Øyvind L. Skrevet Mai 29 Skrevet Mai 29 (endret) "Kundebil": 2013 F11 520d 184hk med 139 tusen km... Helt original og aldri vært åpnet.. Det var på tide. Når blir det rengjort, swirl flapp delete, Xhp og TRF Steg 2 tune. Endret Mai 29 av Øyvind L. togga, teerex, mr.pingu og 2 andre reagerte på dette 3 1 1
Fors Skrevet Lørdag kl. 19:39 Skrevet Lørdag kl. 19:39 På 15.3.2026 den 13.32, K.F skrev: Det enkleste er og prøve spjeldet i en bil der man vet det fungerer. 1. Mål spenning på pin3 mot pin4 ved spjeldet. bør ikke være mye lavere en 12V. Dersom du klarer å måle dette mens den er påkoblet, så er det best. 2. Koble fra DDE. For å utelukke kabelbrudd så ville jeg målt motstand fra Pin2 kontakt på spjeld, til pin 96 DDE kontakt. Bør være under 0,5 ohm. Dette er et PWM signal. Man kan ikke lese av dette signalet med et vanlig multimeter, men kan få en indikasjon om det er noe funksjon der. 3. Dersom du setter spenning på signalet inn så risikerer du og ødelegge elektronikken. Det du kan prøve, er og jorde pin 2, men DDE må være frakoblet, og du må sette +12V og jord på pin 3 og 4 utenom. 4. Det er mulig DDE har en ødelagt utgang. Nå har jeg etter litt forskjellig prøving ( lånt et fungerende spjeld ) målt og styret på så hjalp ikke dette annet enn å prøve en ny hjerne. så jeg bestilte et kit fra eBay med brukt dde cas og nøkler, nå har jeg skiftet alt ut og kjørt throttle valve test i inpa. Da fungerte det som det skulle. spørsmålet er om kan jeg «trygt» kjøre med dette for å brenne rent dpf? eller vil jeg få problemer med at orginal dde og cas ikke lengre har samme km stand som resten av modulene? isåfall så er det bare å få klonet hjernene å la bilen stå.
K.F Skrevet Søndag kl. 17:18 Skrevet Søndag kl. 17:18 21 timer siden, Fors skrev: Nå har jeg etter litt forskjellig prøving ( lånt et fungerende spjeld ) målt og styret på så hjalp ikke dette annet enn å prøve en ny hjerne. så jeg bestilte et kit fra eBay med brukt dde cas og nøkler, nå har jeg skiftet alt ut og kjørt throttle valve test i inpa. Da fungerte det som det skulle. spørsmålet er om kan jeg «trygt» kjøre med dette for å brenne rent dpf? eller vil jeg få problemer med at orginal dde og cas ikke lengre har samme km stand som resten av modulene? isåfall så er det bare å få klonet hjernene å la bilen stå. At dde og cas har anna km stand enn de andre modulene, spiller liten rolle. Bare kode det inn, husk ibs, så er det bare å kjøre på.
Øyvind L. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Kort tid etter at jeg handlet F31 335d min så merket jeg at den brukte en del olje. Tyisk 3-4L på 10 tusen km. Etter en del feilsøking kom jeg frem til at det kommer fra turbo/turboene. Er en del olje i innsuget. Satte på catchtank på åndingen ut av toppen, men der kom det så og si ingen olje ut. Bare litt røyk. Så da var det bare å bestille deler og litt oppgraderinger. To ny originale BMW turboer og Alpina F3x D3s manifold. Denne er ikke helt lik den originale 335d så blir spennende å sammenligne når jeg plukker ut den originale fra bilen. Blir spennende å se hvordan dette blir. Endret 3 timer siden av Øyvind L. Ingvaldsen, ///FredriK.S, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Øyvind L. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 10 minutter siden, E.C. skrev: Nice, hva lander du på av effekt her? Det er foreløpig uvisst siden jeg ikke vet hvor mye forskjell det er er på Alpina og den originale. E.C. reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden Det koster litt men dette blir bra igjen Veldig spent på hva er annerledes på den Alpina Manifold. Er turbo’ne fra BMW lik Alpina sin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå