Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

At svenskene i teorien må klare seg selv i en Krig? Vel... neppe... iom. at NATO helt sikkert vil oppfatte et angrep på Sverige som veldig farlig og provoserende. NATO vil ganske sikkert (ikke minst av preventive årsaker) slå tilbake et slikt angrep, men om organisasjonen vil gjøre bruk av artikkel 5 i traktaten er mer usikkert (altså at ethvert angrep på et medlemsland oppfattes som et angrep på hele NATO). Mye av det viktigste militære utstyret svenskene har er forøvrig basert på amerikanske ekvivalenter (bl.a motoren i Saab JAS 39 Gripen).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare leser og suger inn informasjon nå. :-D

Men jeg tror USA snart må begynne og tenke litt økonomi i fredstid de også. Når vi ser hvor stort forsvarsbudsjettet deres er så bør de begynne og bremse snart. Det hjelper ikke og ha det beste utstyret på papiret, det er noe som heter bra nok. Jeg er vel ikke enig i Trump på så mye men det virker jo som han har noen tanker om og bremse forsvarsutgiftene og det er vel ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også er den rette måten å vurdere Trump på. Han vil bare ha en bedre avtale økonomisk vedr. F-35 jagerflyet, men ikke redusere forsvarsutgiftene generelt. Snarere tvert imot egentlig for såvidt jeg vet har han varslet en kraftig modernisering og oppgradering av forsvaret (spesielt marinen). Tyler Rogoway i den aktuelle bloggen jeg linket til har skrevet mye om dette og analyserer situasjonen fortløpende. Man kan forøvrig også lese flere av hans blogginnlegg i dette forumet som han skrev i frem til i begynnelsen av mai måned i år. 

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart gode poeng dere har men det går an og fornye på en smart måte. Jeg tror de må begynne og se på måten de bruker ressursene på og da gjelder det og ha de stridsmaskinene som er bra nok til sitt bruk. De kan godt fornye mye av utstyret sitt men jeg tror man må begynne og se på den totale resursbruken. Hvis det koster veldig mye mere og drifte utstyret enn en potensiell fiende bruker på tilsvarende utstyr så kommer mann ikke langt. 

Det blir litt som med olje, hvis man bruker mere energi på og utvinne 1 liter olje enn den energien som er i den samme oljen man produserer så er man på villspor. Derfor tror jeg bl.a oljesand er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... og akkurat poenget med at hvis det militære utstyret koster veldig mye mer å utvikle/drifte enn tilsvarende utstyr en potensiell fiende har er veldig viktig... spesielt hvis fienden på langt nær har tilsvarende avansert utstyr. Dette var faktisk tilfellet med F-22 Raptor da prosjektet ble stoppet i 2012. Hverken russerne eller kineserne hadde på dette tidspunktet tilsvarende avanserte jagerfly og kom heller ikke til å få det på mange år. Kun 195 F-22 ble bygget, men det er idag sterke krefter som vil restarte programmet igjen fordi både russerne og kineserne nå etter 20 år begynner å nærme seg noe som ligner på reelle konkurrenter.

Idag har kineserne en etter sigende ganske tvilsom konkurrent i form av Chengdu J-20. Flyets design minner (selvfølgelig) ganske mye på F-22 Raptor, men mange militære eksperter sier at hverken radaren eller situasjonsoverblikket som Chengdu J-20 tilbyr piloten og andre samarbeidende fly samt miltære enheter er on par med F-22. Det er et langt mindre teknisk avansert fly enn F-22 og ment til å løse enklere oppgaver (så langt vi vet idag).

Russerne har idag Sukhoi PAK FA som finnes i form av 8 prototyper. Prosjektet er et samarbeide mellom Sukhoi og Hindustan Aeronautics Limited (for det indiske flyvåpenet). Mest trolig blir flyet mer avansert enn Chengdu J-20, men vil neppe nå opp til F-22 når det gjelder spesielt situasjonsoverblikket.

Amerikanerne ligger langt foran både russerne og kineserne når det gjelder datalink for å skape et tidsriktig og korrekt situasjonsoverblikk for alle deler av den militære styrken. Alt snakker sammen live helt ned til den enkelte soldat på slagmarken. Dette er også den primære grunnen til å velge F-35 fremfor f.eks F-18 Super Hornet (stealth argumentet er etter min mening mest et buzzword ment for markedsføring av flyet). Super Hornet løser de fleste taktiske oppgavene mer eller mindre like bra som F-35 (og er på noen områder også bedre enn F-35), men mangler en like avansert radar, sensorer og viktigst av alt et like bra situasjonsoverblikk for piloten, samarbeidende fly samt andre militære enheter.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.12.2016 at 22.43, 540is skrev:

Porsches 911 GT racer debuterer nå til januar med motoren foran bakakselen, så det er fare for at 911 med hekkmotor er på tur ut. RSR

Porsche står hardnakket på at de vanlige 911'ene ikke vil få midtmotor. Noe jeg tror stemmer. Det er for mye historie i 911 til å endre konseptet. Det fungerer jo ganske bra etterhvert også. 😀

Det dukker imidlertid stadig opp rykter om at Porsche skal komme med en ny modell i standardutvalget. Denne vil bli dyrere enn 911 og en konkurrent til Ferrari og andre mer eksotiske biler. En moderat utgave av 918, kanskje? Denne Porschen får sannsynligvis midtmotor. Det er er nevnt både åtte og ti sylindere, og både V-motor og boxer. Selv har jeg vel mest tro på V10.

For meg er det ikke så interessant hva Porsche gjør med toppmodellen. Det er lite sannsynlig at jeg vil eie en sånn noengang. Og den vil bli en fin bil uavhengig av hvor motoren havner. Da er det mer interessant å se på hva man kan få ut av de vanlige modellene. Har sett litt på muligheter for å få en skikkelig effektøkning på Cayman, og jeg må si at et turbokit og drøyt 400 hester på en 987 virker som en ryddig løsning der man utnytter potensialet i chassiset samtidig som man beholder kjørbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 911 motor fra f.eks 997/I Carrera S? Jeg vet ikke om noen har gjort en slik ombygging, men hvis det er mulig burde dette være midt i blinken mhp. ekstra effekt (381 HK og 415 Nm med originalt Porsche Leistungskit). 0-100 Km/t på rundt 4,2 sekunder og en topphastighet på over 295 Km/t burde også være oppnåelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer motor eller mindre motor, men kan en motor også bli for stor eller for liten? Seat Ateca er en søstermodell til VW Tiguan, men der Tiguan som den minste motoren har en 1,4 liter rekkefirer på 125 HK har Ateca som den minste motoren en tresylindret motor på kun 1,0 liter og 115 HK.

Vekten på denne innstegsmodellen er 1280 Kg (inkl. sjåfør på 75 Kg og 90% full tank) og manuelt gear (eneste mulighet på denne modellen). Ergo veier bilen egentlig ikke mer enn rundt 1150 Kg og det er lite for en såpass stor SUV som er nesten 4,5 meter lang og kan klare en nyttelast på rundt 650 Kg samt en tilhengervekt på 1300 Kg. 

Den lille motoren yter 115 HK mellom 5000 og 5500 rpm samt respektable 200 Nm mellom 2000 og 3500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 11 sekunder blank og topphastigheten er 183 Km/t. Gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring (1/3 bykjøring, 1/3 landevei og 1/3 motorvei) er 0,53 liter/mil. Dette er med forhjulstrekk som også er eneste mulighet på innstegsmodellen. Uansett mangelen på 4x4 så er dette ganske fornuftige verdier og bra nok for de aller fleste når prisen er så lav som under 20000 Euro i Tyskland.

Såvidt jeg forstår er det ikke planlagt å importere Ateca eller Seat generelt til Norge og det er synd for denne bilen ser ut til å ha en veldig fin balanse mellom pris, bruksverdi og kvalitet. Dette gjelder spesielt for innstegsmodellen hvis alternativet ellers ville ha vært f.eks en tilsvarende Golf, 2-serie Active Tourer eller X1. Prisen på Seat Ateca 1,0 TSI med basisutstyr i Danmark begynner på ca. 225000 danske kroner (ca. 270000 NOK)... :)

Ellers ønsker jeg trådens faste lesere og forumet forøvrig et godt nytt år... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om Harald A. Møller AS nå står bak en offisiell import av Seat eller om det bare er bilforhandlere som sideimporterer bilene? Ateca har fått veldig mye bra omtale i resten av Europa og det er evt. litt merkelig at norske bilkjøpere ikke skulle få muligheten til å kjøpe modellen. Jeg tror nok kanskje at akkurat 1,0 TSI er litt i minste laget for norske forhold, men motoren er bedre enn man skulle tro og de andre motorene som er tilgjengelig for modellen er vel etablert i bl.a VW Tiguan. Jeg liker at noen biljournalister også tester innstegsmodellene og ikke bare de modellene som selger best... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd de norske avgiftene "plutselig" gjør bilen mindre attraktiv. Jeg vet om svært mange andre alternativ hvis man kan vurdere noe annet enn premium. Spesielt med hvilket prisfall man vil oppleve sammenlignet med feks rav4 de ila 5år.

Ateca har også kun 510liter bagasjerom mot tiguans 615. (Men tiguan er jo selvfølgelig også vestentlig dyrere, ca 70 000 i følge den annonsen over her)

Jeg har mer tro på Skoda kodiaq og nye yeti som også har mqb platformen. Kodiaq vil ha 720liter bagasjerom, trekke opp mot 2,5tonn. Startpris med fwd vil være rundt 380, toppmodellen med 180hk og 4x4, vil koste rundt 460.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte bilforhandlere som sideimporterer Seat, Møller har ikke noe med dette å gjøre. De kutta ut Seat pga slik avgiftsnivået er i Norge så konkurrerer de for mye mot Skoda og VW. Derfor valgte de å satse på Skoda som sitt "billig" merke. Litt synd synes jeg da Seat har mange morsomme biler i GTI segmentet som hadde gitt mye bang for the buck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Seat kan gi mye "bang for the buck", men også mye "value for money" hvis man velger de rette modellene. Nettopp av samme årsak som at det kan være litt vanskelig å differensiere mellom VW, Skoda og Seat vil det også være enkelte modeller som har en virkelig god pris i forhold til hva man faktisk får for pengene. 225K for en Ateca er i alle fall her Danmark enormt mye bil for pengene hvis man kan klare seg med den lille motoren.

Jeg er ellers enig med deg Hawkon88 i at Skoda Kodiaq en en mer attraktiv bil, men den er også vesentlig større (til tross for at den bruker den samme MQB plattformen). Såvidt jeg vet har imidlertid hverken Ateca eller Kodiaq mulighet for luftfjæring som Tiguan har og de har heller ikke like mye støyisolering (som også nevnes i den aktuelle videoen). VW er dyrere, men man får også litt mer kvalitet for pengene (hvis man velger de rette modellene). Jeg ville imidlertid helt klart ha valgt en Seat eller en Skoda fremfor en VW. Det er i denne delen av markedet man nå får mest bil for pengene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...