Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for et interessant innspill TRF. Jeg er ikke helt enig med deg, men det er heller ikke et poeng her inne. Først og fremst synes jeg at du undervurderer hvordan man subjektivt kan oppleve en bil. Jeg tenker først og fremst på at vi har forskjellig kjørestil og ulike preferanser. Noen biler passer ganske enkelt meg bedre enn andre uansett hvor mye jeg ellers ønsker å like en bilmodell. Jeg har det litt på denne måten med en oldschool Porsche 911. Jeg elsker bilen for hva den er og hvordan den ser ut, men jeg liker ikke å kjøre den. I større eller mindre grad har jeg det tilsvarende med andre bilmodeller også, men det er ikke alltid like teknisk fundert som med 911´en.

Jeg har som tidligere nevnt aldri vært spesielt begeistret for E90. Først var det designet (eksteriør) som var snodig (prefacelift), så var det designet (interiør) som ikke tiltalte meg (der er E46 totalt overlegen)... og når heller ikke kjøreopplevelsen var den helt store i forhold til en godt vedlikeholdt og oppsatt E46 (facelift) var modellen dømt til å være mindre interessant for meg.

Med E87 var situasjonen ganske annerledes. Jeg elsket designet (eksterør/interiør) fra første dag og når også kjøreopplevelsen var fantastisk (som du påpeker pga. den kortere akselavstanden) var jeg fullstendig solgt. Jeg har kjørt flere forskjellige varianter av E87 og de er alle svært kompetente. Det er allikevel de minste modellene som i min bok er mest imponerende. BMW leverer i den grad varen når det gjelder kjøredynamiske kvaliteter selv på innstegsmodellene og bare det er god nok grunn til å like modellen.

Som du påpeker er den tekniske forskjellen vedr. chassis og understel på E87 og E90 ikke den største, men modellene oppleves allikevel som helt forskjellige (mest pga. ulik akselavstand). Tilsvarende også med E36 og E46 som heller ikke er avgjørende forskjellige på de samme områdene (sett bort fra et mer vridningsstivt karosseri når det gjelder den siste). E46 er imidlertid på alle måter litt mer fintunet og spesielt som facelift der BMW endret styregeometrien nok til at styringen føles signifikant forskjellig før og etter faceliften. Små, men viktige forbedringer er utvilsomt en disiplin som BMW behersker svært godt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Fredrik. Det vil være store forskjeller på hvordan en subjektivt oppfatter en modell. Bare folk er obs på hva som gjør at en kanskje danner sitt "eget" bilde av en bil, så er jo det bare fint. Det eneste jeg vil til livs er når folk beskriver biler på en helt annen måte enn de er. Man kan ha ganske forskjellige oppfatninger av en bil sine egenskaper, men fremdeles være innenfor det tekniske grunnlaget.

Jeg er også helt enig vedr e90 når det gjelder denne subjektive oppfattelsen, jeg er heller ikke noe fan av denne bilen. Men understellet er fantastisk konstruert, og det gir et stort pluss i min bok. Koble dette sammen med en ordentlig motor (r6 diesel), gjennom en ordentlig girkasse (manuell), så har du en morsom bil.

Men som nevt er jeg jo svak for e46 330cd også da, og hadde nok valgt en slik om jeg først skulle ha en ufornuftig gubbebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne kan passe inn i tråden.

http://www.leftlanenews.com/bmw-confirm ... or-us.html

BMW bekrefter altså en M5 diesel med xDrive for det Amerikanske markedet, med manuell gir, kun som touring.

Interessant synes jeg og jeg liker at de endelig tilbyr xDrive på M5, selv om ordentlig M5 har RWD, synes jeg de også i Europa kunne kommet med en xDrive versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne kan passe inn i tråden.

http://www.leftlanenews.com/bmw-confirm ... or-us.html

BMW bekrefter altså en M5 diesel med xDrive for det Amerikanske markedet, med manuell gir, kun som touring.

Interessant synes jeg og jeg liker at de endelig tilbyr xDrive på M5, selv om ordentlig M5 har RWD, synes jeg de også i Europa kunne kommet med en xDrive versjon.

Setter en tier på at det er M550d som skal ut på det amerikanske markedet, håper virkelig ikke de kaller den M5. De kunne heller bruke tid og energi på å få X-drive som alternativ på den ekte M5en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og datoen var sa du? :)

Ja visst søren. Den så jeg ikke og tenkte ikke over, jeg som faktisk ble veldig glad på BMWs vegne et sekund der :D

Da kan jeg legge til en annen nyhet som muligens fanger denne trådens lesere,

http://www.leftlanenews.com/porsche-918 ... power.html

Porsche 918 spyder.

Den har 4.6L V8 på minst 875hk og skal klare Nurburgring på under 7 minutter!

918-leak-1_653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det skal bli virkelig spennende å se hvor Porsche 918 plasserer seg i relasjon til Ferrari LaFerrari. Jeg tror at Porsche trekker det lengste strået og har en vinner (som de også i den grad hadde med 917), men sikker er jeg ikke. Blir det en hingst fra Stuttgart eller Maranello?... :P

Tesla Motors har alliert seg med Wells Fargo and US Bank (alle som har sett gamle westernfilmer har et forhold til Wells Fargo) og tilbyr nå en ganske attraktiv finansieringspakke i USA ved kjøp av Model S. Kun 10% egenkapital samt finansiering av denne gjennom div. skattemessige fradrag etc. En garantert månedlig nettokostnad ved kjøp av bilen på under $500. Etter 36 måneder har du en rett, men ikke en plikt til å selge bilen der Tesla garanterer at verditapet vil være likt en tilsvarerende brukt Mercedes-Benz S-klasse. Tesla´s CEO Elon Musk står personlig bak garantien og han har en personlig formue på rundt 2,3 milliarder dollar etter salget av bl.a eBay.

http://techcrunch.com/2013/04/02/tesla- ... tric-cars/

Motor Trend: Snow Drifting the Toyota GT 86 in Norway with Fredric Aasbo... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... slikt er trist når det gjelder såpass verdifulle bilmodeller som dette. Jeg vil tro at mekanikeren bare kan begynne å se seg om etter en ny jobb. Det er forøvrig i USA at Rudolf Uhlenhaut´s mesterverk er mest ettertraktet og oppnår de høyeste prisene. Årsaken er... utover bilens selvstendige kvaliteter... at W198 ofte blir nevnt i samme åndedrag som Porsche 356. De ble nemlig begge importert til USA av den legendariske bilentusiasten Max Hoffman. Han ble kjent for å skrive kontrakter og tegne emblem/våpenskjold på servietter samt alltid å undertegne en avtale med kun et håndtrykk (50-tallet var sannelig en annen tid). Han hadde direkte kontakt med toppledelsen i både Mercedes-Benz og Porsche. Både W198 og 356 ble derfor initiert av Hoffman. Det ble også Porsches emblem/våpenskjold iom. at Hoffman mente at Porsche trengte et emblem som kunne matche bl.a Ferrari´s Cavallino Rampante samt de store engelske bilmerkene. De første Porschene hadde nemlig ikke et emblem på panseret... kun navnet Porsche.

En kort introduksjon til BMW´s Future Lab i California... :)

http://money.cnn.com/gallery/technology ... index.html

96ru1gy2wkmm1853cwr7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90/91 er i likhet med E46 kjempefine i litt kraftige farger. Prisen på den aktuelle bilen er imidlertid litt i overkanten optimistisk vil jeg tro til å være den første E91 årsmodellen med en nedtrimmet M47TUD20 motor på 150 HK. Såvidt jeg vet har denne varianten heller ikke partikkelfilter og tilfredstiller derfor kun Euro-3 normen når det gjelder avgasser (idag er vi på Euro-5 normen). Euro-3 biler er idag bl.a ikke lovlige å kjøre i sentrum av en rekke tyske, nederlanske og franske byer.

E46 er også fin som rød... :)

oa98kguk6qu7o7600gry.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Fredrik. Det vil være store forskjeller på hvordan en subjektivt oppfatter en modell. Bare folk er obs på hva som gjør at en kanskje danner sitt "eget" bilde av en bil, så er jo det bare fint. Det eneste jeg vil til livs er når folk beskriver biler på en helt annen måte enn de er. Man kan ha ganske forskjellige oppfatninger av en bil sine egenskaper, men fremdeles være innenfor det tekniske grunnlaget.

Jeg er også helt enig vedr e90 når det gjelder denne subjektive oppfattelsen, jeg er heller ikke noe fan av denne bilen. Men understellet er fantastisk konstruert, og det gir et stort pluss i min bok. Koble dette sammen med en ordentlig motor (r6 diesel), gjennom en ordentlig girkasse (manuell), så har du en morsom bil.

Men som nevt er jeg jo svak for e46 330cd også da, og hadde nok valgt en slik om jeg først skulle ha en ufornuftig gubbebil.

Du har nå også bevegd deg inn på et område jeg har diskutert mye etter hvert, og som er litt av det samme James May er inne på ang. Nürburgring. Nemlig journalister som har fått altfor stor innflytelse på hvordan biler er satt opp. Synes det er helt feil når så mange familiefraktere og SUV'er i moderate prisklasser er satt opp med svært stive understell for å gi en illusjon av sportslighet, samtidig som understellet er altfor simpelt til å inneha noe som helst dynamikk og dermed comfort. Skulle jeg hatt en typisk dieseldrevet brødboks av en familiefrakter vil jeg heller ha god comfort enn skranglende tenner, kvalme barn og mishandlet hund, bare for at bilen skal fremstå som sportslig helt til man presser den litt. Dette er jeg ganske sikker på at er fordi dette får altfor stort fokus hos journalister, i stedet for å ta bilene for det de erment å være.

Mine foreldre hadde for en del år siden en ganske kjedelig Avensis av forrige modell som likevelvar en meget behagelig, stillegående og god bil, som lå godt på veien. Og uansett hva biltestere måtte mene så synes jeg den var bedre å kjøre enn f. eks. VW passat som jeg opplever som forferdelig tung i nesen. -Uansett hva testerne sier.. Siste Mondeo er ikke så verst på veien, selv om den definitivt ikke er en BMW.

Mer tilbake til emnet så tror jeg definitivt F30 er en bil som vil passe deg Fredrik mye bedre enn E90.

(Om jeg har skrevet rart skyldes det dårlig oversikt på mobil pga. lengden på innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt klart inne på et interessant tema Hansh. Jeg forstår heller ikke denne hypingen rundt begrepet "sport" i sammenheng med alminnelige biler. Jeg har en idé hvorfor det har blitt slik, men det vender jeg tilbake til straks etter først å ha drøftet litt eldre biler i den samme konteksten.

På 80 og første halvdel av 90-tallet var situasjonen en annen. Den gangen kunne man kjøpe "sportslige" biler som også var komfortable. Umiddelbart husker jeg best Porsche 928S, men også mer jordnære modeller som f.eks Mercedes-Benz W124 300E-24, BMW E28 M535i, Peugeot 405 Mi16, Opel Lotus Omega m.fl. Disse bilene var komfortable og hadde glimrende kjøreegenskaper (relativt i forhold til tidsalderen)... hva skjedde med dette konseptet?

Hovedsakelig to ting... øket fokus på topphastigheter (marketing) og øket fokus på "bling" (marketing). Med et øket fokus på høyere topphastigheter (f.eks E28 vs. E34) må selvfølgelig bl.a understelet strammes opp og bremsene bli større. Dette fordrer større felger og dermed også stivere dekksider. Slikt blir det nødvendigvis dårligere komfort ut av og idag er det nesten ingen grenser for hvor langt bilprodusentene går når det gjelder understel og felger for å få det rette visuelle stuket på en bilmodell... uansett om komforten er elendig eller ikke... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett i det, men tror det og handler om grunnleggende kvalitet, da jeg overraskende nok ikke merker forskjell på comfort mellom 17"vinterhjul og 19" sommerhjul. Var i utgangspunktet svært skeptisk til å ha 19" på en bruksbil.

Vektøkningen de fleste biler har lidd under de siste 10 årene har nok heller ikke vært helt heldig for egenskapene, men heldigvis er jo det et område det skjer mye positivt på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt klart inne på et interessant tema Hansh. Jeg forstår heller ikke denne hypingen rundt begrepet "sport" i sammenheng med alminnelige biler. Jeg har en idé hvorfor det har blitt slik, men det vender jeg tilbake til straks etter først å ha drøftet litt eldre biler i den samme konteksten.

På 80 og første halvdel av 90-tallet var situasjonen en annen. Den gangen kunne man kjøpe "sportslige" biler som også var komfortable. Umiddelbart husker jeg best Porsche 928S, men også mer jordnære modeller som f.eks Mercedes-Benz W124 300E-24, BMW E28 M535i, Peugeot 405 Mi16, Opel Lotus Omega m.fl. Disse bilene var komfortable og hadde glimrende kjøreegenskaper (relativt i forhold til tidsalderen)... hva skjedde med dette konseptet?

Hovedsakelig to ting... øket fokus på topphastigheter (marketing) og øket fokus på "bling" (marketing). Med et øket fokus på høyere topphastigheter (f.eks E28 vs. E34) må selvfølgelig bl.a understelet strammes opp og bremsene bli større. Dette fordrer større felger og dermed også stivere dekksider. Slikt blir det nødvendigvis dårligere komfort ut av og idag er det nesten ingen grenser for hvor langt bilprodusentene går når det gjelder understel og felger for å få det rette visuelle stuket på en bilmodell... uansett om komforten er elendig eller ikke... :roll:

Vel, jeg er ikke helt uenig med dere, men jeg har litt erfaring med emnet.

Jeg har hatt 12 BMW'er etterhvert, og av dem har jeg hatt to med komplett M pakke, begge med le mans farge, rart, nåvel..

En 06 E90 318i, og nåværende familiefrakter i form av E61 LCI 520dat.

Mitt poeng er at BMW med sitt sportslige image og M pakke, er mer komfortabelt idag enn det var med hhv E83 og E53.

Disse var beryktet for å ha tvilsom komfort med sine sportsunderstell.

S line og Audi innehar langt mindre komfort med sine sportsunderstell enn hva BMW tilbyr med sitt alternativ.

Så velger man M pakke og har originale 18" felger som jeg har på, velger man bort litt komfort, men det fungerer faktisk bedre enn fryktet, med M pakke får man en grommere bil, som er en anelse mer lettomsettlig den dagen den selges.

Hva neste bil blir, mest sannsynlig en E70, gjerne med M pakke.

Men kanskje best å prøve med og uten først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...