Marius2002 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Quattro er bra men en smule oppskrytt. Finnes mange bedre firehjulstrekk systemer, gjerne i biler som blir litt undervurdert som f eks Mitusbishi..Meeeh, Quattro er legendarisk det på vanlige biler Vet ikke hvilke quattro du har prøvd, men jeg har aldri stått fast. I Molde er byen bygd i en skråning på et fjell med masse bratte bakker og nå om dagen er det mye sørpe/is osv., krevende føre med andre ord. Jeg har stoppet opp i bratte bakker på isunderlag med piggfritt og Allroaden har kommer seg fram uten spinning. Quattrosystemet som har 60/40 torsen(ikke 10bak/90foran haldex som på a3,q3,tt) er superraskt og faktisk påstår jeg at det er kjappere enn xDrive, som jeg har på min. Når det er sagt har jeg ikke stått fast noen plasser, mens jeg har turet forbi siste uken både 5-serie, A4 og en Opel av en sort som hadde spunnet seg fast på flat bakke... Så som 316 sa, dekk og sjåfør er alfa og omega. Outlander Phev har jeg inntrykket også er bra, prøvde en bekjent sin her tidligere i høst, ikke prøvd på vinterføre.. Man har jo mer brutale firhjulstrekksystem som på Toyota Hilux og Landcruiser, men det egner seg ikke på en vanlig bil Endret Desember 28, 2015 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Mitt inntrykk er at Quattro med Torsen har bedre fremkommelighet enn xDrive, men at xDrive har bedre kjøreegenskaper på vanlig vei siden du slipper den forbaska understyringa. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Men skyldes understyringen 4x4 systemet eller det faktum at Audi ofte ikke har den beste vektfordelingen? Marius2002 og Der Barockengel reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Quattro før i tiden var virkelig bra.. Nå er det på lik linje med alle andre virker det som. Flere tester viser faktisk at X-drive er bedre, spesielt vis det er virkelig glatt. Tror fordelen med Phev er at den ikke trenger mekanisk sperre fordi det er el-motorer bak som justeres individuelt. Var i alle fall bare å gi flat pedal og den dro seg frem der den skulle Ble veldig imponert. * Formulerte meg litt rart, men siden motoren driver framhjulene ved full gass og det er el-motorer bak så får den 100% på begge bakhjul uansett hvor glatt det er under ett hjul. Det er ofte den store svakheten til nyere biler med 4x4 pga de har åpen diff (gjerne med bruk av bremser som en form for "diffbrems") Endret Desember 28, 2015 av Julian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Subaru AWD er det beste systemet, enough said...! Finnes ikke noe bedre..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Blir nok en overhaling på disse, bytte to av bass-elementene og skifte ut delefilter til noe mer moderne.Noe galt med bassene? Hvorfor skifte delefiltre? Har du noe spesifikt å bytte det ut med? Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Quattro lever på gårsdagens suksess, er bare å ta en titt på diverse tester for å skjønne at Quattro ikke er noe mer spesielt enn hva andre tilbyr. Som Julian skriver så har faktisk xDrive vært bedre enn Quattro i enkelte tester. Quattro er Audi sitt fremste verktøy i markedsføringskampen og enhver Quattro eier kjører rundt med den oppfattelse at systemet er noe helt unikt. Det er enorme forskjeller på systemene som ble levert i de gamle 90 og 100 modellene kontra dagens Quattro. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Subaru AWD er det beste systemet, enough said...! Finnes ikke noe bedre..... 