Gå til innhold

TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    7146
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

TRF vant dagen sist Januar 2

TRF hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    Flere

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hyller svart ditt @Mr. Erling og at du eier det! Jeg skal innrømme at jeg var på veg til å slenge på "sånne kjørehansker med hull på knokene" 😅 men bestemte meg for ikke å ta helt av 😅 Men jeg har som sagt allerede 2500ish km i G29 Z4 M40i (alt i Tyskland), og jeg digger bilen! La det ikke være tvil Den er ikke så barnevennlig, og mistenker de kommer til å ligge høyt i pris lenge. Men jeg likte den nok til at jeg viste den til kona (som desverre ikke var med på turen) med forslag om "skal vi ha sånn når vi blir gamle". Siden jeg ikke er helt i samme kategori som "sportsbil" menneskene, ville jeg personlig heller hatt den som coupe - nok til at jeg har vurdert om det er mulig å gjøre en Supra om til "bmw" igjen. Når det er sagt er det en ekstremt god cab (roadster), med relativt lite støy til å være en sånn løsning. Den Z3 roadsteren på bildet har vel ca samme vridningsstivhet som en ost.. så vi må ikke snakke om kjøreegenskaper, da blir jeg bare furt 😅
  2. Nei. Fjasete føleri. Og det er helt greit, jeg har 2500km (kanskje litt mer? rundt der) i Z4 m40i. Jeg digger bilen. Men hele "sportsbil" uttrykket kommer bare fra folk som opplever dette pga "2 seter og taket nede". Det er de samme menneskene som anså Z3 som sportsbil. Den er teknisk, som sportsbil, underlegen alternativene. "rendyrket" så forventer jeg at det viser i noe annet enn designuttrykk - for da scorer jo også Camaro ganske høyt gjennom tidene. En m2 eller m4 er uten tvil mer "rendyrket" sportsbil enn den nevnte roadsteren. Dette tar ikke noe ifra at Z4 m40i er en fantastisk bil Kunne godt tenkt meg en slik selv når jeg blir gammel. Jeg bare fornemmer nevnte kjørehansker i skinn, gjerne delvis åpne, og sixpence utifra beskrivelsen av z4 som "den eneste sportsmodellen". Typisk de som er til hinder for oss andre i 3,5,x5 som faktisk trør på litt over landets mange fjelloverganger / svingete landeveg. I "sportsbilen" sin.
  3. Jeg synes z4 er kul, og leste tråden her med glede. Men @Mr. Erling - bare en z fantast kunne finne på å beskrive det som "bmws eneste sports modell" 😅 og sånn har det alltid vært. Jeg fornemmer kjørehansker i skinn og sixpence.
  4. Glemte å oppdatere denne. Med Sand1 sitt svar godt i minne kjørte jeg gjennom tesmoduler med ISTA. Den endte etter å ha sjekka det meste med å si det samme som over her mtp index, min var 1 eller 2. Bytta kabel, alt ok.
  5. Interessant det du sier om "brap" - det skjer av og til når jeg er litt slurvete og ikke legger nok trykk på - mao, litt lav terskel på signal fra lastcella før den kutter. Kanskje jeg skal ta meg bryet med å resette dette. Takk for tips Ja absolutt bare å teste på nytt, ideen dukke opp når jeg skrev innlegget fordi jeg ikke helt kan forstå hvorfor den gjør dette, men den gjør det konsekvent. Derfor også litt interessert om andre har opplevd det samme.
  6. Det var litt tilfeldig at jeg tidligere i år svippet innom denne tråden, men ble da obs på den nye bolten til strammeren som @mowz beskriver over her. Byttet denne og raklinga ble noe bedre på min S1000R. Jeg har en 2015 S1000R med quickshift, men da bare oppover. Jeg har bitt meg merke i at denne på rundt 200, litt over kanskje, ikke fungerer. Jeg tenkte at det var snålt og kom på at @mowz har vel hatt din s1000rr ei stund. Har du opplevd dette? Ingen feilkoder eller noe med ISTA. Det slo meg at det jo ikke er umulig at lufta rett og slett dytter nok på clutchhendelen til at den første bryteren aktiveres (og da kutter den ikke tenning basert på lastcelle lenger), men fortsatt litt rart. Har noen her erfaring med dette problemet?
  7. Jeg gjør et siste forsøk... Nurburgring er noe av det snillere man kan kjøre mtp bremser. Dersom det da viser seg at e46 330 passer rett på er dette en fin oppgradering, men(!) skivene tåler ikke all verden likevel. Jo, alle biler har brutalt mye mer frembrems enn bak, og når du flytter ytterligere frem vil du ikke stoppe så effektivt som du burde. Mener du å si at bakhjulene låser først ved innbrems rett frem? Neppe. Kjøling er særdeles viktig, og skikkelige klosser er særdeles viktig hvis det er ytelse på bane det er snakk om. Du sier jo selv at du har greid deg helt fint med riktig sett med klosser? Hvilke klosser er det snakk om?
  8. - Hvorfor skal du ha større skiver og klaipper fremme på din e36 328i? (en annen måte å spørre om hva du ønsker å oppnå på)) - Jeg ser at dette skal fungere på non M e36, stand corrected. Litt rart, ifølge bidlet over på klaver så sier jo den også 11,5mm avvik. - Dersom det er faktisk ytelse er kjøling og skikkelige klosser viktig, for ikke å snakke om også få balansert det hele med å flytte mer bremsekraft bak
