Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Poenget mitt blir at det å bruke en prosentdel av like komponenter fra en motor til en annen da blir feil, en OTTO-motor er i bunn og grunn samme greiene helt siden den ble lansert 1863 og vil da klart nok ha deler fra andre steder i BMW sin produksjonslinje.
Turbo og downsizing er noe som utvikles stort i disse og fremtidige år, og spranget har vært stort selv om dette er en nær hundre år gammel teknologi! Dette vil vi se mye mer av enn tidligere. Det at lyden ikke kan forsvares som fantastisk setter ikke motoren rett i bås som dårlig til tross at det noe som burde vært satset mer på. Da er vi også tilbake på rene følelser, noe jeg nevnte tidligere som et viktig aspekt ved den slags biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, de motorene var fantastiske og "spitzen-klasse". Det er jo nettopp poenget mitt, motoren var det bankende hjertet i M-bilene før. Naturlig aspirerte biler med en "engine note to die for". 

Det er jo nettopp dette som etter min mening mangler i den nyeste M3en. 

Jeg er faktisk helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en høflig diskusjon uten gigantiske BMW-skylapper om forskjellene og for/imot når det gjelder Mercedes, Porsche og Bmw er helt i vår venn danske Fredriks ånd og absolutt det denne tråden var tiltenkt å handle om.. :)

 

Det går ann å ha to tanker i hodet samtidig, det ene trenger ikke bety det andre... alt er ikke svart hvitt... :)

 

For tiden har AMG et solid grep om de høyere atmosfærer i sportsbilverdenen, med nye spennede modeller som låter som om gud rensker strupen ved gasspådrag  :headbang:  :headbang:

 

La oss håpe at BMW skjerper seg på motorlyd og introduserer noen skikkelige superbiler...jeg er helt med :)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en høflig diskusjon uten gigantiske BMW-skylapper om forskjellene og for/imot når det gjelder Mercedes, Porsche og Bmw er helt i vår venn danske Fredriks ånd og absolutt det denne tråden var tiltenkt å handle om.. :)

Så det mener du, synes du da at dette under her er måten å starte og holde en seriøs og høflig diskusjon. Du må ikke glemme at det med skylapper går begge veier, enten man sverger til BMW eller Mercedes

At AMG har dårlige kjøreegenskaper er selvfølgelig bare vrøvl, men noe må man vel klamre seg fast i når det er lite annet å kritisere. E90 M3 har marginalt bedre kjøreegenskaper enn feks C63, men på motorlyd, mellomaksellerasjoner og tuningpotensiale så blir den jo totalparkert. 

 

Mercedes har jo ettertrykkelig overtatt stafettpinnen når det gjelder å være den litt rampete gutten i klassen som lager masse spesielle biler, skunkworksmodeller, parts bin specials.  Hvor var svaret til BMW på SLR? SLS? nå AMG GT? S65 AMG? 

 

Bmw har jo for lengst sluttet å konkurrere i disse segmentene, det er litt symptomatisk at mens BMW lanserer i8, en hybridbil med 3-sylindret motor og 0.2 på mila, lanserer AMG en brølende V8 coupe :)

  

Mercedes har sikkert fryktelig umoderne fabrikker ;)

sofistikerte moderne biler, tenker du da på 2-serie grevling tourer - eller div hybrid biler?

Takke meg til gromme sportsbiler i så fall.

 

Jada Jada, BMW slenger S foran alle M-modellene sine motorer 

  

Klikker du på pistonheads linken kommer du fram til 7-8 sider med erfaringer fra eiere og folk som faktisk har prøvd bilen, ikke bare fanboys som kjører diesel til daglig ;)

Jeg er selvsagt ikke uenig i at dagens lyd i M modellene er skuffende, men jeg må da spørre om det gjør bilene dårligere. Som mange tester og ikke minst Chris Harris påpeker så er nye M3 fortsatt en bil som bergtar sjåfører selv om den værste lyden er fraværende. Det er heller ikke til å stikke under en stol at uansett hvor mye skuddkraft AMG modellene har så klarer de ikke å "riste" av seg BMW M modellene ute på asfalten. Det er det jeg blandt annet mener med less is more :) smarte konstruksjoner, effektive girkasser og ypperlige motorer er vel så bra som å kompensere vekt med masse motor slik AMG gjør. Her viser BMW at det går an å gå andre veien for å oppnå samme resultater.

BMW M solgte i 2013 totalt 31200 biler fordelt på sine 8 modeller, AMG solgte rett over 32 000 eksemplarer samme år fordelt på hele 20 modeller. Da er det jo klart at BMW M fortsatt gjør noe riktig på tross av at de kanskje ikke leverer best lyd i bilene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du sier der, men det forandrer ikke det faktum at Feks Mercedes sine nyeste turbomotorer hører fantastiske ut - AMG GT case in point - mens F80 M3 ikke høres bra ut i det hele tatt. Det er jo en helt legitim ting å si.

En annen legitim ting å si - er at du farer med mye svada merrushe.

Jeg arresterer deg på en rekke punkter.

Dernest ber du om en hyggelig tone og at skylappene skal av...

Dette er et BMW forum, da må man forvente å få tilsvar når man ikke forholder seg til fakta eller har såvidt solide skylapper som deg selv.

Lyden i en E46 CSL er fantastisk, men F80 er en mye bedre bil, spesielt i det daglige - tiltross for at lyden ikke er like grom.

Ønsker du bedre lyd i sistnevnte er det et utall muligheter der ute, M performance er bare en av dem.

Resultatet er det samme, M3/4 kjører ifra AMG sitt tilsvar.

;-)

Lyd er absolutt hyggelig, men det er alt annet enn essensielt mtp om en sportsbil er bra eller dårlig.

Btw, årets bil kåret av Top gear heter... i8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Jeg er litt av den oppfatningen av at man høster som man sår. Går man høyt ut må man forvente tilsvar. Det er ingen grunn til å bli personlig mener jeg, men om noen åpner ballet så får man følge på. 

 

Jeg forholder meg til fakta og har eid både BMW M3, Porsche 911, AMG for å nevne noen...jeg har føtter i alle leire. ser man på signaturen din så er det mest BMW 3 og 5 serier fra 1.8 til 2.5 liter du har eid, så hva er din bakgrunn egentlig? Bortsett fra å være bmw-mann på din hals akkurat som Fredrik 90. 

 

Minner igjen om at denne tråden etter instruks fra danske fredrik også omhandler Mercedes og Porsche, da må dere tåle andre meninger enn BMW er best - ingen protest.

 

M3 har alltid vært en konstruksjon der motoren har vært i fokus såvel som kjøreegenskapene. S50 motoren jeg hadde var magisk... for en lyd....

Dette handler ikke om hva som er best, det handler mye om følelser. Jo nyere bilene er, jo raskere er de på bane. Nye Cayman GTS er raskere enn 997 GT3, verden går fremover. Dessverre akkompagneres dette av elektrisk styring, mer og mer elektroniske hjelpemidler og ikke minst turboladede motorer som låter ræv.

 

Når det gjelder sportsbiler er det ikke hva som er best i det daglige som er av betydning, så den er tynn - men den passer vel argumentet nå som ikke M3 lyder spesiellt pent lenger. en X5 er bedre enn en M3 i det daglige igjen...

 

Top Gear er et underholdningsprogram, ikke et seriøst bilmagasin. 

 

For all del, M3 er fremdeles en sentral aktør i klassen - men de har gått på trynet med tanke på motorlyden, og da er kanskje en Alpina D3/D4 en vel så god bil når det likevel låter som en diesel... M3 må se seg slått av D3 i Autocar :smile:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har ikke særlig sansen for de siste M-modellene til BMW.  Skulle jeg kjøpt en nyere BMW hadde det antageligvis blitt en Bmw 1M! ( Men en Cayman er nok mer aktuellt )

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt et gjensyn med en helt fantastisk film - Vanishing Point fra 1971. Ekstremt mye bra bilkjøring, grom motorlyd, fett soundtrack og generelt gjennomgående god kvalitet. Filmen handler i bunn og grunn om frihet, i god 60-tallsånd.

Har man ikke sett denne filmen anbefales den på det varmeste.

 

post-47117-0-50237600-1417815477_thumb.j

post-47117-0-71183000-1417815544_thumb.j

post-47117-0-63139000-1417815613_thumb.p

post-47117-0-23070600-1417815659_thumb.j

post-47117-0-81743800-1417815755_thumb.j

post-47117-0-22289800-1417815768_thumb.j

 

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evos Car of the Year leverer som alltid.

 

Cayman GTS - for en drømmebil....men Ferrari 458 Speciale overskygger jo alt.

Trist å se at BMW blir såpass slaktet... vi får håpe neste M3`en blir bedre :) 

1M hadde nok gjort det bedre her, men den lages jo ikke lenger...

 

 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å ta ting ut av sin sammenheng og blåse opp ting, vil jo ikke akkurat si at M3en ble "slaktet" av EVO men greit nok. Første bilmagasin jeg har sett som ikke roser M3/M4 opp i skyene, om humpete og regnvåte testveier i Scottland har noe med det å gjøre vet jeg ikke. Men jeg vet iallfall at Auto motor und Sport, Autocar, Car and driver, Auto Bild, Vi bilägare, Top Gear (magasinet) og til og med norske Bil og Autofil hyller alle sammen nye M3/M4 som en fantastisk kjøremaskin som flytter grenser. Og det holder for meg :) Jeg hadde aldri kjøpt en ny M3 uansett om jeg hadde hatt pengene, der hadde det blitt M5 Competition Package for alle penga :)

Lyden i M3 er som den er, selv hadde jeg satt på noe ifra BMW Preformance avdelinga og vips så var det problemet løst :) E36 M3 ble jo dømt ned og hjem da den kom på markedet på 90 tallet, men vi ser jo hvilken suksess det ble likevel. Så ett par negative tilbakemeldinger tror jeg F80 M3 tåler, ingen er perfekt selv om jeg som entusiast må si BMW er farlig nære :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt dessverre.... hva som kommer ut av eksostuppen er en ting - det har de siste årene vært en utvikling der motorlyden mer og mer "fases" ut til fordel for ren eksoslyd. At en motor ikke låter bra er nok et litt for sammensatt problem til å kunne løses med nye tupper...

 

Humpete og regnvåte veier i Skotland er jo interessant nok det som minner mest om Norske veier? Så norske forhold vil jo - og det innrømmer du jo selv - en

M3 ikke takle særlig bra. Den er nok mer hjemme på knusktørre og bowlingbaneglatte asfaltveier.... for bane er den for tung, det sier de jo også i videoen. Den sliter rett og slett med å finne nok feste.  

 

E36 ble kritisert for å være for myk og komfortabel når den etterfulgte E30 M3,  men ble fremdeles hyllet i mediene. Har fremdeles noen blader der E36 M3 fikk terningkast 6 :) 

 

Neste M3 og M5 blir firehjulsdrevet, og det tror jeg de har godt av når de likevel går ned Audi/Mercedes ruta med turboladete motorer. Blir spennende å se om de lykkes bedre med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan dere ta denne diskusjonen om hvilket merke dere liker best på PM eller annet sted. Det er så og si gjentagende det dere driver med her og det fører ikke til noe fremgang, eneste dette fremmer er irritasjon og til slutt ender det opp med å gå på person!

Dette er et BMW forum, selv om denne tråden omhandler mer så har dere dratt dette altfor langt! Jeg velger å sette ned foten og om dere fortsetter vil det få konsekvenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... diskusjonen balanserer helt klart som på en knivsegg når det gjelder personangrep. Det blir som regel alltid litt tilspisset tone når Erebus/Merrushe er aktiv i forumet. Jeg er allikevel litt overrasket over den generelle kvaliteten på innleggene det siste døgnet. Diskusjonen er faktisk ganske interessant med tanke på at utgangspunktet kun var en presentasjon av den helt nye Mercedes AMG GT S. BMW har ikke et tilsvarende alternativ i dagens modellportefølje og spørsmålet er naturligvis hvorfor det er slik. De har imidlertid hatt en nogenlunde tilsvarende modell i form av E52 Z8. Den hadde til og med V8 motoren fra E39 M5 (S62B50); som er noe av det mest amerikanske BMW noen gang har konstruert. Jepp... Mercedes AMG GT S handler om å please amerikanerne og deres GT/V8 tradisjoner mer enn noe annet... og E52 Z8 var et tilsvarende prosjekt fra BMW i perioden 1999-2003.

 

BMW har idag et fokus på potente varianter av mer ordinære modeller samt ulike nisjemodeller som gir god inntjening. BMW bruker mye ressurser på rasjonalisering og samkjøring av ulike modeller og motorer/drivlinjer (les: economy of scale). BMW bruker også ressurser på generell downsizing (les: noe bl.a Porsche har holdt på med i alle år på deres sportsbiler) og omlegging til hybridmodeller. Som jeg har vært inne på tidligere ligger BMW helt i front når det gjelder disse tingene blandt de store bilprodusentene.

 

Mercedes AMG har imidlertid også fokus på disse tingene og det er i tillegg verdt å legge merke til at GT S i likhet med E52 Z8 faktisk har midtmotor (Front mid-engine, rear-wheel-drive layout)... :)

 

gallery_38233_76_267400.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMG GT er i grove trekk en SLS under skallet, litt forkortet og med annen fremvogn, samt at M156 motoren er pensjonert til fordel for en ny twinturboladet 4.0 V8 under huven. Dette er Mercedes sin nye 911-konkurrent, det har de selv uttalt! Så at det er en modell de har utviklet for å please amerikanerne blir feil å si. 

Den er en rendyrket sportsbil, ikke noen slapp GT.

 

Z8 er jo et designmessig mesterverk, men kjøredynamisk er den ikke stort å skrive hjem om. Den har riktignok E39 M5 motoren, men er betydelig mykere satt opp og en cruiser egentlig. Z8 er definitivt en bil som ble designet med tanke på amerikanerne! 

 

Mercedes har som vi alle vet en lang tradisjon med V8ere, så det er derfor helt naturlig å la den nye GT`en få det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes AMG GT S er med sine 1645 Kg alt for tung til å være en ordentlig gjennomført sportsbil i 2014. Vekten er on par med Porsche 911 Turbo (991) som veier 1595 Kg. Porschen klarer imidlertid med sine 520 HK (10 HK mer enn Mercedesen) 0-100 Km/t på 3,2 sekunder vs. 3,8 sekunder for GT S. Skikkelige sportsbiler er lette og Porsche 911 GT3 veier derfor kun 1430 Kg. GT3 har i denne sammenhengen kun 475 HK (uten ladeluft), men er allikevel hurtigere enn Mercedesen 0-100 Km/t. GT3 gjør distansen på 3,5 sekunder og har i tillegg 10 Km/t høyere topphastighet. Mercedes AMG GT S er definitivt et stort skritt i riktig retning, men Mercedes-Benz har stadig en lang vei å gå før de bygger ekte sportsbiler. Det er verdt å legge merke til at Chris Harris på sin helt egen måte også gir uttrykk for dette i sin test av GT S... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...