Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 3 years later...
Skrevet

Jeg har en 2010 E60 525d xDrive M-sport som har gått ca 210 000km, mye langkjøring. Jeg har hatt bilen siden 2011. 

Får snart levert en ny i4 M50. Er det noe særlig å få igjen for E60en, eller er det like greit å beholde den som vinterbil?

Kan komme store snøfall der jeg bor og E60 xDrive har jo betydelig høyere bakkeklaring enn i4. Har heller ikke så veldig lyst til daglig å kjøre rundt i saltsuppa på E18 i Asker og Bærum med ny bil. 

 

Utstyr:

Komfortseter

Svart skinn 

Antrasitt tak

Bamboo interiørlister

CIC navigator

Glossy shadowline lister

Chrome grill

Style 135M Sport MV2 18″ felger

Tilhengerfeste 

Farge: Space grey 

Skrevet

Tja, samme eier i 14 år, M-Sport, comfortseter, 3L M57 og grei km-stand bør da lande deg forbi 100k. Du får vurdere selv, men du finner neppe tilsvarende E60 særlig lett om du skal "angre deg" på salget.

Skrevet (endret)

Er ikke aktuelt å kjøpe en annen eldre E60 hvis jeg ikke er fornøyd med i4 som vinterbil. Bilen min har riktig utstyr for meg, ser bra ut og jeg kjenner jo bilen svært godt siden den bare hadde vært brukt et halvt år da jeg kjøpte den. 

Så hvis jeg ikke er fornøyd med i4 M50 som vinterbil så er det risiko jeg ryker på en "iX3" Neue Klasse som vinterbil. Så da er jo alternativet å beholde E60en sannsynligvis svært rimelig. 

Bør jeg få skiftet veivhusventilasjon hvis jeg beholder den? 

Funderer også på om jeg bør få byttet dempere.

Har vært minimalt med problemer med bilen. Er nye skiver og klosser foran, et hjullager ble byttet samtidig. Glødeplugger og glødekontroller er byttet. En lenkearm skal byttes neste uke. En fjær foran og en ryggesensor byttet. I tilegg er noe i forstillingen og skiver bak byttet. Bortsett i fra dette har det bare vært behov for oljeskift og service.

Jeg har ikke skrudd bil på 26 år, siden jeg kjøpte en et år gammel E39 i 1999 så alle reperasjoner og service gjøres på verksted. Bruker et mindre verksted på bygda der jeg opprinnelig kommer fra som jo er mye rimeligere enn Bilia i Bærum. 

Er det noe annet som bør gjøres? 

Endret av Scuirus2
  • 3 weeks later...
Skrevet

Hvilken høytrykkspumpe har min 2010 E60 med M57D30TÜ2 motor? Har lest det er en del problemer med CP4. 

  • 3 months later...
Skrevet

Original er vel nærmere 15k og ikke 30k? Tror det er AMK som har laget disse på E39/E61, men Arnott er nå et godt kjent brand for luftfjæring de også, så hadde ikke hatt problem med å velge noen av delene. Normalt vil jeg ikke si at kompressor er et spesielt problempunkt på E61 og tenker at de primært blir slitt av å sitte på en bil der luftbelger lekker og det blir mye mer pumping enn vanlig. Kjøper du ny Arnott eller AMK er det lite sannsynlig at du skal bytte den igjen. AliExpress hadde jeg nok ikke kjøpt, da hadde jeg heller plukket opp en brukt og demontert den for kontroll før montering. 

Skrevet

Ikke sett noen antydning til lekkasje på min, men har alltid vært mye lyd i kompressoren fra jeg kjøpte bilen i fjor. Min forrige E61 kan jeg aldri huske å ha hørt kompressoren på. Er fortsatt mye lyd fra kompressoren nå, men ingen tegn til at den løfter seg og den henger på begge sidene så synes det er rart om begge belgene er kaputt.

Veldig fristende å konkludere med kompressoren og bestille ny nå mens jeg er på ferie. Men kan jo være jeg går i delebytte fellen da.

Prisene på original var fra GS sine sider, ble overrasket over prisen jeg og🙈

 

Screenshot_2025-07-16-18-17-33-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Skrevet

Får 20% BMWCCN-rabatt på den ;) Ellers har du del nr. 6 i tegninga for kun kompressor. Da blir det 15k med BMWCCN-pris.

Du bør sjekke om den leser høyden korrekt, og så er lekkasje i ventilblokk en mulighet. Kan kommandere høyden opp via diagnoseverktøy, hvis den bare står og durer uten å løfte bilen er den trolig defekt ja. Likk lekkasje i begge belgene er noe usannsynlig ja.

Skrevet

Den høres feil ut i mine ører. Som at den går uten motstand. Så enten utslitt stempel eller noe trykkslange som har tidenes lekk.

Skrevet (endret)

Hvis kompressoren har overtrykksventil (slik som på F11) så er den ofte irret fast/rustet fast i  åpen stilling. Det skjedde på min F11. Ny overtrykksventil er meget enkelt  å bytte på kompressoren. fås dessverre ikke som orginal del løst (del av kompressoren) men plasser som ebay og aliexpress har denne.

Ser ut til at E61 muligens bruker litt annen utforming på denne ventilen.

Ventilen kan demonteres og smøres som en midlertidig løsning. 

 

Den går uten motstand om ovetrykksventilen er rustet fast i åpen posisjon. Slik den var på min F11.

Ligger et par videoer på youtube som viser demontering og testing av kompressoren .

Endret av dopus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...