Gå til innhold

Tuning av 2014 320d GT (F34). Risikosport? BMW Powerkit?


Vhguru
 Share

Anbefalte innlegg

Saken gjelder tuning av av 2014 modell 320d GT. Orginalt yter den 184hk/380NM. Optituning tilbyr steg 2 tuning som vil gi meg 250hk/520NM.

Bilen har fortsatt ca 2 år igjen av nybilgaranti. Jeg er sterkt fristet, men litt engstelig for å skape meg potensielle problemer. Både mht til det tekniske på bilen og i forhold til forsikring og garanti. 

Noen som har erfaringer med tuning fra Optituning? De forsikrer meg om at dette ikke vil medføre en vesentlig større belastning på komponenter/bil så fremt jeg ikke kjører bånn pinne hele tiden. Mindre forbruk skryter de også av. Bør jeg bare glemme dette og si meg fornøyd med de hestene jeg har?

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på tuning.

Men "alle" kan hente ut mye effekt med rett programvare. Problemet er når man henter ut før mye ifht resten av komponentene. Jeg har ikke sjekket delenummer på denne motoren mot større motorer til BMW. Men frykter litt for drivverket. 

Ellers stiller jeg meg litt skeptisk til at de tuner så mye at de anbefaler å ikke bruke effekten.

Men hva innebærer steg 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optituning er seriøse og bra. De tar ut litt mye ift hva som kanskje er bra, men i steg 2 tar de vel bort dpf, egr og ny downpipe? Ville ikke vært redd for jobben de gjør. Litt mer bekymret for gearkassen din og drivverk. 520Nm, den tåler det i små porsjoner men.... 

Jeg ville ikke ha gjort dette med 2 år igjen av garanti med mindre du ønsker å stå for mye selv. Da ville jeg heller satset på tuning boks selv om det ikke er optimal løsning. Det er din avgjørelse uansett og bare mitt råd. Bare husk at møter du opp hos BMW uten dpf og egr så kan du ha et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge BMW tilbyr original tuning, og man er i garantitiden ser jeg ingen grunn til å velge noe annet.

Ellers føler jeg jeg har lest mye rart om Optituning på Facebook, men skal ikke påstå jeg har noen voldsom kjennskap til de.

Mener på @Tollefsen har vært litt delaktig i enkelte diskusjoner der(?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, awt skrev:

Så lenge BMW tilbyr original tuning, og man er i garantitiden ser jeg ingen grunn til å velge noe annet.

Ellers føler jeg jeg har lest mye rart om Optituning på Facebook, men skal ikke påstå jeg har noen voldsom kjennskap til de.

Mener på @Tollefsen har vært litt delaktig i enkelte diskusjoner der(?) :)

Greia med flere tunere er at de fjerner flere av sikkerhetsfunksjonene som er lagt inn i programmet for å slippe reklamasjoner på at bilen går i nødmodus osv. Rundt dette med optituning har det vist seg flere ganger at biler har gått ned og under (ref. E9x gruppa og E6x gruppa på facebook). Hvis jeg skulle valgt noen andre enn han som jeg selv bruker så måtte det vært tuningservice. 

Det at de henter såpass mye er nok desverre bare fantasitall og du vil bli skuffet hvis bilen blir satt i benk. Håper at de fjerner DPF, hvis ikke blir det så varmt mellom turbo og dpf at du kan oppleve turbohavari. Dette er pga den økte dieselmengden som skal leveres og når soten da stopper i filteret kan dette også tette seg enda raskere. 


Når det gjelder forsikring vil det aldri bli noe problem. På garantien er det verre da 90% av programvare som leveres blir flagget når bilen kobles opp mot maskinene til sertifiserte verksteder. Da sier den at alt reklamasjonsarbeid er utgått pga uorg programvare.

Endret av Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter for utfyllende og gode tilbakemeldinger. Trur jeg klarer meg med 184hk en stund til...evt vurdere steg 1 på 225Hk/480Nm....

Aner ikke hva steg 1 og 2 innebærer annet enn økt effekt så det er vel en ide og sjekke det skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Vhguru skrev:

Takk gutter for utfyllende og gode tilbakemeldinger. Trur jeg klarer meg med 184hk en stund til...evt vurdere steg 1 på 225Hk/480Nm....

Aner ikke hva steg 1 og 2 innebærer annet enn økt effekt så det er vel en ide og sjekke det skulle jeg tro.

Har du lest dieseltråden, og sjekket hva quickfix leverer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror virkelig jeg hadde brukt de ekstra dollarene og gått for original M performance tuning. Har både lest om og kjenner folk som har gjort dette billigere i utlandet. Da beholder du garanti. På 320d GT byttes også radiatoren til en større mener jeg å ha blitt fortalt av en betjent som fikk sin GT tunet hos BMW i Sverige. Reelt forbruk på denne gikk ned etter tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, papertiger skrev:

Tror virkelig jeg hadde brukt de ekstra dollarene og gått for original M performance tuning. Har både lest om og kjenner folk som har gjort dette billigere i utlandet. Da beholder du garanti. På 320d GT byttes også radiatoren til en større mener jeg å ha blitt fortalt av en betjent som fikk sin GT tunet hos BMW i Sverige. Reelt forbruk på denne gikk ned etter tuning.

Jeg skal til BMW forhandler i Sverige om en måneds tid for å ettermontere originalt elektrisk innfellbart hengerfeste på bilen. Skal sjekke om de også leverer og monterer performance kit og hva dette evt koster. I utgangspunktet virker dette som en ganske beskjeden effektøkningi forhold til kostnad, men etter å ha lest en del brukererfaringer så virker det som om kanskje prisen kan forsvares. 

Legger ved et par bilder av bilen min slik at dere vet hvordan den ser ut:)

 

IMG_5617.PNG

IMG_5618.PNG

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vhguru skrev:

Jeg skal til BMW forhandler i Sverige om en måneds tid for å ettermontere originalt elektrisk innfellbart hengerfeste på bilen. Skal sjekke om de også leverer og monterer performance kit og hva dette evt koster. I utgangspunktet virker dette som en ganske beskjeden effektøkningi forhold til kostnad, men etter å ha lest en del brukererfaringer så virker det som om kanskje prisen kan forsvares. 

Legger ved et par bilder av bilen min slik at dere vet hvordan den ser ut:)

 

IMG_5617.PNG

IMG_5618.PNG

Det var du som enda opp med denne ja! Har hatt mine besøk på Finn.no å sikla på denne, rett og slett rå med ACS felgene og senken. Hvordan er den å kjøre med adaptive understell og senk og 20"? 

Du må gjerne lage egen tråd på denne :) 

Kan jeg spørre hvor mye du må ut med for montering av originalt elektrisk hengerfeste? Vi driver også å kikker på GT for tiden, men har hele tiden utelukka biler uten dette. Om prisen er riktig for ettermontering trenger jeg jo ikke utelukke biler uten dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Det var du som enda opp med denne ja! Har hatt mine besøk på Finn.no å sikla på denne, rett og slett rå med ACS felgene og senken. Hvordan er den å kjøre med adaptive understell og senk og 20"? 

Du må gjerne lage egen tråd på denne :) 

Kan jeg spørre hvor mye du må ut med for montering av originalt elektrisk hengerfeste? Vi driver også å kikker på GT for tiden, men har hele tiden utelukka biler uten dette. Om prisen er riktig for ettermontering trenger jeg jo ikke utelukke biler uten dette :) 

Var ganske fast bestemt på at jeg skulle ha BMW når jeg skulle bytte ut familiebilen (Touran 7 seter). Den har tjent oss trofast i flere år og var en problemfri og praktisk bil. Hadde peilet meg inn på 3- eller 5- serie touring, men var egentlig ikke helfrelst da jeg synes de er litt for vanlige/kjedelige. Når jeg da kom over finn-annonsen på GT'en jeg etter hvert kjøpte, ble jeg "forelsket" ved første blikk. Leste meg opp rundt biltypen i flere dager - så alt av youtube klipp - og ble bare mer og mer overbevist om at dette var bilen for meg. Spesielt erfaringer fra andre som hadde kjøpt GT og som stort sett uten unntak var strålende fornøyd med bilen var utslagsgivende lesning. 

Tok fly til Oslo for å møte selger og prøvekjøre bilen. Det første som slo meg var at den så enda bedre ut "in flesh" enn på bildene. Senking og dekk/felger har veldig mye å si for bilens utseende. Rett og slett en bil som vekker litt oppsikt. Fantastisk sportslig apperance og man ser at dette er en forholdsvis stor bil. Rett og slett lekker var den.

Fantastisk plass i baksetene (viktig for meg da jeg har 3 tenåringer som av og til er med på tur), man sitter noe høyere enn i den vanlige touringen, litt høyere bakkeklaring enn touringen (selv når den er senket), sportslig og et mer spesielt (i mine øyne kun positivt) utseende enn touringen, faktisk meget god bagasjeromsplass, snedig og enkelt å felle ned baksetene. Har faktisk ikke etter tre-fire ukers bruk ikke en eneste negativ ting å si om bilen. Topp på alle mulige måter!

Bilen er en nytelse å kjøre, selv med så pass store lavprofil dekk. Den sporer noe med så brede dekk som sitter på, men ikke plagsomt. Merker markant forskjell på billen når man setter den i sportsmodus og kjører aktivt. 

Jeg prutet kjøpsprisen på bilen ned tilsvarende kostnaden for montasje av elektrisk innfellbart hengerfeste. Det koster meg ganske nøyaktig 20 000 svenske kroner å få dette montert på andre siden av grensen.

Som du sikkert forstår er jeg strålende fornøyd med kjøpet og kan bare anbefale GT til alle som ønsker en litt mer spennende og ikke minst praktisk BMW.:)

 

IMG_0327.JPG

IMG_0325.JPG

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert! Gratulerer med en strålende bil og velkommen i F34 "klubben" 😁

Vedrørende tuning ville jeg holdt meg til Steg 1. Dette gir deg en god og solid oppgradering fra 184hk. Selv ville jeg valgt ECU tuning og holdt meg unna boks, selv fra ESS. Skal du tune, gjør det skikkelig. Har selv benyttet ESS på to tidligere biler og vært strålende fornøyd. Verken problem med BMW, EU kontroll eller annet. Sedox Performance har jeg også gode erfaringer med. Begge norske. 

Elektrisk tilhengerfeste fikk jeg tilbud på til ca. 15-16.000 i Tyskland. Originalt. Da jeg ikke har videre behov for det er det lagt på is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...