  9. Tror ikke du leste helt hva jeg skrev? "ørene" på spindelen (som du kaller for nav) på e36 sitter 11,5mm lavere enn på e46. Det betyr at hvis du tok skiver og klaver fra en e46 og satte på en e36 vil klaven bli 11,5mm for lav. Klave til 325mm skive fra e46, vil kun kunne søtte 302mm skive på e36. Disse 332 skivene finnes nok ikke til e46, og dermed ikke riktige klaver, som uansett ikke kan brukes på den måten på din e36. BMW Performance bremser til e46 var fortsatt 325*25, men da med borrede og halvflytende skiver. Hvis du heller sier litt om hva du forsøker å oppnå (og et slags budsjett) så er det nok enklere å hjelpe deg.
  10. Innfestning på e36m3 og e46m3 er iallefall ikke lik? Forskjellig "høyde" (radius) fra nav senter.
  11. Tror det kniper bra på før man går gjennom de som har tjensteudyktig av medisinske årsaker for å kalle inn flere. Samtidig ikke umulig hvis noen på forsvarets personell og vernepliktssenter kommer med den brilliante ideen og den støttes av en lege som mener at det ble gitt ut "tjenesteudyktig" litt for billig den gang. Forsvaret er mest opptatt av ikke å påføre skade på folk, eller forverre skader folk har i fred. I krig stiller det seg nok litt annerledes. Det ødelegger også for utdanningen av alle, hele avdelinger om folk må tas særskilte medisinkse hensyn til. I fred. Uansett så må statusen din endres, og det er nok ikke det første som skjer. Det første som skjer er at man kaller inn fra "poolen" av de som har tjenestegjort. Ellers er refleksjonene dine rundt Arendal ganske spot on tror jeg. Totalforsvarsideen har jo fått en ny oppsving når verdensorden ble utfordret (2014) også rasert (2022). Dette er inngripende, og jeg er litt usikker på om den har den forståelsen og legitimiteten i folket som poltikerne tror. Vet alle sjåfører for Bring at de i praksis jobber for forsvaret ved krigsutbrudd? Og at når Bring kjører krigsmateriell nordover er de "lovlige mål" for fienden? Vil disse sjåførene møte på jobb når de skjønner hva som venter de? etc. På den andre side så er ikke en nasjon i krig et rent militært anliggende. Dette er grunnen til at vi med god samvittighet bombet Tyskland sønder og sammen i 2vk, med Dresden som et ganske ekstremt eksempel. Så å tro at det å gi fra seg en bil er et stort bidrag i krigen som enkeltperson..nja. begynnelsen på bidraget. Når naboene dine begraver sønner, brødre og fedre blir det litt usmakelig å være misfornøyd for at man må gi fra seg en av mange biler.
  12. Skremmende at vi tydeligvis har en befolkning hvor flere ikke er klar over dette, og ikke minst hvor vide fullmakter forsvaret har men ikke typisk benytter seg av. Rekvisisjonsloven tror jeg for eksemepel ikke det var uvanlig å benytte seg av "i gamle dager" ved større øvelser. Da spesielt relatert til områder og bygg. Noen som er gamle nok og kan bekrefte? Ved en fullskala krig er det nok kona di som må frakte seg selv og arvinger dit det trengs, du @Fredrik 90 er forhåpentligvis også innkalt til tjeneste og opptatt med å håndtere deg selv, våpen og utstyr. Når det er sagt så er du nok generelt ganske trygg i Arendal, og huset står nok.
  13. @Otis - de begynner til slutt å lage en litt spesiell klakke/bankelyd under pådrag / null/ motorbrems litt ettersom. @sveigis - ja jeg prøver å skrive "oppskriften" jeg skulle ønske fantes når jeg begynte med disse. Jeg synes ikke nødvendigvis at e70 ser supermoderne ut i dag, spesielt frontlykter husker jeg å ganske tidlig ha tenkt at kom til å se gamle ut. Men du verden for en bil ellers. Skikkelig "bmw" (motorsport) fokus med store hjulhus, breie hjul, ett hjul i hvert hjørne, skarpe kjøreegenskaper ++. Veldig tydelig at det er Biermann som ledet prosjektet. Den har jo også det meste av ønskelige "duppeditter" man gjerne har på nye biler, ikke noe særlig jeg savner. Man kommer ikke ifra at det er ganske høye driftskonstander på disse, spesielt med store hjul (m-sport, breie bak).
  14. Ja m50d er uten tvil riktig om man ikke er jålete og eller skal kjøre _veldig_ gris og ofte. F85 bremsene er også litt leie hvis de står litt. Ruster, setter seg litt, vil knapt bremse hvis de er frost på de etc. Flere betrakntinger: Støtdempere. Jeg har kun eid biler med adaptivt understell (2 x pre lci, 2 x lci - alle M-sport). Disse ser ut til å holde veldig bra, alle har hatt originale dempere. På den som var kjørt lengst kunne jeg merke at de var slakkere, dette viste også demper test hos Hamann. Men forstatt innenfor. Tror denne var kjørt ca 270 k km. @Ingvaldsen Jeg liker også det adaptive understellet veldig godt. Drivaksler bak: Ser ut til å begynne å slarke på rundt 230-260k km ganske konsekvent. Ser det er forskjellige dimensjoner på aksling på samme diff og lager, så usikker på om det da bare er kraftigere aksling men samme knuter. Noen som vet eller jobber i GKN? Dette anser jeg forøvrig som kort og godt for dårlig holdbarhet skal jeg være ærlig.
×
×
  • Opprett ny...