Werther Skrevet September 8 Skrevet September 8 Kom over en artig test jeg ikke har sett før. Dieselbil-showdown - Citroen CX, Fiat Chroma, Mercedes 300D og Audi 100. Meget høy produksjonskvalitet samt fet musikk. sveigis, Fredrik og fupsaker reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet September 10 Forfatter Skrevet September 10 (endret) @Werther Beklager et litt forsinket svar, men slike gamle biltester er artige å se på i dag. De litt eldre av oss husker jo bilene godt og det er ikke så lenge siden at de var vanlige å se på veiene. Mye har definitivt endret seg på ganske kort tid. Det som også er interessant er at i temmelig mange år kan det i dag virke som om den tekniske utviklingen sto relativt stille. Ser man biltester fra siste halvdel av 70-tallet var ikke bilene veldig mye annerledes før mot slutten av 2000 tallet. Apropos gamle biltester har jeg en fetisch for tyske TV tester. De har en særlig form og ofte et fast mønster (Quadratisch, Praktisch und Gut) som virker temmelig gammeldags i dag, men slik var tingene i Tyskland helt frem til moderne tid da internettet kom og spesielt den amerikanske kulturelle påvirkningen ble stor også i Tyskland. Apropos Neue Klasse. BMW E10 eller mer populært "02" fra 1966 var en forkortet versjon av nettopp Neue Klasse som kom på markedet i 1962. Modellene ble produsert samtidig frem til 1972 da E12 tok over for Neue Klasse. E21 tok over for E10 i 1975. Rainer Günzler, som presenterer 1602, var en stor TV personlighet i Tyskland og stilen var i kjent stil veldig formell. Slik var det i Tyskland også på 80-tallet da jeg begynte å besøke landet. Endret September 10 av Fredrik sveigis og Werther reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Fredag kl. 11:52 Skrevet Fredag kl. 11:52 Måtte vært litt av et syn når disse kom forbi med toget . Tenker og at der var nok mange spente sjeler som hadde bestilt seg en ny e12 ,for det var jo ikke akkurat en vanlig bil for mannen i gaten 😊 Fint syn: Flott bil : Nå har keg snakket med to stk denne uken som har hatt e12 og begge sier det samme …Tenk og hatt den idag . Den ene var fin men liten motor 518 ,den andre 525 og stygg. Nå vet ikke jeg lengre men fraktes det biler med tog enda ? Fredrik, fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet Fredag kl. 12:25 Skrevet Fredag kl. 12:25 30 minutter siden, sveigis skrev: Måtte vært litt av et syn når disse kom forbi med toget . Tenker og at der var nok mange spente sjeler som hadde bestilt seg en ny e12 ,for det var jo ikke akkurat en vanlig bil for mannen i gaten 😊 Fint syn: Flott bil : Nå har keg snakket med to stk denne uken som har hatt e12 og begge sier det samme …Tenk og hatt den idag . Den ene var fin men liten motor 518 ,den andre 525 og stygg. Nå vet ikke jeg lengre men fraktes det biler med tog enda ? Hadde ikke sagt nei takk til en E12 M535I nei 🙂 Forøvrig så fraktes biler med tog i dag også ja, er ikke alle land som har kystlinje, ellers så kan man jo også ta bilen med seg på enkelte togstrekninger også. Fredrik og sveigis reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Fredag kl. 13:24 Skrevet Fredag kl. 13:24 57 minutter siden, Haug530D skrev: Hadde ikke sagt nei takk til en E12 M535I nei 🙂 Forøvrig så fraktes biler med tog i dag også ja, er ikke alle land som har kystlinje, ellers så kan man jo også ta bilen med seg på enkelte togstrekninger også. Nei ikke en plass 😊😊,skulle lett hatt hva som helst med seksere av de nå . Husker før der jeg kommer fra ,så gikk jernbanen rett ved siden huset og da minnes jeg at det var mye biler med vognene . Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Søndag kl. 19:43 Forfatter Skrevet Søndag kl. 19:43 @sveigis Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E12, men det må være med en rekkesekser iom. at den mer eller mindre gjør hele bilen. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E28 med rekkesekser. Kjempefine bilmodeller og veteraner begge to. Aller helst vil jeg imidlertid ha en pen Mercedes-Benz W124 300TE (altså S124 og stasjonsvogn). Ikke til forkleinelse for E12 og E28, men W124 var og er noe særlig. Knapt så sportslig, men en vesentlig mer gjennomført konstruksjon. Jeg liker også den eldre W123 modellen, men den føles nettopp eldre (tildels betydelig eldre). Vedr. E12 hadde vi tidligere en profil her inne som virkelig hadde stor kjennskap til modellen og de mange artige små endringene BMW hele tiden gjorde med modellen. Denne tråden er helt klart verdt å bruke litt tid på. https://bimmers.no/forums/topic/605087-før-bilen-fikk-airbag-praktisk-og-elegant-på-en-gang/ ehaugsnes, sveigis og Orjan reagerte på dette 1 2
Rune-K Skrevet Mandag kl. 08:32 Skrevet Mandag kl. 08:32 (endret) Min første BMW var en E12 og selv om den var godt rusten og kun en 518 så ble jeg helfrelst. Men det er en ting jeg aldri har skjønt og det er hvordan designeren tenkte angående fronten på den. Jeg mener ingen fornuftig menneske ville plassert blinklysene i hjørnet av støtfangeren. Delelageret bestilte jo blinklysglass i bulk. I USA så måtte de jo plassere blinklysene et annet sted, naturlig nok. Endret Mandag kl. 08:34 av Rune-K sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Mandag kl. 09:06 Skrevet Mandag kl. 09:06 13 timer siden, Fredrik skrev: @sveigis Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E12, men det må være med en rekkesekser iom. at den mer eller mindre gjør hele bilen. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E28 med rekkesekser. Kjempefine bilmodeller og veteraner begge to. Aller helst vil jeg imidlertid ha en pen Mercedes-Benz W124 300TE (altså S124 og stasjonsvogn). Ikke til forkleinelse for E12 og E28, men W124 var og er noe særlig. Knapt så sportslig, men en vesentlig mer gjennomført konstruksjon. Jeg liker også den eldre W123 modellen, men den føles nettopp eldre (tildels betydelig eldre). Vedr. E12 hadde vi tidligere en profil her inne som virkelig hadde stor kjennskap til modellen og de mange artige små endringene BMW hele tiden gjorde med modellen. Denne tråden er helt klart verdt å bruke litt tid på. https://bimmers.no/forums/topic/605087-før-bilen-fikk-airbag-praktisk-og-elegant-på-en-gang/ Støtter dine betraktninger her angående det ene og andre her . Og er nok lettere og finne en god 124 TE til en vettug pris kontra e12 med sekser. Ser og mange av e12 bilene som er for salg her ,Gud bedre for noe lappverk altså .. De ser pene ut men det er klattet og tullet med omtrent annen hver bil . 27 minutter siden, Rune-K skrev: Min første BMW var en E12 og selv om den var godt rusten og kun en 518 så ble jeg helfrelst. Men det er en ting jeg aldri har skjønt og det er hvordan designeren tenkte angående fronten på den. Jeg mener ingen fornuftig menneske ville plassert blinklysene i hjørnet av støtfangeren. Delelageret bestilte jo blinklysglass i bulk. I USA så måtte de jo plassere blinklysene et annet sted, naturlig nok. E12 518 hadde tanten min og ,det var en god bil som hun hadde lenge . Holdt den hel og pen helt til en mannejævel ødela den i ei fyllekjøring . Angående blinklys har jeg og stusset på dette men nå er jeg jo her attåt synes jeg det passer bra på den 😊 Tenker der gikk mengder ja med glass når disse hadde sin storhetstid . Fredrik reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet Mandag kl. 09:29 Skrevet Mandag kl. 09:29 Den Amerikanske utgaven minner meg om Saab 90 Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mandag kl. 13:24 Forfatter Skrevet Mandag kl. 13:24 @Rune-K Vedr. plasseringen av blinklysene på E12 vet jeg ikke helt hva den godeste Paul Bracq (eller Marcello Gandini) tenkte på, men en teori kan jo være at etter både Neue Klasse og E10 (02), som hadde blinklysene som en prominent del av forskjermene, skulle det visuelle uttrykket endres og forenkles. E28 hadde jo også blinklysene på samme sted som E12, men kanskje litt mer tilbaketrukket i forhold til støtfangeren. Min første BMW var en 1987 E30 320i i 1988, men interessen for BMW ble vekket av en nabo som noen år tidligere hadde en fantastisk fin E9 3.0 CSi sammen med en Jaguar XJ12. Dette var definitivt et umake par å ha helt på begynnelsen av 80-tallet. Vi hadde på den samme tiden en Peugeot 505 så jeg ble nok inspirert av begge bilene (les: jeg har hatt flere Peugeot og Citroën modeller). Paul Bracq designet forøvrig også interiøret i 505'en, mens eksteriøret sto Pininfarina og Peugeot selv for.
Rune-K Skrevet Mandag kl. 13:53 Skrevet Mandag kl. 13:53 @Fredrik Samtidig så kan man jo argumentere for at fronten på E12 ble et litt designmessig sidespor. Det var jo den første av seriebilene men hvis han ser på E21, E23 og E24 så hadde de den samme utformingen av fronten med stående blinklys og 4 hovedlykter. Hvis man hadde vært fornøyd med fonten på E12 så skulle jeg tro at de fortsatte med den på 3, 6 og 7 serie men der fant de på noe annet igjen. Mulig de fant ut at det ble veldig tungvint med en utforming for USA og en annen for resten av verden. @Haug530D USA utgaven av E12 ser ut som en videreføring av E3. Den er ikke vellykket. Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mandag kl. 16:14 Forfatter Skrevet Mandag kl. 16:14 @Rune-K BMW er jo på mange måter Tysklands svar på Citroën med de kontinuerlige og sære endringene i designfilosofi helt frem til i dag. I motsetning til Citroën selger BMW imidlertid mange biler og det er en avgjørende forskjell. Det har vært perioder med et nogenlunde konsistent design på tvers av modellseriene, men BMW har alltid hatt modeller som har skilt seg ut på en eller annen måte. E36 med visir foran hovedlysene og E46 Compact er et par eksempler, men det er mange flere. BMW har egentlig aldri vært redde for å prøve noe nytt. Noen ganger har designendringene trolig hatt en mer rasjonell årsak som med de nevnte blinklysene. Allikevel er det ganske utrolig at E12 kom med hele tre ulike pansere i løpet av de 9 årene modellen ble produsert. BMW har aldri vært kjedelig som bilprodusent og diskusjonene vedr. designretningene ser bare ut til å fortsette. En veldig viktig årsak til at jeg i sin tid kjøpte en E30 320i var at den med rekkesekser ga følelsen av å være en slags mini E28 535i. Modellene var designmessig ganske like og motorene ga den samme følelsen. Forskjellen var egentlig bare at det var mye mer av godsakene i 535i. Man kunne ikke helt si det samme om Mercedes-Benz W201 190E kontra W124 300E selv om modellene designmessig var ganske like. Det at BMW gikk bort fra de små rekkesekserne var bare trist selv om det var forståelig. For meg ble det imidlertid aldri det samme som da BMW bygget E30, E28, E24 og E23. Jeg har hørt om folk som mener det samme om enda eldre modeller også (inkl. E12) så konklusjonen er nok bare at jeg begynner å trekke på årene. Ron Jeremy og Rune-K reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Mandag kl. 18:12 Skrevet Mandag kl. 18:12 21 timer siden, Fredrik skrev: Aller helst vil jeg imidlertid ha en pen Mercedes-Benz W124 300TE (altså S124 og stasjonsvogn). Ikke til forkleinelse for E12 og E28, men W124 var og er noe særlig. Knapt så sportslig, men en vesentlig mer gjennomført konstruksjon. Jeg liker også den eldre W123 modellen, men den føles nettopp eldre (tildels betydelig eldre). Jeg høyner med en E34 525i Touring med en skuddsikker M50B25 rekkesekser. For all del, jeg setter pris på en pen W124 langs veien i dag men E34en synes jeg har eldes vesentlig bedre. Her er jeg nok en smule inhabil, men få biler fra slutten av 80 tallet eller begynnelsen av 90 tallet kjører så bra som en E34 i dag. En W124 kjører som en gammel bil, du merker at modellen nå er 40 år gammel. Selv i 2025 så har en E34 ganske gode kjøreegenskaper til å være så gammel som den er. Men igjen så er jeg der nå at ser jeg en strøken W124 eller Audi 100 på veien i 2025 så blir jeg glad uansett. Det skjer noe når bilmodellene får veteran status og mer eller mindre er helt borte fra veiene som bruksbiler. Da er det desto mer hyggelig når en bil dukker opp, uavhengig om det er en E34 eller en Ford Sierra. Noen foreldre med barn i samme barnehage som oss har en burgunder rød Golf 3 som jeg mener de har arvet, den bruker de ganske flittig (i tillegg til en nyere Volvo XC60 naturligvis) og jeg synes det er så trivelig å se. Dette er ressurssterke folk så derfor synes jeg det er så hyggelig at de dailydriver en 90 talls Golf. Jeg passer på å parkere i nærheten av dem hvis vi ankommer barnehagen samtidig og jeg kjører enten E34 eller E39. Noen ganger havner vi etterhverande i køen inn til sentrum også. Alle andre kjører moderne elbiler, iPader med hjul mens her er vi ute å later som det er 1995 😂 Ron Jeremy, Werther, Orjan og 1 annen reagerte på dette 4
Haug530D Skrevet Mandag kl. 18:22 Skrevet Mandag kl. 18:22 @Fredrik Enig med 320, i mitt tilfelle var det en 1985 modell E28 med samme motor og jeg synes da jeg eide den at den faktisk virket ganske sprek, selv om den kun hadde 125 hester, mulig det var pga den herlige lyden i rekkesekseren som gjorde at det føltes ut som en sprek bil, husker ikke helt når jeg fattet interesse for BMW men mulig jeg ble litt påvirket da jeg gikk Billinja i Odda i 94/95 og 95/96 da en i klassen totalrestaurerte en E28 528I (synes jeg og huske det var) og min første BMW var som sagt overnevnte som jeg kjøpte av ett lokalt firma her (Wartsila Norway tidligere Wichman motorfabrikk) og hadde gått som representasjonsbil, tror jeg kjøpte den rundt 2003 muligens Fredrik reagerte på dette 1
Werther Skrevet Mandag kl. 20:06 Skrevet Mandag kl. 20:06 On 10/24/2025 at 1:52 PM, sveigis said: Nå vet ikke jeg lengre men fraktes det biler med tog enda ? I Norge er det kun bruktbiler/biler fra norsk forhandler som blir sendt i container med tog Bodø-Trondheim-Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen. Nybiler fra utlandet ankommer enten havna med båt og blir fraktet videre med biltransporter langs vei, eller så kommer de på biltransporter over grensa fra Sverige/Danmark. Godstog i Norge går med lukkede containere (eller tømmer) og ikke åpne vogner slik som på bildet av E12er. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå