Lars89 Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 https://www.nrk.no/mr/trafikklaerar-kjell-erik-rotevatn-vil-fjerne-forarprove-pa-manuelt-gir-og-alle-ma-ta-automatlappen-1.17466361 Kolstad Jr. og Werther reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 Det er så galt det opplegget der at de unge ikke tar lappen på manuelle biler. Enda verre at kjøreskolene selv oppfordrer til det fordi de ikke gidder å bære kostnadene av å ha manuelle biler. De unge i dag tenker ikke over at de kanskje en gang skal ha en leiebil i utlandet eller kjøre en bil i jobbsammenheng som kanskje ikke har automat.
Reef89 Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 https://www.dt.no/melding-om-trafikkulykke/s/5-57-2649530 Werther reagerte på dette 1
540is Skrevet Juli 7 Skrevet Juli 7 Denne blå M2 er for tiden gjenganger i media som omtaler Nürburgring https://youtube.com/shorts/c2_PUtXbXcQ?feature=shared Werther reagerte på dette 1
Kolstad Jr. Skrevet Juli 22 Skrevet Juli 22 (endret) På 5.7.2025 den 21.09, Fredrik 90 skrev: Det er så galt det opplegget der at de unge ikke tar lappen på manuelle biler. Enda verre at kjøreskolene selv oppfordrer til det fordi de ikke gidder å bære kostnadene av å ha manuelle biler. De unge i dag tenker ikke over at de kanskje en gang skal ha en leiebil i utlandet eller kjøre en bil i jobbsammenheng som kanskje ikke har automat. Du har tydeligvis ikke så mye innsikt eller peiling i hvordan det er å drive trafikkskole i 2025..😅 Kunne skrevet et langt innlegg nå og forklart deg litt mer om problematikken vi har på kjøreskolene, men det kan vi evt. Ta over melding hvis ønskelig 😉 Endret Juli 22 av Kolstad Jr.
Fredrik 90 Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 7 timer siden, Kolstad Jr. skrev: Du har tydeligvis ikke så mye innsikt eller peiling i hvordan det er å drive trafikkskole i 2025..😅 Kunne skrevet et langt innlegg nå og forklart deg litt mer om problematikken vi har på kjøreskolene, men det kan vi evt. Ta over melding hvis ønskelig 😉 Nei jeg er ikke kjørelærer så jeg vet ikke så mye om å drive kjøreskole nei, så dette er mitt synspunkt som utenforstående. Jeg har derimot diskutert dette med en kjørelærer i en annen setting og han ga ett bestemt innrykk at dette handlet om kostnader uten å kunne forklare det noe bedre. Du må gjerne utgreie her i tråden sånn at vi alle kan høre deres versjon av dette. Jeg er sikkert på at det er flere enn meg som stusser på at kjøreskolene oppfordrer de unge til å ta lappen på kun automat 😀 Kolstad Jr. reagerte på dette 1
Kolstad Jr. Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 4 timer siden, Fredrik 90 skrev: Nei jeg er ikke kjørelærer så jeg vet ikke så mye om å drive kjøreskole nei, så dette er mitt synspunkt som utenforstående. Jeg har derimot diskutert dette med en kjørelærer i en annen setting og han ga ett bestemt innrykk at dette handlet om kostnader uten å kunne forklare det noe bedre. Du må gjerne utgreie her i tråden sånn at vi alle kan høre deres versjon av dette. Jeg er sikkert på at det er flere enn meg som stusser på at kjøreskolene oppfordrer de unge til å ta lappen på kun automat 😀 Kan godt utdype ja 😎👍 Dette er et hot tema i bransjen om dagen, så her kommer en litt mer utfyllende oppdatering på problemstillingen: Kostnadene på manuell øker betraktelig i forhold til for 5-10 år siden. Det som står i artikkelen stemmer, man får jo ikke kjøpt manuelle biler nye lenger.. Ergo må vi holde på de gamle bilene som har gått langt og ikke lenger har garanti. Vi kjører X4 20d som manuellbil på skolen vår, herav er 2 av dem importert fra Sverige (av oss) ettersom det ikke var å oppdrive i Norge på det tidspunktet vi hadde behov. Nå har vi byttet klutsj&svinghjul på alle 3, noe som kostet 100k hos verksted. Utover dette så dukker det støtt og stadig opp nye "småting" som må utbedres, (foringer, bremser og feil på andre mekaniske komponenter). Dette er selvfølgelig å regne som "slitedeler" i hovedsak, men, problemet for en trafikkskole er at når bilen må på verksted, så koster det ikke bare for reparasjonen, men det er også stillstand og tapt inntekt. Ofte når det oppstår feil som fører til driftsstans på bilene, så skjer dette uten forvarsel. Hvem går dette utover da, utenom økonomisk tap for trafikkskolen? Jo, elevene.. De får ikke kjørt sine planlagte timer, noe som igjen kan gå utover allerede bestilte førerprøver til elevene. Det er veldig kjedelig å måtte flytte på oppkjøring fordi at bilen havarerte og står på verksted på feilsøking (Ja, dette kan jo skje nye biler med garanti også, men dette skjer i mye større grad og oftere med den eldre delen av bilparken vår med 150-200k kjørte km!). Neste punkt er jo hvordan trafikkskolene løser dette problemet best mulig. Svar: Elevene må betale for det! Som i alle virksomheter, når produksjonskostnadene øker, så dyttes kostnadene over på forbrukeren. Ergo blir det dyrere for elevene å velge manuell på trafikkskole. Mange trafikkskoler har dyrere timespris på manuell, kontra automat, noe som er fullt forståelig mtp. Ekstra utgifter. Så har vi problemet med mengdetrening og øvingskjøring hjemme. Færre og færre har tilgang på manuell bil hjemme, så all øving må skje hos trafikkskole. Dette betyr kort og godt at førerkortet blir særdeles kostbart. Som trafikklærer er det etisk viktig å gi elevene realistiske forventninger til hvor mye øving de trenger og ca. Hva det vil koste (helt nøyaktig er sjeldent mulig å forutse). Vi ser oftere enn før at mange som begynner med manuell, går over til automat når de hverken har mulighet til å øve hjemme eller ser det store behovet for kunne kjøre manuell. Dette er heldigvis et valg som eleven tar selv, vi kan bare være realistiske, informere og oppfordre. De fleste elevene som går over fra manuell til automat underveis, tar valget pga. Det reelle manglende behovet for manuell. Ikke har de manuelt gir hjemme, ikke trenger de det i forbindelse med jobb. De slipper unna med langt færre timer, som igjen gjør det mye billigere for dem. Når det kommer til leiebiler, så skal det vel godt gjøres å ikke kunne leie en bil med automatgir i 2025, så dette er vel ikke noe reell problematikk lenger? Mtp. Arbeidsbiler, så er det fremdeles noen bedrifter rundtom som krever at en har lappen til manuell, så det er igrunn her det eneste problemet oppstår. Jeg bor i en industriby (Mo i Rana) og vi ser heldigvis en positiv endring her også, der bedriftene kjøper nye biler, selvsagt med automatgir. Om noen år vil denne problematikken mest sannsynlig (forhåpentligvis😅) være historie. Det er generelt stor enighet i bransjen om at den tyske modellen (der alle siden 2021 kjører opp med automat, deretter har muligheten til å ta et kurs på trafikkskolen, for så å bli godkjent av trafikklæreren til å kjøre manuell) er en bedre måte å gjøre det på, selv om noen uante krefter i bransjen fremdeles ønsker å ha det slik som det er idag. awt, Marius2002, MGunders og 8 andre reagerte på dette 11
Rune-K Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Ser for meg at om noen få år så er det kun veteranbiler som har manuell, man kan like det eller ikke men det er nok den veien det går.
GtiGtr Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 Fruen er trafikklærer, og dei har no 3 manuelle XC40 Diesel 4x4 som snart har gått 200k. Dei pleier å bytte biler på 100k, men det er ikkje nye biler å få kjøpt med manuellgir (om du ser vekk frå Dacia og muligenst Suzuki swift) så dei må bare beholde dei frem til mange nok tar lappen på automat eller det kommer regelendringer. Dei har også 2 biler med automat som blir brukt over 50% av timane. Eg synst sjølv det er horribelt at folk ikkje vil ha manuell-lappen frå eit bil-entussiast ståsted, men dei fleste som tar lappen har jo ikkje mulighet til å lærekjøre med manuell lenger, så då blir førerkortet dyrere som nevnt over her. Det er vel slik i Tyskland ( som en håper at det kjem til Norge også) at du tar lappen på automat, så kan du ta et tilleggskurs i etterkant dersom du vil ha på manuell også. Bedre og billigare for både elever og kjøreskulen.
Fredrik 90 Skrevet Juli 23 Skrevet Juli 23 10 timer siden, Kolstad Jr. skrev: Kan godt utdype ja 😎👍 Dette er et hot tema i bransjen om dagen, så her kommer en litt mer utfyllende oppdatering på problemstillingen: Kostnadene på manuell øker betraktelig i forhold til for 5-10 år siden. Det som står i artikkelen stemmer, man får jo ikke kjøpt manuelle biler nye lenger.. Ergo må vi holde på de gamle bilene som har gått langt og ikke lenger har garanti. Vi kjører X4 20d som manuellbil på skolen vår, herav er 2 av dem importert fra Sverige (av oss) ettersom det ikke var å oppdrive i Norge på det tidspunktet vi hadde behov. Nå har vi byttet klutsj&svinghjul på alle 3, noe som kostet 100k hos verksted. Utover dette så dukker det støtt og stadig opp nye "småting" som må utbedres, (foringer, bremser og feil på andre mekaniske komponenter). Dette er selvfølgelig å regne som "slitedeler" i hovedsak, men, problemet for en trafikkskole er at når bilen må på verksted, så koster det ikke bare for reparasjonen, men det er også stillstand og tapt inntekt. Ofte når det oppstår feil som fører til driftsstans på bilene, så skjer dette uten forvarsel. Hvem går dette utover da, utenom økonomisk tap for trafikkskolen? Jo, elevene.. De får ikke kjørt sine planlagte timer, noe som igjen kan gå utover allerede bestilte førerprøver til elevene. Det er veldig kjedelig å måtte flytte på oppkjøring fordi at bilen havarerte og står på verksted på feilsøking (Ja, dette kan jo skje nye biler med garanti også, men dette skjer i mye større grad og oftere med den eldre delen av bilparken vår med 150-200k kjørte km!). Neste punkt er jo hvordan trafikkskolene løser dette problemet best mulig. Svar: Elevene må betale for det! Som i alle virksomheter, når produksjonskostnadene øker, så dyttes kostnadene over på forbrukeren. Ergo blir det dyrere for elevene å velge manuell på trafikkskole. Mange trafikkskoler har dyrere timespris på manuell, kontra automat, noe som er fullt forståelig mtp. Ekstra utgifter. Så har vi problemet med mengdetrening og øvingskjøring hjemme. Færre og færre har tilgang på manuell bil hjemme, så all øving må skje hos trafikkskole. Dette betyr kort og godt at førerkortet blir særdeles kostbart. Som trafikklærer er det etisk viktig å gi elevene realistiske forventninger til hvor mye øving de trenger og ca. Hva det vil koste (helt nøyaktig er sjeldent mulig å forutse). Vi ser oftere enn før at mange som begynner med manuell, går over til automat når de hverken har mulighet til å øve hjemme eller ser det store behovet for kunne kjøre manuell. Dette er heldigvis et valg som eleven tar selv, vi kan bare være realistiske, informere og oppfordre. De fleste elevene som går over fra manuell til automat underveis, tar valget pga. Det reelle manglende behovet for manuell. Ikke har de manuelt gir hjemme, ikke trenger de det i forbindelse med jobb. De slipper unna med langt færre timer, som igjen gjør det mye billigere for dem. Når det kommer til leiebiler, så skal det vel godt gjøres å ikke kunne leie en bil med automatgir i 2025, så dette er vel ikke noe reell problematikk lenger? Mtp. Arbeidsbiler, så er det fremdeles noen bedrifter rundtom som krever at en har lappen til manuell, så det er igrunn her det eneste problemet oppstår. Jeg bor i en industriby (Mo i Rana) og vi ser heldigvis en positiv endring her også, der bedriftene kjøper nye biler, selvsagt med automatgir. Om noen år vil denne problematikken mest sannsynlig (forhåpentligvis😅) være historie. Det er generelt stor enighet i bransjen om at den tyske modellen (der alle siden 2021 kjører opp med automat, deretter har muligheten til å ta et kurs på trafikkskolen, for så å bli godkjent av trafikklæreren til å kjøre manuell) er en bedre måte å gjøre det på, selv om noen uante krefter i bransjen fremdeles ønsker å ha det slik som det er idag. Jeg er enig i det meste du forklarer her, og takk for at du tok det tid til å utgreie situasjonen. Men det er noen punkter jeg vil kommentere på.. Jeg har full forståelse for at det er store kostnader knyttet til å holde aldrene manuelle biler gående. Men jeg kjøper ikke helt det argumentet med at det ikke er biler med manuell å få, det er klart at det meste er borte men noen finnes. Skal man ha fancy premiumbiler så blir det dyrt, men ser man bort fra sportsbiler og personbil utgaver av varebiler så er det noen. Alle er dette biler som koster under 600 000 Ford Puma Mazda MX-30 Dacia Duster Suzuki Swift Suzuki Ignis Suzuki S-cross Nissan Qusqhai En lokal trafikk skole her i byen har fått Bavaria til å ta inn en ganske ny 118i fra Bavaria i Sverige og de har også fått tak en ny Golf som Møller fikk tak i fra sitt system i utlandet. Så det er mulig å skaffe biler hvis det var dette som var problemet. Også må vi slutte å tro at alle manuelle biler vil forsvinner i løpet av to uker. Av alle varebiler som ble solgt i Norge i fjor så var det en elbil andel på kun 40%. I halvt tonn klassen så leder fossile modeller modeller som Ford Transit Connect, VW Caddy og Toyota Porsche City. Her er er firehjulstrekk andelen på nær 80%, og disse leveres kun med manuell på firehjulstrekk. Og ettersom overgangen til elbil går saktere i varebil segmentet så er dette biler som skal gå i norske bedrifter i maaange år fremover. Så skal man ta seg jobb som håndverker så vil man risikere å få trøbbel med ett automat sertifikat. Jeg jobber opp mot denne bransjen og ser utfordringer med nye ansatte med automatlapp er større enn det gis inntrykk av. Såpass at en jobbsøker med manuell lapp vil ha ett fortrinn i enn ansettelses prosess. Hvis man ser litt rundt seg så er det svært sjelden en bedrift kun kjører nye biler. Også er nok situasjonen litt annerledes for hvor i landet det er snakk om, i Oslo er nok andelen automat biler hos bedrifter langt større pga flere elbiler. Men her i Arendal så kan jeg garantere deg at det er annerledes. Ett eksempel er ett firma som heter Byggpartnere, de har ca 60 stk Transit Connect. Her er kravet diesel og tre seter, de er ikke underlagt krav i fra stat og kommune fordi de driver med egne prosjekter og utvikling. Og de har ett lite knippe ID BUZZ (3 stk eller noe) for å pynte litt på de få små jobbene de tar for stat og kommune. De har også ett nært samarbeide med opplæringskontoret og tar inn mye lærlinger, hvor kravet er at de må ha manuell lapp. Noe annet som underdrives er hvor lett det er å få automatbil som leiebil i utlandet. I syd Europa er det helt uhørt at en småbil skal ha automat, leier du en liten til medium bil så får du en Fiat eller Seat med stikke. I disse markedene så skal manuell biler ingen vei, så igjen så må vi slutte å tro at manuelle biler skal forsvinne fra jordens overflate innen tirsdag i neste uke. Dattera til en kompis er 19 år og har lappen på Automat. Reiser på venninetur til Mallorca, skal leie bil for å besøke ei anna venninne på andre siden av øya. Får en Lancia Ypsilon med tre pedaler, joda de hadde automatbil hos Herzt. De kunne leie enn VW iD4 som kosta ca firegangern, eller en VW Passat diesel stasjonsvogn som kosta litt mindre. Så da hadde du to jenter på 19 år som ratta rundt på trange Mallorca i en diger Passat (har dere sett den nye Passaten? Den er lang som en 7-serie). Dette her blir jo for dumt. Men når alt kommer til at, den løsningen i siste avsnitt der den hadde vært helt perfekt. Da kan de som vil ta lappen på manuell ta dette ekstra kurset. Dette fungerer svært bra i Tyskland så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere her heller. Kolstad Jr. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå