Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben F1 teknologi er uten tvil veldig interessant selv om jeg med tiden har fått mindre sans for selve løpene (mye takket være div. reglementer som har gjort sporten kjedelig å se på). Teknologien er det imidlertid intet å si på iom. at den alltid har vært state of the art. Alt som er ekstremt på f.eks M-modellene er mange ganger mer ekstremt på F1 bilene. Man kan kanskje flire litt av F1 sjåførene som noen blaserte primadonnaer, men det er faktisk veldig hard jobbing å kjøre disse bilene. Takk for interessant video... :)

@Ampera Å du hellige jul... som jeg gjerne skulle hatt den bilen, men 625000 NOK er mye for en slik bil selv om den fremstår som helt ny 34 år senere. Akkurat 325iX er uten tvil den mest interessante modellen i E30 programmet før vi snakker 320is og M3 (begge med S14 motor). Den gangen ble BMW's 4x4 system kalt for "Allrad" (som på norsk kan oversettes med "allhjul-drift") og ikke som i dag "xDrive". Årsaken er såvidt jeg forstår at spesielt amerikanerne hadde problemer med å forstå og uttale begrepet Allrad.

Uansett. En fantastisk fin bil og det er litt bevegende å se hvor fin E30 faktisk var når den var helt original og helt ny. Designet er clean, enkelt og veldig BMW som det var. Jeg liker også skjermutbyggingen og den frekke lille spoileren bak (begge deler original vare). De doble eksosrørene skrått ut til siden var også en BMW spesialitet på denne tiden. Interiøret er også verdt noen ord ved at BMW på denne tiden lå milevis foran alle andre vedr. design, ergonomi og kvalitet. Bilen burde imidlertid hatt de korresponderende sportssetene (samme mønster på stoffet) og rattet kunne med hell også ha vært et M-Tech 1. Begge deler kunne leveres originalt til bilen ved bestilling. Takk for linket og veldig artig å se... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik skrev:

Uansett. En fantastisk fin bil og det er litt bevegende å se hvor fin E30 faktisk var når den var helt original og helt ny. Designet er clean, enkelt og veldig BMW som det var. Jeg liker også skjermutbyggingen og den frekke lille spoileren bak (begge deler original vare). De doble eksosrørene skrått ut til siden var også en BMW spesialitet på denne tiden. Interiøret er også verdt noen ord ved at BMW på denne tiden lå milevis foran alle andre vedr. design, ergonomi og kvalitet. Bilen burde imidlertid hatt de korresponderende sportssetene (samme mønster på stoffet) og rattet kunne med hell også ha vært et M-Tech 1. Begge deler kunne leveres originalt til bilen ved bestilling. Takk for linket og veldig artig å se... :)

Det ligger også en på Mobile.de som har kun kjørt 31000 km, garantert, den har lyst interiør og orginale sportsseter . Den koster bare halvparten av den andre.

Hver gang jeg kommer over en slik bil går drømmen tilbake til ungdommen. 

D1002E1C-0E1D-4EE0-91EC-17D760FCAAD4.png

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera Ja, man lar jo tankene vandre litt når man ser disse bilene. Jeg kjøpte en et år gammel firedørs pre-facelift E30 320i i 1988 og bilen var fantastisk. Bilen hadde sportssetene, M-Teck 1 rattet og gearspaken. Takluke hadde den også noe som var en stor ting den gangen da få biler i Norge hadde AC/klimaanlegg. 

Før jeg kjøpte denne BMW'en hadde jeg i nesten 3 år hatt en Porsche 924. Den var fra 1977, hadde kjørt nesten 200000 Km og var sliten. Jeg hadde restaurert motoren og gearkassen etter et havari på begge deler (vi snakker ordentlige havarier med konstant blårøyk, tap av motorkraft og låst gearkasse). Setene var nye og det var også rattet og gearspaken. Allikevel var overgangen til BMW'en noe av det største jeg har opplevd når det gjelder biler. BMW'en virket ikke bare 10 år nyere, men praktisk talt som om selve fremtiden kom der og da. Jeg har aldri glemt dette og for meg oppleves BMW stadig litt på den måten (forventningene er i alle fall store uansett hvilken BMW jeg setter meg inn i).

For meg er E30 derfor noe særlig og spesielt selv om jeg senere har hatt både E36 og E46. Dette var fine biler, men opplevelsen og følelsen når man kjørte bilene ble aldri helt den samme som med E30'en. E36'en var en 323i med kanskje BMW's fineste alminnelige selvpustende rekkesekser (M52B25), men selv denne motoren var ikke nok (for meg) til at E36 helt kom opp på nivå med E30 når det gjaldt opplevelse og kjøreglede... :)  

Når vi snakker om disse gamle bilene, opplevelse og kjøreglede...

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jason Fenske i Engineering Explained har lagt ut en ganske interessant video der han tar for seg "Brake Mean Effective Pressure" eller hvor stort trykk (målt i bar) det er på stemplene (arbeidstakt) i en selvpustende motor (i dette tilfellet firetaktsmotorer). Dette er et mål for hvor effektiv motoren er i relasjon til trykk/kraft fordelt på sylinder/motorvolumet.

Som videoen viser er et trykk på 12-13 bar ganske normalt, mens noen få motorer har mindre eller mer trykk. Det interessante for vår del er hvordan BMW's høytytende motorer plasserer seg i dette bildet. Vi snakker ikke isolert om antall hestekrefter i relasjon til motorvolumet, men om hvor effektive motorene er i relasjon til trykk/kraft fordelt på sylinder/motorvolumet.

Som man kan se i tabellen er BMW's selvpustende og høytytende motorer ikke spesielt bemerkelseverdige i denne sammenhengen, men man ser også at de tidlige S-motorene som S50B32 og S54B32 er litt mer effektive enn f.eks senere motorer som f.eks S62B50. En mer alminnelig motor som f.eks N53B30 i E90 330i (fom 2008) er også ganske effektiv. En interessant overraskelse er at S14B20 motoren i E30 320is faktisk er marginalt mer effektiv enn f.eks S85B50 V10 motoren i E60 M5.

Det er et eller annet galt med formateringen i forumet når man kopierer inn en tabell fra et regneark og jeg får derfor ikke frigjort (eller slettet) det usynlige feltet under tabellen i dette innlegget.

Motor Modell Bar
S14B20 E30 320is 13,2
S14B23 E30 M3 13,1
S50B32 E36 M3 3,2 13,7
S54B32 E46 M3 13,9
N53B30 E90 330i 13,4
S65B40 E90 M3 12,6
M88/3 E28 M5 12,2
S38B38 E34 M5 3,8 13,2
M60B40 E34 540i 12,6
S62B50 E39 M5 12,9
S85B50 E60 M5 13,1
     
Endret av Saltkjelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Takk skal du ha. Jeg prøvde det samme flere ganger på forskjellige måter - uten hell. Jeg bruker Firefox hvis dette skulle ha betydning. Jeg så i ettertid at forumet har en egen funksjon for å lage en tabell og at den uten problemer kunne legges over feltet med den skjulte formateringen. Hvis jeg derimot markerte området (for å kunne slette) så jeg at felter fra en gammel slettet tabell ble synlige (jeg prøvde et par ganger først å legge inn en tabell før jeg ble tilfreds med resultatet). Feltene kunne tilsynelatende slettes, men det låste området kunne ikke frigjøres. Prøvde jeg å markere området igjen kom feltene fra den gamle tabellen igjen frem. Merkelig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle helt Harry Metcalfe har kommet opp med en ny video som er fantastisk i all sin enkelhet. Han tar for seg hvorfor han har hatt/har bestemte bilmodeller og hvorfor han ville valgt å kjøpe enkelte bilmodeller. Selvfølgelig er disse valgene basert på lang erfaring, men måten han forklarer dette på er imponerende. Jeg kjenner meg i den grad igjen (jeg er 8-9 år yngre enn Harry), men vi er fra den samme generasjonen bilentusiaster og dette er avgjørende. 

Et viktig poeng er at mest mulig hestekrefter og/eller at bilene er sjeldne/dyre ikke er viktigst. Det avgjørende er at bilene er lette vektmessig og lette på foten (agile og ikke "satt" på veien). Et annet poeng er at bilene må være karismatiske (litt spesielle for deg - uansett hva årsaken måtte være). Harry liker åpne biler best, men jeg liker best coupe'er og/eller mindre biler generelt med et tak. Harry gjør et stort poeng ut av at hva man gjør med bilene er avgjørende for hvor mye bilen vil påvirke deg og jeg kan ikke være mer enig. For meg var/er alle de lange reisene sydover helt avgjørende (som for Harry). Man lever seg inn i bilene og opplever styrker og svakheter med bilene. Man kompenserer og overlapper for svakhetene samt kanskje nedtoner styrkene en smule eller visa versa. Alt sammen er en fantastisk opplevelse som gjør at man husker/minnes de bestemte bilene for fremtiden og dette er hva som etter Harry's mening (og min) er det aller viktigste med å ha en bil man er interessert i (basert på at man har noen år på baken og vet hva som er viktig når årene bare flyr)... :)

Selvfølgelig er spesielt det siste ikke helt enkelt å forstå når man er ung, men årene går faktisk fort og plutselig er perioden med hus, barn i huset og vovse passert. Da sitter man igjen med minnene og de skal helst være best mulig.

Er man bilentusiast går tiden like hurtig. Jeg kan huske at E30 var en relativt ny bilmodell - Porsche 944 ditto. De første par nye generasjonene (f.eks E36 og E46) legger man ikke så mye merke til, men når vi snakker E90, F30 og nå G20 begynner følelsen av at årene går fort å bli veldig merkbart. E30 var en fantastisk bil for sin tid og den var/er for min del stadig veldig nærværende. Årsaken er at jeg hadde en veldig fin tid med min E30 320i og kjørte bl.a lange turer til Frankrike, Spania og Sveits. Jeg levde meg inn i bilen og ikke minst levde med den. Jeg fikk en utvidet følelse for bilen og hvilke kvaliteter den hadde og ikke hadde. Jeg lærte virkelig bilen å kjenne på godt og vondt.

Det beste ved det hele er at dette var så sterkt at jeg stadig husker det helt klart over 30 år senere. Jeg kan leve meg inn i minnene, men jeg er også litt redd for å ødelegge hvordan jeg husker bilene slik jeg opplevde bilene på den tiden da de var relativt nye (les: ikke bare jeg har forandret meg med årene, men bilene har også med tiden blitt veteranbiler). Dette er nok også årsaken til at jeg ikke uten videre har kjøpt disse bilene igjen selv om det har vært mange muligheter til nettopp dette. For min del gjelder dette spesielt Porsche modellene 924, 944 og 928 S. Jeg vet at disse bilene i dag ikke vil leve opp til minnene (som helt sikkert har kommet litt ut av proporsjoner med tiden) og dette vil jeg ikke ødelegge for nettopp minnene er viktigst når alt kommer til alt... :)       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jason Fenske i Engineering Explained fortsetter med en video som i praksis er del 2 av den forrige videoen jeg postet for et par innlegg siden (den om såkalt "Brake Mean Effective Pressure").

I dette innlegget tar han for seg Aston Martin Valkyrie (modellen er street legal - og det er forøvrig ganske artig at Aston Martin i dag bl.a bruker nordiske navn på deres biler) som har en selvpustende V12 motor på 6,5 liter som yter 1000 HK ved 10500 rpm og 740 Nm ved 7000 rpm. Maksimalt turtall er 11100 rpm. Hvordan kan dette la seg gjøre? Det handler bl.a om Brake Mean Effective Pressure.

På nedsiden holder slike motorer ikke lenge. Rundt 100K kilometer og motoren krever sannsynligvis en større overhaling. Jeg kom til å tenke på at dette også var tilfellet med motoren i Porsche 931 (924 Turbo) fra 1979. Den var som navnet tilsier overladet og dette gjør at motoren hadde en helt annen oppbygging og karakteristikk, men opplevelsen av å ha en temmelig kort og konsentrert tid med kjøreglede før kostnadene stiger dramatisk må ha vært nogenlunde den samme. Fenomenet er forøvrig ikke helt uvanlig når det gjelder eldre superbiler generelt.

Porsche 931 var ingen superbil, men en ganske kompetent sportsbil helt på begynnelsen av 1980-tallet. Motoren hadde et slagvolum på 1984 cm (rekkefirer) og ytet offisielt 177 HK. Reelt ytet motoren 200-210 HK og var med dette temmelig kraftig på denne tiden. Porsche 911 Carrera 3,2 ytet til sammenligning 231 HK og BMW E12 M535i ytet 218 HK. Porsche 931 klarte 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder, mens 911 Carrera 3,2 og BMW E12 M535i klarte disiplinen på hhv. 6,1 og 7,5 sekunder. Topphastigheten for 931 var 240 Km/t, mens 911'en og BMW'en klarte hhv. 245 og 225 Km/t.

Jeg nevner dette fordi jeg har en gammel venn som hadde en Porsche 931 da jeg hadde mine Porscher på midten/slutten av 80-tallet. Han opplevde et motorhavari pga. generell slitasje og jeg kan huske at vi snakket om at bilen kun hadde kjørt litt over 120000 Km. Dette var helt normalt den gangen for slike høytytende og overladede motorer med over 100 HK pr. liter. Aston Martin Valkyrie yter 154 HK pr. liter, men er som nevnt ikke overladet... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er nok for spesielt interesserte, men som jeg har fortalt mange ganger tidligere hadde vi i perioden 2004-2013 en BMW 318d Touring med en M47D20 motor som ytet 116 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2250 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på 11 sekunder og topphastigheten var offisielt 200 Km/t. Jeg mistenker BMW for lett å ha underdrevet effekten på motoren for jeg klarte 208 Km/t mål på min GPS (+/- et par kilometer pga. usikkerheten ved slike målinger). Vi kjørte totalt 340000 Km med denne bilen og jeg føler selvfølgelig at jeg kjente den ganske godt.

Det interessante er imidlertid hvor vi er i dag med tilsvarende dieselmodeller. Det viktige er at vi snakker om rekkefirere på rundt 2 liter og ikke f.eks tre og firesylindrede motorer med signifikant mindre sylindervolum. Både Audi og BMW har i dag toliter rekkefirer dieselmotorer som yter 116 HK, men der stopper likhetene (mer om dette senere). Disse motorene er pris/skattetilpassede motorer og handler derfor ikke om hva BMW eller f.eks Audi kan prestere med slike motorer. Til dette har både BMW og Audi mer eller mindre identiske motorer som f.eks yter 190 HK eller mer. 

BMW's B47D20 motor i f.eks dagens F40 116d yter også 116 HK, men dreiemomentet har i årenes løp fått et lite hopp opp til 270 Nm. Viktigere er det at toppen av dreiemomentet kommer allerede ved 1250 rpm og er helt flatt helt frem til 2750 rpm. Dette er klart en stor og viktig utvikling. Motoren er betydelig sterkere på lavt turtall og bilene virker derfor vesentlig mer lettkjørte.

0-100 Km/t er imidlertid omtrent det samme siden vekten også er nogenlunde identisk (E46 318d Touring veier 1480 Kg, mens F40 116d veier 1420 Kg). F40 316d klarer 0-100 Km/t på 10,3 sekunder (med 6-trinns manuell gearkasse - vår E46 318d Touring hadde en 5-trinns manuell gearkasse) og har en topphastighet på 202 Km/t. Altså ikke den helt store forskjellen, men en litt bedre akselerasjonstid merker man ganske sikkert godt i kombinasjon med det høyere dreiemomentet lavt i turtallsregisteret.

Audi har imidlertid deres A3 Sportback 30 TDI som nå også har en toliter dieselrekkefirer som yter 116 HK, men mellom 2750 og 4250 rpm. Deiemomentet er 300 Nm mellom 1600 og 2750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 10,1 sekunder (med 6-trinns manuell gearkasse og Audien veier også 1420 Kg) og topphastigheten er 206 Km/t. Som man ser nås toppeffekten allerede ved dreiemomenttoppen så dette er alt annet enn en turtallsmaskin. Motoren er uten tvil optimert for automatgearkasser og økonomisk kjøring.

Jeg tenker at Audi har forspranget med denne motoren i dette markedet og at totalpakken også fremstår som mer attraktiv. Begge bilene har nå forhjulstrekk, men Audien er større og tilbyr mer plass. A3 Sportback har også et mer elegant design etter min mening. Basisprisen for modellene er i Tyskland hhv. 32350 og 34600 euro for Audien og BMW'en (med S-Line og Sport Line pakke).

Uansett så er det litt artig (i alle fall for meg) å se at konseptet med effektreduserte og markedstilpassede dieselmotorer stadig finnes (altså toliter rekkefirere). Jeg var veldig tilfreds med hvordan vår 2003 E46 318d Touring presterte og det er liten tvil om at disse modellene tilbyr ganske mye for pengene. Prisforskjellen opp til F40 120d med 190 HK er i Tyskland kun 2000 euro (ca. 22000 kroner), men er i Norge inkl. avgifter på over 100000 kroner (F40 116d selges ikke i Norge så eksempelet er i relasjon til 118d og 120d xDrive).

Dette er mange penger hvis man først har et budsjett og poenget er en lavest mulig kilometerkostnad med størst mulig glede. E46 318d Touring var helt genial på denne måten og jeg liker definitivt konseptet. Det er alltid lett å betale seg opp til mer utstyr og ytelser hvis man har pengene, men det er faktisk en større utfordring å holde igjen med utstyr og ytelser hvis man har pengene. Da må man gå noen runder med seg selv og virkelig tenke etter hva man vil og kan få ut av bilen. Slikt er veldig artig i min verden... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

 

     

Fått skikkelig underbitt den nye A3`n. Må jo være plass til en Frunk nå mellom fronten og den tverstilte fire`ern opp i der. 

Og hadde jeg måtte gjette ville jeg trodd en 30 TDI hadde mer en 116 hk. Audi har jo fått motorkoder som du må ha en Enigma-maskin for å løse)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffeHehehe... Audis modellbetegnelser har blitt en ganske håpløs affære. Jeg vet ikke hva som er poenget, men "30 TDI" ser jo ganske ok ut hvis du bare har en dieselrekkefirer med 116 HK. Kanskje dette er poenget? Uansett så er dagens A3 30 TDI litt mer enn tidligere for nå har modellen i det minste en 2,0 liter rekkefirer istedenfor en 1,5 liter rekkefirer. Effekten er den samme, men maksimalt dreiemoment er nå 300 Nm istedenfor 250 Nm. 

Jeg kjører forøvrig stadig diesel og har nå en Citroën C4 Picasso. Den har en 1,6 liter rekkefirer som yter 120 HK ved 4000 rpm og 300 Nm mellom 1750 og 2300 rpm. Motoren er på papiret litt sterkere enn vår tidligere E46 318d Touring, men slik oppleves den ikke. M47D20 motoren var betydelig mer turtallsvillig og føltes klart sterkere spesielt over 3000 rpm. Lavere i turtallsregisteret er PSA motoren imidlertid vesentlig sterkere iom. at den allerede ved 1300-1400 rpm har et like høyt dreiemoment som M47D20 motoren maksimalt klarte ved 1750 rpm. 0-100 Km/t går løs på ca. 10,4 sekunder og topphastigheten er 190 Km/t (pga. et betydelig større frontareal). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik skrev:

@laffeHehehe... Audis modellbetegnelser har blitt en ganske håpløs affære. Jeg vet ikke hva som er poenget, men "30 TDI" ser jo ganske ok ut hvis du bare har en dieselrekkefirer med 116 HK. Kanskje dette er poenget? Uansett så er dagens A3 30 TDI litt mer enn tidligere for nå har modellen i det minste en 2,0 liter rekkefirer istedenfor en 1,5 liter rekkefirer. Effekten er den samme, men maksimalt dreiemoment er nå 300 Nm istedenfor 250 Nm. 

 

Ja, jeg antar de har tenkt at 30 TDI høres ok ut. Og at 45 TDI høres enda bedre ut på 3-literene. Men du må kanskje være tysk ingeniør for å forstå logikken (eller tysk markedsføringsekspert kanskje - vil ikke henge ut ingeniørene deres) 

Audi Board Member, Dr Dietmar Voggenreiter, said: "As alternative drive technologies become increasingly relevant, engine displacement as a performance attribute is becoming less important to our customers. The clarity and logic of structuring the designations according to power output makes it possible to distinguish between the various performance levels." The new reference value for the new model designations is the power output of the individual model in kilowatts (kW). Then, sub-classifications will group together similarly powered performance levels, so engines with the "30" designation are models with power outputs between 81 and 96 kW (110PS and 130PS). And "45" represents power outputs between 169 and 185 kW (230PS and 252PS).

Ok sist, men kanskje best:

This new naming convention should make it easier for people to choose their car based on the performance of the engine.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...