Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vi er ikke helt der ennå med bensinmotorene selv om de har blitt veldig mye bedre de senere årene etter at det ble vanlig med turboer i bensinmotorer. Et godt eksempel er F30 320i vs. 320d. Bensinmotoren utvikler 184 HK ved relativt lave 5000 rpm og maksimalt 270 Nm mellom 1350 og 4600 rpm. Dieselmotoren derimot utvikler 190 HK ved 4000 rpm og hele 400 Nm flatt mellom 1750 og 2500 rpm. Poenget her er at dieselmotoren også utvikler 270 Nm ved rundt 1300 rpm, men allerede ved 1500 rpm er dreiemomentet godt over 300 Nm for så å stige kraftig mot 400 Nm ved 1750 rpm (også kjent som "draget" i dieselmotorer). Selv etter at dreiemomentet har toppet ved 400 Nm mellom 1750 og 2500 rpm faller det aldri under 330 Nm opp mot toppeffekten ved 4000 rpm.

 

Denne forskjellen merker man best i mellomakselerasjonene i f.eks 5. gear. 320i bruker 9,2 sekunder mellom 80 og 120 km/t, mens 320d bruker 7,5 sekunder på den samme disiplinen i det samme gearet. For sammenligningens skyld så bruker 330i med 252 HK og 350 Nm 6,9 sekunder på denne disiplinen i 5. gear. 320d er med andre ord rimelig hurtig "in gear" pga. det høye dreiemomentet... :)

 

Poenget mitt var at før bensinen fikk turbo, så hadde den mye toppdrag men med lite bunndrag. Min nabo har en 320i 2005 og den er veldig slapp på lavere turtall. 

Og de har blitt likere som jeg sa, aldri at de har blitt helt like. Det å ha maks moment fra 1350-4600 vil jeg si at er veldig bra. Man må ikke ha masse turtall for å få noe ut av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte bare denne uttalelsen... "Diesel er fint og morsomt, men mye mer moro med bensin turbo. Det lave bunndraget som en diesel og toppdraget som en bensin."... og der er vi som sagt ikke helt ennå... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge opp parabol viste seg å være mer krevende enn jeg husket.

Måtte ta den ned når vi pusset opp huset og har endelig fått den opp på veggen igjen. Har fri sikt og alt lå til rette for at dette skulle bli lett...

Jada... Kyss meg i kaviarstjerna.. Like før hele driten ryker på skrapen! [emoji35]

Har 2 hoder som liksom skal ta inn Thor og Sirius.. De mest vanlige. Står jeg foran antenna og ser mot er Thor (lnb 1) til høyre og Sirius (lnb 2) til venstre. Kobla på satfinder (beeper) på lnb 1 og vridde til det peip noe voldsomt. Jippi tenkte jeg, dette var jo en lek. Gikk inn å så på skjermen om det var signal... NEI!! Ikke 1% en gang......... Men på lnb 2 var det 45% (sirius).......

Klikker på hele driten! Har vridd og snudd på antenna flere timer.. Opp og ned.. Hit og dit.. KUN dårlig signal på Sirius å finne..

Steike..

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, N55B30 leverer bra fra 1300 til 6000 den :)

 

Ja, men så snakker vi om en helt annen prisklasse og må sammenligne med N57D30TOP(TU) dieselmotoren som yter 630 Nm mellom 1500–2500 rpm samt 313 HK ved 4400 rpm. Dieselmotorene har stadig et relativt kraftig overtak når det gjelder dreiemoment. Ikke dermed sagt at de er morsommere å kjøre enn nogenlunde tilsvarende kraftige bensinmotorer... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her. Får ikke start på bilen. Er en 1999 520iAT. Har strøm men starter går ikke rundt. Skjedde nå som jeg koblet batteri av og på. Sikringene i hanskerommet og bagasjerom ser hele ut alle sammen. Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge opp parabol viste seg å være mer krevende enn jeg husket.

Måtte ta den ned når vi pusset opp huset og har endelig fått den opp på veggen igjen. Har fri sikt og alt lå til rette for at dette skulle bli lett...

Jada... Kyss meg i kaviarstjerna.. Like før hele driten ryker på skrapen! [emoji35]

Har 2 hoder som liksom skal ta inn Thor og Sirius.. De mest vanlige. Står jeg foran antenna og ser mot er Thor (lnb 1) til høyre og Sirius (lnb 2) til venstre. Kobla på satfinder (beeper) på lnb 1 og vridde til det peip noe voldsomt. Jippi tenkte jeg, dette var jo en lek. Gikk inn å så på skjermen om det var signal... NEI!! Ikke 1% en gang......... Men på lnb 2 var det 45% (sirius).......

Klikker på hele driten! Har vridd og snudd på antenna flere timer.. Opp og ned.. Hit og dit.. KUN dårlig signal på Sirius å finne..

Steike..

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Å finne Thor og Sirius skal gå som en lek det. Min første tanke er at du bør sjekke alle F-konnektor termineringer, samt DiSeq-switchen. Sliter du kun med Sirius, så kan man gå utifra at det er noe mellom LNB og Switch Evt.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte bare denne uttalelsen... "Diesel er fint og morsomt, men mye mer moro med bensin turbo. Det lave bunndraget som en diesel og toppdraget som en bensin."... og der er vi som sagt ikke helt ennå... :)

Den uttalelsen står jeg fortsatt ved. Så jeg driter mildt sagt i hva du mener og ikke mener om det. Det er min mening og du har din mening. Vi får være enig om å være uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her blir det justert omtrent på millimetere... :P

 

Har tatt en pause nå, får ut å prøve igjen senere.. Har brukt en Satfinder som beeper og GPS apps på mobilen for å finne satelittene, men men.. Jeg gir ikke opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uttalelsen står jeg fortsatt ved. Så jeg driter mildt sagt i hva du mener og ikke mener om det. Det er min mening og du har din mening. Vi får være enig om å være uenig. 

 

Det var da voldsomt til reaksjon da. Selvfølgelig kan du mene akkurat det du vil for min del... no problem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...