4ern har glatt klart alle bakker og forhold som gamle Legacyen min klarte. Sier ikke at ene er bedre enn andre, men for vanlige forhold holder xDrive for vanlige folk.Begynner vi å sammenligne X1 og Forester offroad, så blir det noe annet... Endret Desember 28, 2015 av noekult Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Tja, den nedre wooferen på ene høyttaler lager svak "skrape"-lyd så den er enten vridd ut av senter eller så er den brent. Merker ikke noe ved vanlig spilling, men kan høre det når man ligger på kne med hodet i høyttaler Ang delefilter er det en del folk som oppgraderer komponenter i delefiltrene for å henge litt bedre med dagens teknologi. Det er i alle fall noe jeg kunne tenkt meg å lære mer om, så disse får være prosjektet mitt fremover. Forresten dere som henger litt mer med i HiFi-verden enn meg (flere år siden jeg har fulgt med), hva forsterker/reciever er anbefalt? Har et lite håp om å få en senter inn, samt en mindre sub som kan hjelpe til på filmer osv. Bakhøyttalere trengs ikke da jeg ikke liker surround. Er det kanskje lurest å bare kjøpe en effekt-forsterker til B&W'ene, eller investere i en skikkelig reciever som klarer å drive de? Helst ikke vanvittige pengesummer og gjerne brukt Endret Desember 28, 2015 av Julian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Men skyldes understyringen 4x4 systemet eller det faktum at Audi ofte ikke har den beste vektfordelingen?Jeg tror det er en kombinasjon av vektfordeling og det at de i utgangspunktet har mer kraft foran enn bak.Slik jeg har forstått xDrive, så er det å unngå understyring noe systemet jobber med hele tida. (Dette gjelder ikke det nye Haldexsystemet på X1, som er 100% forhjulstrekk som utgangspunkt.) Endret Desember 28, 2015 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Men skyldes understyringen 4x4 systemet eller det faktum at Audi ofte ikke har den beste vektfordelingen?Det må isåfall være vektfordelingen! Quattro(Torsen) er suveren, kan heller ikke påstå de er så veldig understyrt. De er faktisk akkurat perfekt(A-modellene, Q-serien har jeg bare prøvd q3 og den var understyrt).. Jeg tror nok at om man velger Audi Quattro eller BMW xDrive så vil man bli like fornøyd med omtrentlig samme egenskaper og fremkommelighet.. Og Torsen-systemet har mer kraft bak på Quattro, lik xDrive... Endret Desember 28, 2015 av Marius2002 Fredrik og Der Barockengel reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Subaru AWD er det beste systemet, enough said...! Finnes ikke noe bedre..... Stod fast et par ganger med subaruen min faktisk når jeg kjørte impreza ene gangen stod den med snø under som løftet opp bakakselen så hjulene hang i lufta. Fullt grep foran, men bakhjulene bare spant og stod bom stille! STI modellene med DCCD er utrolige på fremkommelighet da man styrer centerdiffen selv og kan låse den helt f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Vanlig Outlander (ikke PHEV) er ikke noe spesielt bra på glatta ihvertfall. Skulle trekke en Passat 4motion ut av en snødunge, outlanderen spant bare på skrå (v.foran og h.bak), var såvidt tauet ble stramt Endte med å rykke ut Passaten samtidig som den stod å spant på alle 4. Outlanderen var forøvrig siste varianten. Har nå en 07 XC70 som bruksbil, denne har haldex. Er imponert over fremkommeligheten, går helt fint å pløye igjennom snø som går opp til skiltet og har brukt den endel på jobb som tauebil. Vektfordeling og understyring er forøvrig ett annet kapittel.. og understell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Tja, den nedre wooferen på ene høyttaler lager svak "skrape"-lyd så den er enten vridd ut av senter eller så er den brent. Merker ikke noe ved vanlig spilling, men kan høre det når man ligger på kne med hodet i høyttaler Ang delefilter er det en del folk som oppgraderer komponenter i delefiltrene for å henge litt bedre med dagens teknologi. Det er i alle fall noe jeg kunne tenkt meg å lære mer om, så disse får være prosjektet mitt fremover. Forresten dere som henger litt mer med i HiFi-verden enn meg (flere år siden jeg har fulgt med), hva forsterker/reciever er anbefalt? Har et lite håp om å få en senter inn, samt en mindre sub som kan hjelpe til på filmer osv. Bakhøyttalere trengs ikke da jeg ikke liker surround. Er det kanskje lurest å bare kjøpe en effekt-forsterker til B&W'ene, eller investere i en skikkelig reciever som klarer å drive de? Helst ikke vanvittige pengesummer og gjerne brukt Delefiltre har på sett og vis ikke hatt en utvikling de siste 40 årene(minst), består av spoler, motstander og kondensatorer fremdeles. Oppgradering av filtre går som oftest på utbytting av eventuelle tørre elektrolyttkondensatorer(dersom filteret faktisk har dette). Så skal jo gjerne delingen passe kassekonstruksjon etc. Når det gjelder bassen, så kan du jo prøve å sentrere det opp igjen, vil tro man skal slite med å få tak i originale erstatninger. Når det gjelder forsterkervalg, vil vel hvilken som helst surroundreceiver gjøre jobben(Disse får du billig brukt, da dette er noe som oppgraderes hos mange fortløpende, sørg for å få en som har mulighet for pre-out for center og front), såfremt du kjøper en effektforsterker ved siden av. Dersom du ønsker centerkanal, så kan alltids Emotiva XPA-3 være et godt valg, eller hvilken som helst annen 3-kanaler. Julianv reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 [...] Men jeg kan forklare forskjellen på X-drive og quattro, slik at diskusjoner om 4wd slipper det typiske forumpreget, hvor folk sier X-drive er best, eller quattro er best, på basis av ingenting... quattro bruker samme 4wd teknikk som Subaru, alt i girkassa metoden, det betyr ganske enkelt at alt, inkludert fram differensialen er i girkassa, og at fram akslingene rett og slett stikker ut fra girkasse huset. Dette gjør denne metoden til den enkleste og mest kompakte, samtidig som det er veldig robust. Det negative er at motoren som sitter foran girkassen også må sitte foran fram akslingene, noe som ødelegger vektfordelingen. Audi blir derfor kalt "framtunge purker", mens Subaru som har litt mer kompakte motorer (boxer firerne i f.eks Impreza er omtrent like lang som 2 sylindre) har sluppet unna, selv om de heller ikke akkurat har 50/50 vektfordeling. Audi har riktignok re designet girkassene slik at linjen mellom framakslene kan flyttes lengre fram, for å forbedre vekt fordelingen, men de er riktig nok langt unna 50/50 vektfordeling. M h-G-h Prøvde å illustrere hvordan dette ser ut :M er motor, G er girkasse, - er aksling, h er hjul, I er mellomaksling og d er diffrensial. I h-d-h Bmws X-drive er i likhet med f.eks Mercedes sitt 4matic en bakhjulstrekker med en fordelingskasse bak girkassen, som sender kraft til framdifferensialen via en ekstra mellomaksling. Fordelen med dette systemet er at det gir muligheten til å montere motoren langt bak, for optimal vektfordeling. Det er også relativt enkelt å konvertere en bakhjulstrekker til 4wd med bare noen få ekstra deler. Det negative er at framdifferensialen og akslingene må monteres under motoren, jeg vet at e30/34 ix hadde en bunnpanne hvor akslingene gikk i gjennom. Fordelingskassa og den ekstra mellomakslingen også må (*måtte) gå under bilen, noe som er grunnen til den "ekstra" bakke klaringen til ix modellene (*det er mulig å tilpasse tunellen slik at mellomakslingen kan gå langs siden). Det er også mer komplisert enn alt i ett systemet, og har derfor flere ting som kan ryke, og flere ting som misliker ekstra motorkraft ((trimming) som jeg liker). X-drive illustrert: h-dM-h iG F Forklaring :h er hjul, - er aksling, d er diffrensial, M er motor, i er den ekstra mellomakslingen, G er girkasse og I er mellomaksling og I d er diffrensial. h-d-h [...] quattro: xdrive: Forklaringen er svært forenklet, quattro og xdrive er idag bare navn som sier det er en modell med trekk på alle fire, og sier lite om hvilket system de faktisk bruker. Jeg har brukt xdrive for å beskrive beskrive bakhjulstrekk med fordelingkasse, da det er det xdrive generelt forbindes med. Og jeg har brukt quattro for å beskrive firehjulstrekk hvor alt er i girkassa (grunnet generell forbindelse). Både Audi og Bmw benytter sitt merkenavn på firehjulstrekk med tverrstilt motor. Audi bruker i likhet med Bmw også bakhjulstrekk med fordelingkasse på Audi f.eks q7, på denne modellen kalles firehjulstrekk systemet også quattro... Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg