Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker selvfølgelig E12, men jeg er nesten også for ung til å ha større praktisk erfaring med modellen. Jeg fikk lappen i 1985 og allerede den gangen var det begynt å bli relativt få E12 på veiene i Norge. Rust var nok hovedårsaken, men også det faktum at det ikke ble solgt mange av denne modellen i Norge. Det ble totalt kun solgt ca. 5500 stk. av den samtidige E21 (den første 3-serien) i Norge og iom. at E12 som en 5-serie var en vesentlig dyrere bil vil jeg tro at vi kanskje snakker om halvparten så mange solgte biler. Jeg kan i alle fall ikke huske at det var mange E12'ere på veiene i Norge (Oslo) på begynnelsen/midten av 80-tallet. Den gangen handlet alt om Ford, Opel og Volvo for de aller fleste.

Profilen @Der Barockengel hadde/har en kjempefin tråd -Før bilen fikk airbag der den første delen mest handler om E12. Det som er overraskende er hvor mange endringer BMW gjorde med modellen i løpet av dens levetid. Det var virkelig mange og temmelig omfattende endringer som f.eks å flytte påfyllingen av bensin fra ved siden av nummerplaten bak til sideskjermen bak (bak bakhjulet). BMW endret også ganske mye på panseret og nyrene/grillen i løpet av modellens levetid og modellene med doble forgassere hadde en tredje variant av panseret for å gi plass til forgasserne i høyden.

Alpina og E12 er nesten et kapitel for seg selv. Nå snakker vi virkelig om Alpina's storhetstid og da alt var analogt og alt handlet om mekaniske oppgraderinger (derfor har Alpina et emblem med en dobbel Weber forgasser og en veivaksel). Alpina E12 B7 Turbo var et monster da den kom på markedet i 1978. 300 HK og 462 Nm var temmelig mye på slutten av 70-tallet og det er ganske megetsigende at da Porsche 928 S kom på markedet i 1980 (altså med en selvpustende V8 motor på 4,7 liter som også ytet 300 HK) klarte den som best "kun" 380 Nm. Disse tallene er ikke imponerende i dag, men for litt over 40 år siden var ytelsene for B7 Turbo og 928 S massive (omtrent som G30 M5 i dag). 

Jeg tenker forøvrig også automatisk på Derrick når E12 blir nevnt eller jeg av og til ser en på veiene her i Danmark (det skjer, men ikke ofte) :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom jo også en enda villere utgave av Alpina B7 som fikk navnet B7 S Turbo.  Denne hadde 330 hester og syke 500 nm, og dette i en familiebil fra slutten av 70 tallet….dette må ha vært ren og skjær galskap på den tiden. En vanlig familiebil på denne tiden, la oss si en Volvo 240 hadde vel rundt 90 hester…dette setter ting i perspektiv. Auto Motor und Sport testet B7 S Turbo og da presterte den 0-100 på 5,8 sek og 261 km/t. Igjen helt vanvittig for en sedan på den tiden, tenk å kjøre en E12 i over 250 km/t 😅 Alpina hadde nok gjort sitt med dekk og hjuloppheng, men dette er ikke store bilen sett med dagens øyne. Igjen, en Volvo 240 fra samme tid har vel en toppfart på rundt 170 km/t og 0-100 på rundt 14 sek. B7 S Turbo er en bil som kunne gjort mange moderne biler til skamme når det kommer til ytelser, en G20 330i som jo er en kjapp bil har ikke ytelser nok til å kjøre fra en 40 år gammel Alpina B7 😂 Splitter ny Golf GTI klarer det såvidt, samme med F40 M135i også, de må begge gi alt de har for å såvidt kunne "ta" denne bilen her 😎

08EE9A5B-FD38-4958-B158-43BC3D0FEE0D.thumb.jpeg.9bf993a298b0792396321140773eec13.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir et fellesvar til dere begge her .

At e12 var og er spesielt og tøft er helt klart og som du nevner Fredrik ,der skjedde endel forandringer på disse modellene her .

Alt fra tankpåfyll osv osv ja😊

Fredrik90 ,nå begynner jeg og lure her .

Idag så var jeg i en begravelse og der snakket jeg med en eldre herremann som er meget autofil ,og han påstår/ påstod hardnakket at der gikk en b7 turbo i Arendal på begynnelsen av 80 tallet .

Jeg ble mer nysgjerrig og tok kontakt med mine eldre kretser som var unge på denne tiden .

Han ene mente på at der gjorde det i 1983 / 85 ,men trodde det var noen som ikke bodde her permanent .

Man ser forøvrig at at e12 og e28 er veldig like på mye ,og mange bruker deler på e12 når de restaurerer disse.

Nei dere flotte biler fra en svunnen tid .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Idag så var jeg i en begravelse og der snakket jeg med en eldre herremann som er meget autofil ,og han påstår/ påstod hardnakket at der gikk en b7 turbo i Arendal på begynnelsen av 80 tallet .

Jeg ble mer nysgjerrig og tok kontakt med mine eldre kretser som var unge på denne tiden .

Han ene mente på at der gjorde det i 1983 / 85 ,men trodde det var noen som ikke bodde her permanent .

Man ser forøvrig at at e12 og e28 er veldig like på mye ,og mange bruker deler på e12 når de restaurerer disse.

Nei dere flotte biler fra en svunnen tid .😊

Jeg har ikke hørt om noen Alpina B7 i Arendal, men det kan veldig godt være…guttakrutt på Sørlandet var glad i raske båter og biler under jappetiden. Var mye sjøfolk og folk som jobba i båtindustrien som ga gode lønninger. Jeg vet at det gikk en E21 323i her som var ombygd til Alpina, det var jo "Benken" sin som vi var å kikka på hos Olsen Bil (ja Olsen Bil…dere husker den saken?). Også var det en E30 som vist nok var ombygd til B3 2,7, bygget på ett norsk chassis fra en vraket B3 fra Tyskland. På 80 tallet kunne man jo ta inn vraka biler fra Tyskland avgiftsfritt og flytte over deler på norsk bil. Jeg mistenker at dette også kan ha vært en eller annen E21 ombygging, men både pappa og min onkel som kjente eieren godt påstår hardnakket at det var en E30 og ikke E21. Den hadde nemlig ikke "hai-fronten" og bak sto skiltet mellom baklampene og ikke nede under fangeren, og det høres for meg ut som en E30. Bilen endte dessverre sine dager i en forferdelig ulykke som tok livet av en kamerat var eieren.

Men tilbake til den B7en som noen mener gikk i Arendal, kan det være den som har stått til salgs på Finn.no veldig lenge. Dette er en bil med norsk historikk, lurer på om det var en 528i som ble sendt ned til Buchloe for full ombygging. Er vel denne her:

https://www.alpina-archive.com/?p=12092&nmt=528I-B8---1977

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men tilbake til den B7en som noen mener gikk i Arendal, kan det være den som har stått til salgs på Finn.no veldig lenge. Dette er en bil med norsk historikk, lurer på om det var en 528i som ble sendt ned til Buchloe for full ombygging. Er vel denne her:

https://www.alpina-archive.com/?p=12092&nmt=528I-B8---1977

Det skal man jo ikke se bortifra nei ,tanken slo meg og ja .

Er jo kul umulig egentlig høre på alle disse historiene rundt forbi egentlig og 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo en E12 B7 turbo på Hamar. Opprinnelig en sveitsisk bil som ble krøllet rundt et tre på 90 tallet en gang. Nåværende eier fikk tak i vraket og flyttet alt over på et nytt karosseri, godkjent som karosseribytte. Den har et veldig lavt byggenummer fra Alpina, enten nr. 1 eller 2. 

Jeg kjenner eieren litt og han slet veldig med og få det originale innsprutet til og fungere så tilslutt måtte han montere datasprut. Ellers er alt originalt. Original innsprutet er laget av Pierburg og han kontaktet fabrikken men de viste ikke at de hadde laget noe slikt noe engang. Da er det ikke lett og fa tak i dokumentasjon. Det var et spesielt system med bl.a 3 separate coiler.

Den gullfargede tittet jeg på for noen år siden da en kamerat funderte på og kjøpe den. Det var en grei bil men begynte og få rustflekker da. Aner ikke om det er blitt fikset på siden. Og det stemmer at det er en 528i som Alpina bygde om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Den Før Bilen Fikk Airbag-tråden er fantastisk! Jeg har prøvd de siste årene å holde den i live med ett innlegg i året. Jeg ser april 2021 var sist, så da er det vel påtide å løfte den igjen :) For uansett hvor mye vi prater AdBlue, Euro 6(snart 7?), elektrifisering og autopilot så er det så viktig å huske tilbake og at vi fremover tar vare på det som er igjen. 
 

 


Drømmebilen er jo stadig en flott E36 M3 i cab med hardtop. Men som dagene går innser jeg at den tid er forbi, ikke nødvendigvis for alle, for det har aldri vært et mer riktig tidspunkt å kjøpe noe gromt på, men for min egen del. Jeg kan nyte skuet fra sidelinjen og være glad på andre sine vegne og få min dose derifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en historie om en E24 B7S Turbo (6-serie): I 1995 var jeg og kikket på en som var til salgs på Stjørdal hos bilforhandler Birger Schanke. Tror det var en 1978 modell, den var blå med BL-skilter, men var litt slitt. Den hadde justerbart turbotrykk på et hjul ved girspaken og ca.330 hester. Mener at den var til salgs for kr.150000, han ville gjerne ta min Ford Sierra 2,3 GL i innbytte. Jeg satt på en runde med han først, og det gikk unna! Han var også tidligere rallykjører ( Schanke !), og det merket jeg. Fikk prøvekjøre bilen etterpå, og det var veldig spreke saker. Hadde aldri kjørt noen så rask bil før, og det gjorde inntrykk. Veldig spennende bil, men det ble ikke handel. Så igjen bilen senere på ett Bmw-treff på Lånkebanen, og da var det et medlem i Bmw-klubben i Trøndelag som hadde kjøpt den. Den hadde visst fått motorhavari rett etter at han hadde kjøpt den, og motoren var blitt overhalt i Usa, og så satt tilbake i bilen.  

Dette var nok en enorm bil på slutten av 70-tallet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sverre 2468 skrev:

Har en historie om en E24 B7S Turbo (6-serie): I 1995 var jeg og kikket på en som var til salgs på Stjørdal hos bilforhandler Birger Schanke. Tror det var en 1978 modell, den var blå med BL-skilter, men var litt slitt. Den hadde justerbart turbotrykk på et hjul ved girspaken og ca.330 hester. Mener at den var til salgs for kr.150000, han ville gjerne ta min Ford Sierra 2,3 GL i innbytte. Jeg satt på en runde med han først, og det gikk unna! Han var også tidligere rallykjører ( Schanke !), og det merket jeg. Fikk prøvekjøre bilen etterpå, og det var veldig spreke saker. Hadde aldri kjørt noen så rask bil før, og det gjorde inntrykk. Veldig spennende bil, men det ble ikke handel. Så igjen bilen senere på ett Bmw-treff på Lånkebanen, og da var det et medlem i Bmw-klubben i Trøndelag som hadde kjøpt den. Den hadde visst fått motorhavari rett etter at han hadde kjøpt den, og motoren var blitt overhalt i Usa, og så satt tilbake i bilen.  

Dette var nok en enorm bil på slutten av 70-tallet !

Dette var interessant, jeg lurer på om det kan være BL58365 som du var borti der. Denne ser ut til å være solgt ny i Norge, farge er ukjent. Bilen har i følge SVV ikke vært på veien siden 2004 men den skiftet eier i 2020. Ny eier har også en hvit E24 med full Alpina decor, ut ifra SVV er dette en vanlig 6-serie. Da er det kanskje lov å håpe at denne er under restaurering eller i iallfall blir tatt vare på, det er noen enorme verdier i en slik bil. 

BL92518 er en 1984 modell som ble meldt stjålet i 1999, og samme år ble Gjensidige eier så da er nok denne slaktet og  borte for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok BL58365 som jeg prøvekjørte på Stjørdal ja. Sjekket eiere på VVS, og kjente igjen han som kjøpte bilen etterpå. Dette er vel sjeldne saker i dag, var vel produsert 183 stk ? Jeg syntes det var litt for spesielt og skummelt å kjøpe Alpinaen den gangen, så endte opp med en litt tryggere 1988 520i litt senere.

Ser ut som det har vært en enorm verdiøkning på disse Alpinaene, så den er nok verdt mye i dag. Håper den kommer på veien igjen !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sverre 2468 skrev:

Det var nok BL58365 som jeg prøvekjørte på Stjørdal ja. Sjekket eiere på VVS, og kjente igjen han som kjøpte bilen etterpå. Dette er vel sjeldne saker i dag, var vel produsert 183 stk ? Jeg syntes det var litt for spesielt og skummelt å kjøpe Alpinaen den gangen, så endte opp med en litt tryggere 1988 520i litt senere.

Ser ut som det har vært en enorm verdiøkning på disse Alpinaene, så den er nok verdt mye i dag. Håper den kommer på veien igjen !

 

Prisene på disse er insane helt enkelt .

Angående b7 turbo og e24 ,så var der en blå på Bmw dagene på Rudskogen ifjor .

Knallråe biler hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Men tilbake til den B7en som noen mener gikk i Arendal, kan det være den som har stått til salgs på Finn.no veldig lenge. Dette er en bil med norsk historikk, lurer på om det var en 528i som ble sendt ned til Buchloe for full ombygging. Er vel denne her:

https://www.alpina-archive.com/?p=12092&nmt=528I-B8---1977

 

Hva er egentlig greia med den? Den ble avskiltet i 2017, så jeg antar at den har stått for salg siden det. Den har i hvert fall vært for salg for å lenge jeg kan huske. Er den virkelig et så dårlig forfatning? Prisen er vel ikke så ille til å være modifisert av Alpina? 

Jeg ser dog at annonsen er markert inaktiv nå, så kanskje de endelig har fått solgt den. Eventuelt så vil de kanskje prøve seg på nytt en annen gang. 

Angående e12 mer generelt så synes jeg de tidlige utgavene er fine biler og jeg har faktisk eid en 525 selv. Jeg er dog ingen fan av løsningen med nyrene dyttet opp i panseret på facelift-modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Galro skrev:

Hva er egentlig greia med den? Den ble avskiltet i 2017, så jeg antar at den har stått for salg siden det. Den har i hvert fall vært for salg for å lenge jeg kan huske. Er den virkelig et så dårlig forfatning? Prisen er vel ikke så ille til å være modifisert av Alpina? 

Eier av denne bilen tok faktisk kontakt med ifjor i forbindelse med noe e28 prat på face 😊

Fikk inntrykk av at dette var en mann som hadde mye tøft stående og hadde ingen hast med å selge helt enkelt .

E34 m5 ,e21 323 i Audier ,ja mye rart .

Jeg fikk noen bilder av den e12en og i mine øyne synes jeg bil så bra ut og skjønner ikke helt hvorfor den stod så lenge som den gjorde .

Dvs jeg gjør jo egentlig det da dette er jo biler for spes interesserte ,og disse skal vel ha de som om de var kommet utifra butikken ,noe denne muligens ikke er .

Helt klart en bil jeg lett kunne hatt i samlingen her hvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som er eier nå men når jeg tittet på den så sto den i Fredrikstad. Han som eide den da hadde nok satt en litt stiv pris på den. Den så fin ut da men når man bøyde seg ned så begynte kanaler og dører å bli brune på undersiden så den måtte nok fikses om noen få år. Når den i tillegg var priset som en strøken bil ble det uaktuelt for kameraten min som var på utkikk etter en spesiell E12 han kunne kose seg med. 

Han endte opp med og importere en mint 80 modell M535i og var superfornøyd med den. M5 før de fant på og kalle den M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...