Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gir heller ikke mye for å kalle folk dumme hvis de f.eks sympatiserer med AP, SV eller MDG. Det er et spørsmål om sosial/økonomisk bakgrunn og hva man prioriterer her i livet. Senterpartiet hører egentlig ikke med i denne gruppen iom. at de ikke har en uttalt sosialistisk ideologi, men plasserer seg i sentrum av norsk politikk og legger vekt på bl.a kristne/humanistiske verdier, privat eiendomsrett og nasjonalstaten. 

Når det gjelder land der et sosialistisk styre har fungert bra i årevis er faktisk Norge et meget bra eksempel. Arbeiderpartiet har hatt statsministerposten i 48 år siden 1945. 67% av tiden etter at den andre verdenskrigen ble avsluttet i Europa har Norge hatt en sosialistisk regjering og resultatet vil jeg mene ikke er så dårlig. Det er stort sett den samme situasjonen i Sverige og Danmark også.

I perioden 1945-2017 har Norge faktisk bare hatt én (1) regjering som har blitt ledet av Høyre alene (Kåre Willoch 1981-1983) og ellers så har det handlet om koalisjonsregjeringer med KrF, SP, V eller FrP. Her er det verdt å merke seg at SP også har sittet i regjering sammen med AP.  

Jeg tenker at Arbeiderpartiet de siste 30 årene har hatt en slags dobbeltsidighet ved at partiets ledere i tradisjonell forstand ikke har tilhørt arbeiderklassen, men mer kommer fra tunge akademiske familier/miljøer. Jonas Gahr Støre følger derfor bare en tradisjon i Arbeiderpartiet på den måten. Jeg har skrevet mer om dette fenomenet her.

Som vi har vært inne på tidligere har de fleste partier ulike fraksjoner av medlemmer som prioriterer forskjellige ting. Derfor bruker partiene ofte mye tid internt for å avstemme hvilken politisk kurs partiet konkret skal ha. I Arbeiderpartiet er dette spesielt viktig iom. at forholdet til Landsorganisasjonen (LO) alltid har vært avgjørende for hvor sterk en regjering fra Arbeiderpartiet vil være/bli. LO har derfor på mange måter vært partiets "arbeider" alibi i takt med at partiets ledelse har blitt mer akademisk tung.

Det vi imidlertid nå ser er at forskjellen til spesielt Høyre derfor langsomt viskes ut og at mange av Arbeiderpartiets velgere føler seg mer hjemme i partier som f.eks FrP i byene og SP andre steder. Dette presser spesielt Høyre til å bli et mer liberalistisk parti, men konselvensen er at partiet samtidig blir mer isolert i forhold til SP, KrF og V. Det er nettopp dette poenget Støre så da han ønsket en nærmere tilknytting til KrF. Dette gikk imidlertid ikke så bra, men jeg tror at det bare er spørsmål om tid før vi igjen ser et samarbeide mellom Arbeiderpartiet og et eller flere av sentrumspartiene. Jens Stoltenberg hadde som kjent stor suksess med dette i årene 2005-2013. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra dere tar for dere politikken i korte trekk her, jeg prøver hver gang det er valg å følge med, men detter av gang etter gang. Det bunner nok ut i interesse. Jeg vet ikke hva jeg burde stemme, blir sikkert Høyre som sist gang. Etter hva jeg har snappet opp så jobber de for greie poeng i lokalmiljøet her. Utdanning, bedre veger, helse, arbeidsplasser og klima/miljø. Sistnevnte i en mer folkelig strategi enn MDG, og med fokus på lokale ressurser. Mer spesifikt vet jeg ikke, men det holder. Ellers føler jeg det meste handler om Oslo og omegn i nyhetsbildet angående dette, med unntak(oljeboring i Vesterålen osv.). Så det er til tider litt vanskelig å sitte på nordvestkysten å tolke konsekvensene for oss av det som blir sagt nyhetene. Nøkkelen her er vel å gå inn på de forskjellige partiene på nett og finne min region, meeen... Kom en hyggelig(måtte vel være det..) kar fra Høyre på døren, jeg er som nevnt tidligere dårlig på smalltalk så jeg tok valgbrosjyren og hadebra. Det er nettopp fra denne jeg fikk vite det jeg skrev i starten her. Synes det hørtes fornuftig ut.

Jeg spøkte med min oldemor en gang før hun la inn årene at jeg skulle stemme SV, jeg fikk den pep-talken og hun ringte min far å lurte på om de kunne snakke meg til fornuft. Spøken falt med andre ord ikke i god jord. Hun tilhørte den gamle skole. Det blir vel Høyre, så vrir hun seg ikke i graven. Er høyre-ordfører her i Molde nå, såvidt jeg vet funker det bra :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min mening mye konsensus (enighet) når det gjelder den overordnede politiske retningen i Norge. Det er ikke så stor forskjell på partiene før man kommer ut til de politiske ytterpartiene som f.eks Rødt, FrP, MDG og kanskje SV. De forskjellene som vi ser på partier som AP, SP, KrF, V og Høyre er så små i den store sammenhengen at de i praksis nesten ikke vil merkes (for de aller fleste).

I tillegg er styrkeforholdet mellom partiene på Stortinget ikke større enn at det i realiteten er nettopp AP, SP, KrF, V og Høyre som bestemmer i ulike konstellasjoner. Hverken Rødt, SV, MDG eller FrP har mer innflytelse enn disse partiene tillater. Unntaket er selvfølgelig når et av ytterpartiene kommer i en vippepossisjon, men skal de få gjennomsnlag for en kjernesak kommer det i politisk forstand til å koste såpass mye at det nesten ikke er verdt bryderiet med mindre de er desperate i relasjon til å vise deres egne velgere at de i alle fall får gjennomslag for noe i den aktuelle stortingsperioden.

Jeg tror at vi skal være glade for at det er slik i Skandinavia (for denne situasjonen gjelder for alle de tre skandinaviske landene). Vi er stort sett ganske like og har overordnet de samme drømmene for livet. Noen ønsker seg kanskje mer materiell rikdom, men hvis alternativet kanskje er fattigdom for noen tror jeg at mange vil betakke seg i relasjon til den velstanden de fleste av oss opplever idag. Vi er virkelig... og da mener jeg virkelig... utrolig heldige her oppe i det høye nord. Vi har ingenting å skamme oss over (snarere tvert imot), men det hadde ikke gjort noe om vi av og til falt litt ned og verdsatte hverandre i større grad. Vi er så få (under 1/4 av antall innbyggere i f.eks Tyskland og dette gjelder samlet for Norge, Sverige og Danmark), det er fredelig her, naturen er fantastisk, vi er velstående og få er arbeidsløse. Selv kongen og statsministeren er sympatiske (og det er ingen selvfølge). Hva mer kan vi forlange?... :)

Bare for ordens skyld så oppfatter jeg meg selv som "Willoch" blå eller sagt på en annen måte lyseblå i forhold hva Høyre er idag. Hvis jeg hadde hatt stemmerett i Norge ville jeg nok allikevel ha stemt på Høyre.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante nyheter. Vi har tidligere diskutert vindkraft og at dette er en industri med et stort teknisk potensiale og enorm vekst. Det er nå kjent at Tesla har inngått et større strategisk samarbeide med danske Vesta, som er verdens største produsent av vindmøller. Hensikten er at Teslas batterier vil kunne balansere den strømmengden Vestas' vindmøller kan levere i perioder med lite vind.

https://electrek.co/2017/09/01/tesla-is-working-with-worlds-largest-wind-turbine-maker-to-deploy-batteries-at-wind-farms/

Jeg har også tidligere i forbindelse med nye stoffer og materialer i biler (interiøret) nevnt at spesielt sportsklær/sko er interessant fordi de bl.a gjør bruk av syntetiske materialer som har bred appel og er kjent av forbrukerne. Dette tar Tesla nå et skritt videre og har ansatt Tiffany Beers (som er Engineering Director hos Nike) som ny Staff Technical Program Manager i Tesla. Hva som evt. kommer ut av dette samarbeidet gjenstår å se, men det handler om å være kreativ i forhold til å utvikle nye løsninger i relasjon til tradisjonelle ting og relativt gammeldagse løsninger (som det stadig er mye av i biler). 

https://electrek.co/2017/09/01/tesla-hires-nike-engineering-director-behind-self-lacing-shoe/  

Porsche har åpenbart åpnet deres hemmelige "Vault" med gamle biler og prototyper for et knippe journalister. Der er det svært mye interessant som denne ganske omfattende bildekavalkaden viser... :)

http://jalopnik.com/going-inside-porsches-secret-vault-left-me-on-the-edge-1798658991 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/3/2017 at 15.04, Fredrik skrev:

Jeg har tidligere kort vært innom den ideelle forskningsorganisasjonen OpenAI som bl.a Elon Musk står bak. Dette er en organisasjon som forsker på utvikling av såkalt "vennlig" kunstig intelligens (AI - artificial intelligence). Begrepet "vennlig" i denne sammenhengen skal forstås som kunstig intelligens som i etisk og moralsk forstand er en støtte for mennesker/menneskeheten fremfor en trussel mot oss. Umiddelbart kan dette virke temmelig abstrakt og science fiction aktig, men det er faktisk en reell bekymring hos mange eksperter at vi går mot en fremtid der kunstig intelligens på mange områder vil erstatte vår intelligens ved at den kan beregne og fatte beslutninger langt hurtigere enn vi kan. Utfordringen er naturligvis at kunstig intelligens f.eks ikke har moral og følelser med mindre vi programmerer dette inn i styresystemene. Dette er i seg selv en utfordring, men muligheten for misbruk og politisk/religiøs/økonomisk manipulasjon er også helt åpenbar. 

Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er militære droner som allerede idag langt på vei er autonome og det er bare et tidspørsmål før de er helt autonome (altså styrt med kunstig intelligens og kan fatte beslutninger på eget grunnlag). Vi ser en tilsvarende utvikling f.eks også når det gjelder div. bank og børssystemer.

Elon Musk har i ulike sammenhenger advart mot hva denne utviklingen kan føre til, men mener samtidig at selve teknologien kan være en fantastisk ressurs brukt korrekt og forsvarlig. Han har derfor igjennom OpenAI stiftet selskapet Neuralink Corp. som innen 4-5 år vil kunne tilby hva de kaller et delvis "menneske-maskin" grensesnitt. Dette vil de gjøre ved hjelp av et implantat som opereres inn i hjernen på mennesker og som dermed vil kunne registere hjernens signaler (ref. neural/nevralt) og sende disse videre langt hurtigere enn vi f.eks kan gi kommandoer muntlig eller med fingrene. I prinsippet kan man med denne teknologien gi en elektronisk ordre til en fjernstyrt bil på Mars bare ved å tenke ordren på jorden... eller f.eks styre en Tesla på den samme måten. Mulighetene er enorme og det er også faren for misbruk av teknologien.

https://www.inverse.com/article/29568-elon-musk-neural-lace-five-years

Som sikkert flere fikk med seg uttalte Vladimir Putin for et par dager siden følgende: "Artificial intelligence (AI) is the future, not only for Russia, but for all humankind. It comes with colossal opportunities, but also threats that are difficult to predict. Whoever becomes the leader in this sphere will become the ruler of the world.”

Elon Musk inkl. flere andre autoriteter på området reagerte naturligvis på dette og som vi har diskutert tidligere i tråden er dette ikke bare propaganda fra Putin, men dessverre et høyst reelt fremtidsscenarie.

http://politiken.dk/viden/Tech/art6094910/Kampen-om-kunstig-intelligens-kan-starte-Tredje-Verdenskrig

Vi har også diskutert hvordan fagforeningene i Tyskland nå krever at bilprodusentene i forbindelse med omleggingen til elektriske biler (som vil koste mange arbeidsplasser) krever at fabrikkene ombygges til å kunne produsere deler og komponenter til elektriske kjøretøyer (altså i motsetning til å bli flyttet eller nedlagt). Mercedes-Benz gjør nå alvor av dette og bygger om bilfabrikken i Untertürkheim utenfor Stuttgart til å produsere elektriske motorer og batterier til elektriske biler/kjøretøyer. Der har Mercedes-Benz siden 1904 bygget bilmotorer så det er faktisk en liten revolusjon vi er vitner til.

http://www.greencarreports.com/news/1112466_mercedes-plant-to-make-batteries-electric-motors-after-113-years-of-engines

Diskusjonen går nå høyt i Tyskland vedr. om dieselbiler hurtig skal totalforbys i større byer med mye luftforurensing. Angela Merkel er presset, men enn så lenge klarer hun å navigere politisk i et forsøk på å få til et kompromiss slik at de tyske bilprodusentene får tid nok til å omstille produksjonen av alminnelige biler mot elektriske biler.

https://www.nytimes.com/2017/09/04/business/germany-merkel-diesel.html

Over til noe mer hyggelig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det endelig positive nyheter vedr. hva som egentlig er BMW's fremtidige planer når det gjelder elektriske biler. BMW's styreformann, Harald Krüger, melder idag at BMW innen 2025 vil produsere 25 forskjellige bilmodeller med elektrisk fremdrift og av disse vil 12 bilmodeller være 100% elektriske. BMW lover opp tom 700 Km rekkevidde (NEDC) som i praksis (hvis vi sammenligner med Tesla) betyr ca. 500 Km rekkevidde under de fleste forhold. Hybridmodellene vil få en rekkevidde på 100 Km (NEDC) på ren elektrisk fremdrift noe som i praksis betyr ca. 60 Km (igjen med Tesla som sammenligningsgrunnlag).

Allerede på den kommende IAA bilutstillingen i Frankfurt am Main, som begynner i morgen, vil BMW presentere en elektrisk Mini og sannsynligvis en elektrisk firedørs bil. Hvorvidt dette blir en i5, en 3-serie eller noe helt annet gjenstår å se. Vi vet at BMW også kommer med en elektrisk X3 så dette betyr at BMW innen 7 år vil komme med hele 9 andre elektriske bilmodeller i tillegg til et større antall nye hybridmodeller. BMW aksjen steg 1,6% på nyheten om den store satsingen på elektriske bilmodeller... :)

https://electrek.co/2017/09/07/bmw-updates-ev-plan-electric-cars-mass-production/

Jaguar og Land Rover melder forøvrig at samtlige av deres modeller fom. 2020 vil ha elektrisk fremdrift (altså helelektrisk eller hybridløsninger). Fra før vet vi at Volvo har besluttet å gjøre det samme (også fom 2020).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går en spennende fremtid i møte. Men jeg tviler på at denne utviklingen kommer til å føre til en økning av spennende biler for den mer "tradisjonelle bilentusiast".

På generelt grunnlag så har jeg sansen for el-motorer (og batterier med høy ytelse og energimengde). Teknologien er enkelt og greit veldig god til mye. I mine ungdoms år drev jeg f.eks litt med radiostyrte nitrobiler. Hatt et comeback i senere tid og kommer ikke gå tilbake til nitro (eller bensin) på den fronten for å si det slik. Børsteløse motorer kombinert med lipo-batterier har for lengst tatt over. Det kan gi all motorkraft man måtte ønske seg uten mye styr som kom med nitrobilene.large.20170822_174350.jpg.24ff59e12d37a7

Min M3 er lastet med el-biler.. :lol: #VoksneBarnTrengerOgsåLeketøy

Ene naboen har nå elektrisk robot-plenklipper. Ser frem til videreutvikling her siden jeg synes det er en flott løsning for mange og nabolag.

Jeg har selv el-sykkel, noe som er genialt. Den blir sikkert enda mer genial når jeg har "tunet" den.. :devil:

Det skal komme go-kart på Sotra. Med elektriske go-karter. Ser frem til det. Blir utvilsomt morsomt å kjøre. Blant argumentene for elektriske karter var vedlikeholdsutgiftene.

På områdene ovenfor er det jo ikke snakk om momsfritak som gir el-motoren ett fortrinn. Til tross for det så begynner el-motorene å etablere seg på mange forskjellige markeder og utkonkurrere fossilalternativene med god grunn. Jeg ser på det som naturlig at el-biler blir det nye A til B fremkomstmiddelet og overtar dieselmotorens rolle for majoriteten av bilister som et transportmiddel. Spesielt her i Norge hvor avgiftene er som de er og el-bil er den nye favoritten.

Forhåpentligvis så vil det bli et marked der man også får el-biler som er rettet direkte mot entusiastisk kjøring. Men pr idag så er det en god del utfordringer med tanke på å gjøre de konkurransedyktige i lavere prisklasser. Går man derimot opp i pris så ser man jo stort potensiale. Ariel sin Hipercar skal f.eks klare 97 til 161 km/t på 1,4 sekunder! Hva man skal med råere akselerasjon enn det vet ikke jeg. ariel-hipercar-electric-supercar-3.jpg?a

Men så kommer man tilbake til hva som faktisk utgjør kjøreglede i det virkelige liv på virkelige veier. Jeg tror fortsatt en turtallsvillig bensinmotor kombinert med manuell kasse og bakhjulstrekk blir vanskelig å slå. Når jeg først har nevnt den kombinasjonen så fortsetter jeg med et sitat fra leasingtråden.

On 8/26/2017 at 8:36 AM, Ron Jeremy said:

Leasing ja, det er vel ganske aktuelt for tiden mtp tiden vi er i? Jeg er usikker hva jeg selv tenker, pleier å være meget rastløs og har sjelden bilene lenge. Hva er lenge sier du, tja har aldri hatt en bil lenger en 2 år. Selvsagt stupid økonomisk, men jeg blir fort lei.

Når det er sagt, jeg kjenner bil interessen daler litt hos meg om dagen, føler bil blir mer og mer intetsigende samlebånd produksjon, litt som android. Innmat fra Apple/Google, lyd fra H&K (også Samsung) batteri fra Samsung eventuelt Panasonic, elmotor og det tekniske fra Bosch.

Samtidig har vi et paradigmeskiftet ifht drivlinje, diesel er et stort usikkerhetsmoment, hybrid er en kompleks mellomløsning og elbil er i en rivende utvikling der standarder kanskje ikke er helt satt.

Så hva gjør man, trår man vannet og leaser? Har selv en belånt X3 med N47 fra 2013, LCI kan jo være et alternativ selvsagt, men drivlinje...? Så har jeg første generasjon i3 16' uten gjeld. Sistnevnte vurderer jeg å bytte ut til fordel for en leaset LCI med "40" mils rekkevidde, når denne kommer.  Hvorfor nettopp leasing - fordi elbil begynner å formes ifht standarder og løsninger. Men elbil "modenheten" er vel her ikke "satt" før 2020'ish. Dessuten er det solgt hysterisk mange i3...

Det store spørsmålet er ifht X3'n, den nye modellen var kanskje ikke helt min greie, dessuten er jeg svært usikker å bruke store summer på en utdatert drivlinje pr nå.

Så kanskje bør jeg her velge en billigere løsning? Det er heller ikke til å stikke under en stol at suv'en til ca 400k blir mye stående, den foretrukne bilen er nettopp i3'n som kom til oss sent i fjor, annet en kjøring med henger og den åpenbare langkjøringen.

Jeg tenker selv at moderne biler i større og større grad mister karakter. Etterhvert som flere og flere kommer med el-motorer så vil man nok i enda høyere grad merke mangelen av karakter fra bil til bil. Følelsen flere opplever av "intetsigende samlebånd produksjon" vil nok bare bare forsterkes.

El-bil teknologien går i ekstreme hastigheter og førstegenerasjonsbilene blir raskt utdatert på rekkevidde og mer. Hybrid er nok bare en mellomløsning med tilhørende dalende priser etterhvert som de eldes. Diesel er fy-fy og risikerer å bli ubrukelige i visse storbyer. Alle løsningene er veldig usikre med tanke på fremtidig verdi. Eneste som er sikkert for eiere er at den økonomiske pilen peker nedover. En annen ting er at de fleste biler med disse motorløsningene ikke akkurat er medisin mot det som er beskrevet som "dalende bilinteresse". Den enkle og opplagte løsningen er i mine øyne å kjøpe en skikkelig entuasistbil med bensinmotor mens det fortsatt er et relativt godt utvalg til fornuftige priser. Den løsningen passer nok ikke alle, men noe som bør vurderes for de som kan.

@Ron Jeremy. Godt mulig det ikke funker for din familiesituasjon. Menne, her ett forslag. Selg begge bilene. Lease ny I3. Bruk kapital til entusiastbil. Lev lykkelig. :D

Video som kanskje kan være til inspirasjon for å lede deg på riktig vei.. :D

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i mye av det du poengterer i dette innlegget. Det vil helt sikkert bli ganske annerledes å være bilentusiast om noen få år enn det har vært frem til nå. Når dette er nevnt er det også annerledes å være bilentusiast idag enn det var for 20-25 år siden da svært mye handlet om mekking av biler. Slik er det ikke idag og enda mindre vil det bli av dette i fremtiden iom. at elektriske biler krever langt mindre vedlikehold enn konvensjonelle biler.

Det er heller ingen tvil om at selve kjøreopplevelsen med elektriske biler er annerledes enn med konvensjonelle biler, men om det blir mindre interessant tror jeg ikke. Vi kommer til å fokusere på andre ting knyttet til kjøreopplevelsen som f.eks akselerasjonsverdier og instant dreiemoment fra <> 0 rpm. Når de elektriske bilene blir mer modne vil det helt sikkert også komme rene sportsmodeller og de tror jeg at kommer til å bli veldig interessante ikke minst pga det lave tyngdepunktet elektriske biler har.

Da jeg hadde mine Porscher på 80-tallet (som også den gangen var temmelig hurtige i forhold til alminnelige biler) hadde min 911 Carrera 3.2 kun 231 HK (dette var datidens pendant til dagens 911 Carrera S med 420 HK). Den klarte 0-100 Km/t på rundt 6 sekunder og hadde en topphastighet på 245 Km/t. Selv X5 xDrive40d matcher mer eller mindre disse verdiene idag, men kjøreopplevelsen er naturligvis en helt annen enn med den gamle 911'en fra 80-tallet. Poenget er at fokuset for hva som er interessante kjøreopplevelser med tiden også har forandret seg (for de aller fleste). Jeg tror at det samme også vil skje med de elektriske bilene.

Apropos nesten vedlikeholdsfrie elektriske motorer så mener investeringsbanken Morgan Stanley at Tesla's kommende elektriske semitrailer (Tesla Semi) vil redusere driftsomkostningene med opp til 70% og dermed revolusjonere transportbransjen. Jeg tenker at dette kanskje er litt optimistisk, men selv om driftsomkostningene bare skulle falle med det halve (35%) vil det være såpass signifikant at konkurransevilkårene i bransjen blir totalt endret. Transportselskapene vil ganske enkelt ikke ha råd til ikke å kjøpe elektriske semitrailere.

https://electrek.co/2017/09/06/tesla-semi-all-electric-truck-biggest-catalys/

Det er med andre ord mange aspekter å ta hensyn til når vi diskuterer fordeler og ulemper med elektriske kjøretøyer. Jeg synes at selve endringen i teknologien og hvordan vi gjør bruk av den er veldig spennende. Det er en revolusjon vi er vitner til og det blir sannelig noe å fortelle barnebarna om. Mine barn har vanskelig for å forstå hvordan det var å vokse opp uten PC, mobiltelefoner, internett, twitter, instagram etc. og når jeg tenker etter er det faktisk ikke helt enkelt å forstå det selv. Det var en annen tid og et helt annet samfunn.

Jeg tror at overgangen til elektriske biler og ikke minst selvkjørende biler vil bli nesten like banebrytende. Dagens biler vil hurtig bli veldig gammeldagse og jeg er ikke sikker på om unge mennesker om noen år vil være spesielt imponert over hva slags biler far og bestefar hadde. Jeg tror at de vil se på dagens biler som lite effektive, bråkete og fyllt med håpløs gammeldags teknologi... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, bimmerR skrev:

Jeg tenker selv at moderne biler i større og større grad mister karakter. Etterhvert som flere og flere kommer med el-motorer så vil man nok i enda høyere grad merke mangelen av karakter fra bil til bil. Følelsen flere opplever av "intetsigende samlebånd produksjon" vil nok bare bare forsterkes.

El-bil teknologien går i ekstreme hastigheter og førstegenerasjonsbilene blir raskt utdatert på rekkevidde og mer. Hybrid er nok bare en mellomløsning med tilhørende dalende priser etterhvert som de eldes. Diesel er fy-fy og risikerer å bli ubrukelige i visse storbyer. Alle løsningene er veldig usikre med tanke på fremtidig verdi. Eneste som er sikkert for eiere er at den økonomiske pilen peker nedover. En annen ting er at de fleste biler med disse motorløsningene ikke akkurat er medisin mot det som er beskrevet som "dalende bilinteresse". Den enkle og opplagte løsningen er i mine øyne å kjøpe en skikkelig entuasistbil med bensinmotor mens det fortsatt er et relativt godt utvalg til fornuftige priser. Den løsningen passer nok ikke alle, men noe som bør vurderes for de som kan.

Enig. 

Men la oss gå ca 10 år tilbake, da dieselen var "all the rage", masse moment men samtidig gjerrig. Omtrent samtidig med tiden E90 kom på markedet altså.

Ta utfordring med å finne en morsom bensinmotorisert E90, la meg fortelle deg med en gang, det blir ikke lett, 70% er diesel, resten er stort sett triste 318i og 320i, forferdelig uinspirerende og daffe motorer. Så i realiteten - på veien fra bensinmotoriserte "morsomheter", finner man dieselen i overveiende antall og deretter går det i små motorer med snurre, ikke akkurat autofile saker dette. Så i realiteten må vi tilbake til glansdagene med E30-E46, det begynner å bli en stund siden, dessverre.

 

21 timer siden, bimmerR skrev:

@Ron Jeremy. Godt mulig det ikke funker for din familiesituasjon. Menne, her ett forslag. Selg begge bilene. Lease ny I3. Bruk kapital til entusiastbil. Lev lykkelig. :D

Video som kanskje kan være til inspirasjon for å lede deg på riktig vei.. :D

Tja, jeg har 2 unger, på hhv 6 og 10 år straks, samt samboer og hytte og hus. Jeg har ikke tid, plass eller mulighet til å bruke en "passende" sum et slikt leketøy krever pr idag. Jeg tviler ikke et sekund på at slike morsomheter bare vil øke i pris fremover, i så måte er disse nok en bra investering gitt at vedlikeholdet er bra.

Har sitter på i en E39 M5 og her må det innrømmes, E39 står mitt hjerte nær. Uansett ble jeg ikke "blåst av banen" av denne, det var ikke spesielt nok, det hele føltes gammelt og litt utdatert.

Hva angår mine kjøretøy pr idag, innser jeg at det ikke er biler hvor autofile entusiaster vil krølle tærne i velbehag. Til det er i3 og F25 melk og brød biler, men de passer bra mitt behov pr nå.

Gi meg 10 år så ser vi hva som har endret seg. Håpet er at det er noe M54B30 motorisert eller tilsvarende, tidlig 2000, eller kanskje sent på 1900 tallet, helst en cab, men M er ikke nødvendig vis noe jeg setter høyest på pidestallen. :-)

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat E39 M5 er en innvestering nå, disse er nå i bunnen av prissjiktet og kommer bare til å stige i årenes løp. Også er det kanskje den fineste M5en igjennom tidene, virkelig en modell som definerte hva M5 er som konsept 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Akkurat E39 M5 er en innvestering nå, disse er nå i bunnen av prissjiktet og kommer bare til å stige i årenes løp. Også er det kanskje den fineste M5en igjennom tidene, virkelig en modell som definerte hva M5 er som konsept 👍

Jeg har fått med meg at prisene visstnok allerede er på vei oppover for E39 M5 i USA. Personlig liker jeg E39 veldig godt, men M5en er av en eller annen grunn ingen drømmebil for meg. Den var det i 1999, men synes den er noe dyr nå i 2017, spesielt mtp vedlikeholdskostnadene på denne modellen som også kan bli bra friske. Litt off topic - min drømmebil på slutten av 90-tallet var faktisk E39 528i. Fantaserte om å kjøre Europa rundt med en slik mens faren min og jeg kjørte nedover i Europa i Toyota Hiace eller Ford Fiesta...

For meg er den fineste og mest gjennomførte M5-modellen definitivt E34 M5. Greit nok at E34 var en stor og tung bil i forhold til forgjengeren, men den er pokker ta meg like sexy den dag i dag som når den (M5en) dukket opp i 1989. Den hadde også noe mer fokus på sportslighet enn E39 M5 som var mer komfort- og US-orientert. E34 M5 fremstår som en mer ærlig og "upfront" modell, både i markedsføring og produksjon (sære individual- og spesial-versjoner). Touring-produksjonen er et kapittel for seg selv. Dog må det vel nevnes at salget av E34 M5 i USA var særdeles lavt (pga utslipp? hvis jeg husker riktig...), og at E39 M5 der hadde en stor fordel allerede fra startgropa. En annen ting (ja, jeg har tatt noen glass rødvin og er snakkesalig...) er jo at E34 var grisedyr i USA - en 525i Touring kostet fra 40 000$ , og det er bra dyrt når man for eksempel fikk en Chevrolet Caprice Wagon fullastet med utstyr til 21 000$...

 

bmw-e34-m5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg her Werther. E39 er også for meg en av de store 5-seriene, men ikke så mye M5. Jeg liker også E34 M5 bedre, men ikke fordi den er bedre enn E39 M5 for det er den generelt ikke. Jeg tenker mer på sammenlignbare biler på den tiden og i den konteksten var E34 M5 så mye mer sexy rent estetisk. Designet på E34 var genialt da modellen kom på markedet (her er E39 mer "mature") og som M5 falt alt på plass for min del. Det hjelper også at den har en stor rekkesekser på først 3535 cm3 og senere 3795 cm3. De originale turbinfelgene er også et kapitel for seg og som du nevner kom E34 M5 også som Touring. Jeg er helt enig i at designet på E34 har klart alle disse årene på en helt fantastisk måte og bortsett fra enkelte detaljer virker modellen ikke direkte gammeldags selv om den faktisk er 30 år gammel... :)

Markedet for klassiske biler fra 70 og 80-tallet har tatt helt av og det er derfor ikke merkelig at det nå er 90-tallet som har fokus. Disse bilene er teknisk mye bedre og kan kjøres som moderne biler. Jeg tror også at E46 M3 etterhvert vil oppleve litt av en verdistigning. Dette er stadig en veldig kompetent modell og etter min mening kanskje den siste M3'en der BMW stadig var nogenlunde tro mot det opprinnelige M3 konseptet (type: mer sportsbil mindre kompakt GT).

Apropos USA som E39 M5 primært var konstruert for i relasjon til E34 M5.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris testerTesla Model S P100D. Først ved 215-220 Km/t er Porsche 911 R med 500 HK (som klarer 0-100 Km/t på 3,6 sekunder med manuell gearkasse) hurtigere i en ren akselerasjonstest. Chris Harris er allikevel ikke helt overbevist som bilentusiast, men det er ikke langt unna... :)

https://www.topgear.com/videos/chris-harris-drives/chris-harris-drives-tesla-model-s-p100d

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det at tyskerne sov i timen når det gjelder elektriske biler er virkelig en lost opportunity. Tenk hva BMW kunne fått ut av situasjonen idag hvis de hadde hatt en bil som Model S. Det jeg synes at er mest imponerende i denne sammenhengen er at man uten videre sammenligner Tesla med bilprodusenter som Porsche og BMW. Tesla som større bilprodusent er altså bare 5 år gammel og nettopp dette faktum er noe som vi i fremtiden kommer til å lese om i historiebøkene som en revolusjon på nivå med f.eks smarttelefoner og iPhone... en skikkelig game changer.

Umiddelbart virker det litt søkt å sammenligne en limousine som Model S med en Porsche 911 (spesielt hvis man ser litt lenger enn rene akselerasjonstester), men det er nettopp bl.a den imponerende akselerasjonen som moderne elektriske biler har som er det nye fokuset når det gjelder kjøreglede. Dette kan sammenlignes med da dieselbilene på 2000 tallet imponerte med et stort dreiemoment. Det tok litt tid, men plutselig skulle alle ha en dieselbil pga. dreiemomentet og god drivstofføkonomi. Et stort dreiemomentet ble for de aller fleste en viktig del av kjøregleden på bekostning av bl.a turtallsglade bensinrekkeseksere. Jeg tror bestemt at denne historien vil gjenta seg når det gjelder elektriske biler.

Når dette er nevnt er Tesla Model S en virkelig gjennomført konstruksjon og når man tar Teslas alder som bilprodusent i betraktning blir det bare enda mer imponerende. Bilen er ikke perfekt, men det er heller ikke f.eks 5 og 7-serien selv om det generelle kvalitetsnivået er bedre enn på Model S (og det skulle sannelig også bare mangle). BMW bør komme med en Model S konkurrent og det kan ikke gå fort nok.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...