Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

 

For å se hele intervjuet må man registrere mail adressen og få en link tilsendt.

 

Her er linken:

:)

http://www.londonreal.tv/episodes/magnus-walker-porsche-hunter?full

Ser ut som man kan laste ned lydfilen som podcast også.

Fra 45min blir det snakk om Porsche og litt forskjellig. Liker å høre historien hans. 48 år gamle Magnus er kul og man trenger ikke å like Porsche for å høre på det han sier. Skikkelig entusiast med en unik historie.   :)

 

Urban-Outlaw.-Magnus-Walker.-The-Porsche

 

Magnus%20Walker%20Cars%20-%2001.jpg?m=13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmerR: Jeg er helt enig med deg når det gjelder magasiner vs. bilsider/filmkanaler på nettet, men det hender at jeg savner følelsen av å holde et helt ferskt bilblad/magasin i hånden (selv lukten av trykksverten bidro til at dette var en spesiell opplevelse). Siste halvdel av 80-tallet og stort sett hele 90-tallet abonnerte jeg på tyske AMS og britiske CAR, men da vi gikk inn i 2000 tallet gikk det opp for meg at det faktisk var lettere å finne den samme informasjonen på nettet... gratis. I tillegg fantes det flere kilder på nettet og dermed kunne jeg bedre danne meg et objektivt bilde av hvordan de ulike bilmodellene virkelig var (ikke til forkleinelse for AMS og CAR). Jeg hadde mange årganger med CAR i bokhyllen, men disse ble kastet på midten av 2000 tallet. Det er allikevel sjelden at jeg står fast når det gjelder fornuftige kilder og/eller referanser vedr. eldre bilmodeller. Som regel behøver jeg bare å bruke litt mer tid på søking på nettet (jeg brukere flere forskjellige søkemaskiner til dette).

 

Jalopnik innlegget fra Chris Harris er virkelig interessant, men svaret/oppfølgingen fra JF Musial er nesten mer interessant. Spesielt det han skriver om skjult reklame og mer eller mindre sofistikerte seere som ikke vil assosieres med direkte reklame er tankevekkende. Umiddelbart poppet Magnus Walker frem i bevisstheten. Han fremstår som en alminnelig fyr som bare er litt mer enn normalt interessert i 911 (nå også 931 og det respekterer jeg ham virkelig for). Folk liker Magnus for dette, men faktum er at han i like stor grad selger seg selv og sin stil som et brand. Hans klesmerke, Serious Clothing, er en viktig del av det samlede imaget og en stor kommersiell suksess. Poenget er at dette legger man i liten grad merke til. Magnus virker autentisk/ekte (og det er han sikkert også langt på vei) og dermed er den samlede "pakken"... urban outlaw... en rocka stil i kombinasjon med oldschool 911 bare kult. Dette er branding og markedsføring på et virkelig høyt nivå. 

 

Det morsomme er at folk flest i begynnelsen ikke visste hva de skulle mene om Magnus... han ser jo ut som en boms/uteligger. Langsomt gikk det imidlertid opp for spesielt blårussen at Magnus faktisk bare var smartere enn dem. Han forsto hvordan han skulle bruke nettet for å markedsføre seg selv og sitt firma uten at folk oppfattet det som reklame. Når man så kobler dette opp mot JF Musial's observasjoner i forbindelse med /DRIVE+ konseptet begynner det virkelig å bli interessant. Folk vil gjerne betale for skikkelig innhold (samt produkter/tjenester), men de vil ikke på noen måter bli assosiert med reklame eller minnet om at de er en del av et spill som inkluderer reklame. Fascinerende... :)

 

Et annet poeng er at Magnus Walker med sin stil totalt har endret folks oppfatning av hvordan man kan eie en eldre 911 og samtidig fremstå som noe annet enn bare en gammel bilentusiast. Han har tilført en kul stil til de gamle 911'ene som tiltrekker folk på tvers av generasjonene og dette er verdifullt selv for Porsche. BMW kunne helt klart trengt en Magnus Walker når det gjelder kanskje spesielt E30.

