Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

m57: Har fått en tikkelyd fra motor som jeg hører tydelig inni kupeen når jeg trakker på ved kickdown og kommer opp på turtall. hører ingenting med vanlig kjøring, eller på lave turtall, kun ved pådrag.

Har ikke fått feilsøkt noe med åpent panser. Oppdaget det idag. Men kan dette vere noe kjederelatert?

Er en 05 e61 530d. med en km.stand på 220k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ærlig talt ikke. Det begynner på ganske nøyaktig 3000 rpm. Og det går ifra null tikking til mye tikking ifra ett eksakt turtall. så kan ikke skjønne hvorfor det skulle vere ventilflyt(?) Er dog litt den type tikking.. ( tror jeg ) 

Noen regler for hva som er ventil tikking?

Edit: etter litt mer research viser det seg at den tikker ikke ved feks. Halv gass uansett turtall. Men med 3/4- full gass tikker det Mye ifra 3k

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2018 den 6.38, Skulebollen skrev:

Det vet jeg ærlig talt ikke. Det begynner på ganske nøyaktig 3000 rpm. Og det går ifra null tikking til mye tikking ifra ett eksakt turtall. så kan ikke skjønne hvorfor det skulle vere ventilflyt(?) Er dog litt den type tikking.. ( tror jeg ) 

Noen regler for hva som er ventil tikking?

Edit: etter litt mer research viser det seg at den tikker ikke ved feks. Halv gass uansett turtall. Men med 3/4- full gass tikker det Mye ifra 3k

Bumper meg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, hsd skrev:

Sjekka etter sprekk i grenrør? Min tikka på samme måten under pådrag når det var sprekt. 

Skal vere skifta ein gang tidligare ifølge forrige eiger, men meiner eg såg noke som kunne sjå ut som ei sprekk i det når eg hadde nede downpipe for ei stund sia. Mulig det har forverra seg og at det gjer lyden då ja🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 03 525dat. som jeg siden i vår har følt at den har "jaget" på turtallet på tomgang. Det har frem til nå vært så lite at det ikke har vist på turteller, men det har såvidt hørtes. Men nå er det blitt slik at det også vises på turteller, kanskje ca 50 omdreininger opp og ned i sekundet og det høres ganske tydelig. 

Den starter bestandig veldig lett uansett og den er varm eller kald, og det merkes ikke når man kjører. Det er heller ikke noen feilkoder i inpa. Pumpen i tank og fødepumpen under førersete samt dieselfilteret er nytt, ogrinale deler.

Noen ideer om hva som kan gjøre dette? typiske sensorer osv. eller noe sånt? 

https://www.youtube.com/watch?v=mdcNhMA1xCE

Hvis dere kopierer adressen å limer inn i nettleser så er det en med nøyaktig lik "jaging" som på min. (fikk ikke til å lage link).

Noen liveverdier på tomgang i videoen hvis dere får den til å funke. Syns railtrykket varierer mye, å det virker som at jo mer det varierer jo mere jaging.

Endret av teexeln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen går som en dass om dagen, samt bruker usakelig mye fuel. Dro i gang INPA og målte på min e46 320D TRF stage 2, samt en kamerat sin e46 320D TRF stage 1. Sistenevnte drar meget mye hardere, og har vettu forbrukt, ca 0.55L på mila, mens min kryper opp mot nesten 0.9L. Har gått over det jeg har sett av vacuumslanger og fått byttet de som så dårlige ut, hjalp litt men føler jeg enda ikke er der den burde være. Har tenkt litt på defekt LMM, så var ute med INPA i stad og tok noen bilder og video under kjøring av begge bilene.  Noen kloke hoder der ute som kunne ha tatt en titt på live data, og se om det henger på grep med defekt LMM? 

 

https://drive.google.com/drive/folders/10WeiT7I-_gIiTmNHasP3yA2eCCIUnVeC?fbclid=IwAR2IF44VSyRfawz2RQw_B0Kgm4yI66IGF3FqVknHP7Ak8FkiP5DWVBNNxXA

 

https://drive.google.com/file/d/1-vIXwmhtXVAp_o1uqzYQ3dLt_FxzbIxM/view?usp=sharing

 

Setter pris på alt av tilbakemelding. Sitter med en bosch (13627787076A) LMM fra koed i handlekurven nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på selv tidligere med LMM problemer på 530D og da lå jeg på 400-420mg/slag på tomgang med en dårlig LMM, med en ny lå det rundt 500mg. Bosch målte opp til 1300-1400mg mens Pierburg målte opp til ca 1700mg.  Med klampen i bunn så tror jeg ikke LMM er i bruk i det hele tatt. Den styrer dieselmengde og så får bilen så mye luft som det er mulig å få gjennom luftfilter uten at dette blir målt. En dårlig LMM merkes best fra tomgang til mellomregister, aller mest ut av et kryss og lignende. 

Verdiene du har ligger jo høyere enn forventa så jeg tror du har verdier som er normale for en bil med deaktivert EGR, da blir luftmengde høyere enn forventa. 

Personlig tror jeg feilen din ligger et annnet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Otis skrev:

Har du ISTA kan du jo sjekke der med sånn feilsøke prosedyre.

Prøvde å finne fram til live data i Ista, men må ha vært på feil plass.

23 minutter siden, Hpi skrev:

Jeg holdt på selv tidligere med LMM problemer på 530D og da lå jeg på 400-420mg/slag på tomgang med en dårlig LMM, med en ny lå det rundt 500mg. Bosch målte opp til 1300-1400mg mens Pierburg målte opp til ca 1700mg.  Med klampen i bunn så tror jeg ikke LMM er i bruk i det hele tatt. Den styrer dieselmengde og så får bilen så mye luft som det er mulig å få gjennom luftfilter uten at dette blir målt. En dårlig LMM merkes best fra tomgang til mellomregister, aller mest ut av et kryss og lignende. 

Verdiene du har ligger jo høyere enn forventa så jeg tror du har verdier som er normale for en bil med deaktivert EGR, da blir luftmengde høyere enn forventa. 

Personlig tror jeg feilen din ligger et annnet sted. 

Jeg føler selv bilen er mest dau i starten av registret. Sammenlignet med steg 1 bilen, så er det meget stor forskjell i lav fart, mens den jevner seg ut i høyere fart. Når vi så på verdiene fra den andre bilen så var det litt forskjell mellom forventet og skal, men forskjellen var mindre mellom soll og ist enn  enn på min. Samt at ist og soll ble kjapt veldig like ved litt pådrag. Skal se om jeg får lastet opp video fra den live data på den bilen også  

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...