Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Så kan man ta sistemann i "trekløveret", Audi A6 (inkl. allroad). Av 334 2010+-modeller finner man syv biler som har passert 150K km, og kun to av disse igjen har passert 170K km. Det ser derimot ut som om disse to fortsatt har original motor.

Nå går det riktignok ikke så mange A6 som taxi (selv om jeg har sett noen), så det forklarer nok endel.

Uansett, personlig hadde jeg vært veldig skeptisk til å kjøpe en nyere BMW med kilometerstand over, eller tett oppunder 200K km. Folk kan si, påstå, og mene hva de vil, men i mine øyne er det ingen tvil om at Mercedes har et lite forsprang når det kommer til dette området.

Jeg er derimot ikke i tvil om at en BMW fint kan klare det samme med rett vedlikehold, men jeg er ikke villig til å ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocker 2 VW Craftere på jobb, begge nærmer seg 600k km tross lite kjærlighet. Det er imponerende.. Gode å kjøre er de og :) Maskinisten i disse er vel et MB-produkt?

Det er vel strengt tatt en Mercedes Sprinter med VW logo....

og hvorfor koster ikke diesel i Oslo 9.99kr???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/tv/?id=28560&autoplay=1&style=undefined

Hahaha, snakker om å være lur :P Han har det sikkert i mange år, men likevel :P

Jeg hadde nå fint klart å kjøre det opp på et år vertfall.

Første året med lappen fylte jeg på Statoil alene for over 50 000 :P

Er noe mindre nå men går glatt 30-40 000 i året.

Mer skeptisk til renholdet til hander :P Så ikke veldig rent ut.

Vet hvor gøy det er å få dieseldyr og dill på tanken. Gått MANGE liter diesel til spille på gården til en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har lagt merke til er at det er få F10 på markedet med høy km. Til tross for at det går noen som taxi ser jeg på finn at de to bilene med høyest km-stand, hhv 323 000 og 211 000 km, begge har byttet motor. Den bilen som har lengst km på original motor er derfor en med 186 000 km.  

Jeg søkte litt blant 2010-2013-modeller, og fant ut følgende:

17 stk av 567 F10/F11 har over 150 000 km. 

103 av 451 W212 har over 150 000 km.

Den bilen i flokken med høyest km er en 2010 W212 med 561 000 km, tilsynelatende på originalmotor og gir.

Du gjør en stor feil her, og det er å bruke Finn.no som grunnlag for dine "utregninger". Skulle man gjort dette ordentlig så skulle man foretatt en ordentlig undersøkelse og kontroll av bilens kilometerstand, først da kunne man dannet seg ett reelt bilde av hvilke biler som er mer driftsikkre enn andre. En annen ting er at BMW er en bil folk ikke er vandt til at skal ha høy kilometerstand, derfor er disse blandt de mest populære merkene å jukse med Kilometerstanden på. Det er dessverre tilfelle selv i dag at biler stilles tilbake, sier seg selv at en bil skal ikke ha ny motor etter 211 000 km under normale omstendigheter...

Kan forøvrig nevne at F10 slår W212 på driftsikkerhet i Tyske ADAC (Tysk NAF) sin "Pannenstatestikk" for 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014 :) Har sagt det til deg før Werther, ting er ikke lengere som det var på 70/80 tallet når det gjelder BMW vs Mercedes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvor gøy det er å få dieseldyr og dill på tanken. Gått MANGE liter diesel til spille på gården til en kompis.

Jeg har levende organismer i min tank, må rense sila i tanken relativt ofte da den tetter seg og suget blir så stort fra motoren at den heller drar inn luft rundt overgangen mellom rør og slange :P

Har prøvd å få ut det verste gørret, men det er klin umulig å få dette bort uten å ta ut tanken og vaske igjennom den nøysomt :P

Renser forfilteret som sitter rett før dieselfilteret titt og ofte også :P Tetter seg fort :) Bare å følge godt med, så går det greit :P

Finnes det noen forholdstall som beskriver forholdet mellom mengden F10/F11 og W212/S212 i Tyskland? Salgsstatistikk som evt. kan legges sammen etc. for å sammenligne. Bryter det sammen brutalt mye mer 212 enn F10/F11 Så har jeg mer tro på at tettheten av 212 i landet er noget større enn F10/F11, men nå er jo jeg Mercedes-fanboy for øyeblikket :) Jeg velger å være kritisk uansett. At ikke km. tilbakestilling forekommer på MB har jeg lite tro på. At de trekkes tilbake noen tusen kilometer på enkelte biler skal man ikke se bort ifra.

Noe som er alarmerende er hvor få BMWer som har gått langt over 300 000km. Slitne E36r fra 1991 med en km.stand på 270 000km henger lite på greip ofte. Det er nesten 12 000km årlig kjørelengde, noe som er en god del, men allikevel så synes jeg det er for få biler som har gått stort lenger enn 300'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettellerannet vrøvl.. om ADAC og finn osv.

Men denne ADAC ser jeg du drar opp veldig veldig ofte, og de er positive til BMW minst like ofte. Jeg gikk på skole for ca 5 mnd siden, og ca hver innlevering vi hadde fikk vi beskjed om å være kildekritiske, så skal man snart spørre seg eller deg om denne ADAC faktisk leverer fakta? Og forresten så kommer mange tester på en merkelig måte forskjellig ut, for å vise til det vil jeg anbefale og sjekke dekktester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i overkant naivt å tro at justering av km stort sett forekommer på BMW. Både Audi, VW, BMW og MB blir utsatt for dette.

Dette har vært vanlig på Mercedes i en mannsalder der man har lange tradisjoner med svindel på blant annet W123/W126/W201/W124, og mange biler på det norske markedet har blitt utsatt for dette, W211 og W212 inkludert. Er ikke uvanlig å justere ned 200 000 km på brukte taxier for å få de mer lettsolgte. Her er dog en som nok ikke er skrudd, en 2003 320CDI med 773 000 km:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52437535&searchclickthrough=true

Forresten, gjett hva jeg så godt parkert på en NAF-bil i dag....en F10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...