Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... Jaguar I-Pace er interessant og som det påpekes i artikkelen er det verdt å legge merke til at Jaguar satser på SUV konseptet når de skal lansere deres første elektriske modell. Dette er det flere årsaker til, men de tre viktigste årsakene er stor plass til batteriet, SUV'er er for tiden enormt populære og de kan derfor selges til høye priser og med en tilhørende god fortjeneste for Jaguar (og de andre bilprodusentene).

Audi har derfor annonsert at de også kommer med en elektrisk SUV i løpet av 2018. Audi's salgs og markedssjef, Dietmar Voggenreiter, har uttalt at den nye e-tron quattro vil bli den første elektriske SUV'en som er ordentlig premium. Han legger med dette avstand til Tesla Model X, som han omtaler som en firedørs coupé SUV som ikke er ordentlig premium, i motsetning til e-tron quattro som vil bli en sports SUV og ordentlig premium slik som vi kjenner det fra de tyske bilprodusentene. Dette er en smart strategi mener jeg for er det noe man objektivt kan kritisere Tesla for er det nettopp den manglende premium følelsen i deres modeller.

Audi e-tron quattro vil bli bygget på den samme plattformen som Porsches Mission E og det er derfor sannsynlig at spesifikasjonene blir nogenlunde identiske. Dette betyr minst 90 kWh batteri og 350 kW ladekapasitet. Porsche Mission E kommer også på markedet i løpet av 2018.

https://electrek.co/2017/02/10/audi-e-tron-quattro-takes-swipe-tesla-premium-electric-suv/

Volvo har annonsert at de kommer med deres første elektriske bil i 2019. Volvo satser naturligvis også på SUV konseptet og det er ingen grunn til å tro at den vil bli mindre premium eller spesielt mye billigere enn de tyske ekvivalentene. Volvo vil oppfattes som et premium bilmerke og det er der pengene er. Volvo sier at de satser på minimum et 100 kWh batteri og med en variabel ladekapisetet på 100-450 kW. Volvo planlegger å selge opp mot 1 million elektriske biler innen 2025. Her er det viktig å huske på at Volvo idag eies av kinesiske Zhejiang Geely Holding Group Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten anekdote for de som synes at Tesla frem til nå har bygget for dyre og avanserte elektriske biler. Man skal huske på at Tesla måtte begynne fra scratch iom. at de ikke hadde en forhistorie som de fleste andre bilmerker har. Ambisjonen er å produsere elektriske biler som folk flest har råd til, men for å gjøre dette måtte Tesla først etableres i markedet og med en viss profil og substans. I tillegg måtte den økonomiske fortjenesten pr. produserte bil være av en størrelse som mest mulig kunne dekke inn etablerings og utviklingskostnadene. Den mest hensiktsmessige måten å gjøre dette på er å satse på premiummarkedet der fortjenesten pr. produserte bil nettopp er vesentlig høyere enn for mer alminnelige biler.

Ergo ble først Model S introdusert i 2012 og Model X i 2015. I år er det imidlertid tid for å introdusere den mer økonomisk tilgjengelige Model 3 og Tesla følger derfor oppskriften/slagplanen til punkt og prikker selv om Model 3 ideelt sett allerede burde ha vært på markedet nå. Audi har derimot ikke behov for å etablere seg som en bilprodusent og de er allerede en premium bilprodusent, men allikevel satser de først på en kostbar SUV når de nå skal bygge elektriske biler (altså elektriske biler som er konstruert fra bunnen av for å være elektriske). Årsaken er naturligvis den samme som for Tesla selv om fokuset er et litt annet. Audi skal etablere seg som en produsent av elektriske biler og i likhet med da Porsche med Cayenne ville inn på markedet for SUV'er er det viktig å vise markedet hva de kan og står for. Ergo kommer toppmodellen først i likhet med Cayenne Turbo. Når profilen og substansen er etablert i markedet følger de rimeligere og mindre prestisjefylte modellene. Det samme gjelder naturligvis for bl.a Volvo, men ikke for f.eks Opel som idag ikke har en sjanse i denne delen av markedet.

