Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

2016-01-07 18.09.28.jpg

Mmm, im in love... Fant igjen et bilde til jeg tok i fjor sommer av denne nydelige e30'n. Tror kanskje den har gått rundt 100 000.

Fikk svar på det i dag, den har gått 132.000 ca. Det var ikke stort! :)

Skrevet

Da har jeg fått meg ny jobb og blir å se i bergensområdet fra mars ish av :)

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Skrevet

E39en blåser ikke i det hele tatt. Ganske kjipt nå som det er så kaldt. Tips?

El klima ? I tilfelle gjetter jeg på viftemotstand

Skrevet

Da har jeg fått meg ny jobb og blir å se i bergensområdet fra mars ish av :)

Gratulerer. :)

Hva skal du til med nå?

Skrevet

Gratulerer. :)

Hva skal du til med nå?

Skal fortsatt drive som kvalitets kontrollør, eller QCM som det heter på fancy språk, hos maskineringsfirma på osterøy :) Ett skritt nærmere hjemme :)

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Skrevet

Hvor stor toleranse bør man ha på kjølevannet når det gjelder antall kuldegrader. Kjølevannet på vår bil er nylig målt til å kunne klare 25 blå. Er dette nok hvis det også er 20-25 kuldegrader eller bør man bytte kjølevannet slik at det klarer f.eks 30 kuldegrader?...  :-s 

Skrevet

-25 er kanskje nok ned til -30 eller enda kaldere om det ikke er for lenge. For -25 er ikke da det blir til is, men da det begynner krystallisering og blir slush på -30.

Når det er sagt så må man se på hvor man bor og hvor man kjører.

Jeg blander bestandig 50/50 og da blir det ca -40.

Skrevet (endret)

Hvor stor toleranse bør man ha på kjølevannet når det gjelder antall kuldegrader. Kjølevannet på vår bil er nylig målt til å kunne klare 25 blå. Er dette nok hvis det også er 20-25 kuldegrader eller bør man bytte kjølevannet slik at det klarer f.eks 30 kuldegrader?... :-s

Første vinteren jeg hadde eneren var det 25 minus noen dager og frostvæsken ble målt til -25 også. Merket ingen problemer.

Jeg har blitt fortalt av erfarne motorfolk at det er god margin fra "temperaturen" på frostvæsken og til den temperaturen som man faktisk får problemer. I tillegg skal frostvæsken ekspandere mindre når den fryser enn det vann gjør, slik at det skal mer til for å få alvorlige frostskader. Men jeg har ikke funnet noe dokumentasjon som underbygger dette, så jeg bruker som mange andre en 50/50 blanding på mine motorer når jeg fyller eller bytter frostvæske.

En annen faktor er at mange av frostvæsketesterne er ganske unøyaktige. Det kan jo være en grunn til å ha litt margin.

Endret av ogee1
Skrevet

Takk for svar Otis og ogee1. Vi skal på skiferie i Norge (Gålå) og der er det for tiden 25-30 blå. Det er varslet litt varmere vær de kommende dagene, men så er det varslet kaldere vær igjen. Jeg blander 50/50 og er på den sikre siden... :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...