 

 

Jeg har fulgt Magnus Walker i noen år nå og jeg traff åpenbart spikeren på hodet med denne kommentaren. Han er uten tvil ganske smart og unik... og jeg har virkelig sansen for ham. Det mest interessante med ham er hvordan han har klart å redefinere hva det vil si å være interessert i Porsche i relasjon til sosial status og type mennesker. Back to basic... der bilene taler for seg selv. Dette er sannelig godt gjort av Magnus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt stille fra min kant de siste dagene og årsaken til dette er at årets høstferie gikk til Berlin, Dresden, Dessau og Hannover. Dette er forøvrig årets tredje ferietur til Tyskland for min del. Berlin er alltid en interessant by og årets tur var intet unntak. Vi kjørte bil ned og brukte rundt 6 timer på turen (Århus-Berlin) helt inn til den sentrale delen av byen. Vårt hotell var for anledningen "H10" som ligger på Joachimsthaler Strasse ca. 200 meter fra Kurfürstendamm i sydlig retning direkte motsatt Berlin Zoo. Man kan trygt kalle dette en temmelig sentral beliggenhet i forhold til både byen og u-bahnsystemet. Det er heller ikke langt til Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, som er et av Berlins mest berømte vartegn. Et annet berømt vartegn er det 368 meter høye Berliner Fernsehturm som i klart vær er synlig så langt borte som 42 Km. Vi tok heisen opp til utsiktsnivået som er på 204 meter. Berlin by night er et fantastisk skue, men er dessverre vanskelig å ta bilder av med et automatisk kamera.

 

gallery_38233_76_2997791.jpg

 

gallery_38233_76_3378928.jpg

 

Riksdagsbygningen ble oppført i perioden 1884-94 og huset Riksdagen i det tyske keiserriket frem til 27 februar 1933 da den ble satt i brann. Av hvem er stadig usikkert, men symbolikken var klar iom. at både parlamentet og demokratiet opphørte med brannen og nazistene tok over styringen av landet. Resten av historien kjenner vi og da heller ikke kommunistene hadde sansen for demokratiske symboler ble bygningen ytterligere ødelagt da Stalins hær stormet Berlin i 1945. Idag er bygningen gjenoppført etter alle kunstens regler og huser den tyske Forbundsdagen.

 

gallery_38233_76_2811814.jpg

 

gallery_38233_76_4746061.jpg

 

Brandenburger Tor står for enden av paradegaten Unter den Linden og ble oppført i 1734 (i et noe mindre omfang enn dagens variant). Portalen ble ombygget i 1788-91 og i 1793 ble den utvidet med en kvadriga øverst... en firspent vogn kjørt av den romerske fredsgudinnen. Kvadrigaen ble tatt som krigbytte av Napoleon i 1806, men iom. at han til slutt tapte krigene som er oppkalt etter ham kom kvadrigaen tilbake til Berlin allerede i 1814. Utrolig nok ble Brandenburger Tor ikke nevneværdig skadet under den andre verdenskrigen og portalen fremstår idag som original fra 1700 tallet.

 

gallery_38233_76_1499223.jpg

 

Under den kalde krigen i perioden 1945-91 gikk grensen mellom det vestlige og østlige Berlin igjennom Brandenburger Tor. Hullene i kolonnene ble lappet og all trafikk dirigert via offisielle grenseoverganger som f.eks Checkpoint Charlie... ikke langt fra Potsdamer Platz, som delvis lå i det østlige Berlin under den kalde krigen. Den 9 november i år er det nøyaktig 25 år siden muren falt og dette markeres bl.a på Potsdamer Platz.

 

gallery_38233_76_332722.jpg

 

De nordiske landene har, som de eneste, en felles ambassadebygning i Berlin. Dette er en gest til dagens demokratiske Tyskland samt at bygningen symbolsk markerer at Berlin idag står for vennskap og samarbeid i motsetning til krig og ødeleggelser.

 

gallery_38233_76_4703592.jpg

 

Bak denne anonyme fasaden er inngangen til Deutsches Technikmuseum i Berlin og det er helt klart verdt et besøk. Museumet har for mange spennende ting til å nevne alle her, men jeg festet meg ved bl.a en replika av verdens første mekaniske datamaskin fra 1938... den såkalte Zuse 1 etter oppfinneren Konrad Zuze (1910-95). Datamaskinen brukte det binære tallsystemet og hadde både lese og skrivemuligheter via hullkortbånd. Datamaskinen besto av over 30000 deler og det viste seg hurtig at det i praksis var umulig å få alle delene til å bevege seg helt nøyaktig i forhold til hverandre. Den virket, men kunne ikke beregne store kalkulasjoner helt nøyaktig.

 

gallery_38233_76_7005130.jpg

 

gallery_38233_76_3683238.jpg

 

Helt nøyaktig var imidlertid Zuse 3 anno 1941 og da var de mekaniske delene erstattet av elektromekanisk teknikk (bl.a telefonreleer). Datamaskinen brukte stadig det binære tallsystemet og kunne lese til/fra et eksternt lagringsmedie. Zuse 3 hadde ikke internt lagrede programmer, men teknikken bak dette beskrev Konrad Zuse allerede i 1936... 12-13 år før britenes første digitale datamaskin "Manchester Baby" anno 1948 og amerikanernes første digitale datamaskin EDSAC anno 1949.

 

gallery_38233_76_6184557.jpg

 

BMW 109-003 jetmotoren var sammen med Junkers Jumo 004 den første jetmotoren som kom i produksjon og dette skjedde allerede i 1940. Prosjektet var såpass vellykket at vi idag bør takke Hitlers militærstrategiske udugelighet for at kun ca. 500 stk. ble produsert i løpet av krigsårene. Man kan lett forestille seg hvordan krigens gang hadde gått hvis nazistene virkelig hadde forstått hvor revolusjonerende jetmotoren var.

 

gallery_38233_76_858835.jpg

 

Som en kontrast...britenes arbeidshest... Rolls-Royce Merlin 68 som utviklet 1710 HK. Dette var en ekstremt vellykket motor, men i forhold til jetmotoren var den som en hest i relasjon til moderne biler. Det er derfor ironisk at jetmotoren faktisk var en britisk oppfinnelse. Flyingeniøeren Frank Whittle patenterte konseptet allerede i 1930. Den første Rolls-Royce Merlin motoren startet opp for første gang i 1933.

 

gallery_38233_76_4193920.jpg

 

Et par år tidligere kom Junkers Ju 52 for første gang på vingene. Dette var også en ekstremt vellykket konstruksjon som ble benyttet både i sivil og miltær regi. At flyet hadde tre motorer var med tanke på ekstra sikkerhet. Flyet kunne alltid fly videre selv om en motor skulle svikte og i værste fall kunne det også lande selv om to motorer skulle svikte. Ca. 5000 stk. ble produsert.

 

gallery_38233_76_6827530.jpg

 

Ekstremt revolusjonerende var også Horten IV anno 1940. Denne flygende vingen hadde ingen motor, men det hadde prototypen Horten 229 fire år senere... sogar to Junkers Jumo 004 jetmotorer. Krigen var imidlertid på dette tidspunktet allerede avgjort til de alliertes fordel, men du verden så langt fremme tyske ingeniører var på enkelte områder.

 

gallery_38233_76_1900050.jpg

 

Da de tyske ingeniørene først behersket teknikken med jetfly/motorer var det neste naturlige målet å gjøre konstruksjonene enklere og billigere. Dette var naturligvis også en konsekvens av krigens gang som tappet tyskerne for både mennesker og materielle ressurser. Heinkel 162 Volksjäger ("Salamander") var bygget av finértre (forøvrig i likhet med bl.a de Havilland Mosquito) og hadde en topphastighet på 850 Km/t. Ca. 170 stk. ble bygget og kun 7 stk. eksisterer stadig.

 

gallery_38233_76_5828489.jpg

 

 

 

Som jeg har vært inne på i ulike sammenhenger var ødeleggelsene etter krigen i Berlin forferdelige. Byen var praktisk talt fullstendig rasert... først av de alliertes bombing og senere av sovjetenes artellerigranater. I 1945 hadde Berlin ca. 4,5 millioner innbyggere (godt og vel 1 million flere enn idag) og de fleste var kvinner og barn. Mennene hadde enten blitt drept under krigen eller satt i interneringsleire i påvente av at demilitariseringen skulle gå sin gang.

 

En av de første og viktigste oppgavene var å få infrastrukturen mest mulig på plass igjen. Veiene skulle ryddes for mursten og annet fra alle de ødelagte husene slik at mat, vann og sanitært materiell kunne bringes inn og ut av byen. Tyfus og andre sykdommer ville man jo nødig skulle gripe om seg i ruinene. Det var faktisk kvinnene som ryddet veiene og store deler av byen. Disse kvinnene ble kalt for "Trümmerfrauen" (direkte oversatt "ruindamer") og de sorterte ruinhaugene for mursten som kunne brukes på nytt til nye bygninger. Mange mursten ble gjenbrukt, men allikevel var det nok ødelagte stener til at Berlins mest kjente høydetopp, Teufelsberg", (109 meter høy) utelukkende består av ødelagte mursten. De aller fleste litt større tyske byer har en eller flere slike høydetopper.

 

Det er beregnet at ruinene i Berlin totalt tilsvarte 400 millioner kubikmeter med mursten og avfall. Som en analogi tilsvarte dette et godstog som var så langt at det kunne nå fire ganger rundt jorden ved ekvator. Berlin var en verdensmetropol som mer eller mindre var totalt utslettet. Noen få bygninger og monumenter overlevde krigen... bl.a Riksdagen (som ble sterkt brannskadet allerede før krigen) og utrolig nok Brandenburger Tor. Denne interessante filmen viser på en god måte hvordan forholdene var i Berlin et par måneder etter krigens slutt i mai 1945.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt fasinerende er at selv med dagens vide modellspekter så er fortsatt 3-serien den mest solgte modellen til BMW. Jeg tror ikke vi overdriver når vi sier at 3-serien er det for mellomklassen som Golf er for kompaktklassen, standarden for hvordan en bil i denne klassen skal være. Selv har jeg kun eiet en 3er men det var et utrolig fint eierskap som varte i 3,5 år, men jeg er og blir en 5 serie mann. Men det er ikke utenkelig at jeg kommer til å eie en 3er igjen en gang i fremtiden, for mer komplette små familiebiler får man bare ikke tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng... 3-serien har alltid satt standarden i sin klasse selv om flere andre bilprodusenter har gjort og gjør så godt de kan for å frarøve BMW denne possisjonen. Jeg tror at det blir med forsøkene iom. at BMW neppe gir fra seg overtaket med 3-serien uten å kjempe alt hva de klarer. 3-serien er BMW's melkeku og der de virkelig store pengene ligger selv om BMW har flere ben å stå på (les: modeller) idag enn de hadde i 1975 da den første 3-serien (E21) kom på markedet.

 

Jeg har alltid foretrukket 3-serien nettopp pga. den kompakte størrelsen og gode kjøreegenskaper. Med et par hederlig unntak (Mercedes-Benz W124, Peugeot 406 og Citroën C5) har jeg alltid hatt relativt små biler som f.eks nettopp 3-serien og 190-serien (W201) fra Mercedes-Benz. En BMW E30 med rekkesekser var på 80-tallet et helt naturlig valg etter at man hadde kjørt Porsche i 3-4 år og trengte en litt mer praktisk bil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kan man også dra linjer til Golfen, det er en modell alle konkurrentene strever med å nå seg mot. Noen klarer faktisk det å lage en bedre modell enn Golf og 3-serie, men Golf og 3ern er så godt sementert som klasseledene i sine segmenter at de forblir i sin posisjon. Mange vil nok mene at C-klasse er en bil som har klart å slå 3-serien, bilpressen er splittet om saken. Noen mener at med C-klasse sitt premiumnivå og luksusfølelse er den beste bilen i sin klasse, mens andre mener at den må dele plassen med 3-serien pga BMWens uslåelige kjøredynamikk og karakteristikk :)

