Gå til innhold

TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    7140
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

TRF vant dagen sist Januar 2

TRF hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    Flere

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg gjør et siste forsøk... Nurburgring er noe av det snillere man kan kjøre mtp bremser. Dersom det da viser seg at e46 330 passer rett på er dette en fin oppgradering, men(!) skivene tåler ikke all verden likevel. Jo, alle biler har brutalt mye mer frembrems enn bak, og når du flytter ytterligere frem vil du ikke stoppe så effektivt som du burde. Mener du å si at bakhjulene låser først ved innbrems rett frem? Neppe. Kjøling er særdeles viktig, og skikkelige klosser er særdeles viktig hvis det er ytelse på bane det er snakk om. Du sier jo selv at du har greid deg helt fint med riktig sett med klosser? Hvilke klosser er det snakk om?
  2. - Hvorfor skal du ha større skiver og klaipper fremme på din e36 328i? (en annen måte å spørre om hva du ønsker å oppnå på)) - Jeg ser at dette skal fungere på non M e36, stand corrected. Litt rart, ifølge bidlet over på klaver så sier jo den også 11,5mm avvik. - Dersom det er faktisk ytelse er kjøling og skikkelige klosser viktig, for ikke å snakke om også få balansert det hele med å flytte mer bremsekraft bak
  3. Tror ikke du leste helt hva jeg skrev? "ørene" på spindelen (som du kaller for nav) på e36 sitter 11,5mm lavere enn på e46. Det betyr at hvis du tok skiver og klaver fra en e46 og satte på en e36 vil klaven bli 11,5mm for lav. Klave til 325mm skive fra e46, vil kun kunne søtte 302mm skive på e36. Disse 332 skivene finnes nok ikke til e46, og dermed ikke riktige klaver, som uansett ikke kan brukes på den måten på din e36. BMW Performance bremser til e46 var fortsatt 325*25, men da med borrede og halvflytende skiver. Hvis du heller sier litt om hva du forsøker å oppnå (og et slags budsjett) så er det nok enklere å hjelpe deg.
  4. Innfestning på e36m3 og e46m3 er iallefall ikke lik? Forskjellig "høyde" (radius) fra nav senter.
  5. Tror det kniper bra på før man går gjennom de som har tjensteudyktig av medisinske årsaker for å kalle inn flere. Samtidig ikke umulig hvis noen på forsvarets personell og vernepliktssenter kommer med den brilliante ideen og den støttes av en lege som mener at det ble gitt ut "tjenesteudyktig" litt for billig den gang. Forsvaret er mest opptatt av ikke å påføre skade på folk, eller forverre skader folk har i fred. I krig stiller det seg nok litt annerledes. Det ødelegger også for utdanningen av alle, hele avdelinger om folk må tas særskilte medisinkse hensyn til. I fred. Uansett så må statusen din endres, og det er nok ikke det første som skjer. Det første som skjer er at man kaller inn fra "poolen" av de som har tjenestegjort. Ellers er refleksjonene dine rundt Arendal ganske spot on tror jeg. Totalforsvarsideen har jo fått en ny oppsving når verdensorden ble utfordret (2014) også rasert (2022). Dette er inngripende, og jeg er litt usikker på om den har den forståelsen og legitimiteten i folket som poltikerne tror. Vet alle sjåfører for Bring at de i praksis jobber for forsvaret ved krigsutbrudd? Og at når Bring kjører krigsmateriell nordover er de "lovlige mål" for fienden? Vil disse sjåførene møte på jobb når de skjønner hva som venter de? etc. På den andre side så er ikke en nasjon i krig et rent militært anliggende. Dette er grunnen til at vi med god samvittighet bombet Tyskland sønder og sammen i 2vk, med Dresden som et ganske ekstremt eksempel. Så å tro at det å gi fra seg en bil er et stort bidrag i krigen som enkeltperson..nja. begynnelsen på bidraget. Når naboene dine begraver sønner, brødre og fedre blir det litt usmakelig å være misfornøyd for at man må gi fra seg en av mange biler.
  6. Skremmende at vi tydeligvis har en befolkning hvor flere ikke er klar over dette, og ikke minst hvor vide fullmakter forsvaret har men ikke typisk benytter seg av. Rekvisisjonsloven tror jeg for eksemepel ikke det var uvanlig å benytte seg av "i gamle dager" ved større øvelser. Da spesielt relatert til områder og bygg. Noen som er gamle nok og kan bekrefte? Ved en fullskala krig er det nok kona di som må frakte seg selv og arvinger dit det trengs, du @Fredrik 90 er forhåpentligvis også innkalt til tjeneste og opptatt med å håndtere deg selv, våpen og utstyr. Når det er sagt så er du nok generelt ganske trygg i Arendal, og huset står nok.
  7. @Otis - de begynner til slutt å lage en litt spesiell klakke/bankelyd under pådrag / null/ motorbrems litt ettersom. @sveigis - ja jeg prøver å skrive "oppskriften" jeg skulle ønske fantes når jeg begynte med disse. Jeg synes ikke nødvendigvis at e70 ser supermoderne ut i dag, spesielt frontlykter husker jeg å ganske tidlig ha tenkt at kom til å se gamle ut. Men du verden for en bil ellers. Skikkelig "bmw" (motorsport) fokus med store hjulhus, breie hjul, ett hjul i hvert hjørne, skarpe kjøreegenskaper ++. Veldig tydelig at det er Biermann som ledet prosjektet. Den har jo også det meste av ønskelige "duppeditter" man gjerne har på nye biler, ikke noe særlig jeg savner. Man kommer ikke ifra at det er ganske høye driftskonstander på disse, spesielt med store hjul (m-sport, breie bak).
  8. Ja m50d er uten tvil riktig om man ikke er jålete og eller skal kjøre _veldig_ gris og ofte. F85 bremsene er også litt leie hvis de står litt. Ruster, setter seg litt, vil knapt bremse hvis de er frost på de etc. Flere betrakntinger: Støtdempere. Jeg har kun eid biler med adaptivt understell (2 x pre lci, 2 x lci - alle M-sport). Disse ser ut til å holde veldig bra, alle har hatt originale dempere. På den som var kjørt lengst kunne jeg merke at de var slakkere, dette viste også demper test hos Hamann. Men forstatt innenfor. Tror denne var kjørt ca 270 k km. @Ingvaldsen Jeg liker også det adaptive understellet veldig godt. Drivaksler bak: Ser ut til å begynne å slarke på rundt 230-260k km ganske konsekvent. Ser det er forskjellige dimensjoner på aksling på samme diff og lager, så usikker på om det da bare er kraftigere aksling men samme knuter. Noen som vet eller jobber i GKN? Dette anser jeg forøvrig som kort og godt for dårlig holdbarhet skal jeg være ærlig.
  9. Stødig diangonse der... "når den får trykk så blåser den olja ut". Sliter med å se lekkajsen det er snakk om på videoen. Men det er enkelt å se hvordan det har vært feilsøkt her utifra delene som er bestilt. Du har garantert tett dpf. Når de så har lest av feilminne har de fått gammel feil på for høyt baktrykk fra dpf, og en current feil på plausibilitet baktrykk(differansetrykk). Når de har kjørt testmodul viser sensoren ingen endring med turtall, som tilsier defekt sensor. Ikke umulig eller usannsynlig at sensoren er iorden. Feilminnet viser også feil på ladetrykk, og dette sammen med oljelekkajse gjør at de konkluderer med bytte av denne. Det er ikke umulig at turbo er defekt, og at dette til og med kan være rotårsaken til tett DPF. Men det er ikke sånn man normalt konluderer med defekt turbo. Dyrt? Veldig. Likevel som de andre sier så kan man ikke sammenligne de delene.
  10. Litt mer praktiske erfaringer og vurderinger: Med F85 bremsene er det ikke lenger mulig å bruke de originale 19" hjulene (style 177?). Dette går dog fint med M50d bremsene, derfor har de pene originale vinterhjulene fra m50d desverre havnet på 30d, og et sett med uoriginale 19" som var på den bilen havnet på m50d. Litt synd at det fungerer med 19", bare ikke de originale. Derfor fremstår for meg m50d bremseoppgradering som et særdeles fornuftig alternativ om man ikke må ha det absolutt grommeste, og ikke kjører skikkelig gris støtt og stadig.
  11. BMW har jo gått fra å ha "alt" til "alle modeller" "alltid", til å slite med å levere relativt vanlige deler ref innleggene over her. F85 bremseslanger? Nei. e70 kupevifte (som det tross alt går noen av)? Nei. Skvettlapper som nevnes, til e70 m-sport? nei. Eksemplene er nok mange flere.
  12. Nja, er ikke helt så enkelt. Kraft = trykk x areal. Derfor vil høyden alltid kunne bli det man ønsker, bortimot uavhengig av "fjærrate". Det som lager fjærraten er kraftøkningen ved en viss vertikal beveglse, og i en "luftfjær" vil da utformingen av "kammeret", totalt volum og hvor mye volumet endres ved et gitt fjæringsutslag definere dette. Derfor vil jeg tro at utofrmingen av den "konen" i bunn har mye å si. Dette sammen med totalt forskjellig design i toppen, og helt forskjellig tversnitt (diameter) gjør at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne for å beregne en gang på en praktisk gjennomførbar måte som ikke tar for lang tid og ikke krever at jeg skjærer opp den nye belgen @E.C. ? Når det er sagt så er alt alltid for salg til en pris man blir enige om. Men denne er jeg veldig glad i Pleier å referere til uttrykket du brukte for en stund siden; "livets bil". Helt fantastisk kombinasjon av egenskaper i en e70 med noenlunde riktig oppsett.
  13. @Ingvaldsen og den fungerer! Bortimot et nytt konsept for meg 😅 Powerflex foringene, jeg har ikke fått gjort meg opp en skikkelig mening da jeg er på vinterdekk. Jeg er litt i tvil om det er "godt nok", men valgte å montere det på begge bilene likevel. Finnes ikke noe mer irriterende enn vinkler som endrer seg under kjøring. @E.C. ja det er liksom like imponerende hver gang.. han ene hos Sulland skulle forklare meg om "tretthetsbrudd" i den UTVENDIGE sprekken i termostathuset... like ved der det stod en bolt som fungerer som brakett for et deksel (altså ikke de som presser den mot motoren) som de hadde skrudd av. Altså... hvis ikke du mestret ungdomskole matte og fortsatt ikke forstår hva "naturfag" skulle være... ikke belær meg om sånt. At plasten tåler mindre nå enn når ny? Ja. At den sprakk når noen dro til for å få av eller på det dekselet? Ja. Men det er jo ikke et tretthetsbrudd av den grunn. Og fiks det! Ikke lever ut en bil med kjølevæskelekkajse. Og når jeg ringer etter å ha ordnet opp i fjaset, ikke vær nedlatende. Dette kom oppå "vet ikke helt hvor mange EGRer du har demontert" så begeret var litt fult. Det hele minner meg skremmede mye om vannlekkasje saken din. Husker enda hvor lang jeg ble i maske når du snakka om fukt inni den bilen. Det som er så søtt er at det handler naturligvis ikke om de 600,- for et termostathus, det handler om å vise en vilje til å rydde opp. Jeg fikk huset, men med en underliggende tone om at dette var de ikke skyld i. Ikke noe beklager for noe av det. Edit: Det kan til og med diskuteres om ikke jeg kanskje burde dekke det huset (dog litt usikker på en tilbakekalling fra BMW). Men det fordrer jo at man for en gangs skyld i hele livet er interessert i den faktisk saken, ikke bare drar en av flere innøvde strofer for å bli kvitt ansvaret. Dersom det mot formodning skulle være noen hårsåre her inne som føler at jeg nå rakket ned på intellektet til en hel yrkesgruppe; jeg påberoper meg retten til å stereotype en yrkesgruppe jeg tross alt har vært en del av.
  14. Tror ikke jeg skal gjenta det her.. men jeg ble litt paff ja.
×
×
  • Opprett ny...