Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er stadig ganske lyst mot nord selv i Danmark klokken 22. Jeg elsker lyset mot nord på denne tiden av døgnet om sommeren...  :)

large.IMG_0865.JPG.c462a05ce019ecef0b034

Lysene på bilen (Citroën C4 Cactus BlueHDi100) er LED kjørelysene (altså ikke nærlysene) på full styrke.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer publikumsvennlig enn dagens ultrakjipe Formel 1 der de cruiser rundt på en enorm asfaltert parkeringsplass uten gress og grusfeller. Et barndomsminne er at jeg pleide å se på rallycross fra Lyngåsbanen når det ble sendt på NRK mens jeg besøkte bestemoren min. 

Apropos nedlagte bilsportarrangementer - ganske utrolig at det for relativt få år siden ble arrangert billøp midt i Oslo. Det var noen få år før miljø virkelig ble big business.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det foregikk over flere år, eller var det bare den ene gangen?

Jeg husker jeg så litt av det på TV2 (sikkert en oppsummering, da det var et timeslangt program på kvelden). Jeg minnest å huske at det gikk mye i Ferrari og Lamborghini i TV2s program, men antar det er fra det samme arrangementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

Vet du om det foregikk over flere år, eller var det bare den ene gangen?

Rimelig sikker på at det kun var det ene året det ble arrangert - de kjørte både STCC og noe GTR-serie samtidig, men banen ble vel ikke godkjent for videre bruk i STCC-sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aarhus Classic Race er en årlig begivenhet som foregår langs deler av Strandvejen, Oddervej, Kongevejen og Niels W Gades Vej 4-5 minutter med bil utenfor Aarhus sentrum. Området har svært dyre boliger og tilsvarer sånn ca. Bygdøy i Oslo. Det er imidlertid mye kriikk av dette arrangementet (blandt annet pga. miljøet), men enn så lenge går det av stabelen i slutten av mai hvert år.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Werther skrev:

Rimelig sikker på at det kun var det ene året det ble arrangert - de kjørte både STCC og noe GTR-serie samtidig, men banen ble vel ikke godkjent for videre bruk i STCC-sammenheng.

Synd. Synes det er mye tøffere når det kjøres løp i vanlige gater.

Det ble jo arrangert noe lignende på Nærbø utenfor Stavanger i mange år (i mindre grad naturligvis), men det ble det en brå og trist slutt på når en av flaggvaktene (16(?) år) ble påkjørt og drept. Flaggvakten var attpåtil sønnen av arrangøren.

@Fredrik, kunne virkelig tenkt meg å besøkt Aarhus Classic race, men har ikke hatt anledning enda. Var på Copenhagen Grand Prix (som går i litt av det samme) for to år siden, og det var ihvertfall verdt besøket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at det er verdt et besøk, men jeg har ikke selv vært der. Vi bor 7-8 minutter med bil fra arrangementet og opplever alle ulempene med det i relasjon til at vår innfartsvei til Aarhus sperres i 9-10 dager (delvis og helt) og vi er derfor rimelig lei av hele opplegget. I tillegg kommer et utall av kondisjonsløp i løpet av sommeren som også krever at veiene sperres så vi har egentlig fått nok. Bilentusiasten i meg sier imidlertid at Aarhus Classic Race er rimelig interessant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt ganske mange ganger i tråden at den bilen som i relativ forstand har vært min beste bil er en Ford Fiesta Mrk. II (1983-1989) som jeg hadde i perioden 1988-1990. Ford kan definitivt konstruere småbiler og den siste generasjonen Ford Fiesta er intet unntak.