Det som overrasker med en 3-serie er at det spiller ingen rolle om det er en 316I eller 335I, bilen har uansett kjøreegenskaper og dynamikk som lokker frem smilet til den som sitter bak rattet. En E46 er fortsatt en utrolig fin kjøremaskin på tross at modellen er 17 år gammel. Det som er så fint med 3ern at uansett om den har liten eller stor motor, er gammel eller ny så byr den på Freude am farhen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig sans for de svære V12 motorene de brukte i fly under 2. verdenskrig.  Rolls Roys Merlin og GM Allison V-1710.  Underlegen jetmotoren men underholdningsverdien er svært mye høyere synes jeg. Har vært på noen tractor pulling stevner og der bruker de som kjent alle mulige rare motorer, alt fra tank motorer til stjernemotorer fra fly til jetmotorer og sist men ikke minst 3  Allison V12 i samme tractor.  Tror de tar ut ihvertfall 3000hk fra hver av disse motorene. Den lyden er bare helt sinnsyk :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær gang jeg ser en tractorpuller så slår det meg hvor mange rare motorsportgrener det finnes rundt omkring. Virker som bare fantasien setter grenser der. Greier man og plassere en motor i et eller annet så kan man også konkurrere i det. Se bare på gressklipper racing, de to første som fant på det hadde det nok veldig artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nylig var innom andre generasjons Elise (og Opel Speedster/Vauxhal VX220). God info her for de som måtte være interessert i mer.

 

Liker man å høre Chris Harris snakke bil og om litt forskjellig rundt diverse emner så kan denne anbefales:

 

 

På temaet V12, og litt i motsatt ende av skalaen.

Ferrari 212 Export Barchetta by Touring fra 1952 hadde V12 motor på 2562cc. Det blir 213,5cc per sylinder.

Resultatet var ca 160hk som trives best i området rundt 3000-5000rpm.

En slik Ferrari blir solgt 23. Mai. Antatt salgspris er i området 46.000.000 - 59.000.000 NOK.

Prisen ser ikke ut til å sette en stopper for at Chris Harris tester den godt ut.

 

 

Om BMW f.eks hadde laget en rekkesekser med likt volum per sylinder som nevnte Ferrari 212 hadde totalvolumet endt på 1281cc. Artig å tenke på. Eller kanskje litt trist at de ikke går litt i den retningen i forbindelse med downsizing og jakten på lavere CO2 utslipp.

F30 LCI har har nå fått 1.5L tresylindret bensinturbo i 316I. 

B38 fremstår som en flott motor etter dagens standard. Den kom på andre plass i International Engine Of The Year award i klassen 1.4 -1.8L, like bak Prince motoren som tidligere var brukt tidligere i 316I. Til tross for hakket lavere totalscore i den kåringen så vil nok de fleste se på motorendringen som en oppgradering. Prince motoren (N13) er ikke på sitt beste i nedtunet utgave om man sammenligner den opp mot en typisk utgave av B38

B38 motoren i nye 316i yter 136hk/220nm som i Mini Cooper og 218I Active Tourer. Ikke ekstra nedtunet som i F20 LCI (109hk). På papiret er den identisk med Prince motoren som tidligere var brukt i F30 316I, 136hk/220nm. I praksis så hadde forrige 316I med Prince motor en del mer effekt enn oppgitt på papiret, men tar vi utgangspunkt i at BMW har vært like konservative med tallene på B38 motoren så har den nye motoren en del fordeler.

B38 leverer maks dreiemoment hakket tidligere, 1250rpm vs 1350rpm for Prince

B38 leverer maks effekt over et større og høyere turtallsområde, 4500-6000rpm vs 4400rpm for Prince.

Man kan forvente ca 5-10g lavere CO2 forbruk også.

Toppen av kransekaka er nok lyden som for de fleste sikkert kommer til å fremstå som grommere. Kombinert med et understell som BMW sier skal være hakket sportsligere og elektrisk assistert styring som er videreutvikliet så skal man ikke se bort fra at nye 316I er den mest sportslige og beste innstegsmodellen 3-serien har hatt på lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fabelaktig... og det er et tilsvarende klipp med Walter Röhrl jeg etterlyser, men der ratter han en istedenfor en klassisk 911 (urmodell eller g-serie). Det klippet vil jeg mer enn gjerne se igjen... :)

 

Hehehe... apropos Chris Harris og den siste filmen så satt jeg og tenkte at den kanskje virket litt tam... helt til det gikk opp for meg at Ferrarien er verdt rundt 60 millioner kroner. Det jeg spesielt liker med Chris Harris er at han er like entusiastisk enten han kjører en 2CV, 911 GT3 eller en gammel Ferrari. Han er en sann bilentusiast etter min smak... :)

 

Ja... en 3-serie med en tresylindret motor... det er sannelig noe annet enn silkebløte rekkeseksere. Jeg vet ikke helt om jeg har sansen og det er ikke fordi jeg ikke liker motorer med tre sylindre. Vi hadde en VW Up! (999 cm3, 75 HK uten ladeluft) og motoren i den bilen imponerer på alle måter. Den er ekstremt turtallsvillig og går bra selv i høyere hastigheter. Vi hadde ingen problemer med å jevnt holde 160-170 Km/t på Autobahn. Utfordringen slik jeg ser det med tresylndrede motorer er at de ikke på noen måter oppleves som harmoniske og eksklusive på en måte som man forventer av en skikkelig motor. En analogi i denne sammenhengen er den måten man opplever at en rekkefirer kommer litt til kort i forhold til en rekkesekser. Noe mangler vedr. totalopplevelsen selv om motoren isolert sett går bra nok. For min egen del gjør dette ingenting i en Up! eller en annen billig mindre bil, men i en 3-serie til minst 350000 kroner forventer jeg definitivt mer. Som nevnt tidligere hadde jeg ingen problemer med å finne rasjonelle grunner for å kjøpe en E30 320i etter noen år med forskjellige Porscher.... den fabelaktige M20 rekkesekseren gjorde hele forskjellen.

 

Når dette er nevnt er jeg sikker på at BMW vet hva de gjør rent teknisk og motoren blir garantert veldig bra. Spesielt det faktum at den leverer hele 220 Nm ved lave 1250 rpm (136 HK varianten) vil gjøre bilen utrolig lettkjørt samt medføre at motoren føles ordentlig sterk i opptrekket. Hvis den i tillegg har et typisk "fresende" lydbilde på toppen av turtallsskalaen vil den oppleves som morsom å kjøre også. Problemet er alt mellom dette... når man bare følger trafikken i 80 km/t... da savnet jeg det mer harmoniske og dempede lydbildet i en rekkefirer. 

 

Over til noe helt annet... jeg kom tilfeldigvis over denne artige artikkelen av hvordan Porsche påvirket resten av bilindustrien.

http://www.petrolicious.com/the-unlikely-story-of-how-porsche-dna-probably-ended-up-on-your-car

 

Stephen Hawking påvirket en hel verden... og denne artikkelen anbefaler jeg at man leser... :)

http://www.farnamstreetblog.com/2015/05/stephen-hawking-explains-origin-universe/

 

Apropos flymotorer i biler så er få mer klassiske enn denne Napier Bentley'en med en W12 Napier & Son "Lion" motor på 24 liter...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intrigene fortsetter i Volkswagen's ledelse, men mon ikke Ferdinand Piëch objektivt har et poeng når han kritiserer administrerende direktør Martin Winterkorn for ikke å ha nok fokus på kvalitet. Jeg tror han har et poeng som kommer til å vise seg å være svært viktig når spesielt PSA (Peugeot og Citroën) får opp momentet med deres nye strategi og modeller.

 

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2661206/volkswagen-haelder-koelervaeske-paa-ophedet-ledelse/

 

Jeg kom tilfeldigvis over denne artige samlingen av Youtube filmer... :)

 

http://www.petrolicious.com/these-videos-celebrate-the-art-of-car-design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. PSA (Peugeot og Citroën) får opp momentet med deres nye strategi og modeller.

 

 

Jeg gikk forbi en Peugeot her om dagen, den fikk min fulle oppmerksomhet og jeg har aldri sett denne før.

Det var en Peugeot 508 RXH. Etter å ha lest litt om den tror jeg faktisk ikke dette er en dum bil.

Mye utstyr, El og diesel, 4x4 osv..

Samtidig synes jeg den var ganske tøff, den var liksom så annerledes kontra resten. Det er kult.

http://www.peugeot.no/oppdag/508/rxh/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...