316 Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Har sett det bilde gli rundt på Facebook ja... Mon tro, hva gjør de når de blir varme i trøya i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Situasjonen europa står ovenfor har enorme dimmensjoner, og er en såpass kompleks sak at jeg føler det meste som diskuteres i media omtrent er malplassert. Det fremstår faktisk mer som propagandakrig enn et ønske om å finne en løsning som oppi det hele ikke går på akkord med nasjonale interesser. Fredrik og Nytern reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 (endret) Ja... nettopp dette er helt klart mitt inntrykk også. Forsidene i avisene/nyhetene handler stort sett om å påvirke oss følelsesmessig til fordel for flyktningene... som forøvrig er en temmelig sammensatt gruppe mennesker. Det vi opplever nå er en slags mediakrig som handler om å påvirke opinionen. Noen er tradisjonelle flyktninger, mens andre er økonomiske flyktninger. Mange av de som nå flykter fra Syria er fra middelklassen og er ikke personlig forfulgt i kraft av deres tro eller sosiale tilhørighet. De flykter fordi deres posisjoner i samfunnet er truet fordi Assadregimet ikke lenger har like stor militær kontroll. Derfor øker også Russland deres aktiviteter i Syria (Russland er alliert med Assadregimet). Det at disse menneskene kommer fra middelklassen betyr også at de er utdannet og dermed er de attraktive for bl.a vestlige land. Utfordringen er imidlertid omfanget av mennesker + at vi ikke vet om det også f.eks er IS sympatisører blandt dem. Det viktigste nå er etter min mening å gjenvinne kontrollen uten at vi helt lukker grensene for de som virkelig trenger beskyttelse. Endret September 13, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Helt enig med deg Fredrik. Problemet er at vi vanner ut begrepet "flyktning", som nå brukes om alle som vil til europa. Jeg har en del "hands on" erfaring med folk ifra, hva skal man si, "denne regionen" (i denne regionen), og for meg fremstår det som at den første feilen vi gjør hjemme i norge er å speile måten vi (majoriteten i vesten) ser verden på, menneksynset vårt, verdiene våre, over på menneskene fra midtøsten. Dette er en helt fatal feil som viser seg som følgefeil i alle slutninger dratt etter dette punktet. Det betyr på ingen måte at de ikke er like mye verdt som oss, ikke fortjener å komme hit, men skal man vurdere en situasjon og fatte beslutninger så må disse være basert på fakta. Dette er også årsaken til at vestens verlferdssystmer møter betydelig utfordringern med denne folkegruppen, da de har en helt annen kultur, og en helt annen måte å se saken på. Når man ignorerer dette, starter en politisk drakamp som baserer seg som du sier, på følelser, i et jag etter å være "snillest" (iallefall på papiret) så er man nesten dømt til å mislykkes. Systeme våre (både mtp innvandring, flyktninger, og velferd) var aldri tiltenkt å takle det scenarioet vi ser nå, og jeg tror de færreste hadde greit å fantasere om dette en gang om man ser noen tiår tilbake. Det er etter mine mening på tide å ta ett skritt tilbake å ta en noenlunde edruelig vurderinger av de harde, kalde og kjipe fakta i saken. Resultatet bør være et justert system, og tankesett, rundt hvordan vi takler situasjoner som denne. Jeg tror derfor Tyskland har gjort det de rett og slett må gjøre om man skal fremstå som en troverdig (og som nevnt, edruelig) styresmakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 (endret) Jeg er langt på vei helt enig, men slik jeg ser dette er Tyskland på mange måter ansvarlig for at omfanget av syriske flyktninger i Europa har blitt såpass stort som det har blitt. Merkel har et legitimt ønske om en øket innvandring av kvalifisert arbeidskraft (uansett hvor den kommer fra... hun trenger helt enkelt bare flere hender for å få samfunnshjulet i fremtiden til å snurre like hurtig rundt som idag). Ergo åpnet hun opp for at flyktningene fra Syria kunne komme til Tyskland mer eller mindre uten kritiske spørsmål. Dette var en fatal feil slik jeg ser det fordi det samtidig åpnet opp for en masseinnvandring ingen kunne forestille seg og dermed ble det også for mye for Tyskland (selv om de trolig fra politisk nivå hadde tatt høyde for temmelig mange flyktninger). Når så situasjonen i spesielt München, men også andre steder i Tyskland ble håpløs pga. det enorme omfanget av flyktninger begynte Merkel å kritisere de andre EU landene for ikke å forstå alvoret. Dette er en kritikk jeg ikke er enig i. At Tyskland med flyktningene spekulerte i arbeidskraft er ikke de andre EU landenes problem. Svært mange andre EU land sliter med en temmelig høy arbeidsledighet (for ikke å snakke om Hellas som mer enn noen andre har store utrfordringer med omfanget av flyktninger fra Syria). Slik jeg ser det har Tyskland på en temmelig kynisk måte forsøkt å utnytte krisen til egen fordel helt uavhengig av hva resten av EU måtte mene. Dette er ikke akseptabelt og jeg tror at det etterhvert er ganske bred enighet om dette i de forskjellige landene i EU/EØS. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Regjeringen-vurderer-passkontroll-pa-grensen-8162892.html Endret September 13, 2015 av Fredrik TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Referansen til Tyskland gjaldt kun dagens aktuelle hendelse. Situasjonen sett i helhet er jeg helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Imponert over nivået på diskusjonen her, kontra kommentarfeltene i aviser og på Facebook. Forfriskende lesning. Ikke minst er det ingen som har sitert dere og kun svart "rasist," som eneste motargument adne95, BMWE39turbo, Skulebollen og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Imponert over nivået på diskusjonen her, kontra kommentarfeltene i aviser og på Facebook. Forfriskende lesning. Ikke minst er det ingen som har sitert dere og kun svart "rasist," som eneste motargument Stortsett alltid så er det unge jenter som jeg vedder på ikke bryr seg en dritt om politikk og ikke skjønner hva som skjer som kaller alle som er skeptisk til disse sakene som er først ut med å rope rasist og andre ting. Virker som media gjør alt de kan for å unngå å vise alle de negative tingene med de såkalte "flyktningene". Må innrømme at jeg ikke ser veldig mye frem til årene fremover hvis det er sånn det skal bli.. Men jeg er vel bare en rasist jeg og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Stortsett alltid så er det unge jenter som jeg vedder på ikke bryr seg en dritt om politikk og ikke skjønner hva som skjer som kaller alle som er skeptisk til disse sakene som er først ut med å rope rasist og andre ting. Virker som media gjør alt de kan for å unngå å vise alle de negative tingene med de såkalte "flyktningene". Må innrømme at jeg ikke ser veldig mye frem til årene fremover hvis det er sånn det skal bli.. Men jeg er vel bare en rasist jeg og.. Vil ikke kalle deg en "rasist" sånn egentlig ;p Skjønner du er skeptisk til framtiden. Bare ta England som et eksempel eller Frankrike for den saks skyld, eller våres kjære nabo Sverige. Er ko flere plasser muslimene har tatt helt overhånd slik at politiet ikke tør å gå inn der engang Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tambur4 Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Sitter her og tenker på alle nordmenn som reiste fra nød og fattigdom i Norge på 1800-tallet, for å skape et bedre liv for seg og sin familie.. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgreg90 Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Fleste/mangen kom tilbake igjen og. Det gjør ikkje di Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Det der er en referanse som er helt greit misforstått og har lite eller ingenting med dagens situasjon å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 (endret) For en dårlig sammenligning! Integrering var ikke et problem på 1800tallet i USA, der fikk man jo nærmest gratis jord på "prærien", integreringen i norge er et helt annet kapittel. Framtiden ser ikke direkte lys ut. (mulig det om 1800 tallet er feil, er blitt 5-6 år siden eg gikk på ungdomskolen, men hugser vel at det var noe sånt?) Rett meg den som hugser bedre.. Endret September 13, 2015 av BMWE39turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 (endret) Vil ikke kalle deg en "rasist" sånn egentlig ;p Skjønner du er skeptisk til framtiden. Bare ta England som et eksempel eller Frankrike for den saks skyld, eller våres kjære nabo Sverige. Er ko flere plasser muslimene har tatt helt overhånd slik at politiet ikke tør å gå inn der engang Sent from my iPhone using Tapatalk Malmø er vel mer eller mindre kontrollert av Islam i disse dager? Skremmende er det i hvertfall. Sitter her og tenker på alle nordmenn som reiste fra nød og fattigdom i Norge på 1800-tallet, for å skape et bedre liv for seg og sin familie.. Du kan egentlig ikke sammenligne de to. Flyktningene fra Syria og alle andre land omkring der er av en helt annen kultur, som i mangen tilfeller viser seg å ikke gå så bra sammen med den vestlige. For ikke å snakke om alle som vil ha Sharia lover, og utøver vold i hytt og pine. Voldtekter, drap etc. Er synd at sånne folk skal ødelegge for de muslimene som KAN integrere seg og er villig til å følge Norges lover, og jobber som normalt. De får jo et hav av hat fordi at de mer radikale muslimene/islamistene skaper kaos fordi at vesten ikke følger deres lover og tankeganger. Halshugging, behandle kvinner som deres eiendom og som de var verdiløse osv. http://www.independent.co.uk/news/world/europe/migrant-boat-crisis-human-smugglers-throwing-pregnant-women-and-children-overboard-to-drown-to-force-commercial-ships-to-rescue-them-10290183.html Endret September 13, 2015 av DanielStance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet September 13, 2015 Share Skrevet September 13, 2015 Jepp et sted i Malmø er helt overtatt. Så et par videoer fra England og Frankrike, der hadde de tatt over hele byen. Så fort politet eller fransk/engelskmenn kom inn i de delene så fikk de enten juling eller ble kasta Stein på. Så ja framtiden er skremmende! Og som nevnt over her så er det utrulig trist at alle skal bli dratt over en kam når en god del av innvandrerne faktisk vil integrere seg i norsk kultur Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg