Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, 525TDSA said:

Er det noe å gjøre for å forebygge at EGR ventilen feiler eller soter?

 

6 minutes ago, papertiger said:

Unngå bykjøring er kanskje mitt beste svar. Fjerne den i sin helhet er kanskje nest beste svar. Ellers går det jo an å ta den ut å rense den selv.
I vår heim går det mest i turer på rundt 15-20 minutter om gangen, og av og til langturer på 2-3 timer. De hjelper, men i bunn og grunn er bykjøring ikke dieselmotorens beste venn.

Jeg bor langt utpå landet, og likevel er jeg nå på 3. EGR på min F11 n57n kjørt 150k. Første ble skiftet på motorskadeforsikring, andre på recall. Så nå har jeg fått utført EGR delete og venter på termostat kit og blendeplater i posten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, togga said:

 

Jeg bor langt utpå landet, og likevel er jeg nå på 3. EGR på min F11 n57n kjørt 150k. Første ble skiftet på motorskadeforsikring, andre på recall. Så nå har jeg fått utført EGR delete og venter på termostat kit og blendeplater i posten...

Se der ja. Interessant! Jeg fikk beskjed av Bavaria at det var bykjøring som var årsaken til at den var nedsotet. Kanskje sannheten er mer kompleks enn så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E39 preface 530d som ikke vil starte, men kjinner. Ikke en dråpe diesel ut av HT pumpe. 0 i rail pressure med live data når jeg kjinner. HT pumpe har blitt byttet til en som ikke skal være gått mer en 90.000km, har byttet trykkreguleringsventil på pumpen. får 3.6 pre-supply 4.2 bar om jeg struper slangen. Byttet hjerne til en uten EWS da det var tegn til irring/korrisjon på pinnene på gammel ecu. DDE rele er byttet. Eneste feilkode er 09F6 "Rail pressure monitoring; rail pressure too low during start"

Trodde jeg hadde funnet feilen da bilen startet etter ECU bytte, men 2 dager senere ville den ikke starte igjen, å feilene er som før med ingenting diesel ut HT pumpe. Hadde det vert for stor lekkasje i retur på dysene burde jeg fortsatt fått diesel til railen ? Får ikke tatt returtest da jeg ikke får start med startgass heller...

Kan HTP være tett ? Tok av dieselfilteret i motorom å tømte det i en gjennomsiktig boks, det var 5-6 bittesmå biter med groms, rust kanskje? Eller kan trykkregulerings ventilen holde tett selv om den sier 5-35% på livedata under kjinning ?
Alt av tips/råd settes stor pris på !

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok fortrykk til å starte.

 

men at bilen gikk i 2 dager med ny ecu uten startsperre forså å ikke starte lengre høres ut som at ecu har låst seg nettop pga Av fjerna ews?

vet trf fraråder å bruke slike ecu’er nettop fordi de kan plutslig slutte å virke🤔

starter den med gamle ecu’en om du pusser pinnene rene? 

kan det vær ews, nøkkel eller tenningslås problem?

 

har du prøvd en annen railsensor? Den vil ikke bygge trykk uten denne iorden, sørg for å bruke originale deler når det kommer til motorelektronikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam, veiv, og rail sensor er byttet, riktig nok fra brukt motor men den svev før demontering. 

Dette med EWS ecu som slutter å virke har jeg ikke hørt før. Men i dag dro jeg ut kontakt på Olje nivå sensor, rail trykk sensor å kam aksel sensor uten å få noe nye feilmeldinger på det, synes det var litt merkelig, kan kanskje tyde på det du sier? Men får enda kontakt med hjerne å kan lese av livedata? Noe måte å teste ecu? 

På gamle ECU mangler 4 pinner.. 

Skal prøve å få tak i "EWS kit" fra 184hk 530d. 

Takker for god info å svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2021 at 10:26 PM, togga said:

 

Jeg bor langt utpå landet, og likevel er jeg nå på 3. EGR på min F11 n57n kjørt 150k. Første ble skiftet på motorskadeforsikring, andre på recall. Så nå har jeg fått utført EGR delete og venter på termostat kit og blendeplater i posten...

Jøss, det høres ikke bra ut. Hvordan går det på EU kontrollen hvis man fjerner den? Vil den klare avgasskravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Kvasi said:

Men på de bilene som er så nye at den ikke blir målt går man inn med diagnose og ser at alle verdier og parametre stemmer. 

Så du mener at om man gjør en "EGR delete" så vil den ikke gå gjennom PKK??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kvasi skrev:

Jeg sier hvordan PKK skal utføres mtp avgass ol, og uten EGR er det mer usannsynlig at den går gjennom fom euro5.

Har hatt flere Euro5 og Euro6 biler som har hatt EGR delete og AdBlue delete, uten at det har vært problem på EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Mikael-B said:

Har hatt flere Euro5 og Euro6 biler som har hatt EGR delete og AdBlue delete, uten at det har vært problem på EU.

Hva er konsekvensen av EGR delete da? Mindre muligheter for for trøbbel og at den bruker litt mere drivstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...