Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig interessant og i praksis fungerer vel batteriet som en slags gigantisk kondensator (uten at jeg har spesielt stor innsikt). Jeg har virkelig lyst på et par Tesla Home Powerwall batterier og en funksjon som kan blokkere for nettstrømmen så lenge batteriene har juice om ettermiddagen og kvelden. På dagtid kan solceller lade opp batteriene og nettstrømmen evt. toppe opp batteriet før det igjen er ettermiddag... :)

Jeg vil forresten også gjerne ha en Range Rover Velar. På et blunk virker X5 og Cayenne veldig gammeldagse... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Porsche Panamera Sport Touring.... nei vent litt... Sport Turismo. Tenk at Porsche skulle begynne å bygge stasjonsvogner. Det hadde jeg aldri trodd på 80-tallet da Porsche kun produserte rene sportsbiler og den totale årsproduksjonen var 40-50000 biler (til og med mindre). Kul sak though og den blir helt sikkert populær blandt hyttefolket.

Den kommer også som Turbo S E-Hybrid som har en samlet systemeffekt på 680 HK. 0-100 Km/t går løs på 3,4 sekunder og topphastigheten er 310 Km/t. Kjøres bilen kun på elektrisk drift er rekkevidden 50 Km (NEFZ).

Det er verdt å merke seg at Panamera Sport Turismo er en ganske stor bil og tilsvarer at BMW skulle lage en 7-serie Touring. Akselavstanden er 2950 mm (3100 mm på Executive modellen) mot 3070 mm på G11 og 3200 på G12). Den totale lengden er 5049 mm (5199 mm på Executive modellen) mot 5098 på G11 og 5238 mm på G12)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at Panamera Sport Turismo er temmelig elegant og selv om det kanskje er litt upresist å omtale den som en regulær stasjonsvogn har den i kraft av størrelsen og effekten sin egen nisje som bilmodell. Noen omtaler den som en Shooting Brake, men taket faller ikke like kraftig bak som på f.eks Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Det nærmeste man kommer er kanskje Jaguar XF (mrk.I) Sportbrake.

Porsche selv gir ingen nærmere beskrivelse, men sier at den er sin egen og med alle Porsches kvalieter: "Eine Limousine? Ein Sportwagen? Lassen wir dieses Thema. Gerade beim Design kennt der neue Panamera Sport Turismo keine Denkverbote. Kategorien ordnet er sich nicht unter. Stattdessen beweist er Mut. Er tut es mit Kante, mit sportlicher Kraft und dem gesunden Selbstbewusstsein eines Porsche."

Den ekstra spoileren som er integrert i spoileren over bakvinduet er forøvrig en kul detalje... :)

Jeg kom forøvrig over denne filmen (som kanskje har interesse for noen) der batteriet fra en Tesla plukkes fra hverandre i sine enkelte deler. Ganske fascinerende saker... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært glad i stasjonsvogner. Jeg synes for eksempel at F11 er en finere bil enn F10. Så for meg er det en fantastisk nyhet at Porsche lanserer Panamera Sport Turismo. Av det jeg har lest så langt ser det ut til at den blir mer stasjonsvogn enn shooting brake. Blant annet vil det bli et fullt baksete med plass til tre passasjerer.

Jeg liker Porsches E-Hybrid, men mange som har testet Panamera E-Hybrid synes at el-motoren er for liten for en så tung bil. Er spent på om Porsche hører på denne kritikken og kommer med en større el-motor i E-Hybrid etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg klarer å finne ut yter elmotoren i Panamera Turismo E-Hybrid 136 HK og 400 Nm. Jeg vil mene at 400 Nm <> 0 rpm burde være akseptabelt selv i en såpass stor bil. 400 Nm er f.eks det samme som F11 520d maksimalt yter mellom 1750 og 2500 rpm. Dette skal ses i lys av at ved 2000 rpm yter 520d motoren 95 HK.

Samlet systemdreiemoment for Panamera Turismo E-Hybrid er 850 Nm. Mellomakselerasjonen 80-120 Km/t går forøvrig løs på 2,2 sekunder. Til sammenligning bruker 911 Turbo med 540 HK og 710 Nm 1,9 sekunder på den samme disiplinen. Akselerasjonen 80-120 Km/t er nærmest paradenummeret for 911 Turbo så dermed forstår man at den nye Panamera Turismo E-Hybrid er en temmelig hurtig bil... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Såvidt jeg klarer å finne ut yter elmotoren i Panamera Turismo E-Hybrid 136 HK og 400 Nm. Jeg vil mene at 400 Nm <> 0 rpm burde være akseptabelt selv i en såpass stor bil. 400 Nm er f.eks det samme som F11 520d maksimalt yter mellom 1750 og 2500 rpm. Dette skal ses i lys av at ved 2000 rpm yter 520d motoren 95 HK.

Panamera E-Hybrid veier vel rundt 2400 kilo mens F11 er rundt 1800? Med 400Nm fra 0 rpm vil Panamera virke kvikk de første meterne, men så vil den bare føles slappere og slappere, vil jeg tro. På ren eldrift, altså.

400Nm ved 2000 rpm er forresten 112 hk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panamera Sport Turismo synes jeg ikke var noe fin, veldig klumpete og påsatt design. Vi diskuterete jo for en tid siden stasjonsvogn design, hvor noen (deriblandt BMW og Audi) får det veldig bra til mens andre bommer grovt. Sport Turismo hører for meg under siste kategori, dessverre. Vanlig Panamera derimot har blitt veldig pen, veldig 911 over designet selv om den har ett par dører ekstra.

Nå bør iallfall BMW kjenne sin besøkelsestid å få tilbake M5 Touring. Nå har så si alle konkurrentene stasjonsvogner å tilby, dette bør BMW følge opp...hvis ikke så begynner jeg å lure på hvem som styrer markedsavdelingen. Greit nok så kommer det en Alpina B5 basert på G31 med over 600 hk, men det er likevel ikke M..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg har alltid vært glad i stasjonsvogner. Jeg synes for eksempel at F11 er en finere bil enn F10. Så for meg er det en fantastisk nyhet at Porsche lanserer Panamera Sport Turismo. Av det jeg har lest så langt ser det ut til at den blir mer stasjonsvogn enn shooting brake. Blant annet vil det bli et fullt baksete med plass til tre passasjerer.

Jeg liker Porsches E-Hybrid, men mange som har testet Panamera E-Hybrid synes at el-motoren er for liten for en så tung bil. Er spent på om Porsche hører på denne kritikken og kommer med en større el-motor i E-Hybrid etterhvert.

Dette er jo et gjennomgående problem med hybrider, forsøker man å kjøre kun eldrift med f.eks X5 hybriden - blir det svært lite sexy og inspirerende. Det er rett og slett de med særdeles grønne tanker som klarer å kjøre slik.

For slike biler er ikke ment å skulle nedverdige seg ved å kjøre kun på el.drift. De som kjøper slike dyre hybrider kjører de slik de er tiltenkt, full fres på alt.

 

Som en liten digresjon til presse og media.

Nivået på skriveriene og de som fører "pennen", har falt dramatisk. Media blir styrt av synsere, bedrevitere og bloggere (sophie elise osv), "nyheter" - i form av enkle og lite sofistikerte artikler på facebook og lignende "kvalitetsfremmende media" blir toneangivende. Så har man de mediehus med en egen agenda, som blir stadig flere. Media - slik det fremstår idag, er så lite nyansert og balansert at jeg har mistet interressen. Det er et desperat og akutt behov for å gjøre noe med formidlingen og med finansieringen av nyheter, og sist men ikke minst kildekritikken, tilsynelatende kan man komme med de mest grunnløse påstander og komme unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hehe, det er mye søppel i dagens media. Og for min egen del er interessen for nettavisene dalende. Jeg leser "politiloggen" i lokalavisa for å lese om helgas fyll og bråk, ellers skummer jeg bare gjennom overskriftene. Sjeldnere og sjeldnere trykker jeg på link. Jeg bryr meg ikke om hvem som gifter seg, slår opp, er blakk, blitt rik, kjøpt seg hus osv.. Og ikke minst kan jeg ikke fordra disse bloggerne, så de blir scrollet raskt over.

Porsches nye stasjonsvogn var forresten lekker, jatakk til en slik og Jaguar I-Pace. :) Og ja Fredrik 90, BMW må lage M5 stasjonsvogn i denne generasjonen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Takk skal du ha for korrekt antall hestekrefter ved 2000 rpm. Jeg tok det bare på "gefühlen" og regnet det ikke ut ordentlig (190 HK ved 4000 rpm / 2). Effektkurven er åpenbart ikke helt lineær, men nesten... :)

Jmf. Thomas Majchrzak som står bak Autogefühl kanalen på Youtube er meningen med hybridbiler som f.eks Panamera E-Hybrid primært å bruke kun elmotoren i lokalområder og innenfor soner der bruk av alminnelige bilmotorer er regulert/forbudt. Han nevner boligområder, garasjer og f.eks områder med primært kontorer og parker. Disse områdene er ganske strengt regulert i Tyskland og der kommer hybridbilene til sin rett. Ellers så er selvfølgelig elmotoren en hjelp til å få ned drivstofforbruket forutsatt at hastigheten ikke er for høy og nettopp det siste er helt avgjørende hvis man ønsker å få drivstofforbruket i nærheten av de offisielle tallene. De fleste klarer det ikke fordi dette krever at man er ytterst forsiktig på gassen og kjører planmessig økonomisk.

Jeg tror at det med disse bilene er viktig å ikke la seg blende av effekten. Bilene kan akselerere hurtig, men gjør man dette forsvinner de miljømessige og økonomiske aspektetene. Dette er uten tvil en overgangsteknologi med mange kompromisser.

Jeg skriver forøvrig ofte om andre bilmerker enn BMW, men dette er på ingen måter et ønske fra min side. Det kommer for tiden lite nytt fra BMW og jeg savner at de markerer seg litt mer (spesielt når det gjelder elektriske biler og visjoner). Slik det er nå er det mest varianter over samme tema. La oss håpe at den nye 6 og/eller 8-serien blir spennende... :)

@Fredrik 90 Jeg liker designet på Panamera Turismo, men jeg synes på mange måter at linjene bak minner om en Audi S6 Avant på steroider. Jeg tror at Porschen tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

 

@Fredrik 90 Jeg liker designet på Panamera Turismo, men jeg synes på mange måter at linjene bak minner om en Audi S6 Avant på steroider. Jeg tror at Porschen tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder... :)

Det trenger ikke være negativt det, Audi gjør mye rett om dagen. S6 Avant på steroider må bli bra det når S6 Avant i utgangspunktet er en svært lekker bil.

IMG_3120.thumb.JPG.1e263cafc41f846ca476f91db37b9267.JPG

Det merkes vel at Porsche eies av VAG, likevel mener jeg at både Porsche og Audi klarer å skille seg fra VW i design. Nå lager VW også fine biler om dagen, men Audi er tydelig noen hakk over. Blir moro å se om Panamera Turismo blir å se i bybildet. Det går et par Cayman, Panamera,Cayenne og Macan her, samt noen 996 og Boxter. Etter Macan ble lansert tok det ikke lang tid før de første var på plass i denne lille byen.

Når vi er inne på Porsche her i byen, det går en 1. gen Boxter her, en gammel mann som kjører. Denne går året rundt og kalesjen er nede såfremt det ikke høljregner/snør. Minusgrader eller duskregn er ingen problem. Møter på han stadig der han sitter med en utslitt caps og brommer rundt :D Alle kjenner til han pga. dette, nesten blitt en byoriginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

@ogee1 Takk skal du ha for korrekt antall hestekrefter ved 2000 rpm. Jeg tok det bare på "gefühlen" og regnet det ikke ut ordentlig (190 HK ved 4000 rpm / 2). Effektkurven er åpenbart ikke helt lineær, men nesten... :)

Dette har ikke noe med lineær effektkurve å gjøre. Det er en veldig enkel sammenheng mellom dreiemoment, turtall og hestekrefter: hk = Nm x RPM / 7121

Da får du 112 hk ved 2000 RPM og 225 hk ved 4000 RPM hvis du har 400Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå de som kjøper outlander phev og tilsvarende familiebiler, hvor kundegruppen åpenbart er opptatt av å få mest mulig for pengene, og går inn for å kjøre mest mulig med eldrift.

Men når bilene koster 6-700 som feks glc 350e og oppover, er norge uten forbud mot fossildrivstoff innen enkelte områder i en særposisjon. Jeg ser ikke poenget for forbrukeren, annet enn status/symbolikk. 

Det er selvsagt fornuftig å velge hybridvarianten pga avgiftslettelser, (man sparer over 100k på nevnte mb) men avskrivningene er såpass høye at valget av bil er neppe basert på øknomi. Bagasjerommet blir så mye mindre (over 100liter på glc) pga batteripakken, så for min del måtte jeg valgt en større bil, fordi jeg ikke kan leve med kompromisset over plass i bagasjerommet. Så i praksis ville jeg da enten hatt glc med mer effekt enn jeg trenger (250d ville vært nok for meg) og med for lite bagasjerom, ellers måtte jeg hatt GL, hvor forbruket/utslipp øker markant og miljøgevinsten i et globalt perspektiv er borte.

Jeg syns jo det er litt tragikomisk, men en kompiss har kjøpt glc 350e fordi han syns den ser så kul ut. Men han ser seg og nødt til å beholde den gamle stasjonsvognen pga glc'en ikke har mer enn 395liter bagasjerom som følge av hybridløsningen..

For min egen del håper jeg det kan komme en suv fra en europeeisk produsent med ren eldrift snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...