Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er herlig å kjøre klassisk BMW :)

Det er ingen tvil om at jeg kjørte mer bil før, fordi det er en glede å kjøre BMW. Å cruise i Oslo var også alltid noe jeg likte, Karl Johan en sommerkveld sammen med motorsykler og gamle biler, eller en tur innom Aker Brygge for en prat med forbipasserende, mens jeg fikk se på båtene på Honnør-brygga :) Savner BMWn mye når jeg hører andre har samme opplevelser som jeg en gang hadde :)
Politiet lot meg være i fred også, helt til siste året jeg hadde bilen. 16. Mai 2013. Da ville de titte i det tomme bagasjerommet :P

Jeg kunne stort sett sette fra meg bilen på rådhusbrygga og ingen syntes det var noe galt i det. Fikk stå i fred der i timesvis :P

17.Mai 2009 var vel dette :) Bilen sto så og si på Karl Johan hele dagen :P

28377_10150185171330341_8353793_n.jpg?oh

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg toppet noe over 100K kilometer på et år med min tidligere Porsche 924. Jeg var på den tiden rundt 20 år gammel og jeg ville heller kjøre en tur med bilen enn å se TV serier som nå er klassiske (f.eks Magnum, P.I.). Det ble spesielt mange turer ut på Hurumlandet og Nesodden, men også inn i landet til Dokka og Hemsedal (svært fine veier den gangen uten politikontroller). Bilen var også mye nedover i Europa til Tyskland, Sveits, Frankrike, Italia og Spania. En Porsche 924 var ikke den hurtigste sportsbilen man fikk på 80-tallet (langt derifra), men den hadde (etter min mening) svært mye å tilby i form av en genuin sportsbilopplevelse for relativt små penger... og klart undervurdert i ettertid av alt for mange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kjøre en Porsche 924 ved èn anledning! Må si at det ikke er noe å si på sportsbilopplevelsen! Tror nok det er tidenes gokart i bilformat som jeg har fått oppleve hvertfall :)

En BMW 6-serie fra samme tid er en hval å flytte gjennom svingene til sammenligning!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg har en bekjent som den gangen (altså da jeg hadde en Porsche 924) hadde en Porsche 931 (924 Turbo) og en BMW E23 735i. BMW'en var utrolig komfortabel og ikke minst hurtig på Autobahn, men begge Porschene var av en annen verden når det gjaldt kjøreglede. Spesielt Porsche 931 anno 1981, med den oppgraderte motoren, var en svært kompetent sportsbil som uten problemer kunne holde følge med 911 Carrera 3.2. Dette var en fin tid (1987-88) som definitivt var avgjørende for min bilinteresse... :)

Jeg bør kanskje legge til (siden dette tross alt er et BMW forum) at Porschen ble byttet ut med en et år gammel E30 320i. Min 924 var fra 1977 og selv om den var restaurert (med bl.a ny motor, gearkasse og understel) var den en gammel bil da jeg kjøpte BMW'en. 320i'en var som en helt ny bil med ca. 30K på telleren. Jeg kjøpte bilen i april måned 1988 og noe av det første jeg gjorde da jeg kjørte nedover Sørkedalsveien i Oslo var å åpne takluken... fantastisk... lyden fra den fine M20 rekkesekseren (så mye mer sexy enn rekkefireren i Porschen) har jeg aldri glemt.... :)

Jeg oppgraderte BMW'en med bl.a originale BMW Recaro sportsseter, M-Tech I ratt og gearspake, 325i frontspoiler (den med en slisse i midten), Alpina's toppklasse stereo med separat equalizer samt subwoofer som var spesiallaget til E30 (passet perfekt til skiluken bak), BBS klassiske kryssekerfelger etc. En litt kul ting var at radioen på Alpina spilleren hadde en meget bra langbølge mottager. Det var mulig å ta inn NRK utenrikssendinger helt ned til ca. Randers i Danmark (Jylland)... sogar til Vejle på klare sommernetter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg toppet noe over 100K kilometer på et år med min tidligere Porsche 924. Jeg var på den tiden rundt 20 år gammel og jeg ville heller kjøre en tur med bilen enn å se TV serier som nå er klassiske (f.eks Magnum, P.I.). Det ble spesielt mange turer ut på Hurumlandet og Nesodden, men også inn i landet til Dokka og Hemsedal (svært fine veier den gangen uten politikontroller). Bilen var også mye nedover i Europa til Tyskland, Sveits, Frankrike, Italia og Spania. En Porsche 924 var ikke den hurtigste sportsbilen man fikk på 80-tallet (langt derifra), men den hadde (etter min mening) svært mye å tilby i form av en genuin sportsbilopplevelse for relativt små penger... og klart undervurdert i ettertid av alt for mange... :)

100k på et pr damn det er mye, kjørt mye sykkelturer på hurum og nesodden, så har det blitt rn del ved drøbak osv og, men har da ikke klart å få til mere enn 8600km på kosekjøring denne sesongen som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100K kilometer på et år er mye, men jeg har hatt flere biler som jeg har kjørt 60-80K kilometer pr. år. Jeg liker å kjøre bil og tar gjerne den lange veien hjem hvis humøret, veiene og ikke minst musikken er inspirerende. Jeg bør kanskje legge til at jeg i noen år kjørte mye til Strasbourg i Frankrike. Det er en tur på 1600 Km én vei... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøre jeg også, men jeg har ikke klart å finne den største kjøregleden på bil enda må vel bytte bil da tenker jeg få noe med litt mer pulver og som er litt gøy å kjøre svinger med. Foreløpig så er det mc kjøring som har vært morsomst, har planlagt tur på sykkeln nedover i alpene i sommer så da blir det fort noen km på sete.

Også var bensinprisene kanskje litt annerledes stillt når du var 20 kontra idag, nå koster det jo skjorta å kjøre bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... en liter bensin kostet i Tyskland rundt 1,10 Deutsche Mark eller ca. 4,5 kroner. Kjørte man litt bort fra Autobahn eller de store veiene kunne man kjøpe bensinen for rundt 0,80 Deutsche Mark pr. liter. Dette tilsvarer idag ca. 7,5 kroner. For et par dager siden kostet en liter diesel det samme her i Danmark i danske kroner (tilsvarer ca. 8,5 norske kroner)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fæl til å kjøre omveier, lange omveier om jeg får muligheten. Særlig når jeg kjører 530en så tar jeg meg selv i å bare kjøre på måfå, selv om jeg egentelig er på vei hjem ifra jobb. Jeg elsker å kjøre F10 og jeg elsker å kjøre E34, men på to helt forskjellige måter som jeg ikke helt klarer å forklare. F10en er en fryd synes jeg, alt og da mener jeg alt er bra med den bilen. Nydelig drag og fantastiske kjøreegenskaper som kombinerer komfort og sport på en glimrende måte, rett og slett trivsel bak rattet. E34 har en annen stil, oldschool, analog og solid :) Tror det er disse stikkordene som fasinerer meg, du merker du kjører en konstruksjon som er eldre en 90 prosent av de andre bilene rundt deg. Du sitter i ett førermiljø som oser god gammel BMW stil og kombinert med god sekserlyd så gir det meg godfølelse. At en bil som er over 20 år fortsatt kan leve opp til produsentens slagord imponerer meg :)

Når vi først snakker om kjøreglede, min far har en kollega som egentelig aldri har sett på bil som noe mer enn ett fremkomstmiddel. Han kjørte Suzuki Liana og var happy med den, men etterhvert så ville han bytte den ut med noe nytt ett eller annet. En annen kollega skulle til Tyskland for å hente seg hjem en E61 525xd og fikk overtalt han her til å bli med ned for å se etter bil. Hos BMW forhandleren finner han seg en pen E91 325d som han synes ser fin ut, sikkert litt grepet av stundens hete så velger han å ta med denne E91en hjem til Norge for å teste hva alt dette med BMW og premiumbil er. Da min far snakket med ham en god stund etter bilkjøpet så fortalte han at han hadde opplevd noe rart, min far tenkte da automatisk at det var problemer med bilen. Men nei, han fortalte at han og kona kunne finne på å bare ta seg spontane kjøreturer på flere mil. Bare ut å kjøre på måfå, noe de aldri før hadde vurdert og kun sett på som unødvendig og sløsing med drivstoff. Nå nøt de hver kjøretur og siden de bor i Bergen så hadde de nok av flotte veier og steder de aldri før hadde opplevd. I dag kjører han en ganske ny BMW 435I og Suzukien, den er long gone :)

Spør du meg så er BMW er av de bilprodusentene som best lever opp til slagordet sitt "Freude am fahren" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle CEen min fikk også stå i fred på veldig mange rare steder faktisk. Midt på karl johan stod den i fred i flere timer... andre fikk bøter der...min fikk bare beundrende blikk :P 

Savner virkelig en pen veteranbil i livet mitt as...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bilturer er alle fartskontrollene :(

Appropo fartskontroller, nå gjelder dette fartskontrollerende fotobokser som går på gjennomsnitt. Noen av disse, tørr ikke si at alle funker likt. Men så lenge du holder fartsgrensa inn, også kan du gi på igjen så du har en marsfart på 90-100 i 80n for eksempel. Også senker du til si 75km/t 100 meter før fotoboks nr2 så blir du ikke tatt? Burde ikke du fått rødtlys da? Gjennomsnittet var hvertfall over 80km/t. 

Ikke jeg som kjørte forresten, fotobokser er noe jeg hater. Så jeg ligger gjerne 5 under selv på speedo med 3 km/t feilvisning på vinterdekk..

Endret av Skårholen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ingen form for lys om du har hatt for høy gjennomsnittsfart. Alle biler blir fotografert likt uansett, og så lenge du har hatt et gjennomsnitt over 80km/t (i praksis vil jeg tro det er rundt 90km/t) får du i teorien bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser rødt jo, først står fotoboks nr2 så står det en stang til 15 meter eller noe i den duren foran boksen som lyser rødt. Kamerat av meg har prøvd.. men så holdt vel han 100kmt gjennom begge boksene, glupskalle som dekte til skiltene med snø og kjørte men hjelper ikke det når man kjører firmabil full av reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...