Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, E.C. skrev:

Ganske billige godkjente hestekrefter sånn sett, selv om det blir kun 10% opp i effekt.

Mener jeg leste en dynotest for noen år siden, og den viste effekt tett opp mot 300hk. På min bil kostet det over 20.000,- men da skiftet de også forand til større bremsekaliper, nye klosser, større bremseskive og monterte større intercooler. Verd hver krone mener jeg.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være det faktisk er verdt det ja. Fort gjort å henge seg litt for mye opp i tall framfor hvordan bilen faktisk føles.

Ser at det er (som nevnt over) inkludert ny intercooler, samt bremser foran. Så de pengene går jo da ikke kun til effektøkningen.

Men ser det står "Pris fra 13.500kr" samt denne informasjonen, så man vet vel ikke totalbeløpet før man står klar til å betale 🤔

00011.PNG.8047b93fef20ab3fbd150001bae35e4f.PNG

Kanskje jeg får slå til før jeg må bytte klosser foran, så slipper jeg den jobben 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

"Tja" - hvem skal lese av, med hva, hvordan er det gjort etc.

Hvor mye: Nesten umulig, folk ("tunere") deakliberer såp vanvittig mye at det er vanskelig å regne seg frem til et riktig svar.

Når: tror ikke det er timestamå på progarmmering fra uorg verktøy man bruker på programmering, men ofte vil det ligge skjult feilkode i ecu, og den kan man se når ble logget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Har en E46 330D som hadde noen dårlige dyser. Fikk tak i noen brukte som funker, men sliter med å få koda de inn.

Klistremerket med IMA code er borte, noen måte å få scanna QR/Matrix koden på toppen av dysene for å finne IMA?

Prøvd med flere qr scanner apper men ingen som funker. 😕

Illustrasjonsbilde, merket i rødt:
84C28C0F-433E-48F6-9DC0-EF7C85A81516.jpeg.7b727ff9f557cc40e9a3f4bf8143479c.jpeg

Endret av Amarios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje ha spesielle qr kode lesere, som går på isb eller blåtann. På jobb bruker vi endel strekkodelesere og noen skal kunne lese av qr koder, men mange klarer det ikke når de er små. 

Vi brukte en spesiell type qr lesere for Apple sine reservedeler, da de ha ekstremt snå qr koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei,
Har dukket opp et lite men irriterende problem på vinterbruksbilen min E87 11/2006 118d.
Den har hatt gåent spjeld på innsuget sikkert en god stund før jeg kjøpte den, så regen av dpf hadde ikke vært gjort på en god stund i følge Rheingold. Hadde også feilkode på spjeldet (og 2 gødeplugger + internal ecu fault eller noe slikt).

Nå har jeg reparert spjeldet så det fungerer igjen og feilkoden er borte. Første prøvetur så kjørte jeg knapt 5 minutter før pcen viste at regen. hadde startet, så da ordna det seg. I dagene etter begynte jeg å merke en slags "flat spot" når man ligger i for eksempel 60 i 4. gir (manuell ja), og skal gi på pittelitt for å holde farta, så kjennes det ut som den mister fremgangen et liiite øyblikk før den tar seg inn igjen og du merker at farta øker så smått. Bilen går greit ellers, ikke noe trøbbel lenger opp på turtall. Eneste at det kanskje føles som den oppfører seg litt sånn på full gass også, at det føles som den drar bedre med litt mindre en full gass. Akkurat dette har jeg merket hele tiden, så det kan jo hende det er normalt. Bilen har akkurat bikka 200kkm.

Det var ikke slik før den fikk regenerert, og det virker som det dukket opp noen dager etter. Var hvertfall da jeg la merke til det. Er det noen som har noe tanker om hva som kan forårsake dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

M47n2?

Har du mulighet til å observere baktrykk og luftmasse mens dette skjer?

Er det ikke M47tu2 den heter da? Dette skal jeg ikke si sikkert men jeg vet det er den før den som hadde registerproblemer..

Det har jeg mulighet til å sjekke ja, er det noe spesiel oppførsel jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m47tu2 og m47n2 er det samme (tu og "n" er samme greia).

Baktrykk for å vurdere tilstand på DPF, og luftmasse for å se hva som skjer der du mener du mangler effekt, kan eks være EGR som presses opp eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, TRF skrev:

m47tu2 og m47n2 er det samme (tu og "n" er samme greia).

Baktrykk for å vurdere tilstand på DPF, og luftmasse for å se hva som skjer der du mener du mangler effekt, kan eks være EGR som presses opp eller lignende.

Aha, skjønner!
Skal få sjekket dette når jeg får tid. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

@TRF
Jeg har ikke fått sjekket noe mer da pcen har gåent batteri og jeg ikke har plugg for 12 volt lader, men jeg jobber med å finne en løsning på det.

For det det er verdt så holder den rundt 8-9 mbar på tomgang, forholdsvis varm motor, og litt over 10mbar på 1000 rpm.
Men det er vel kanskje ikke mulig å si så mye om tilstanden ut i fra dette, med mindre den er potte tett?
Er det mulig å aktivere varsel for når regenerering starter i speedometeret? Skjedd et par ganger jeg stopper hjemme og det lukter skikkelig varm eksos, hadde jeg vist det skulle jeg kjørt ei ekstra runde.. Men får jo ikke varsel når det starter så er jo ikke mulig å vite. 🤔

Jeg tror EGR ventilen er ganske full av dritt, så jeg skal ta av og rengjøre denne. Idielt sett skulle jeg fjerna både dpf og egr, men jeg er usikker på hvor mye penger jeg skal gidde å legge i denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Elsker kombinasjonen av BMW 3 liter dieselmotor som tåler trimming, manuell giring og bakhjulsdrift. Dette er sært, men slik liker jeg det!

Vurderer mest BMW F10 og kanskje E90. Hvilke modeller bør jeg se etter som har kraftig manuellkasse, sterkt drivverk og tåler mye trimming?  

Har tidligere hatt en 2007 E90 325D med 285 hk / +600 Nm steg 2 fra ESS som jeg ikke hadde noen problemer med. Hadde denne fra 2009 til 2011 ca fra 30000 til 90000 km. 

Har lest i etterkant at denne blir levert med samme girkasse som 320D..

Hadde jeg flaks som ikke ødela gir, clutch og andre deler?

Hvilke modeller av BMW og årsmodeller bør jeg se etter som har de kraftigste manuelle girkassene og som tåler trimming bra? 

Ønsker en kraftig oppgradering fra tidligere og kjører i dag en BMW E91 316D med steg 2 fra TRF/ https://www.quickfix.no/

Setter pris på svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...