FredrikE24 Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Er man heldig og får nogenlunde likt grep på begge hjul med åpen differensial, så drar den på begge. Er vel det som er tilfelle her? Kan fint sladde som en idiot i BMWene til mor og far, begge med åpen diff. Er når man får god fart sidelengs at man mister trekk på innerhjulet og det hele stopper litt opp. På en tilnærmet rett linje med snø/samme underlag, så spinner det på begge. Med godt med kraft på inngående aksel på min diff uten oljetrykk på ringsylinderene så fungerer diffbremsen helt greit. Man føler at det er en diffbrems ombord, pumper jeg opp et oljetrykk med den ombygde jekken jeg har ved framsetet derimot, så blir det andre boller! Da øker farta mye i sladd i forhold til uten, dette fordi man strammer opp diffbremsen og får en markant mindre hastighetsforskjell mellom bakhjula. Når man bruker begrepet differensialsperre, så snakker man om en differensial man kan sperre for differansen av kraft på begge utgående akslinger. Med andre ord finnes den ikke. Altså vil bakhjulene gå med konstant lik hastighet uansett når man har sperret akslingen. Svært upraktisk til vanlig veibruk av fysiske årsaker. Det man ofte på folkemunne kaller for sperre i en vanlig personbil heter differensialbrems(!) og er laget slik at den ønsker å bremse/motvirke/utligne kreftene som virker på hver av akslene til en viss grad, oftest realisert med clutchlameller. Det har med andre ord ingenting med bilens bremsesystem å gjøre, selvom det idag finnes biler med systemer som bremser ned hjulet som får all kraften slik at kreftene som bremses der må gå over til andre akslingen, så er ikke dette en enhet eller dings man kan kalle differensialbrems. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Endret Januar 21, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Hvilke e36 ble levert med sperre ? Kun m3 diffen ? evt. Hvilken diff med sperre passer 328 uten store modifikasjoner. Endret Januar 21, 2015 av pautomagi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Fredrik90...Ringt politiet i det siste? http://www.nettavisen.no/nyheter/folk-ringer-politiet-og-klager-pa-at-det-snr/8532538.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Tja, har det blitt levert en eneste BMW med sperre på noen gang da?(Jepp, nå er jeg temmelig firkantet, men det heter nok differensialbrems.). Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Da er "alt" i orden bortsett fra registrering (få skilt) på bilen som skal skje i morgen tidlig... Så da blir det ny BMW/bil på meg i morgen da Uvirkelig, helt uvirkelig at jeg får oppfylt en så stor drøm (kjøpe en "perfekt" nybil skreddersydd til egen smak og behov). Shhiiiiiiieeeeeeeeeet. -Roger-, majuz, Skårholen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Tja, har det blitt levert en eneste BMW med sperre på noen gang da?(Jepp, nå er jeg temmelig firkantet, men det heter nok differensialbrems.). Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Eller brems om du vil. Ser at det ligger diverse på ebay. Lsd med 25% 40% 60% noe av dette som er originalt ? Endret Januar 21, 2015 av pautomagi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knoskar Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Eller brems om du vil. Ser at det ligger diverse på ebay. Lsd med 25% 40% 60% noe av dette som er originalt ?Har orginal 25% brems på min 318is 168 diff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 (endret) FredrikE24, siden du er så godt i gang med å kverulere kan du jo skrive sinte email til alle tyske aviser der du forteller tyskere at de uttaler det feil. Du får sende en mail til BMW også mens du er i gang, i og med at de også kaller det for sperredifferential. Tysk og norsk språk er såpass like at det ikke er noen grunner til ikke å bruke beskrivelsen diffsperre på begge språk. Endret Januar 21, 2015 av Werther Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Hoi! Cheer up! Kennethe34 og janerik171187 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Nå har du jo 245hk og godt over 500nm du skal ikke ha noe problem med å lage donuts med det for å si det sånn. For å si det sånn, har kjørt mye F10 525d 3l med DSC på og av og den føles ikke i nærheten av en bil med sperre. En bil med sperre spinner på begge med engang, det gjør den ikke på F10 uten sperre, det er en forsinkelse. Spinner først på innerhjulet før den kommer over på andrehjulet også, men det kan ha noe med over 450nm. Ja men det gikk ikke med E90en selv om den hadde tilsvarende effekt, på F10en var det bare legge rattet over til en side og gi gass. Klarte da å rotete rundt mens fronten mer eller mindre var på samme sted, måtte kun justere med gasspådraget for å ikke stoppe. Med E90en så ble det bare halvmåner eller kanskje en "c" Menmen, spiller ingen rolle da jeg aldri skal gjøre det igjen. Om den drar i gang på ett hjul kan godt være men sort sett så spinner den på begge føler jeg. Iallfall det jeg kan se Fredrik90...Ringt politiet i det siste? http://www.nettavisen.no/nyheter/folk-ringer-politiet-og-klager-pa-at-det-snr/8532538.html Nei Endret Januar 21, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 @ahj, de kildene jeg fant når jeg søkte på,dette stod det at e-lsd eller abd som bmw kaller det kom i 2008 og at e90lci hadde det. Min oppførte seg veldig som at den hadde det, men jeg kan ikke være sikker. Slik jeg har forstått det så oppfører den seg på samme måte som en diffbrems. Altså, den bremser på hjulet som spinner slik at kraft blir overført til det andre hjulet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Noe logisk grunn til at noen åpne differ "sperrer" mer enn andre? Jeg har alltid tenkt at åpen diff er åpen diff og er bare tilfeldig. Men sånn så 540'n spoler stort sett alltid på begge bakhjul. Det har ikke noen av de andre bilene mine Ganske greit da, slipper så mye hjulspinn. Har rotert hjulene på løftebukk og er lite brems å se vertfall, så tviler på det er ettermontert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Mye rart om diffbrems her... Åpen diff er åpen. Uansett. Det er dog ikke noe problem å "rive løs" på begge hjula, ren fysikk. "e-lsd" er _ikke_ det samme som gammel clutch lsd. En ordentlig lsd bremser ikke hjulet som spinner, og der har du den store forskjellen. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Sent from my iPad using Tapatalk HD Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adne95 Skrevet Januar 21, 2015 Share Skrevet Januar 21, 2015 Jeg fantaserer om e28, og en på jobben mente å vite om en 518i som står på en låve. Hvis det skulle bli sånn at jeg må bruke den som bruksbil en periode, er det noen enkle ting som kan gjøres med disse for å få de litt sprekere? ser for meg at 101hk er rimelig kjedelig lurer også på om original motorstørrelse har noe å si for godkjenning av større motor i e28? er det sånn at en 518i vil være verre å få godkjent med stor motor enn en som f. eks. i utgangspunktet har m30? regner jo selvfølgelig med at bremser og understell er forskjellig, men er vel noe med vekt osv, er det ikke? regner ikke med at det skjer noe før sommeren pga skole, men kan jo dagdrømme litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg