Fredrik 90 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Firehjulstrekk kan være firehjulstrekk for min del for nå, i dag var det sykt artig å ta en solid omvei hjem ifra jobb. Svingete snødekte veier og M50 som synger opp i mot rødmerkingen er det lite som slår, er så sjelden denne ser så høye turtall at jeg nesten merker bilen blir glad F10 er dog mer gøy å "herje" med pga moment og at den er mer tigth og balansert enn en 22 år gammel E34. Men gøy er det uansett I morgen kommer regn og plussgrader... Daniel. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Firehjulstrekk kan være firehjulstrekk for min del for nå, i dag var det sykt artig å ta en solid omvei hjem ifra jobb. Svingete snødekte veier og M50 som synger opp i mot rødmerkingen er det lite som slår, er så sjelden denne ser så høye turtall at jeg nesten merker bilen blir glad F10 er dog mer gøy å "herje" med pga moment og at den er mer tigth og balansert enn en 22 år gammel E34. Men gøy er det uansett I morgen kommer regn og plussgrader... Min fikk synge litt i går også Funket ganske bra til tross for bare 150hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Firehjulsdrift har to sider. (Minst.) Framkommelighet og kjøreegenskaper. Dessverre virker det som om mye av fokuset innen utvikling av firehjulsdriftsystemer de senere år har vært på å redusere drifstofforbruket mest mulig. Hos mange produsenter innebærer dette at bilen skal drives på bare en aksel mest mulig, og at firehjulsdrift bare kobles inn "ved behov". Noen av disse systemene har slått meg som ganske skuffende i praksis. Trenden mot hybriddrift gjør også at flere produsenter kombinerer batteridrift med firehjulsdrift; bensin- eller dieselmotoren driver forhjulene, mens elektromotorer forsynes av et batteri og driver bakhjulene. Utviklingskostnader gjør nok at dette er en fristende måte å få til både hybrid og firehjulsdrift. Som nevnt tidligere gir dette systemet også bra framkommelighet. Prisen man betaler er imidlertid en bil i utgangspunktet er en forhjulstrekker, men som har bakhjulsdrift når den går på batteri - og trekker på alle fire når de to arbeider sammen. Dvs. tre forskjelige biler å kjøre svinger med. Jeg har tviler nesten på at merker som Audi, BMW eller Subaru kommer til å satse stort på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Det bildet med xDrive gir meg litt hodebry. Motoren og det faktumet at det er xDrive tilsier at dette er E46, det jeg ikke skjønner er hvorfor det da er bærearmer fra E36 framme. Har det noe med konsepttegning å være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Det er en e46 330xi, og Xdrive har annerledes bærearmer som er noe smalere enn "vanlig" e46. Skal ikke si for sikkert, men vil tro dette har med at xdrive har drivakslinger framme, som krever en litt annen geometri. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Var noe sånt jeg mistenkte, får sjekke i delekatalogen etterpå jeg. Ligner veldig mye e36 sine, men tenker at det kanskje er egne for e46 xDrive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Har xDrive endret seg fra E46 til F30? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Prøvde å sladde litt med xDrive i dag jeg. Ganske moro når det slipper, men farta blir fort så høy at det vil gå skikkelig galt hvis det skjer noe. Tror rett og slett at jeg har blitt for gammel til å pushe grensene, så sladdinga blir nok stort sett forbeholdt eneren framover. [emoji3] Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Dvs. tre forskjelige biler å kjøre svinger med. Jeg har tviler nesten på at merker som Audi, BMW eller Subaru kommer til å satse stort på dette.Er det ikke akkurat dette disse merkene gjør i dag da? Vet ikke hvordan det er med Subaru med manuell girkasse, men med automatgir fordeler den krefter mellom fram- og bakaksel etter behov, akkurat som Audi og BMW gjør. Nå har jeg ikke prøvd helt nyeste Quattro, men jeg har kjørt både Audi, Subaru og BMW med firehjulstrekk de siste årene, og jeg synes at de veksler merkbart i oppførsel når du kjører med hjulslipp. Mest merkbart i Subaru (med automatgir), minst i BMW muligens. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Xdrive har vel også konstant fordeling av kreftene, slik at bilen ikke skal endre oppførsel når firhjulstrekken må jobbe. Så lenge fordelingen er konstant og det er åpne differ slik at det blir elektronikken som må jobbe, er det bare en måte og utvikle systemet på, og det er elektronisk. Med mindre man skal leke, er hvertfall jeg imponert over fremkommeligheten til x5en. Jeg syns løsningen med eldrift på bakhjulene er en super ide. Bakdelen er at man mister mye bagasjeplass i de fleste modellene. Bmw har vel nettopp denne løsningen i 225xe, egentlig en super ide for det norske markedet, da det gir et ekstremt billig bilhold de 80% av kilometerne som kan kjøres elektrisk i hverdagen, samtidig som man kan kjøre både langt og på ubrøyta stikkveier. Jeg hadde gjerne kjørt hybrid med elektrisk bakaksel hvis jeg hadde vært i posisjon til å ta bedre vare på bruksbilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Jeg har A6 Quattro til bruksbil, og opplever heller ikke den som spesielt understyrt. Faktisk nesten tvert imot. Legger man inn litt ekstra rattutslag og litt ekstra gass skal det ikke mye til før bakenden kommer litt ut, og man spinner seg gjennom svingen. Heiv den rundt på en nesten tom parkeringsplass tidligere i kveld, og det var ikke tegn til understyring før baken kom rundt. Det har heller ikke vært så veldig dårlig føre i vinter, så jeg synes ikke systemet har fått en skikkelig utfordring enda, men med min gamle S4 gikk jeg inn for å sette meg fast for å teste hvor grensen gikk, men det var faktisk uten hell. Kjørte på en vei bak fjøset, som vanligvis ikke blir brøytet og tok bakkestart i en halvmeter med snø. Ikke pudder. Så jeg ville ikke sagt at systemet Audi bruker i bilene sine er helt håpløst, selv om det ikke står BMW på bilen! Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 (endret) Jeg har A6 Quattro til bruksbil, og opplever heller ikke den som spesielt understyrt. Faktisk nesten tvert imot. Legger man inn litt ekstra rattutslag og litt ekstra gass skal det ikke mye til før bakenden kommer litt ut, og man spinner seg gjennom svingen. Heiv den rundt på en nesten tom parkeringsplass tidligere i kveld, og det var ikke tegn til understyring før baken kom rundt. Det har heller ikke vært så veldig dårlig føre i vinter, så jeg synes ikke systemet har fått en skikkelig utfordring enda, men med min gamle S4 gikk jeg inn for å sette meg fast for å teste hvor grensen gikk, men det var faktisk uten hell. Kjørte på en vei bak fjøset, som vanligvis ikke blir brøytet og tok bakkestart i en halvmeter med snø. Ikke pudder. Så jeg ville ikke sagt at systemet Audi bruker i bilene sine er helt håpløst, selv om det ikke står BMW på bilen! Vel,siden vi akkurat skulle på fest her (matsrh, Eska og Marius2002 her på forumet) og kjørte E39 528i til morgendagens pickup, mens til dagens pickup jhar vi en A6 Allroad, tja, hva skal jeg si, etter denne diskusjonen koblet vi fra alt og prøvde for livet å ligge brett, vi skålet i baksetet den ène gangen vi fikk sleng fra quattro systemet og faktsiksk fikk skrens, ble Eska skyldig oss en jäger-shot ... Nå er vi bedrint og kan ikke svare for oss (A6 Allroaden til Eska(som har E34 til vanlig) blir herjet til maks, siden jeg og matsrh sitter på å maser som noen 3-åringer på å ligger bredt)... Edit: Kan ikke mase lengre, da Eska har tatt shoten han tapte... Så blir nok ikke før i morgen kveld A6'n kan hentes Edit: 22:22, ser ikke sammenhengen, men ser at quattro funker om man vil, og xDrove funker uansett om Quattro funker,, jahaahha skål Edit: 01:11, hah hvordan henger dette sammen? Endret Desember 29, 2015 av Marius2002 Larsinnj, Werther, FredrikE24 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Er det ikke akkurat dette disse merkene gjør i dag da? Nei, et alminnelig firehjulstrekksystem vil ikke veksle mellom 100% RWD og 100% FWD under vanlig kjøring, slik du kan med enkelte hybrider. Jeg ser heller ikke noen grunn til at det skal være slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet Desember 29, 2015 Share Skrevet Desember 29, 2015 Har xDrive endret seg fra E46 til F30? Det er i prinsippet likt (ref. øverste post), men har blitt modernisert i likhet med resten av bilen (mer moderne girkasse, abs system osv). Den store forskjellen kommer først når du sammenligner med E30 325ix som har differensialer med sperre. Fra og med e46 (mulig også e34, har ikke kjennskap til modellen) har de åpne differ, hvor abs systemet oppdager hvilket hjul som spinner og DSC bremser det hjulet som spinner (med bremsene). Modeller med DPC (Dynamic Performance Control) som er et torque-vectoring system, sender differensialen mer krefter til det hjulet med grep, i stedet for å bare bremse det som spinner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 29, 2015 Share Skrevet Desember 29, 2015 Delefiltre har på sett og vis ikke hatt en utvikling de siste 40 årene(minst), består av spoler, motstander og kondensatorer fremdeles. Oppgradering av filtre går som oftest på utbytting av eventuelle tørre elektrolyttkondensatorer(dersom filteret faktisk har dette). Så skal jo gjerne delingen passe kassekonstruksjon etc. Når det gjelder bassen, så kan du jo prøve å sentrere det opp igjen, vil tro man skal slite med å få tak i originale erstatninger. Når det gjelder forsterkervalg, vil vel hvilken som helst surroundreceiver gjøre jobben(Disse får du billig brukt, da dette er noe som oppgraderes hos mange fortløpende, sørg for å få en som har mulighet for pre-out for center og front), såfremt du kjøper en effektforsterker ved siden av. Dersom du ønsker centerkanal, så kan alltids Emotiva XPA-3 være et godt valg, eller hvilken som helst annen 3-kanaler. Ja, det er vel dette jeg tenker på. Det var snakk om at det var brukt en eldre dårlig type kondensatorer som til fordel kunne byttes ut mot noe bedre. Og de var trolig uttørket og man kunne forbedre lyden greit med nye like evt til en bedre variant. Jeg tok en liten sjekk til ang den bassen, den beveger seg men lager ikke stort lyd. Hører og en svak skrapelyd, så jeg vil tro at denne er ganske ferdig. Dårlig med erstatninger ja, kan få mid og tweeter av B&W enda, men bassen er utgått. Får bare følge med på eBay, så det lå en til salgs for 2 måneder siden Denne virker som et godt valg i forhold til prisen, med 95 ekte watt og mulighet for Bi-amping så burde den fint klare å drive disse høyttalerne akseptabelt. Onkyo'en jeg har nå som er noen år gammel yter vel knappe 40 ekte watt og det merkes godt mtp at disse er tungdrevne. Evt denne virker også rimelig godkjent Problemet dette har utløst nå er at ny reciever ikke vil passe i TV-benken, så her må vi enten ha ny TV-benk eller ny TV vi kan henge på veggen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg