jeg også bakseter liggende, men de trenger litt pleie, så det får bli en annen gang. Jeg har heller ikke for vane å sitte bak når jeg kjører, så jeg overlever nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, er fortsatt meget fornøyd med setene. :)

@Tzunami: Det er ikke spesielt vanskelig. Hovedproblemet mitt er at det blir brukt for sjeldent, så ting blir litt fort glemt.

---

Jeg hadde meg en liten økt i kveld for å se om jeg kunne få bort airbag-lyset og feilmeldingen.

Som jeg har nevnt mistenkte jeg sensormatten i passasjersetet. Som de fleste vet gjør denne at airbagen på passasjersiden kun går av om det faktisk er noen i setet. Feil med denne medfører feilmelding.

Ettersom det normalt kun er passasjersetet som har denne sensoren sjekket jeg først de gamle setene for å se om jeg fant noen sensor eller andre ting som kunne være til hjelp.

Under førersete ser det slik ut:

null_zpsdd512bec.jpg

...mens det under passasjersetet ser slik ut:

null_zpsd00ccba7.jpg

Om det er noen som gidder å se på bildene så ser de sikkert at det er en plugg midt på passasjersetet, denne hører til den berømte matten min.

Ettersom jeg nå sånn halvveis visste hva jeg skulle se etter sjekket jeg det samme på 1M-setene. Under førerstolen var det ingenting slik det skal være, men under passasjerstolen så det slik ut:

file_zpsb019ff43.jpg

Altså kun pluggen som fører til bilen, og ikke den enden som fører til selve sensormatten. Hvorfor det er slik og hva som evt. har skjedd aner jeg ikke, men jeg ble ihvertfall sikrere på at det er denne sensormatten som er problemet.

Jeg føler ikke helt for å begynne å demontere og bygge om seter, så da var det å prøve seg på å kode vekk funksjonen til denne matten. Med denne kodet vekk vil airbagen på passasjersiden gå av uavhengig av om det sitter folk der, noe jeg ikke ser på som noe stort problem.

Etter lett leting og lesing fant jeg sånn ca. ut hva som måtte til, så "kodelinjen" SBR_SENSOR_ BEIFAHRER_MCD ble endret fra "aktiv" til "ikke aktiv". Det finnes også andre linjer som skal gjøre det samme, men alle disse var allerede "ikke aktiv" hos meg.

Etter dette ble bilen kodet om, og jeg gikk fra dette:

airbag-feil_zps272c4df7.jpg

og dette:

file_zps98396ab9.jpg

Til dette:

airbag-rett_zps2af2e464.jpg

dette:

null_zpsa24b817a.jpg

og dette:

null_zpse0310c88.jpg

Hadde også en kjapp kjøretur, og ingen tegn til noe feilmelding. :)

Det eneste "problemet" nå er at man ikke får advarsel når passasjeren ikke har på seg belte, men det skal jeg nok overleve. :)

(Ingen som får sitte på med meg uten uansett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...