Thundercoil Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Hvorfor heter det ikke F30 M3 og F32 M4, og hvorfor heter det F80 M3 og F82 M4, mens M5 må hete F10 som en vanlig femmer? Forvirrende og ser egentlig ingen grunn til å måtte gå bort fra det systemet som alltid har vært i bruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Nei, si det. Det har vel noe å gjøre med at hvert karosseri skal ha sin egen "kode", og de fant plutselig ut at dette skulle gjelde M-biler også. Neste generasjon M5 får også sin egen kode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 F10 M5 ble lansert før BMW gjorde om systemet. Jeg vil tro at noe av årsaken til at M-modellene har et annet internnummer er at det er et forskjellig karosseri (noe det alltid har vært), og for å hindre at eventuelle ombygginger skal bli godkjent (?). Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 3 minutter siden, Saltkjelen skrev: F10 M5 ble lansert før BMW gjorde om systemet. Jeg vil tro at noe av årsaken til at M-modellene har et annet internnummer er at det er et forskjellig karosseri (noe det alltid har vært), og for å hindre at eventuelle ombygginger skal bli godkjent (?). Det kan stemme, jeg har ihvertfall lest at det er fordi det er forskjellig chassis og BMW lettere skal kunne holde styr på modellene som ruller ut. Det har vel med som du sier ombygging og slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Hvorvidt det blir verre å godkjenne vet jeg ikke noe særlig om, men ettersom det blir godkjent f.eks. e46 M3 sedan og touring tviler jeg på at dette vil ha noe å si. Det er vel også hovedsakelig i Norge at dette er et "problem" (i mange andre land får man godkjent det rareste uansett), så det spørs om dette er noe BMW tar hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Tja, det vil jo tiden vise her til lands. Jeg har mine tvil om at en F30 kan bli godkjent til å bli en F80 sånn helt uten videre, og at dette åpenbart hindrer produksjonen av replicaer. Selv om bilene teknisk/visuelt sett er "like", så fremstår de som to forskjellige modeller nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Kanskje ikke, men jeg ser heller ikke for meg det er umulig. Alpina B3 har jo f.eks. en effekt som ikke er langt unna F80 M3, så jeg ser for meg at det fortsatt finnes muligheter her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) 7 minutter siden, awt skrev: Hvorvidt det blir verre å godkjenne vet jeg ikke noe særlig om, men ettersom det blir godkjent f.eks. e46 M3 sedan og touring tviler jeg på at dette vil ha noe å si. Det er vel også hovedsakelig i Norge at dette er et "problem" (i mange andre land får man godkjent det rareste uansett), så det spørs om dette er noe BMW tar hensyn til. Mulig dette, men det blir uansett enklere å skille ombygde biler. F80 har som vi sa annet chassis enn F30 og er bygd av BMW M Gmbh, mens F30 er fra BMW AG, sistnevnte gjelder også performance-modellene. Så jeg tror @Saltkjelen er inne på noe. Og som også kan ha med det jeg sa at BMW lettere kan holde kontroll på og spore modellene som ruller ut, som jeg har lest, men ikke kan bekrefte. Endret Februar 8, 2016 av Marius2002 Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 F30 og F80 blir produsert side om side, i likhet med de fleste andre M-biler. Hva du mener med Performance-modeller vet jeg ikke, men alt av Performance-styling blir montert hos forhandlere, og ikke på fabrikken. Jeg tror heller ikke BMW har noe enklere (eller dårligere for den saks skyld) kontroll over bilene nå enn før. Hver bil har som kjent sitt eget VIN-nummer, og det er dette som identifiserer en bil. Jeg tror det er så enkelt som at hver karosserifasong skal ha sitt eget nummer, men til gjengjeld kan man jo diskutere om f.eks. F85 og F86 (X5 og X6) har eget karosseri. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) 12 minutter siden, awt skrev: F30 og F80 blir produsert side om side, i likhet med de fleste andre M-biler. Hva du mener med Performance-modeller vet jeg ikke, men alt av Performance-styling blir montert hos forhandlere, og ikke på fabrikken. Jeg tror heller ikke BMW har noe enklere (eller dårligere for den saks skyld) kontroll over bilene nå enn før. Hver bil har som kjent sitt eget VIN-nummer, og det her det som identifiserer en bil. Jeg tror det er så enkelt som at hver karosserifasong skal ha sitt eget nummer. Om F30 og F80 blir produsert side om side vet jeg ikke, men M Gmbh står for F80, mens BMW AG står for F30. Som det har vært med alle(?) M-modeller. Jeg var ikke klar over det med M-Performance, derfor skrev jeg det for å få det med så alle områder var dekket Ja, de skal nok ha sin egen karrosserifasong som jeg er delvis inne på, og F80 har annet chassis(material som er brukt feks.) enn F30. Jeg troe vi er enige. Jeg tror fortsatt at det jeg har lest at BMW vil få bedre kontroll nå som alt blir delt opp selv om det ofte for oss er mer forvirrende(gammel vane vond å vende) For eksempel en ombygd E36 318i til E36 "M3", vil jo alltid være 318i uansett hvor man slår opp og vrir og vender på det i papirer, mens for eieren og slikt vil det være en E36 M3. En F30 kan aldri bli F80, selv om den har M3-motor. Om dette er relevant vet jeg heller ikke, men ja du vet hvor jeg vil hah Endret Februar 8, 2016 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) Jeg har alltid oppfattet intern/kodenummeret som et prosjektnummer iom. at den gamle e-nummeringen sto for "entwicklung" eller "utvikling" på godt norsk. Hver modell er et prosjekt og har således et eget nummer. Det nye er at man ikke behøver en sammensetning som f.eks "E28 M5" (som isolert sett er et like unikt prosjektnummer). Jeg tror at årsaken til endringen er at BMW har såpass mange modeller at den gamle nummereringen lett ville ha blitt noe rot. Endret Februar 8, 2016 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) M biler eget karosseri? Nytt for meg. E34 m5 og alle andre e34 er samme karosseri. E39 m5 og alle andre e39 har samme karosseri (samme delenummer) osv osv. Det er nok mer unntaket enn regelen at M biler har eget råkarosseri (e46 m3, e30m3, forsterking i bakstillingsinnfestning på e36). Jeg skjønner at jeg er en av få, og åpenbart ikke enig med ymse krefter i BMW AG, men jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor det gamle systemet ikke var oversiktlig. En e46 m3 csl er helt og holdent en e46, på tross av den har bredere bakskjermer og lettere tak. Ellers deler jeg Fredrik sin oppfatning av "E". Endret Februar 8, 2016 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 27 minutter siden, Marius2002 skrev: Om F30 og F80 blir produsert side om side vet jeg ikke, men M Gmbh står for F80, mens BMW AG står for F30. Som det har vært med alle(?) M-modeller. Jeg var ikke klar over det med M-Performance, derfor skrev jeg det for å få det med så alle områder var dekket Ja, de skal nok ha sin egen karrosserifasong som jeg er delvis inne på, og F80 har annet chassis(material som er brukt feks.) enn F30. Jeg troe vi er enige. Jeg tror fortsatt at det jeg har lest at BMW vil få bedre kontroll nå som alt blir delt opp selv om det ofte for oss er mer forvirrende(gammel vane vond å vende) For eksempel en ombygd E36 318i til E36 "M3", vil jo alltid være 318i uansett hvor man slår opp og vrir og vender på det i papirer, mens for eieren og slikt vil det være en E36 M3. En F30 kan aldri bli F80, selv om den har M3-motor. Om dette er relevant vet jeg heller ikke, men ja du vet hvor jeg vil hah BMW M har utviklet F80 ja, men bilene blir produsert på samme sted. Ang. det siste der tror jeg ikke det spiller noen rolle for eieren om den heter F30, F80 eller F-pil-og-bue så lenge den er ombygget. Det er riktig at en F30 aldri blir en F80, men en 318i vil på lik linje aldri bli M3 heller, så her kan eieren kalle den for akkurat det han vil. Marius2002 og Shattered reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Nå er det synd at hele karosserier er fjernet fra ETK, men jeg mins å huske at de fleste M-modellene (fra moderne tid) hadde eget delenummer for karosseriet (E39 inkludert). Om ikke den store forskjellen, så har vel en del av forskjellene ligget i blant bagasjeromsgulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Jeg var nettopp innom en som skal bygge seg en e61 M5, og han sa det skilte ca. 30kg på chassiset på e61 M5 og vanlig e61, da det var brukt en god del mer aluminium i M5. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, men for hans del så ble det ihvertfall litt verre å holde seg innenfor vektene. De seneste versjoner av M5 (e39, e6x) har vel bl.a. litt andre bakskjermer også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg