Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Blir spennende å se hva som skjer med Honda. De har de siste 10 årene slitt med å lage attraktive biler for Europa, og de kom nok for sent på banen med diesel og attraktive automatkasser. Honda hadde en fin linje når de kunne tilby CRV, HRV, Accord Type-R, Civic VTI, Integra, S2000 og Prelude. Når jeg fulgte med på BTCC synes jeg Accord var en ganske tøff bil, og den senere Type R er en undervurdert og sjelden bil.

BTCC.jpg

S1-Dossier-Honda-Type-R-L-Accord-une-vraie-berline-de-sport-209106.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og selv om det for mange kan virke ganske utrolig idag hadde Honda på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet en status i Norge mer eller mindre der BMW er idag. Fallet for Honda har dessverre vært enormt siden den gangen... stort sett av de samme årsakene du nevner. Spesielt mangelen på dieselmotorer var et stort problem for Honda på 2000 tallet og frem til idag.

Honda har alltid vært kjent som en ingeniørorientert bilprodusent (ikke ulikt Mercedes-Benz og Porsche for noen år siden) og jeg tror at dette er årsaken til Honda's aversjon mot dieselmotorer og automatgearkasser. Ingeniørene hos Honda ville heller utvikle bensinmotorer som klarer 8500-9500 rpm og drivlinjer med firehjulsstyring. Det er vanskelig å hisse seg opp over akkurat den filosofien... :)

Apropos oldschool Honda så har jeg alltid likt Prelude mrk.II/III anno 1982-1991. Mrk. III var den siste modellen med vippelys (som jeg savner) og den kunne også fås med firehjulsstyring. Jeg har en bekjent som hadde denne modellen på begynnelsen av 90-tallet og med 140 HK samt en vekt på under 1200 Kg var den en fin og harmonisk kjøremaskin. Kanskje ikke helt der oppe sammen med bl.a den noe eldre Porsche 944, men sannelig ikke langt unna. Det jeg spesielt likte med Honda på denne tiden utover at bilene var lette og hadde fine drivlinjer var at man satt lavt og at glasshuset var enormt stort i forhold til resten av bilen. Man satt lavt, men med et formidabelt utsyn fremover/utover fordi dashboardet og frontvinduet også var montert ekstremt lavt (forøvrig ikke ulikt Peugeot 405)... :) 

large.1988_Honda_Prelude_839.jpg.5e1f865

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ikke glemme bang for the bucks her. Prelude kostet drøye 300 000 kr i 1986, mens Porsche 944 kostet tett på 600 000 kr (!). Jeg har en "Vi Menn"-nybiltest fra 1986, og vinneren må vel sies å være 325i(x). Verken Prelude, 944 eller GTV6 kunne klå E30en på allround-egenskaper.  Ille å si det her midt blant BMW-menigheten, men jeg tror jommen en fin E30 325i 2-dørs gir mer bil for pengene enn både 944, GTV og Prelude til sammen :oops:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men poenget i denne sammenhengen er at Honda Prelude blir nevnt sammen med ganske fine bilmodeller som E30 325i, 944 og GTV6. Det er det ikke mange som vet idag... Honda i samme liga som BMW, Porsche og Alfa Romeo, men slik var det på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet.. Alfa Romeo er forøvrig et annet bilmerke i likhet med Honda (i alle fall i Europa) som trenger litt revitalisering og markedsføring... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eldre ektepar her i byen som farter rundt i en slik gammel prelude eller legend coupe, glemmer å sjekke hver gang. Den er lav, tidsriktige felger og ellers meget meget velholdt, i fargen rød, jeg tror det er en litt særutgave av et slag. Jeg synes det er skikkelig kult! Kom i prat med vedkommende når jeg hadde Velosteren, trivelig eldre mann som også naturligvis var bilinteressert! :) 

Jeg har enda ikke fått knipset bilde av den, men skal gjøres når sjansen byr seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"begynnelsen av 90 tallet en status i Norge mer eller mindre der BMW er idag"

Jeg tror jeg greier å forstå hva du prøver å si, men den uttallelsen der er jo bare rett og slett feil. Tidlig 90talls accord er tøffe biler på mange måter, og det var en del slike i Norge. Men å påstå at den ligger der f30 ligger i dag ift status (og da tenker jeg alle aspekter av status) blir jo helt feil.

For ikke så alt for lenge siden stod jeg en dag i motorbenk med en honda k20 ifm et kurs jeg var på. Uten tvil en motor bygd av et ingeniørorientert firma. Det er en kul motor med særs godt potensiale (tok ut 600hk med pustehjelp uten videre problemer). Men jeg synes på ingen måte at det er noe "kulere" når det gjelder ingeniørkunst enn det BMW har. M50, og spesielt med vanos synes jeg er et godt eksempel på hvor tidlig ute bmw var med slikt. Det samme om vi ser frem til n52. Dette er en motor som uten tvil hadde blitt referet til som "race" eller "motorsport" om andre produsenter hadde lagd noe slik (høyt fokus på bla lav friksjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig i relativ forstand. BMW's status er betydelig høyere idag enn på 80-tallet og første halvdel av 90-tallet. Honda var på den samme tiden status og imagemessig omtrent der BMW er idag (altså i relativ forstand). Honda kom på den samme tiden med NSX... altså en for tiden ekstremt avansert sportsbil som skulle konkurrere direkte med Ferrari 348. Dette var betydelig mer enn hva bl.a BMW kunne varte opp med på den samme tiden og Honda var virkelig store på 80 og deler av 90-tallet... :)

large.honda-nsx-1991-3.jpg.d782098b63eaa

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Honda laget mye interessante biler før, men så sluttet de plutselig med det. Iallfall biler beregnet for det europeiske markedet har de siste 10 årene være dølle saker, sånn sett så gjør det meg ikke noe at de har sluttet å selge dem her. Min far har alltid snakket om at Honda liksom var premium varianten av smør og brød bilene før i tiden, de som ikke hadde råd til BMW eller Mercedes kunne kjøre Honda. F eks Accorden med velourseter, el vinduer, glasstakluke og 2,0I motoren var å anse som en småfet bil på 80 tallet. Og det har jeg ikke noe problemer med å forstå heller, kan godt se at Accord og Prelude var veldig fine biler i ett segment ellers dominert av Volvo 240, Sierra og Toyota Carina. Selv Civic hadde et futuristisk design og meget bra kvalitet. Honda har jo også alltid vært gode på motorer, ofte kalt Japans svar på BMW 

Men jeg er ikke helt enig i hva Fredrik mener når han sier at BMW hadde ikke mye å varte opp med i forhold til Honda sin NSX. BMW hadde riktig nok ikke noen direkte konkurrent til NSX men de hadde på samme periode ett bred utvalg av biler som for den tiden var en maktdemonstrasjon i hva som var mulig. Vi har E31 850I, om ikke det var den mest avanserte bilen da så var den definetivt blant de mest avanserte bilene for sin tid. Denne hadde også firehjulsstyring, adaptiv justerbart understell, avansert hjuloppheng og ikke minst ett beist av en V12 motor og ett luksus interiør som holdet seg den dag i dag. Videre har vi E32 750LI, V12, xenonlys, helautomatisk klima, integrert telefon, vi har E34 M5 3,8 som egentelig ikke trenger videre introduksjon. Hvis vi også tar med M50 motorene i de vanlige bilene samt mye annen teknikk BMW hadde så synes jeg BMW hadde svært mye å stille opp med for 25 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at BMW ikke hadde noe å varte opp med for 25 år siden. Selvfølgelig ikke for det er i alle fall ikke korrekt. Saken er imidlertid at i likhet med BMW idag hadde BMW for 25 år siden heller ikke en supersportsbil på programmet og det gjør en stor forskjell når det gjelder status og markedsføring.Ta ikke feil... NSX er ingen GT som f.eks E31 (8-serien) er det. NSX er en ekte supersportsbil med et hybrid monocoque chassis av aluminium, store deler av understelet i aluminium, titanlegeringer i rådene samt smidde stempler for å kunne klare 8000 rpm over lang tid og bl.a elektrisk styring (for å spare vekt... noe som først er ved å bli standard på mange biler nå).

NSX mrk.I veier avhengig av modell fra 1230 Kg til ca. 1400 Kg. E31 850i veier til sammenligning hele 1975 Kg. NSX har en V6 som yter fra 274 til 294 HK (850i har en V12 som yter 300 HK). 0-100 Km/t går med manuell gearkasse løs på 5,0 til 5,5 sekunder (avhengig av modell) og topphastigheten er i området rundt 270 Km/t. Dette tilsvarer langt på vei de ytelsene hovedkonkurrenten Ferrari 348 også har. Begge bilene er forøvrig tegnet av Pininfarina.

Vi må heller ikke glemme at Honda også står bak S2000 som med sin rekkefirer på 1997 cm3 uten ladeluft yter hele 240 HK ved 8300 rpm. Mazda MX-5 er en bedre sportsbil, men motoren i S2000 er virkelig en av de helt store i bilhistorien. Integra Type R er også en ganske kul bil som med en rekkefirer på 1797 cm3 yter 190 HK ved 7900 rpm. Honda gjorde definitivt mye riktig på 80 og 90-tallet. Jeg er ellers helt enig i at det deretter gikk hurtig nedover for Honda selv om det er enkelte godbiter inn i mellom... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt merkelig dette med Honda. De har liksom forsvunnet fra folks bevissthet, omtrent som Opel. Ingen sammenligning forøvrig.

Honda har jo alltid laget biler som er på topp mekanisk men kanskje det har vært vanskelig og ta betalt for det lille ekstra. Japanske biler har ikke den samme statusen i Europa som i USA og da er det antagelig vanskelig og forsvare merprisen kontra en Mazda eller Toyota. Jeg vet ikke hvordan det er nå men på 80 og 90 tallet så var det milevis forskjell på en Honda og de andre japanske merkene men mesteparten var gjemt under skallet og da syntes det ikke at man hadde betalt litt ekstra for og få en avansert bil som var artig og kjøre. Da jeg tok lappen så var kjøreskolebilen en 2,0i Accord, sammenligningen med den Sierraen som foreldrene mine hadde gikk ikke fordens favør for og si det slik

Jeg skrudde jo endel på Honda også da jeg var høgger for en 15 år siden og det var tydelig at ingeniørene hadde tenkt litt ekstra da de laget bilen. Alle løsningene var ikke like populære blant verkstedfolka da. Litt som Citroën og Saab, annerledes men gjennomtenkt. Bl.a så var bakre motorfeste skrudd fast på både motorblokk og  gearkasse slik at det var mye vanskeligere og ta ut gearkassen for og bytte clutch. Det blir dyre verkstedregninger av slikt. Det var litt vanskelig og forklare for kunden hvorfor prisen ble mye høyere med at motoren sitter bedre fast enn i den mazdaen som kunden hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler en veldig spennende artikkel, som ble lagt ut av [space] på FB, vedr. lyden på CD vs. LP (vinyl). Dette er et område som interesserer meg og jeg hører ikke til de som mener at lyden på en LP objektivt er bedre enn lyden på en CD... i alle fall ikke hvis kilden er den samme og lyden ellers ikke er tuklet med (f.eks  overkompresjon og "brickwall limiting"). At man subjektivt kan oppleve lydbildet på en LP som bedre er imidlertid en annen sak, men som artikkelen så fint forklarer handler dette imidlertid ofte om hele opplevelsen ved en LP. Det er verdt å bruke litt tid på denne artikkelen... :)

http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162

Det forskes også på ulike hybridløsninger som f.eks "HD-vinyl" fra østerrikske Rebeat Digital. Hmmm... sort og déjà vu... Techmoan's kanal på Youtube anbefales. Han presenterer veldig mye artig... :)

http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/

 

Vedr. overkompresjon og "brickwall limiting" skrev jeg for en tid tilbake dette innlegget i tulletråden (24 august 2013). Jeg kom over en interessant dansk artikkel som tar for seg hvordan musikken idag blir ødelagt fra studielyd til f.eks MP3 format. Intet nytt i dette, men artikkelen har en referanse til en norsk artikkel som tar for seg lydkvalitetens skandaløse forfall og den er absolutt interessant. Spesielt i relasjon til eksempelet de trekker frem der de forteller at selv lyden på CD´er har endret seg i årenes løp. Som eksempel viser de til de første årgangene med Dire Strait´s CD "Brothers in Arms" vs. senere årganger med den samme CD´en. Jeg har denne CD´en og den ble kjøpt året den kom ut... 1985.

Hvis jeg sammenligner f.eks låten "Money for Nothing" (trommeintroduksjonen) med den tilsvarende låten som idag finnes på Spotify (20th Anniversary Edition fra 2005) kan man tydelig høre forskjell på lydkvaliteten. Som artikkelen påviser høres forskjellen spesielt på skarptrommen og dynamikken på lydbildet i forbindelse med den. Originalversjonen fra 1985 er fantastisk helt siden jeg kjøpte CD´en hos H.P. Hagen´s platebar på Majorstuen da den kom ut det samme året. Det er derfor utrolig trist at vi idag nesten 30 år senere får betydelig dårligere lyd... både når man kjøper CD´en og streamer den på f.eks Spotify. Det er ikke merkelig at folk tyr til vinyl som en midlertidig løsning på problemet, men selv det er på mange måter mindreverdig i et bredere perspektiv synes jeg.

http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/lyd/article5436516.ece

http://www.lydogbilde.no/nyheter/lydkvalitetens-skandalose-forfall

 

Over til noe helt annet som også er fra 80-tallet... E30... :)

http://thegarage.jalopnik.com/how-to-turn-a-250-craigslist-beater-into-the-sexiest-b-1765735730?rev=1458328462201

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske reflektert og bra artikkel som poengterer mange av de momentene vi har diskutert vedr. dieselbiler og hybridbiler i denne tråden. Espen Stensrud, som er redaktør i Aller Media AS, skal ha takk for at han tar utfordringen med å få hylekoret fra miljøbevegelsen på nakken... for det får han helt sikkert med denne artikkelen. Det er sannelig på tide at noen med en reell stemme i media påpeker miljøhykleriet som nå i stor grad bl.a går ut over saksløse bileiere som bare ønsker et praktisk, økonomisk og ofte helt nødvendig kjøretøy for å få hverdagen til å henge sammen.

http://www.dinside.no/936245/sannheten-om-dieselbiler-og-utslipp

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at E28 M5 har blitt så dyr, det gjør at den blir utilgjengelig for veldig mange entusiaster med vanlig lommebok. Det skal veldig mye til for å finne en brukbar til under 500 000 NOK, det er forferdelige mye penger for en E28. Da er E34 M5 mer tilgjengelig, men den har på en måte ikke samme sjarmen og oldschool look som en E28. Ikke til forkleinelse for E34 selvfølgelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Fredrik said:

Ja, det var på tide en slik artikkel kom. Jeg skal bruke den som referanse i alle slike diskusjoner fremover, da den på en flott måte oppsummerer hvordan ting henger sammen, og hvor urimelig det er at bilistene skal få all skyld. 

Selv er jeg usikker på om politkerne er stokk dumme, eller om de lurer oss med fullt overlegg. Jeg tipper en god kombo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...