Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Audi C4, 90 20V og RS2 er utrolig tøffe biler rent estetisk, men de virker noe dyre i drift. Ser biler til salgs ofte har skikkelige smørbrødlister over løpende vedlikehold/utgifter.

Synd de er såpass framtunge også. Satt på med en RS2 på autoslalom en gang, og den understyrte som ei ku. Virket ikke som den letteste bilen å kjøre aktivt med. Hadde heller gått for E34 selv om den også er tung med dvask styring. 

Endret av Werther
Skrevet

Framtunge er de helt klart, med en girkasse på lengde med to BMW kasser på rekke blir motoren flyttet utrolig langt fram, helt motsatt av hva som igrunn er optimalt. Det går noe hinsides rett frem, og bilene ser friske og fine ut. De tar svingene fint i normal fart, men når man begynner å pushe, da understyrer det greit.. Håpløst! 

Jeg synes allikevel det er skikkelig kosevogner å kjøre med, entusiastene drar alltid frem rally-kortet, men forstår ikke alltid hvordan bilene ble kjørt her, kontra hvordan vi dødelige kjører på en asfaltbane/vei uten 600hk til rådighet.

Rekkefemmerlyden på fullt øs, og lyden som kommer når wastegaten begynner å slippe ut overtrykk... Føler meg litt i gruppe B verdenen :wub:

Skrevet

Virket ikke som den letteste bilen å kjøre aktivt med. Hadde heller gått for E34 selv om den også er tung med dvask styring.

Det føltes som om min 100 2,6 var en del mer lett på foten enn E34 520en, mye av dette er nettopp fordi styringen i E34en er noe slapp. Med sine 150 hester og 230 nm så var Audien også merkbart kikkere enn 520I med 150 hk og 190 nm, særlig på 0-100 men også over dette. Men som jeg sa så føltes og er E34 mer solid bygget, den har også dobbelt så god kjørekomfort som 100en. I høyere hastigheter så måtte Audien jages litt mens E34en går på skinner selv i 180 km/t :)

Uansett to meget fine sedaner ifra tidlig 90 tallet :)

Skrevet (endret)

hmmm. Slapp styring i e34 må da skyldes at ikke alt er som det burde ;) Har hatt en slik selv, og det var ingenting slapt ved den. Dog, alle dere som mener dere har e34 som "er i kjempe god stand" har jo ikke det. Ny snekke (eller i god stand), type m5, _alle_ kuler ledd og foringer _nye_, helst forsterkede eller m5, ordentlig understell og m5 stabber, hjulvinkler satt opp perfekt, så fungerer den ypperlig på veg.

"slapp" /"dvask" / "tung" er i alle fall uttrykk som aldri ble brukt om min gamle e34, uavhengig av hvem som prøvde den. Den er riktignok tung (som werther er inne på), og litt til. Dette må man naturligvis ha med i betraktningen. Det blir aldri en e30 rent vektmessig.

Videre så har den svært bra balanse og vridningstabilitet sammenlignet med eks vag fra samme tid. HAr dessverre ikke bilde på pcen, men husker en US test av disse (m5 og s4) hvor de har tatt bilde i sving. Her kan du faktisk se at det er betydelig forskjeller i karosseriåpningene (panser vs skjerm på begge sider) under belastning på s4en. Trist.

Du kommer ikke fra at den er tung, ei heller snekkestyring. Dog, når alt er i orden så er virkelig ikke snekkestyring noe stort problem til aktiv kjøring på veg.

post-61063-0-03912600-1423430538_thumb.j

Endret av TRF-Racing
Skrevet

@TRF-Racing , Hadde ikke du en grå E34 535i med noe å 300 000km som førstebil? :) Var det den som tilslutt fikk så mange oppgraderinger?

Lyden i de S4ene som er på den Youtubefilmen er eksakt som den jeg har kjørt de siste dagene, er ikke måte på hvor høylytt det plystrer når man slepper opp gassen :P

Skrevet

Slakk i styresnekke har jo alltid vært ett kjent problem på E34, og på min som på alle andre som ikke har byttet dette så er det jo noe slakk :)

Skrevet

Min siste E34 hadde faktisk ganske så tight snekke, sansynligvis pga lav km-stand og snill bruk ( ble brukt som pendlebil av en eldre mann ). Den var riktig så tight og fin, jeg satt riktig nok på powerflex for å få bukt med litt vibrasjoner ( sjokk ). Men den oppførte seg meget godt på svingete vei. 

Skrevet (endret)

Jeg ser mange sier at det er slakk i snekkene på E34, men jeg mener nå man ikke skal gjøre noe med den uten å ha gått over parallellstag, pitmanarm, hjelpesnekke og endeledd først. Deretter ta det siste ved å stramme den opp bittelitt. Jeg har inntrykk av at mange strammer seg litt bort og ender opp med mer slitasje og knipen styring.

Snekka på Benzen er overhalt på 412 000km og fremstår idag som helt perfekt, men ser på kvitteringer at endeledd og styredemper er bytta rett etterpå :P Det er neppe tilfeldig. 

Bytta styresnekke på en Cheva Tahoe, den var helt løen på styringa og ny snekke fulgte med på kjøpet. Var jo pitmanarmen og endeledda som var skvær gåene, og ikke snekka :P

Endret av FredrikE24
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...