Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer. :)

Hva skal du til med nå?

Skal fortsatt drive som kvalitets kontrollør, eller QCM som det heter på fancy språk, hos maskineringsfirma på osterøy :) Ett skritt nærmere hjemme :)

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor toleranse bør man ha på kjølevannet når det gjelder antall kuldegrader. Kjølevannet på vår bil er nylig målt til å kunne klare 25 blå. Er dette nok hvis det også er 20-25 kuldegrader eller bør man bytte kjølevannet slik at det klarer f.eks 30 kuldegrader?...  :-s 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-25 er kanskje nok ned til -30 eller enda kaldere om det ikke er for lenge. For -25 er ikke da det blir til is, men da det begynner krystallisering og blir slush på -30.

Når det er sagt så må man se på hvor man bor og hvor man kjører.

Jeg blander bestandig 50/50 og da blir det ca -40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor toleranse bør man ha på kjølevannet når det gjelder antall kuldegrader. Kjølevannet på vår bil er nylig målt til å kunne klare 25 blå. Er dette nok hvis det også er 20-25 kuldegrader eller bør man bytte kjølevannet slik at det klarer f.eks 30 kuldegrader?... :-s

Første vinteren jeg hadde eneren var det 25 minus noen dager og frostvæsken ble målt til -25 også. Merket ingen problemer.

Jeg har blitt fortalt av erfarne motorfolk at det er god margin fra "temperaturen" på frostvæsken og til den temperaturen som man faktisk får problemer. I tillegg skal frostvæsken ekspandere mindre når den fryser enn det vann gjør, slik at det skal mer til for å få alvorlige frostskader. Men jeg har ikke funnet noe dokumentasjon som underbygger dette, så jeg bruker som mange andre en 50/50 blanding på mine motorer når jeg fyller eller bytter frostvæske.

En annen faktor er at mange av frostvæsketesterne er ganske unøyaktige. Det kan jo være en grunn til å ha litt margin.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Otis og ogee1. Vi skal på skiferie i Norge (Gålå) og der er det for tiden 25-30 blå. Det er varslet litt varmere vær de kommende dagene, men så er det varslet kaldere vær igjen. Jeg blander 50/50 og er på den sikre siden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...