Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var også mektig irritert over syklister i veibanen før i tiden... helt til jeg selv fikk barn og vi skulle sykle ned til stranden her i Danmark. Vår datter var den gangen 6 år gammel og hadde lært hvordan hun skulle sykle mellom mor og far når vi syklet på veien (de få stedene her i Danmark der det ikke er sykkelstier). Det er ca. 2 Km ned til stranden så det er vel ikke så farlig tenkte vi. Der tok vi grundig feil og makan til hensynsløs kjøring har jeg aldri opplevd. Selv med egne barn i bilen hadde sjåførene ingen problemer med å sneie våre sykler på en temmelig farlig måte. Jeg fant imidlertid en grei løsning ved at jeg kjøpte en refleksarm som stikker ca. 40 cm ut til venstre for min sykkel (den monteres bak på bagasjebrettet). På refleksarmen teipet jeg fast et par spiker der spissene stikker 2-3 mm ut fra refleksarmen. Jeg vil tro at sjåførene på et tidspunkt merker at de evt. har vært for nærgående min sykkel. Tilpass for dem... de kan jo bare holde litt bedre avstand til syklistene.

Selvfølgelig er det også mitt ansvar at vi sykler på en rekke og ikke i bredden. Det er også mitt ansvar at vi som syklister tydelig signaliserer skifte av retning, men det er sannelig også bilsjåførenes ansvar å holde en forsvarlig avstand til syklistene samt holde lovlig hastiighet...  :evil:   

Skrevet

Jaja, da var service og EU-kontroll utført.. Var sikker på at den ikke ble godkjent da jeg har sota ruter helt frem. Utførte service og EU på BMW verksted..

36d442df5138ec71a594bb06d5667cc9.jpg

Godkjent! [emoji72] [emoji74]

Skrevet

Ja skulle jo tro det men jeg aner ikke hvem fyren er. Filmen er jo faktisk sett av 450.000 på Youtube.

Etter det jeg har hørt er det samme karen så skøyt den der hunden her tidligere, den som tok noen sauer å styr..

Sent from my iPad using Tapatalk

Skrevet

Sykler en del selv, og opplever skjeldent bilister som oppfører seg dårlig mot meg, men så prøver jeg selv å være smidig og hjelpsom i trafikken. Reglene sier tross alt at man skal være hensynsfull i trafikken, og det glemmer svært mange både syklister og bilister.

Noe jeg lenge har reagert på er at det tilsynelatende er akseptert at syklister ligger langt tettere enn trafikkreglene sier er lov, mens bilister straffes hardt for dette. Ved forbikjøring skal jo og den som blir forbikjørt være hjelpsom, og sørge for at det er en skikkelig luke å legge seg inn i. Prøv det i en gruppe med trenignssyklister.. Var jo nettopp en stygg ulykke hvor en syklist havnet i fronten på en bil fordi han fikk forhjulet borti en annen sykkel, og da har det jo ikke akkurat vært 3 sekunder avstand.

Skrevet

Ja, det forundrer meg at en del syklister kan holde på som de gjør uten at det blir gitt noen straffereaksjon mot dem. I mine øyne burde det være et eget sykkel-UP som tok for seg adferd og holdninger til syklister i trafikken. Ellers savner jeg at det ikke er noen form for kjennemerker på sykler som brukes i trafikkbildet. Det er ikke rent så sjeldent at syklister sykler mellom to biler inn mot et lyskryss og at de er faretruende nær bilens karosseri og/eller speil. Mange ganger er det syklister som har truffet, men de gir enten blaffen og sykler videre eller unnskylder seg med "det er jo bare en bil" før de fortsetter ferden. På toppen av det hele tar de seg friheten til å lene seg på en tilfedig bil i påvente av grønt lys. Det er en skikkelig uting!

Skrevet

Hansh: Det er et godt poeng, men jeg tror at årsaken til at de sykler så tett er at de dermed får en ekstra drakraft ved at de sykler i turbolensen etter syklisten foran og dermed sparer de krefter. Vi ser det samme i sykkelløp. Allikevel vil jeg i likhet med deg mene at 3 sekunders regelen burde gjelde for syklister også... iallefall så lenge de sykler på offentlige veier med alminnelig trafikk. Generelt vil jeg mene at både bilister og syklister har mye å lære når det gjelder å ferdes sammen i trafikken.

Skrevet

Tok dette fra altanen i fjor sommer, og det er jo en god pekepinn på hvorfor man blir irritert på syklister som gir flatt faen i alt annet enn dem selv.
Etpar år gammel sykkelvei som blir kostet jevnlig, men den kan de visst ikke bruke pga at det er for mange svinger sikkert.
De er angivelig ute og trener men må ligge i klynge på veien for å få minst mulig motstand..

Blir ca akkurat det samme som om jeg drar på studio og ikke løfter vekter.

post-59167-0-28191600-1428666082_thumb.j

Skrevet

Akkurat vært med på budrunde på hus nå, men til slutt våget jeg ikke mer, så da blir det nok å fortsette evighetsprosjektet her.  :-s

Budrunder må være noe av det mest nervepirrende som er...

Skrevet

Ble du med på budrunden i Tostemvn.? Ja, budrunde er både spennende og nervepirrende. Det er jo kanskje ikke så rart, da det tross alt er snakk om en av livets viktigste og største transaksjoner.

Skrevet

Ja, jeg gjorde visst det. :roll: Jeg hadde jo igrunn ikke tenkt å gå på visning engang.

Usikkerheten rundt hva vårt nåværende hus kan bli solgt for gjorde at jeg ikke turte å gå lengre opp, selv om jeg hadde "lov" av banken.

Skrevet

Det begynte på ca. 10% under takst og snek seg oppover.

Siste bud er fortsatt et godt stykke under takst.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...