FredrikE24 Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) Siden det er mye audionurder her, kan noen anbefale en billig og fin stereoforsterker, maks hxbxd 13x48x45, som kan dra klipsch rf52mk2 og gjerne har dac (men det er absolutt ikke noe krav). Spiller ikke voldsomt høyt, bor i borettslag og har naboer å tenke på, men hender jo man blir litt full og har lyst å dra på litt ekstra. Billig er i mine øyne under 5k, selv om at for audiofile er det som småpenger og blasfemi å regne. De om det Hva med denne? http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/harman-kardon-hk-3700-stereoreceiver-sort.html Min første tanke er at Harman/Kardon er en dårlig match med Klipsch Reference, og særlig i de lavere prisklasser. Jeg ser nok en forsterker som kan fungere svært bra, og det er Primare I22, innebygget DAC og bør kunne drive RF52 bra, RF52 er i mine øyne en høyttaler som serverer enormt med lyd for lite penger Håper du er fornøyde med de! Primare I22 er(typisk nok) over gitt pristak, men brukt bør det være mulig å nærme seg 5000kr i det minste. Når det gjelder NAD, C-serien opplever jeg ikke som noen god match, har en C352 og prøvde den på et par RF82 en gang. Hifisentralen melder også om mye av de samme tingene jeg opplevde, men M-serien til NAD skal visst passe bra, men da snakker vi om en helt annen pris. En effektforsterker som kanskje kan passe er Parasound A23, har en slik i benken i stua og er 19" bred(standard). Mange mener det passer RF-serien bra, har selv prøvd det, men har ikke kommet med noen konklusjon akkurat. Du bør kunne få tak i en A23 brukt til under 5000kr, gjerne 4000kr. Men da mangler du DAC og har behov for å ha en forforsterker, evt. en DAC tilkoblet med volumkontroll på DACen. Min Parasound A23 driver et par Klipsch Heresy III, det fungerer den faktisk veldig bra til, dog er Heresy III en liten rakker med et diskanthorn som er enklere å temme. Kombinasjonen effektforsterker + DAC med volumkontroll bør man kanskje ha i tankene, men Klipsch og Hegel, har jeg selv ikke prøvd, men ikke alle er like fornøyd med det. Enda et forslag er å prøve en Sonos Connect:AMP, det byr på mange muligheter. HFK bør kunne gi deg 30 dagers åpent kjøp på en slik. Koster vel rundt 4000kr ny. Primare I22 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64666911&searchclickthrough=true&searchQuery=Primare Hi-Fi er i og for seg mye meninger og preferanser, det er svært få som faktisk får prøvd ut kombinasjoner av utstyr, må isåfall være de som faktisk jobber i slike forretninger som kan gi de beste svarene. Nå spørs det hvor mye energi man ønsker å legge i å finne den perfekte forsterker, men en prøvelytting bør absolutt gjøres. Soundgarden fører både Klipsch og Primare I22, kanskje du kan få med en Primare I22 på hjemlån fra Lørdag ettermiddag til Mandag morgen feks.? Endret November 8, 2015 av FredrikE24
flonoen Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) Ganske fornøyd med RF52 ja, passer meg utmerket med fyldig lyd ved lavt volum som det går mest i, samtidig som de spiller bra høyt med godt trykk når det trengs. Jeg har ikke veldig mye annet som referanse, men det funker veldig godt synes jeg. Har til nå hatt en Onkyo TX-NR616, men nå skal den til reperasjon da utgangstrinnet virker for å ha gitt seg, null lyd ut. I tillegg mye styr med Onkyoen, som gjør at jeg vil ha noe annet og litt enklere. Bruker kun to kanaler og aldri noe bluetooth, nettradio etc, så trenger ikke slikt. Var veldig fin å se på den du linker til, og ser soundgarden har tilbud på den til 9000.. Plutselig dobbelt så mye som budsjett, da.. Sånn som Yamahaen jeg linket til da, R-N301, ikke trua på sånt? Jeg er ganske langt fra audiofil, men har ører med mye det samme design som de fleste andre så hører jo når ting blir helt feil.. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66954153&searchclickthrough=true&searchQuery=primare ? Endret November 8, 2015 av flonoen
FredrikE24 Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) Klipsch og Onkyo er en kombinasjon jeg har observert at svært mange er fornøyde med, men som du nevner, en receiver er langt fra enkel. Selv klarer jeg meg fint med en volumknott og en kanalvelger(som faktisk er direktekoblet). Kjøpte noen Klipsch-høyttalere av en fyr som hadde Onkyo og dette var i mine ører god match. Yamaha er også mange fornøyde med til Klipsch, veldig ofte brukes det receivere i et typisk hjemmekino-oppsett, ikke erfaring med de integrerte, så tør ikke uttale meg om det. Når det gjelder bruktkjøp så får man alltid mer av det gode for samme pris som nytt utstyr, og jeg har vel aldri handlet i butikk noen gang selv. Primare I30 bør jo være en vinner i prisklassen. Dog er det litt mer enn 5000kr, men ser man på nyprisen så får du mye for pengene her. Etter noen raske nettsøk med kombinasjonen Klipsch og Primare I30 får jeg som vanlig en drøss med meninger, noen svært overbevisende om dette er perfekt, andre mener dette ikke er bra. I Klipsch-tråden på Hifisentralen, vet jeg at mange er veldig fornøyd med Primare. Jeg har selv aldri hørt kombinasjonen og bør være svært forsiktig med noen anbefalinger, men jeg tenkte Primare med en gang du nevnte prisklassen. Jeg lurer på om en tur til Soundgarden muligens bør gjøres for en lytt. Lyd er så veldig individuelt, her jeg bor så synes jeg personlig Klipsch Heresy III låter skikkelig fett og er ordentlig morro å høre på, mens en annen her, synes ikke det overhodet. RF83 og RF7 har også vært innom, RF7 har jeg nå, og jeg synes det låter flott, og det synes personen som ikke liker H III også. Gjengangeren med Klipsch RF serien er skrikende diskanthorn, dette går alltid igjen på hifisentralen og dessverre så er det ofte slik at en forsterker-kombo kan drepe gleden og all morro de har å by på. Så er det også sånn at mange overdriver, og at både romstørrelse og innredning spiller inn. Jeg sitter per idag med elektronikk mange mener er helt på viddene (ICE-power forsterkere), jeg synes det funker bra, til tross for at svært mange påstår at diskanthornene skriker med den kombinasjonen. Jeg tenker nok også at Hi-Fi interesse handler mye om bytting av komponenter, og at hver og en har sine grunner og meninger for hobbyen sin del. Endret November 8, 2015 av FredrikE24
flonoen Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 Hmm.. Sove litt på det tror jeg.. Har en sykkel og en bil som skulle vert på service før vinteren slår inn, så ryker det vel noen penger i jula som vanlig, så det mest fornuftige hadde jo vert en billig Yamaha. Men har Yamaha-sykkel, og det er jo fort for å bli for ensformig om man alltid kjøper det samme, plutselig er man fanboy uten at man vet om det!
FredrikE24 Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) Jeg er av typen som er ensformig, det føles trygt, godt og jeg liker lyden, men har B&W også innomhus, og det er noe helt annet enn Klipsch, kommer nesten ann på humøret, B&W er nok svært mye bedre i mellomtone-området. Så jeg er vel nesten en fanboy, jeg vet om det, men prøver å fortrenge det å stille meg objektiv. Skal sies at jeg liker et knippe andre merker, Elac, System Audio og Tannoy for å nevne noen, men rockefoten man får av Klipsch på middels volum er vanedannende. En dag kommer jeg meg vel over det hele og går for noe helt annet. Kvasi er vel personen her inne man bør forhøre seg med, jeg vingler, og har ikke nok erfaring med ulike merker.. Rett og slett fordi jeg ikke har hørt mange kombinasjoner. Endret November 8, 2015 av FredrikE24 Kvasi reagerte på dette 1
pautomagi Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 Ang. BMW som politibil. Hvordan er lovligheten ved å klistre tysk uniform på bilen her hjemme ?
Kvasi Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) H/K passer finfint på Klipsch. Hadde 3490 på et demosett RF52 i sjappa før og det spilte stentøft, og jeg liker i utgangspunktet ikke Klipsch spes godt. Edit, og tillegg til forslag nevnt tidligere her. NAD funker IKKE på Klipsch, uansett., Primare og Hegel gjør det men da først og fremst med de større karene som har muskler til å balansere lydbildet og diskanten. Men både H/K, Onkyo og Marantz har forsterkere som er relativt safe for alle ører å kombinere de med.Den vanlige regelen gjelder som alltid, prøv før man kjøper Edit 2; etpar konkrete forslag jeg vet spiller bra på RF52. Denne gir myye godlyd for pengene:http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/onkyo-a-9050-stereoforsterker-sort.html Og det gjør denne også samtidig som den er et kinderegg litt av de skjeldne:http://www.soundgarden.no/tradlos-lyd/airplay/marantz-mcr610-cd-receiver-sort.html Endret November 9, 2015 av Kvasi FredrikE24 reagerte på dette 1
janerik171187 Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 Ang. BMW som politibil. Hvordan er lovligheten ved å klistre tysk uniform på bilen her hjemme ? var vell en med e30 som klistra på norsk uniform bortsett fra at det sto idioti istedet. de ble ikke blide, men kunne ikke gjøre noe med det går vell litt under det samme,
Thundercoil Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 (endret) Er selv storfornøyd med mine rf82. Synes klipsch låter best med Onkyo og Marantz. Har Onkyo akkurat nå, og sub i tillegg. Synes diskanten er litt masete ved veldig høyt volum, noe som ikke skjer så ofte. Ellers synes jeg lyden er fyldig og troverdig. Liker "pure sound-mode" på flac/lossless/tidal hifi. Digg å høre på Pink Floyd (spes Time, comfortably numb osv) Deep Purple, Iggy Pop, Guns 'n' Roses, Dire Straits, Hendrix o.l. Akustiske sanger og tafsingen på gitaren er rått. Også fine dimensjoner på vokaler ala Sivert fra Madrugada. Synes de er veldig gode på Rock, Metal, Jazz, Blues osv. Det er hvert fall min mening, og jeg er heller ikke HIFI-nerd. Viktigste var å finne en lyd jeg likte. Endret November 9, 2015 av Thundercoil
Julianv Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 Storfornøyd med mine RF-52 Mange synes de kan være litt masete, spesielt diskanten, men jeg er veldig fornøyd. De blir drevet av en Onkyo i lavere prisklasse, men har aldri gått tom for power selv om. Jeg var en tur ute hos han far i går på middag. Han er nylig blitt singel og plutselig var en subwoofer blitt til 4 Han har B&W 604 S3 drevet av et beist av en Yamaha (30k+) og har alltid hatt en 12" B&W sub. Nå hadde han to av B&W subbene bak sofaen, en SVS Pb-13 Ultra venstre foran og en Paragdim høyre foran Kun SVS som ble brukt til musikk sa han, mens alle var koblet inn på fest og når han så film. Galskap. Etter at SVS'en kom i hus så hadde naboen klaget på at det klirret i alle glass på kjøkkenet når han spilte, og han bor i en annen enebolig 20 meter vekke. Jeg tror kanskje jeg må ta en tur ut å ha musikk-kveld med han snart bimmerR reagerte på dette 1
pautomagi Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 var vell en med e30 som klistra på norsk uniform bortsett fra at det sto idioti istedet. de ble ikke blide, men kunne ikke gjøre noe med det går vell litt under det samme, Stemmer http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1533360.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Likte-ikke-idiotibilen-6480540.html Jeg har litt lyst til å prøve meg på en replika av tysk politi E36.
316 Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 På GS treffet et år var det en sliten e28 i Polizei utførelse som fungerte som fylletaxi på kvelden
Sjøbuse Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 pautomagi, bimmerR, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
noekult Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 Skikkelig aerodynamisk blålyssystem på E36en dere
Anbefalte innlegg