Innledningsvis påpeker dinside.no i denne artikkelen at småbiler er populære hvor enn man kommer, bortsett fra i USA, Norge og noen markeder til. Hvis vi snakker om i Europa gjelder dette kun delvis Sverige, Sveits og kanskje Finland, men ikke andre land. Norge er spesielt i denne sammenhengen også ved at småbiler ikke oppfattes som riktige biler. Dette er helt klart en misforståelse for aldri har små biler som f.eks Ford Fiesta og ikke minst Ford Focus vært bedre og kunnet tilby mer bil for pengene enn idag... :)

http://www.dinside.no/motor/den-beste-smabilen-pa-markedet-na/68499540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært glad i småbiler. Golf I hadde jeg mye moro med da jeg tok førerkort. Senere hadde jeg den første generasjonen Ford Focus som leiebil ved flere anledninger og syntes den var utrolig morsom å kjøre, selv med 75-hesters motor. I de senere årene har jeg oppdaget at det at en bil er liten ikke nødvendigvis betyr at den er kvikk og morsom å kjøre. Audi A1 og siste versjon av Polo er noen av de kjedeligste bilene jeg har kjørt. Lite kjørefølelse gjennom rattet og generelt kjedelig design. Spesielt A1 var en skuffelse siden jeg syntes at den så morsom ut utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Jeg har alltid vært glad i småbiler. Golf I hadde jeg mye moro med da jeg tok førerkort. Senere hadde jeg den første generasjonen Ford Focus som leiebil ved flere anledninger og syntes den var utrolig morsom å kjøre, selv med 75-hesters motor. I de senere årene har jeg oppdaget at det at en bil er liten ikke nødvendigvis betyr at den er kvikk og morsom å kjøre. Audi A1 og siste versjon av Polo er noen av de kjedeligste bilene jeg har kjørt. Lite kjørefølelse gjennom rattet og generelt kjedelig design. Spesielt A1 var en skuffelse siden jeg syntes at den så morsom ut utvendig.

Jeg har ikke kjørt A1, men det er skuffende lesing her om det stemmer. A1 er skikkelig kul utvendig. Jeg må ved få anledninger kjøre Yarisen til min søster, 2000 modell med 75(?)hk. Jeg ler like mye hver gang, den er verken inspirerende eller i nærheten av noe som kan minne om sportslig følelse, men den er morsom. Passert 160000km og fortsatt EU-godkjent uten en eneste feil. Jeg byttet eksos for et par år siden da vi oppdaget frieksos, 1500,- for komplett og ellers er ingenting annet enn olje, oljefilter, luftfilter og bremser byttet. Rust finnes ikke. Det er bare å tyne bilen det jeg makter(uten å rævkjøre), det går kanskje 14 sekund 0-100, men noe må man ofre :D Så er det jo ekstra artig å gå fra E91 til den og tilbake, forskjeller forskjeller...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... små biler er ikke automatisk kule... like lite som store biler med kraftige motorer automatisk er kule. Det finnes mange små biler som har lite interessante kjøreegenskaper selv om det meste ligger til rette for at de skal være artige å kjøre som f.eks lav vekt og dermed et relativt fornuftig forhold mellom vekt og effekt. Min tidligere Ford Fiesta var mest av alt bare fornuftig og gjorde det meste på en ordentlig måte bilens størrelse og prisen tatt i betraktning. Min tidligere VW Up! var selvfølgelig en langt mer moderne bil, men totalopplevelsen var i relativ forstand allikevel ikke bedre enn med Fiestaen for snart 30 år siden.

Jeg har ikke kjørt Audi A1, men jeg har kjørt Polo Mrk.V. Den var et av alternativene da vi skulle kjøpe en ny bil for tre år siden. Jeg ble ikke imponert selv om man ikke kan ta fra VW at byggekvaliteten er meget bra til å være en bil i den størrelsen, men den er også relativt dyr i forhold til konkurrentene (ihvertfall her i Danmark) og siden Audi stort sett bare er veldig dyre VW'er var f.eks A1 utelukket for vår del. Vi kjøpte en Citroën C4 Cactus med 100 HK dieselmotor og det har vi aldri angret på. Den er ganske artig å kjøre (hvis man liker Citroën og den myke fjæringen samt er åpen for et alternativt design) og nå har den gått 80000 Km uten problemer. Det er en billig bil, men så langt virker den overraskende lite preget av kjørelengden. Interiøret holder bra og ingenting har falt av eller gått i stykker frem til nå. Den gjør i likhet med min tidligere Ford Fiesta jobben på en fornuftig og god måte til en billig penge.

Ford gjør mye bra når det gjelder spesielt deres små modeller som Fiesta og Focus. De har fokus på gode kjøreegenskaper og et moderne design, men helt billige er bilene ikke. Ford Focus, som tilbyr en lignende interiørplass som vår C4 Cactus, starter på 237000 DKK (296000 NOK) med en like kraftig dieselmotor og det er ca. 40% mer enn hva Citroën begjærer for C4 Cactus samt den alminnelige C4 modellen. Det er for mye selv om jeg liker Ford i dette segmentet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon. 

Du har jo hatt en del artige biler før, og ikke minst raske. Hvordan taklet du overgangen til "vanlige" biler, og hadde du fortsatt valgt fornuftige/voksne biler (folk flest er ikke rike) om du ikke hadde fått barn? 

Jeg har jo gått betraktelig ned i lønn etter permisjon/oppsigelse i 2015 og da hadde jeg bare hatt E39en i et par måneder. Den er ganske dyr i drift og nå kommer det attpåtil 3 bomstasjoner mellom meg og jobben (0 stasjoner per i dag,) så det begynner å koste mer enn det smaker. Forbruket går sjeldent under 1.4L/mil og det tar 30 min til jobben. Før var det under en mil til gamle jobben. 

Jeg har jo også hatt E36 328i som førstebil og har i grunnen kjøpt dyrere og raskere bil for hvert bytte. Det var liksom det naturlige valget. Så nå sitter vi og lurer på hva vi skal gjøre. Tror kanskje vi dropper elbil, men da må vi ha noe som hvert fall er mer økonomisk, og da vil jeg helst ha noe som i det minste er morsomt å kjøre, til tross for lav effekt. Det jeg er redd for er å dø innvending, og at jeg er ødelagt/bortskjemt for livet :P 

Jeg har aldri prøvd en mx5 og folk sier de er morsomme, men jeg klarer ikke helt å tro på at jeg hadde hatt det like kjekt, med så liten motor. Ikke at det nødvendigvis er en slik vi vurderer. Ingen av oss har planer om barn, men vi liker å reise og vil gjerne komme oss vekk fra leiemarkedet etterhvert (sparer en del.) Vi liker jo også kule og raske biler, begge to, men det bør jo vente til lønn og hus er bedre/på plass. Skal jo leve komfortabelt også. :)

Er spent på å høre følelsesaspektet ditt og gjerne andre som har tatt samme overgangen. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... kone, barn, hund, hus og hytte tok all tid og det meste av pengene. Nå er eldstemann voksen (24), men vi har stadig minstemann (14) boende hjemme og det gjør en sportsbil med to seter (Boxster/Cayman, MX-5 etc.) litt vanskelig å ha (les: dette er de beste sportsbilene på den billige siden av en 911). Vi trives med å være sammen samt oppleve ting sammen. Jeg har vel også forandret meg med årene ved at jeg ikke nødvendigvis må ha en hurtig sportsbil eller BMW for å trives med en bil. 

Selve overgangen fra å ha ganske fine Porscher til mer alminnelige biler gikk via Mercedes-Benz. Jeg fant hurtig ut at selv Peugeot kunne tilby mer kjøreglade familiebiler enn Mercedes-Benz (dette var på tidlig 90-tallet) og det ble etterhvert flere ulike Peugeot modeller (306, 405 og 406). Dette var fine biler med gode kjøreegenskaper som det var svært få problemer med... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :)

Håper jeg også kommer dithen at en hurtig bil ikke er alt. Det beste kompromisset jeg har funnet, om man tar i betraktning effekt, sportslighet, utseende, alder, forbruk og prisklasse, så lander det på (en gjeldsfri) Toyota GT86 med manuell. Tror den tikker alle boksene, så det er i grunnen bare effekten jeg er redd ikke skal være nok. Det jeg håper på, er at sportslighet og andre ting skal veie opp, slik at effekten ikke er så viktig lenger. Ytelsen denne bilen gir er jo i bøtter og spann for folk flest. Skulle ønske jeg hadde en bryter i hjernen som kunne stilles inn på "sånn er situasjonen nå, du skal rette deg etter det og du skal like det." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...