Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Mye rart om diffbrems her...

Åpen diff er åpen. Uansett. Det er dog ikke noe problem å "rive løs" på begge hjula, ren fysikk.

Nemlig!... En åpen differensial er åpen uansett forstått på den måten at begge drevene ut til hjulene ikke samtidig kan gi kraft hvis et hjul spinner. Dette kan man prøve selv (lettest å merke på en forhjulsdrevet bil) og det man normalt merker er at drivkraften pendler mellom hjulene (forutsatt at et av hjulene ikke har konstant manglende feste). Generelt er det slik for å redusere belastningen på drivverket når man svinger bilen. Hjulene på hver side av hjulparene (foran og/eller bak) har ikke den samme radiusen når bilen svinger og hvis bilen har en kontinuerlig låst differensial vil dette pga. forskjellen i radiusen medføre en ekstra belastning på drivverket til det ytre hjulet (minst friksjon relativt til veien). Noe må gi etter pga kraften og hvis ikke det ytre hjulet spinner (pga. glatt veibane) kan belastningen på drivverket være ødeleggende. Derfor har alminnelige biler en åpen eller progressivt sperrende differensial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke har kjøpt en SUV tidligere...så digg å bare gi bånn gass overalt og komme frem uansett snømengde.. fin lyd i bilen er det også.... 

Det var jo mange her som ikke skjønte hvorfor jeg skulle ha xDrive siden jeg bor midt i byen, men jeg hadde savnet firehjulstrekk siden min Subaru Legacy. Den var helt rå når den var nedsnødd, det var bare å børste vekk vinduene og skiltene og kjøre rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig!... En åpen differensial er åpen uansett forstått på den måten at begge drevene ut til hjulene ikke samtidig kan gi kraft hvis et hjul spinner. Dette kan man prøve selv (lettest å merke på en forhjulsdrevet bil) og det man normalt merker er at drivkraften pendler mellom hjulene (forutsatt at et av hjulene ikke har konstant manglende feste). Generelt er det slik for å redusere belastningen på drivverket når man svinger bilen. Hjulene på hver side av hjulparene (foran og/eller bak) har ikke den samme radiusen når bilen svinger og hvis bilen har en kontinuerlig låst differensial vil dette pga. forskjellen i radiusen medføre en ekstra belastning på drivverket til det ytre hjulet (minst friksjon relativt til veien). Noe må gi etter pga kraften og hvis ikke det ytre hjulet spinner (pga. glatt veibane) kan belastningen på drivverket være ødeleggende. Derfor har alminnelige biler en åpen eller progressivt sperrende differensial.

Ifølge bmw så skal abd ha samme funksjon som diff-brems i følge det som står her. http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/automatic_differential_brake.html?source=categories&article=automatic_differential_brake og ut i fra de linkene jeg finner http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=719012 . Jeg forstår at det det fortsatt er en åpen diff, men adb teknologien jobber for å få samme funksjon som en diff-brems hvis jeg tolker dette riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj, de kildene jeg fant når jeg søkte på,dette stod det at e-lsd eller abd som bmw kaller det kom i 2008 og at e90lci hadde det. Min oppførte seg veldig som at den hadde det, men jeg kan ikke være sikker.

Slik jeg har forstått det så oppfører den seg på samme måte som en diffbrems. Altså, den bremser på hjulet som spinner slik at kraft blir overført til det andre hjulet.

På min e90 LCI har jeg det ikke. Rart hvis bmw velger å levere det på en 2009 318d men ikke en 2012. Så du hadde det nok ikke. Kan godt hende at det stemmer det du sier, men ingen motorsvake E90 har dette, regner med at 330i og oppover har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... den e34'n har ligget ute leeeenge, rett og slett voldtekt ja!

Bare pass på hvor du leverer den for utbedring av feilene, du kan risikere seksdoblet pris..: http://www.f-b.no/Bilverksted_anmeldt_for_fors_k_p__svart_betaling-5-59-44208.html

"det såkalte bremsekaliper"  :clap:

At verkstedet har tilbudt seg å ta det svart er selvfølgelig ikke bra, men syns egentlig hele saken virka litt rar.. det første verkstedet har jo, ettersom jeg forstår, fått løsna flesteparten av skruene, men ikke en siste skrue, som de slet med. Ganske naturlig at de da tar seg betalt for den jobben? Jeg hadde ikke reagert hvis jeg måtte ut med 600kr for en halvtimes arbeid(?) på verksted..  Og at de sleit så ille med den siste skruen at de måtte sette opp time seinere, eller sende de videre til ett annet verksted var vel ikke så rart?

Endret av Ådne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...