Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, MariusPeders1 skrev:

Kan jeg se på dekkonline om dekkene er stjernemerkert? Ser på noen dekk er det tre * etter dim. Er disse dekkene da stjernemerket? 

Ja, men først må du søke opp dimensjon, deretter kan du legge inn at det er original utstyr til bmw. Dette står helt nederst i søke menyen. 

Det du refererer til er dette "***Dekkene som vises kan oppnå høyere hastighet enn du har angitt. Du kan bruke disse dekke uten problemer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.5.2018 at 12.31, papertiger skrev:

Min bekjent hos Bavaria har dessverre sluttet, men skal fortsatt sende de en mail med spørsmålene vi har her. Ang. spørsmålet ditt ovenfor må vel dette omtales i garantivilkårene til BMW ( https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/BMW Garantivilkår/BMW Garantivilkår 4s A5 HQ-Skjerm.pdf ). Dekk er ikke nevnt med ett eneste ord her. Muligens det må oppgis ved garantisaker, men utfallet av saken kan vel ikke bli påvirket av om det står stjernemerkede dekk eller ikke på når det ikke står noe om dekk i vilkårene for garantien. Mulig @Walkabout har litt faglig tyngde å komme med her :)

Jeg har svar på dette spørsmålet.

Vist transferkassa blir byttet på garanti eller kjøpt og byttet. Må bilen være utstyrt med stjernemerkede dekk på mix dimensjon, er bilen utstyrt med 4 like felger og dekk er det ikke krav til stjernemerking. Disse vilkårene må ligge til grunn for at det skal bli gitt garanti på ny kasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da sammenlignet 325/30-21 med og uten stjerne, begge samme merke og type. Finner ingen forskjell i diameter/rulleomkrets utover forskjeller  i mønsterdybde. Om det var noen forskjell så var den "riktig veg". Derimot var de ikke rft, og det er de jo på BMW originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på den lokale Bavaria og forhørt meg litt med dekkansvarlig. 

Skal prøve å gjengi det han sa etter beste evne og å dermed besvare noen av spørsmålene som ble stilt her. 

NB: Merk at spørsmål og svar har basis i garanti på biler med xDrive, og at jeg ikke har noe skriftlig fra forhandler på dette.

Spørsmålene fra @awt

«Jeg leste et eller annet sted at ved garantisaker på f.eks. fordelingskasse så må man huke av for om bilen har stjernemerkede dekk eller ikke i systemet som benyttes.»

- De hadde hatt noen tilfeller av fordelingskasser som måtte byttes, der det stod på ikke-stjernemerkede dekk. I det hele tatt hadde de sett utrolig mye rart, 22” Linglong-dekk og Plingplong-dekk på X5’er som ikke var like i det hele tatt. I slike «ekstreme» tilfeller ble det skrevet et notat/merknad på dette på bilen i systemet. @Eivind320x har rett i det han skriver ang. dekk og garanti på transferkassen som byttes- i tillegg krever BMW stjernemerkede dekk for at garantien på transferkassen i det hele tatt skal gjelde fra bilen er ny, ikke bare ved bytte.

«Krever BMW stjernemerkede dekk, eller krever de dekk/hjul med lik rulleomkrets?Hvis sistnevnte, vil da dekk med forskjellig bredde der rulleomkrets er lik være godt nok, eller må man ha lik dimensjon foran og bak (dette leveres vel originalt som vinterhjul på de fleste modeller?)? »

-Stjernemerkede dekk kreves når det er mixed dimensjon. Originale dimensjonskombinasjoner har da blitt konstruert med lik rulleomkrets når de er nye, og de skal også være konstruert slik at selv etter en del slitasje skal forskjellen i slitasje være innenfor toleransekravene til xDrive/fordelingskassen. Det kan ikke garanteres med ikke-stjernemerkede dekk som BMW ikke har tatt del i utviklingen av, naturlig nok. I tillegg må kun originale dimensjoner brukes (er vel i realiteten bare relevant der bredden er forskjellig). Om dette gjelder felgdimensjoner også glemte jeg å spørre om. På lik dimensjon kreves ikke stjernemerkede dekk, da BMW heller ikke selv leverer dette (vinterdekk/piggdekk) i Norge. 

Det ovenfornevnte samsvarer da også med det @Walkabout skriver i sin kommentar til mitt innlegg om garantivilkårene.

«Hvis førstnevnte, hva om man bare bytter to dekk? Man har da stjernemerke dekk og alle er glade (inkl. datasystemet), men forskjellen her kan være større enn med ikke-stjernemerkede dekk.»

-Det spurte jeg ikke om, men en kollega har fått svar på dette spørsmålet tidligere hos samme forhandler - utgangspunktet er at alle 4 skal byttes samtidig. Men på hans F31 ble faktisk kun bakdekkene byttet (dog av Bilia) før overtagelse. 

«En annen ting jeg leser ofte er at mange mener dekkstrekk gir mindre rulleomkrets. Dette er jeg uenig i, da banen i et dekk er såpass stiv at det ikke vil være mulig å strekke denne slik at det får noen innvirkning her. Likevel, hvordan ville det blitt mottatt hos f.eks. BMW at man hadde lik dekkdimensjon foran og bak, men på ulike felger?»

Ved spørsmål om jeg kunne hatt lik dekkdimensjon foran og bak på 19” felger med bredde 8”+8,5” for å unngå RFT, fikk jeg til svar at jeg måtte ha 4 like felger. Han kunne ikke si at dekket strakk seg nok til å endre omkretsen, men formelt sett måtte en ha lik felgbredde foran og bak ved lik dekkdimensjon når det gjaldt garantien.

Jeg spurte i tillegg om rykking og nykking i drivverket ville forekomme med en gang dersom forskjell i rulleomkrets var på grensen til for stor. Svaret på det var at det kunne komme med en gang, men en kan også ha total mangel på symtomer en stund og at de først forekommer når kassen har levd «under stress» en tid - da er en vel kommet til det punktet at det er for sent. 

 

Så var det dette med dekk da - jeg har jo vært forkjemper for non-RFT dekk, og er det fortsatt. Det er nok av folk som kjører med xdrive og ikke-stjernemerkede dekk i forskjellige dimensjoner der det går bra - meg selv inkludert på E91’en vi hadde, kjørte den to sesonger og mange kilometer uten antydning til noe galt. Dette var med Vredestein Ultrac Vorti dekk - kjøpt hos Bavaria - og har kollegaer som kjører og har kjørt med disse dekkene uten problem på både E70 X5 M sport og E61 xDrive M sport - med original mixed dimensjon.

Så mulig det går bra med noen merker mens andre har lavere toleransekrav på rulleomkrets?

Hadde jeg hatt E91’en enda hadde jeg nok kjøpt vanlige dekk neste gang også.

Men: Fireren er under garanti og jeg vil helst beholde den på transferkassen også til den utløper etter 5 år. Spurte dermed Bavaria om hva de kunne tilby. På 19” til F3x var det dessverre kun RFT i forbindelse med stjernemerking - ennå. Han sa at Michelin hadde sagt de skulle komme med et stjernemerka dekk og det forstod jeg var non-RFT. Men han visste ikke når. Så dette kan være verdt å sjekke ut for de som er interessert. Det som tilbys til F3x i 225/40-19 + 255/35-19 er Continental, Bridgestone, Pirelli og Goodyear. De var godt kjent med Bridgestone S001 og støy og sporing da jeg nevnte det. Men han hadde fortsatt valgt det foran Pirelli - sier egentlig mest om sistnevnte. Så da er det to igjen. Conti utgår da jeg har lest mye om lav slitestyrke. 

«And then there was one»: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 ROF. Dette kosta ca det samme som Bridgestone ferdig montert fra Bavaria. Måtte gjøre litt Google research på dette dekket, og bortimot ALT jeg leste på bl.a. bimmerpost om dette dekket fremhevet det som det absolutt beste RFT/ROF-dekket på markedet. Det kom spesielt fra folk som hadde byttet ut sine S001 med Assymetric 2 ROF, og det var mye F3x med 19”. Hovedpunktene var mye lavere støy og mye bedre kjørefølelse. Generelt svært god slitestyrke.

Sjekka pris på dekkonline på disse dekkene med korrekt lastindeks (har aldri tenkt på det før, men det er jo svært viktig at dekk med korrekt lastindeks for aktuell bil blir valgt), og de koster ca det samme som Michelin PS4 (og også Ultrac Vorti) i samme dimensjon - i overkant av 8000kr, noe som ikke er så verst tatt i betraktning at RFT dekk pleier å koste en del mer enn vanlige dekk.

Det kan nok dermed hende at dersom jeg må skifte ut sommerdekka før Europaferie i år, må bite i det sure eplet å prøve Goodyear RFT dersom ikke Michelin dukker opp med noe godt alternativ. 

Er det noen som har erfaringer med dette dekket i ROF/RFT utgave?

 

Håper dette har gitt litt bedre innsikt i hva vi xDrivere har å forholde oss til, selv om det i utgangspunktet er dyster lesning for oss som liker å ha litt større valgfrihet hva dekkmerker og modeller angår.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har runflat dekk blitt bedre siden 2014?

har continentalsport5  19" på min 320d gt xdrive fra nov 14 (fra fabrikk) der sommerdekkene er kjørt ca 15000km og de er for å si det mildt helt jævlig på støy og sporing.

bilen hadde vinterdekk da jeg kjøpte den nå i vår så jeg hadde ingen anelse om hva jeg kunne forvente av sommerdekkene men trodde nå kjøring på sommerdekk skulle være bedre enn på vinterdekk...

mente å lese at det er noen generasjoner på RF dekk der siste generasjon skal ha blitt bedre på støy og comfort men usikker på om dekk fra 2014 er av den "beste" generasjonen eller om man kan forvente noe av nye RF dekk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye styr bare for å prøve å kombinere xdrive, non rft ilag med bredere dekk bak. Jeg har alltid kjørt like dekk foran og bak og slipper sånn sett styret med det. Grunnen til bredere hjul bak er vel utelukkende utseende, selv om M biler også har bredere dekk bak. ( for å skape mer balanse i bilen?) Uansett så er ikke det merkbart grepmessig i norske hastigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Mye styr bare for å prøve å kombinere xdrive, non rft ilag med bredere dekk bak. Jeg har alltid kjørt like dekk foran og bak og slipper sånn sett styret med det. Grunnen til bredere hjul bak er vel utelukkende utseende, selv om M biler også har bredere dekk bak. ( for å skape mer balanse i bilen?) Uansett så er ikke det merkbart grepmessig i norske hastigheter

Er nok enig med deg,  derfor fant jeg et brukt felgsett på finn. Hvor jeg tok fram felgene også kjøpte nye dekk, etter at bilen slet ned høyrebakhjul å det ikke fungerte med flytting, har jeg lagt nytt sett med Good Year Eagle F1 Asymetric 3 i bestilling hos Skruvat (225/40-18). Dekket har 67 dB i støynivå som er betydelig lavere enn Conti Sport Contact 5 med sine 72-73 dB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden med inntr. Har kjøpt min første Bmw X5 E70  og er mildt sagt forvirret anng. dekk. Har faktisk bestilt 4 nye dekk i original str., må sansynligvis avbestille disse etter å ha lest dette. Leste i innstrukssjonsboka om dekk og felg , og der står det "rekommanderast" om stjernemerket. Det kan vel oversettes som "annbefales" eller "å foretrekke" og ikke som SKAL være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skipper skrev:

Har lest denne tråden med inntr. Har kjøpt min første Bmw X5 E70  og er mildt sagt forvirret anng. dekk. Har faktisk bestilt 4 nye dekk i original str., må sansynligvis avbestille disse etter å ha lest dette. Leste i innstrukssjonsboka om dekk og felg , og der står det "rekommanderast" om stjernemerket. Det kan vel oversettes som "annbefales" eller "å foretrekke" og ikke som SKAL være

Er  X5 en M-sport med forskjellig dimensjon foran og bak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bytterga skrev:

har runflat dekk blitt bedre siden 2014?

har continentalsport5  19" på min 320d gt xdrive fra nov 14 (fra fabrikk) der sommerdekkene er kjørt ca 15000km og de er for å si det mildt helt jævlig på støy og sporing.

bilen hadde vinterdekk da jeg kjøpte den nå i vår så jeg hadde ingen anelse om hva jeg kunne forvente av sommerdekkene men trodde nå kjøring på sommerdekk skulle være bedre enn på vinterdekk...

mente å lese at det er noen generasjoner på RF dekk der siste generasjon skal ha blitt bedre på støy og comfort men usikker på om dekk fra 2014 er av den "beste" generasjonen eller om man kan forvente noe av nye RF dekk.

Godt spørsmål. Det burde jo være en kontinuerlig utvikling på den fronten, men dekkmodellene er jo de de samme som er tilgjengelig nå, så tviler på at de gjør noe med disse før nye modeller blir lansert. Men at de har blitt bedre siden 2007/2008 er det nok ingen tvil om.

10 minutter siden, flobben skrev:

Leste nylig at Bmw skal gå bort fra rft dekk i nærmeste fremtid, da det var mer støy, mer rullemotstand og høyere vekt på dekka. Så kanskje vil det føre til at man får stjernemerka dekk uten rft

Interessant. Hvor leste du dette? Det kan jo stemme bra med det Bavaria sa, at Michelin har sagt de skal komme med stjernemerket NON-RFT dekk. Jeg har for ordens skyld sendt en mail til Michelin i Norge og spurt om dette, så blir spennende å se om og hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...