Gå til innhold

TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    7129
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

TRF vant dagen sist Januar 2

TRF hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    Flere

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. BMW har jo gått fra å ha "alt" til "alle modeller" "alltid", til å slite med å levere relativt vanlige deler ref innleggene over her. F85 bremseslanger? Nei. e70 kupevifte (som det tross alt går noen av)? Nei. Skvettlapper som nevnes, til e70 m-sport? nei. Eksemplene er nok mange flere.
  2. Nja, er ikke helt så enkelt. Kraft = trykk x areal. Derfor vil høyden alltid kunne bli det man ønsker, bortimot uavhengig av "fjærrate". Det som lager fjærraten er kraftøkningen ved en viss vertikal beveglse, og i en "luftfjær" vil da utformingen av "kammeret", totalt volum og hvor mye volumet endres ved et gitt fjæringsutslag definere dette. Derfor vil jeg tro at utofrmingen av den "konen" i bunn har mye å si. Dette sammen med totalt forskjellig design i toppen, og helt forskjellig tversnitt (diameter) gjør at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne for å beregne en gang på en praktisk gjennomførbar måte som ikke tar for lang tid og ikke krever at jeg skjærer opp den nye belgen @E.C. ? Når det er sagt så er alt alltid for salg til en pris man blir enige om. Men denne er jeg veldig glad i Pleier å referere til uttrykket du brukte for en stund siden; "livets bil". Helt fantastisk kombinasjon av egenskaper i en e70 med noenlunde riktig oppsett.
  3. @Ingvaldsen og den fungerer! Bortimot et nytt konsept for meg 😅 Powerflex foringene, jeg har ikke fått gjort meg opp en skikkelig mening da jeg er på vinterdekk. Jeg er litt i tvil om det er "godt nok", men valgte å montere det på begge bilene likevel. Finnes ikke noe mer irriterende enn vinkler som endrer seg under kjøring. @E.C. ja det er liksom like imponerende hver gang.. han ene hos Sulland skulle forklare meg om "tretthetsbrudd" i den UTVENDIGE sprekken i termostathuset... like ved der det stod en bolt som fungerer som brakett for et deksel (altså ikke de som presser den mot motoren) som de hadde skrudd av. Altså... hvis ikke du mestret ungdomskole matte og fortsatt ikke forstår hva "naturfag" skulle være... ikke belær meg om sånt. At plasten tåler mindre nå enn når ny? Ja. At den sprakk når noen dro til for å få av eller på det dekselet? Ja. Men det er jo ikke et tretthetsbrudd av den grunn. Og fiks det! Ikke lever ut en bil med kjølevæskelekkajse. Og når jeg ringer etter å ha ordnet opp i fjaset, ikke vær nedlatende. Dette kom oppå "vet ikke helt hvor mange EGRer du har demontert" så begeret var litt fult. Det hele minner meg skremmede mye om vannlekkasje saken din. Husker enda hvor lang jeg ble i maske når du snakka om fukt inni den bilen. Det som er så søtt er at det handler naturligvis ikke om de 600,- for et termostathus, det handler om å vise en vilje til å rydde opp. Jeg fikk huset, men med en underliggende tone om at dette var de ikke skyld i. Ikke noe beklager for noe av det. Edit: Det kan til og med diskuteres om ikke jeg kanskje burde dekke det huset (dog litt usikker på en tilbakekalling fra BMW). Men det fordrer jo at man for en gangs skyld i hele livet er interessert i den faktisk saken, ikke bare drar en av flere innøvde strofer for å bli kvitt ansvaret. Dersom det mot formodning skulle være noen hårsåre her inne som føler at jeg nå rakket ned på intellektet til en hel yrkesgruppe; jeg påberoper meg retten til å stereotype en yrkesgruppe jeg tross alt har vært en del av.
  4. Tror ikke jeg skal gjenta det her.. men jeg ble litt paff ja.
  5. TRF

    E70 m50d

  6. Prøver meg på en oppdatering. Det ble gjort en innledende vedlikeholdsrunde første året med bytte av oljer (motor, differ, fordelingskasse) og filtre. I tillegg er jo dette en e70 som alle andre så det var bare å bestille inn nye "skillevegger" til motorrom og rengjøre: Litt spennende å flytte over "Individual" klistremerket, men gikk tålelig greit. Fikk også tak i skvettlapper. Overraksende nok hjelper disse ikke så mye som jeg hadde håpet mtp slitasje på kanalskjørt og skjermbreddere bak. Tror de egentlig burde vært enda lavere. Får se om jeg modifiserer en dag. I denne tiden endte jeg også opp med å kjøpe enda e70 til kona etter at hun var litt uheldig med sin e61. En 2010 X5 30d LCI, Msport, adaptivt understell, aktiv styring , 360kamera, 3,5t hengervekt etc. Denne trengte nye bremser, og jeg hadde jo nesten nye foran på m50d. Hva gjør man da? F85 bremser naturligvis. M50d har forvørig gode og relativt store bremser. 30d har knapt ok. Siste bildet er... ikke utenfor mitt hus Har familie i det aktuell nabolaget og stod tilfeldigvis parkert der den gang. WIP.... jobber med å oppdatere dette innlegget, det vokser undervegs her.. Så var det 2024 med litt større vedlikeholdsbehov på ca 175k km. Gjøremålslista denne gangen ble: - Bilen inn til Sulland for bytte av airbag og EGR. Resulterte i at de sprakk termostathuset (uten å si ifra), og har måka egren i radiatoren når de har demontert. Ikke lekkajse så ok, men unødvendig å ikke si ifra eller fikse. De kunne under tvil dekke ny termostat etter at kona stod langs vegen med lite kjølevæske, jeg måtte plukke fra hverandre "halve bilen" for å finne ut hva som var feil. Jeg burde jo skjønt at noen hadde klunsa og begynt å lete der. Favorittsitatet mitt fra merkeverksted denne gang er "jeg vet ikke hvor mange EGRer du har demontert men".... I det de mente at de trenge bilen en hel dag for disse to gjøremålene, fordi "boltene pleier å knekke". Deretter: Fjærer foran, ene hadde et brudd helt i bunn, gikk for Sachs som ser ut til å være originalleverandør på disse. Casterstag, oppgraderes til X5M. Foringene var myke på de som stod på Bærearmer - jeg gidder ikke å plukke fra hverandre forstillinga igjen de neste 2 årene Øvre A-armer fra X5M (de som stod på helt iorden) Hjullager - jeg hørte "kanskje en lyd" fra det ene. Begge var nok helt ok. SKF. Se bilder lengre nede Montering av F85 bremser bak også, med nytt hbr og nye bremseskjold. Powerflex innsatser i traversforinger - X5M foringene "finnes ikke". Bestiller du X5M i dag får du akkurat de samme som alle andre har Luftbelger - fikk en lekkajse. Gikk for Sachs. Disse er veldig like Arnott sine, men begge er helt ulike de originale. Oljeservice + kjølevæske og bremsevæske. Så litt info, som kan være greit for andre når man skal bestillle deler: Casterstag. Anbefaler jo minimum X5M da de originale er alt for myke i foring. Klok av skade ser jeg at man nok kan bruke F85 som har enda hardere foring. Jeg får nok ikke testa disse med det første da jeg nå satte nye X5M stag på begge mine biler. Hjullager. De originale er veldig bra, og veldig dyre. FAG og SKF er vel de eneste uoriginale jeg stoler på. SKF som jeg kjøpte denne gang har derimot gjort noe rart med anleggsflate: Som du ser vil man her ikke ha fult anlegg. Dette går nok normalt helt fint, de fleste smører jo denne flata. Men ifølge BMW skal den ikke smøres, og det er nok for å sikre god kraftoverføring fra bremseskiver. Fjærer, dette var et eventyr. M50d har egne fjærer, ikke like 30d/40d M sport. Men her er det en nummerfeil hos BMW tror jeg, da det ikke er merket noen overgang. Jeg bestilte Sachs som treffer på riktig bmw originalnummer. Da kom det noen som er nesten like, men ikke helt som dere ser over. Tenkte ja vel, bestilte originale - eksakt samme delenummer som stod på bilen. Disse er like de nye sachs fjærene, men ikke like de som stod på bilen. Det er ikke en forskjell av betydning, bare litt irriterende under montering. Når jeg da sjekker Sachs sitt nummer mot deres egen katalog står denne som tilhørende "vanlige" m-sport. Mao tror jeg feilen i nummer kommer fra BMW, og at det er Sachs som faktisk produserer disse. Luftbelger: her står "de vanlige " 30d/40d M sport som et mulig delenummer fra bmw, utover de egne m50d. For å unngå en reprise av eventyre med fjærer gikk jeg her bare for alternativ del. Problemet er at Sachs, Arnott etc er likt på "alle" modeller, også x5m. Umulig å si noe om fjærraten også da de har helt forskjellig design. F85 bremser: Du trenger bremseskjold, og det er fint med nye slanger foran. Jeg har ikke byttet disse da de var restet når jeg bygde om. Går uten, men kan ikke bruke original holder på spindelen til bremseslange. Videre tror jeg man skal være obs på problemet når man kjører dette uten riktige x5m lager / nav mtp overføringskapasitet. For å bøte noe på dette kjører jeg derfor helt uten smøring på flatene. Vær obs på særdeles kostbare klosser til f85 foran, dog ser de ut til å holde lenge. Du trenger også 2 stk nye monteringsbolter til skivene foran, til x5m / M bil. X5 m50d bremser på vanlig x5: Bolt on, egentlig ikke noe å tenke på.
  7. Ser ut som jeg har kjøpt en gammel sliten I3 60ah som "pizzabil" / "brød og melk bil". For dere som har tror jeg har mista det så er dette altså bil nummer 3 i husholdningen, eller egentlig 4, det går fortsatt i diesel på alt som skal gi mening utover lavest mulig kostnader til de kjedeligste tingene. Henter den aktuelle bilen i morgen. Den har føgende feilkoder: 22280F, 222814, 21F0E3, 21F0E4 Disse er såvidt jeg kan se alle relatert til "isolation resistance below threshold value". Er det noen "bankers" gjengangere som gjør dette? Bilen kjører og fungerer, men lader ikke med mer enn 12kw (ingen hurtiglading). -TRF
  8. Det er ganske mye jobb å bygge om som du har tenkt i beskrivelsen. Utifra kompetansenivå (og da sikkert og utstyr tilgjengelig) ville jeg sterkt vurder å heller selge bilen, jobbe noe overtid, og kjøpe den du vil ha. Men, det stemmer at e9x understell og deler generelt passer ja. Du bør da også ha motor fra e9x mtp bunnpanne. Hvis du legger ut hvor mye du ser for deg at du vil ha for bilen som den står, så kan det jo være at noen her på forumet plukker den opp for en sum dere begge kan være fornøyde med?
  9. Det fallet du ser er utelukkende fra MAF sensor, MAP brukes ikke til dette her. Da ville du også sett det samme på data fra MAP, og det gjør du ikke. Endringen er også for brå til å være "en faktisk endring i luftamsse som følge av en endring i trykk som MAP ikke plukker opp fordi det er en feil med MAP" om det er det du mistenker.
  10. Det ser for meg ut til at rotårsaken er et målt betydelig fall i luftmasse. Dette kan naturligvis føre til tilsvarende reduksjon av innsp mengde, som fører til nedjustert railtrykk og ladetrykk. I områdende dere beskriver vil den nok gå mot eller nære røykbegrenser. Derfor - har du et fall i luftamsse? Er dette reelt? Eller har du en signalfeil fra MAF? Har du forsøkt å kjøre adapsjon av MAF sensor? (funksjon i ista).
  11. Jeg kan kanskje tilføye litt. Deteksjon av tuning er ikke noe nytt, helt tilbake til edc16 (e46 330d 204hk sepsifikt) har man hatt forskjellige automatiserte varsler på dette i bmw sine egne systemer. De aller færreste "tunere" gjør noe med dette, da de aldri har koblet en bil til original diagnose (om noe i det hele tatt). Vi har alltid gjort noe med det så fort vi finner utav hvordan. Det har skjedd gjennom alle disse årene at vi har glemt det på en enkelt bil her og der hvis det går litt fort, men det kan nok telles på en hånd hvor mange det er snakk om. Det treffer heller "aldri" kunden da alle våre forhandlere har ISTA (offline) som de kontrollerer med etter tuning og prøvekjøring og da vil se et slikt tilfelle, hvorpå vi går inn og fikser problemet. Men igjen, rundt en håndfull ganger over 10+ år. for den aktuelle ecuen så har vi hatt kontroll på dette i..tja, snart 10år? Det er heller ikke en forglemmelse fra disse typiske chiptuning leverandørene, bilene kommer alltid sånn med ca samme metode for modifisering når de kommer hit.
  12. Tuning pågår. Man har åpenbart stålkontroll på dette.
  13. Ift å montere andre pumper er det en vesentlig forskjell i om det er e46 m47, m47n eller e9x m47n2. Når det er sagt er ikke problemet her matepumpe, så den kan du avbestille og spare deg for arbeidet med montering. Er dette noe du driver å mapper selv?
  14. Greit å vite noe om hvilken bil det er snakk om..?
×
×
  • Opprett ny...