Hvordan skal vi oppfatte BMW og deres i-serie i denne konteksten? Jeg er litt usikker, men jeg tror faktisk at BMW gjorde en strategiske feil ved å satse på en bilmodell (i3) som var for liten, for billig og for lite prestisjefylt. Dette medførte en for lav inntjening pr. produserte bil samt at markedet oppfattet i-serien som å tilhøre noe annet enn BMW's tradisjonelle premium profil og dette tiltross for den isolert sett fantastiske i8 modellen (som imidlertid ikke er en elektrisk bil). Derfor virker i-serien både litt halvhjertet og lett rotete hvis vi f.eks sammenligner med Tesla og nå også f.eks Audi. Mye tyder på at BMW med i-serien heller burde ha satset på en elektrisk modell  i klasse med 5-serien og/eller X5. Jeg tror at dette er årsaken til at vi idag ikke hører så mye fra BMW når det gjelder elektriske biler. De måtte trekke seg tilbake fra slaget, reorganisere seg samt tenke ut en ny slagplan. Jeg er imidlertid ganske sikker på at BMW kommer sterkt tilbake når det gjelder elektriske biler og ikke bare ulike overgangsprosjekter som hybridmodellene i realiteten er.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I-pace ser fantastisk ut, så får vi se på prisen da. Jeg hadde GJERNE hatt en sånn i oppkjørselen. 

Det som ser ut til å gjelde med elbilene er at produsentene tør å legge designet tett opp mot konseptbilene. Det er virkelig noe jeg har savnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sittende å titte litt på eldre Lamborghini her om dagen. Som flere sikkert vet er Norge velsignet med Lamborghini-entusiasten Harald Skjøldt - denne mannen restaurerer bilene selv og kjøper aldri for å tjene kvikke penger - han eier alle bilene sine i årevis og har en genuin kjærlighet til biler og mekanikk. Han har blant annet Miuraen som Frank Sinatra spesialbestilte til seg selv som julegave i 1969 (alt i oransje med villsvinskinn), et par Countach og en Diablo.

Det jeg virkelig liker med Harald Skjøldt er hvordan han deler entusiasmen med mange mennesker istedenfor å lagre bilene i hjel i en kjeller. Han tar med bilene til utstillinger i utlandet (blant annet til Miura sitt 50-års jubileum på fabrikken i Bologna), viser dem gladelig frem for media og lufter dem på offentlige veier.

Den nevnte Miuraen kuppet han på en auksjon i USA i 2003 for 150 000$, eller inflasjonberegnet 1,35 millioner kroner. Dette var på en tid hvor folk investerte i aksjer fremfor sportsbiler, så her gjorde han et varp av de sjeldne. I dag selges bra eksemplarer for 15-20 millioner kroner. Men som han sier- bilen er uansett ikke til salgs, så verdien spiller liten rolle for han.

Det er også verdt å nevne at han har eid mye gromt opp gjennom årene. Legger ved bil-CVen hans som jeg fant på dn.no:

1972 Studebaker Hawk GT (1962)
1977 DeTomaso Pantera GTS (1977)
1979 Jaguar XJ-S (1979)
1983 Porsche 911 (1982)
1984 BMW 635 CSI (1984)
1984 Lamborgini Countach 5000S (1983)
1987 Ferrari Testarossa (1986)
2004 Lamborghini 350 GT (1964)
2013 Lamborghini Miura S (1969)
2015 Studebaker Avanti (1964)

Kul kar :-D

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamborghini Miura er bare helt fabelaktig og det er utrolig så bra designet har holdt seg... modellen kom allerede på markedet i 1966 og kun 764 stk. ble bygget. Jeg skulle gjerne hatt fingrene i den grønne LP-400 modellen. Dette var den opprinnelige Countach modellen uten skjermutbyggere og vinge bak... og den er mye finere slik. Kun 158 stk. ble produsert. LP-400 går for over 1 million pund på auksjoner (ca. 10 millioner kroner)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/2/2017 at 3.48, Fredrik skrev:

Anttonen har jo helt klart egne motiver for å så tvil om elbilenes fremtid så han fester jeg ikke mye tillit til. Jeg tror poenget nå er å se hva som skjer utenfor Norges grenser. Situasjonen i Norge de siste årene når det gjelder elektriske biler har vært spesiell. Fordi bilene har blitt solgt uten avgifter og nordmenn generelt har god råd har det i relativ forstand blitt solgt mange elektriske biler. Antall elektriske biler i relasjon til det totale bilsalget har vært høyt... også i forhold til andre land, men slik kommer det ikke til å fortsette. Det norske (og det danske) bilmarkedet er lite og i realiteten ubetydelig i verdenssammenheng. Dette illustreres ved at det ifjor ble solgt rundt 350000 elektriske kjøretøyer bare i Kina.

Kina er faktisk et av landene som idag satser mest på utbredelse av elektriske biler. Myndighetene i Kina gjør nå som østeuropa gjorde med teletjenester og hopper over et ledd i utviklingen ved å gå direkte for elektriske biler istedenfor å adoptere vår tidligere utvikling med fossile biler. Innkjøp av nye biler i bl.a offentlig tjeneste skal innen 2020 (tror jeg det er) i Kina kun være elektriske. Flere land i det tidligere østeuropa satset etter murens fall på mobiltelefoner istedenfor å bygge ut og/eller modernisere fastnettet. 

Tesla er bare en av etterhvert temmelig mange produsenter av elektriske biler (og det er bra), men Teslas salg av biler stiger allikevel hele tiden jevnt og med over 20% i USA ifjor. Her er det verdt å minne om at en Model S i USA koster minimum 70000 dollar og det er helt klart i premiumsegmentet. Teslas salg vil helt sikkert bare stige enda mer når den betydelig rimeligere Model 3 kommer på markedet. Fabrikken i California har en kapasitet på hele 500000 biler pr. år og i kjent stil mangler det ikke på ambisjoner hos Elon Musk... og han pleier å nå de målene han setter seg... :)

Aftenposten bringer idag en artikkel som tar for seg kinesernes store ambisjoner vedr. elektriske biler. Det er klart at disse tiltakene like mye handler om å dominere fremtidens bilmarked som det er å løse enorme problemer med luftforurensing i Kina, men når volumet er i denne størrelsesorden kan bilprodusenter i andre deler av verden ikke ignorere hva som skjer.

Tesla er en marginal bilprodusent i denne sammenhengen og enda mindre i Kina grunnet markedsproteksjonisme fra kinesernes side iom. at den kinesiske stat kun gir subsidier til biler som er produsert i Kina. Tesla produserer foreløpig ikke biler i Kina, men er representert i landet med et antall utsalgssteder. Kinesiske myndigheter har imidlertid signalisert at de vil liberalisere lovene og gi like vilkår for alle produsenter av elektriske biler. Dette skjer trolig som et ledd i at de kinesiske produsentene av elektriske biler (NextEV, Faraday Future, BUD, Lucid Motors etc.) ønsker å selge biler i USA. Elon Musk har sagt at de foreløpig avventer signalene fra kinesiske myndigheter og det er derfor sannsynlig at de slår til når produksjonen av Model 3 er oppe og går for fullt i løpet av året. Her er det verdt å merke seg at Tesla's Gigafactory i Nevada er skalert til å kunne produsere opp til 1,5 millioner batteripakker pr. år til elektriske biler. Bilfabrikken i California har foreløpig en maksimal kapasitet på 500000 biler pr. år, men kan bygges ut til å produsere opp til 1 million biler pr. år.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kina-er-i-ferd-med-a-forandre-verden-Her-er-redskapet-de-bruker-615036b.html

Vedr. den norske etterspørselen etter elektriske biler stiger den nå kraftig pga. frykt for både flere fremtidige forbudsdager mot spesielt dieselbiler, men også fossilbiler generelt samt økte avgifter på disse. Såpass stor er etterspørselen etter elektriske biler i Norge at Opel har omdirigeret 1000 stk. Ampera som var beregnet på det danske markedet til Norge. Dermed vil den nye Opel Ampera først bli introdusert på det danske markedet i 2018.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de store internasjonale nyhetsbyråene som f.eks Reuters, Bloomberg etc. melder nå at franske PSA (Peugeot & Citroën) har kommet langt i planene om å overta General Motors europeiske divisjon. Dette betyr i praksis at Opel og Vauxhall (den britiske delen av Opel) kommer under fransk kontroll.

Adam Opel AG (det er faktisk det offisielle navnet på Opel) solgte i 2016 ca. 1,2 millioner biler og har hovedkvarter i byen Rüsselsheim i delstaten Hessen i Tyskland. De har bilfabrikker i Rüsselsheim, Kaisersleutern og Eisenach (historisk en interessant by i BMW sammenheng) samt bilfabrikker i Belgia, Spania, Polen og i England. Opel har totalt ca. 34500 ansatte (ca. 16500 i Tyskland) og omsatte for ca. 16 milliarder euro i 2016.

Med overtagelsen av Opel vil PSA ha ca. 16,5% markedsandel i Europa og dermed bli den nest største bilprodusenten i Europa etter Volkswagen AG. Totalt vil PSA årlig produsere ca. 4,5 millioner biler.

Det er liten tvil om at målet for PSA med handelen primært er å få tilgang til Opels tekniske fremskritt med elektriske biler samt selvfølgelig også den fordelen en større markedsandel gir i relasjon til stordriftsfordeler og markedstilgang. Vi ser nå en strategisk utvikling i bilmarkedet som helt klart er trigget av overgangen til elektriske biler.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-14/peugeot-owner-said-to-explore-acquisition-of-gm-s-opel-business

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jeg ikke komme. Det betyr vel i tilfelle at GM trekker seg helt ut av Europa. Det må være et nederlag for GM. Hvordan er det? Er Vauxhall blitt et datterselskap av Adam Opel AG eller kan PSA kun kjøpe Opel og la GM beholde Vauxhall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår inngår 100% av Vauxhall i handelen med PSA og årsaken er at merkets biler er identiske med Opels modeller og dermed utviklet i Tyskland. Vauxhall har to bilfabrikker i England (Luton og Ellesmere Port), men hvordan fordelingen av produksjonen mellom Tyskland og England er vet jeg ikke. Jeg vet imidlertid at Vauxhall har vært og er stadig blandt de mestselgende bilmerkene i Storbritania og at det i de to bilfabrikkene i England blir produsert ca. en kvart million biler årlig.

General Motors har ikke lykkes med å få Opel opp og frem der de ønsker og det er egentlig ikke så merkelig at de nå ønsker å selge Opel. Det er imidlertid en overraskelse at det er PSA som ønsker å kjøpe Opel og ikke f.eks et kinesisk selskap. General Motors kjøpte Opel allerede i 1929 (Vauxhall ble solgt til GM så tidlig som i 1925) og jeg vil derfor tro at dette er litt vemodig for GM selv om det har ligget i kortene noen år nå at noe drastisk måtte skje (spesielt etter at det triste eierskapet av Saab tok slutt i 2010). 

Jeg tror imidlertid at GM som en del av handelen får en mindre eierandel i PSA. Dette betyr imidlertid at det mest trolig er familien Peugeot som må selge seg ned i selskapet (de har idag en aksjeandel på 14%). GM hadde imidlertid tidligere en aksjeandel på 7% i PSA, men disse ble i 2013 solgt tilbake til PSA. Året etter ble 26% av aksjene i PSA solgt i to like deler til hhv. kinesiske Dongfeng Motors (som bl.a bygger Citroën, Peugeot, Honda, Kia, Nissan og Renault i Kina) og den franske staten. Rundt 52% av PSA eies idag av private investorer.

General Motors vil med salget av Opel/Vauxhall trekke seg helt ut av Europa når det gjelder aktiv bilproduksjon.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saturn Corporation ble vel nedlagt allerede i 2010, men det skal bli interessant å se hva som skjer med Chevrolet Bolt (Opel Ampera) som bygges på GM's egen BEV II plattform. Det er ganske sikkert denne teknologien PSA er mest interessert i og jeg vil tro at nettopp hva som skal skje i denne sammenhengen er et av de store spørsmålene når det gjelder overtagelsen. Chevrolet står også bak australske Holden som bl.a bygger biler basert på Opel og Vauxhall. PSA er representert i Australia med alle deres bilmerker (Peugeot, Citroën og DS).

Betyr dette at PSA er på vei tilbake til det amerikanske markedet (som en produsent av elektriske biler) og/eller kommer vi til å se en slags omvendt badge-engineering der bl.a Chevrolet Bolt egentlig er et PSA produkt? Det er denne strategiske kabalen som blir interessant å følge i tiden fremover etterhvert som elektriske biler tar over større deler av markedet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om det er/blir slik jeg skisserer, men jeg tror at det forholder seg nogenlunde som jeg skriver. Jeg vet at Opel Ampera (og den nesten identiske Chevrolet Bolt) primært er utviklet av Opel i Tyskland, men om dette også betyr at Opel har de fulle rettighetene til modellen vis a vis Chevrolet vet jeg ikke. Uansett så er begge bilprodusentene en del av General Motors med alt hva dette kan bety jmf. den mulige avtalen med PSA.

Opel er langt fremme når det gjelder teknologi til elektriske biler og Opel Ampera-e (bare for å gjøre det helt klart at modellen er ny i forhold til den gamle Opel Ampera og Chevrolet Volt) er ihvertfall på papiret en veldig spennende bilmodell. Opel's tradisjonelle bilmodeller som f.eks Karl, Adam, Corsa, Astra etc. er absolutt kompetente bilmodeller i deres respektive segmenter, men ikke bedre enn hva PSA selv bygger av bilmodeller. Det er med andre ord ikke primært teknologien som benyttes i disse modellene som er interessant for PSA.

Det som imidlertid kan være interessant for PSA (utover teknologien til elektriske biler) er markedene som Opel/Vauxhall idag besetter. PSA har ambisjoner om å bli mye større og et kjøp av Opel sikrer en slik vekst. Jeg tror også at PSA ønsker å vende tilbake til USA (som en elektrisk bilprodusent) og et kjøp av Opel kan bane vei for dette. Det kan imidlertid også være andre strategiske årsaker til at PSA ønsker å kjøpe Opel og kanskje også ønsker å inngå et nærmere samarbeide med GM uten at jeg spesifikt vet hva dette er.

Jeg tror helt klart at PSA er villig til å strekke seg temmelig langt for å få en hovedrolle når det gjelder utviklingen av elektriske biler i Golf-klassen (C-segmentet).  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...