Fredrik 90 Skrevet Juni 8, 2015 Share Skrevet Juni 8, 2015 Nå var det mer din kommentar om hvordan Nurburgring er jeg sikter til, hvem som foretrekker hvilken type bil er inviduelt. Hvordan kan du mene at Nurbrugring er ett side spor, at det er en bane hvor egenskapene til en bil ikke kommer godt nok frem. Jeg finner denne påstanden litt rar i og med at de aller fleste bilprodusenter velger å utvikle sine biler nettopp her. Jeg mener kanskje det er fordi du ikke har forsøkt banen og dens utallige utfordringer. Selvsagt visste du hvordan jeg kom til å argumentre, vi har diskutert her inne på forumet i mange år nå så det kommer ikke som noen overraskelse Men du blir fort litt "rar" og fravikende så fort jeg, TRF eller noen andre stiller deg ett klart spørsmål eller kommer med en bastant argumentasjon. Uten at jeg mener noe negativt med det, det vet du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2015 (endret) Hmmmm... saken er at vi egentlig diskuterte hvordan man kan ha det morsomt med biler på norske landeveier uten å bryte fartsgrensene. Det er faktisk et godt stykke fra norske landeveier til Nürburgring (både når det gjelder veienes beskaffenhet og hvilke biler som egner seg hvor) og derfor mener jeg at vi bør holde oss til landeveiene (selv om store deler av Nürburgring egentlig er en landevei). Hvor TRF eller noen andre kommer inn i dette bildet vet jeg ikke utover at du åpenbart mangler saklige argumenter. Det kler deg dårlig å gå frem på den måten som du gjør i ditt siste innlegg. Jeg tror imidlertid at dette mest handler om hva slags type bilkjøring man liker og synes er morsomt. Jeg er ikke så veldig interessert i å kjøre fortest mulig... noe mitt valg av biler med et enkelt unntak (en E36 323i) de siste 20 årene viser. Samtlige andre biler har hatt mellom 75 og 125 HK. Dette virker ikke som mye, men vekten på bilene har mye å si for hvordan de i realiteten går (spesielt på landeveier) og nettopp vekten inkl. størrelsen på bilene er noe som alltid har interessert meg (ref: eksemplene med Porsche 924 og Mazda MX-5). Jeg liker små og relativt lette biler... og jeg har hatt ganske mange opp igjennom årene. Ditt fokus er et annet når det gjelder biler og intet galt med det. Hva som er "best" er opp til den enkelte (som du også er inne på), men du er sikkert enig i at bruksområdet spiller en stor rolle når vi diskuterer bilene. Ergo er jeg ikke uenig i at Nürburgring kan være morsom å kjøre på eller at din bil kan være morsom på Nürburgring, men det er ikke den formen for kjøring som interesserer meg og spesielt ikke hvis vi skal holde oss til norske landeveier der det å ha flere hundre hestekrefter er ganske meningsløst etter min mening... Endret Juni 8, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 8, 2015 Share Skrevet Juni 8, 2015 Jeg er absolutt enig i at lette og motorsvake biler som MX5 absolutt kan ha sin funksjon på Norske veier, jeg har som nevnt tidligere sagt at jeg har forsøkt en slik bil og at den var artig. Årsaken til at jeg valgte bil som jeg gjør er i hovedsak at jeg ville ha en komfortabel bil da vi ofte kjører langt, men også en bil som om man vil kan kjøre litt aktivt med og sportslig. 3-serien i form av F30 hadde ikke den komforten jeg søkte samt ett design jeg ikke faller helt for, men utrolig agil og sportslig til en sedan å være. 7-serien i form av F01 hadde overhode ikke den sportsligheten jeg lette etter, den var for fysisk stor og føltes veldig tung og komfortabel. 5-serien hadde litt av begge deler, med Adaptiv drive så får man det beste ifra to verdener når det kommer til understell. Hjelper også at jeg hadde lagt min elsk på F10 helt ifra starten av Det jeg ville frem til med mine innlegg er hvordan du kan mene at Nurbrugring er ett "sidespor" og en bane som ikke avslører en bil sine kjøreegenskaper. I stede svarer du med hva som kler meg og ikke, alt kler den smukke sier jeg. Du unviker å svare på hvorfor Nurburgring ikke er en bane som er optimal, når hele bilbransjen mener noe helt annet...mens du ikke en gang har kjørt banen det er snakk om. Du bør tåle å få kritiske spørsmål uten å begynne å ro... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juni 8, 2015 Share Skrevet Juni 8, 2015 Nå var det mer din kommentar om hvordan Nurburgring er jeg sikter til, hvem som foretrekker hvilken type bil er inviduelt. Hvordan kan du mene at Nurbrugring er ett side spor, at det er en bane hvor egenskapene til en bil ikke kommer godt nok frem. Jeg finner denne påstanden litt rar i og med at de aller fleste bilprodusenter velger å utvikle sine biler nettopp her. Jeg mener kanskje det er fordi du ikke har forsøkt banen og dens utallige utfordringer. Nå er vel det der med og teste på Nurburgring blitt noe av en motesak også. Flesteparten som kjøper en ny bil i dag med et lite unntak for de som kjøper BMW er ikke interessert i hvor fort man kan kjøre rundt der men i komfort, garanti og ekstrautstyr. James May hadde vel noen betraktninger om dette for noen år siden om hvor mange biler som i utgangspunktet var flotte biler men som hadde blitt ødelagt av at de skulle være såkalt sportslige. Jeg kan være litt enig med ham. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2015 (endret) Fredrik90: Nürburgring er et sidespor i denne diskusjonen. I en annen diskusjon kan selvfølgelig Nürburgring være relevant i forhold til å vise en bils kjøreegenskaper. Jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at den nye MX-5'en ikke er konstruert for å briljere på Nürburgring (iallefall ikke i original stand). Den nye MX-5'en er derimot nærmest perfekt for norske landeveier... som den første MX-5'en også var og det interessante er selvfølgelig hvorfor de er det. Det var dette vi diskuterte før diskusjonen dreide mot Nürburgring. Jeg er derfor ikke unnvikende eller avvisende overfor kritiske spørsmål. Jeg forbeholder meg bare retten som trådeier til å lede diskusjonen tilbake til temaet. Vi kan selvfølgelig også diskutere Nürburgring, men det blir en annen gang... Endret Juni 8, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 9, 2015 Share Skrevet Juni 9, 2015 Så vi skal kun diskutere på dine premisser her i tråden, når ett ugreit spørsmål eller argument dukker opp da skal diskusjonen heller føres videre. Synes ikke det gjør tråden så veldig publikumsvennlig... Men over til noe helt annet og noe som faktisk har vekket min interesse. Jeg lider jo som kjent av en lidelse som gjør at uansett hva som skjer så synes jeg BMW er best, men det gjør meg heldigvis ikke utav stand til å få øynene opp for andre modeller også. Nye MX5 er fin, jeg liker at Mazda holder på tradisjonen og lager denne bilen fortsatt etter god gammel oppskrift. Jeg er glad i tradisjoner og det er her BMW har skuffet meg mest med tanke på utfasing av rekkesekser i de mindre og mer folkelige modeller, samt det overdrevene fokuset som er blitt på firehjulstrekk. Men en modell som har fanget min interesse er den kommende Alfa Romeo Giulia! Så langt har vi kun sett skisser av noe som iallfall jeg synes ser ut som en kjempe lekker bil, men bilen skal få bakhjulstrekk og potente motorer på fire og seks sylindre. Jeg liker at det dukker opp flere bakhjulsdrevene sedaner på markedet igjen, i form av biler som dette og Jaguar XE. Dette er jo direkte konkurrenter til BMW 3-serie men jeg er av den tro at hardere konkurranse samt konkurranse ifra litt flere merker enn bare Audi og Mercedes vil bare gjøre 3-serien godt Alfa Romeo har ligget stille i mange år nå etter at 159 og 166 modellene ble utfaset, skal bli godt å se at ting begynner å skje hos dem igjen nå. Giulia skal lanseres om ikke så veldig lenge og med denne modellen vi også Alfra Romeo for fullt inn på det amerikanske markedet, hvor de allerede har modellen 4C Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2015 En ny dag... nye muligheter og de bør man utnytte. Fredrik... du vet bedre enn at jeg kun diskuterer på egne premisser i denne tråden som etterhvert omfatter ganske mye annet enn biler og BMW. Det er sjelden at jeg moderer bevisst i tråden, men denne gangen følte jeg at det var på sin plass. Årsaken er at retningen diskusjonen tok med fokuseringen på Nürburgring mer eller mindre direkte skygger for temaet vi egentlig diskuterte og det er ikke bra. Vi snakker om to helt forskjellige former for kjøreglede som egentlig har svært lite med hverandre å gjøre. På den annen side viser dette også hvor bredt selve begrepet kjøreglede spenner. Med fare for å gjenta meg selv er det temmelig lang vei fra norske landeveier til Tyskland, Autobahn og Nürburgring. Jeg har alltid likt Alfa Romeo og få ting er mer spennende enn om de nå kommer med en 3-serie konkurrent som har bakhjulstrekk. Dermed har alle de gamle og tradisjonelle premium bilprodusentene kommet på banen igjen i det kanskje aller viktigste markedet. Jaguar med den nye XE modellen og Alfa Romeo med Giulia. Det beste med denne utviklingen... utover at vi får flere interessante biler å velge mellom... er at BMW, Audi og Mercedes-Benz må skjerpe seg. Konkurranse er i denne sammenhengen alltid en god ting. Hvis Maserati og Porsche etterhvert også kommer med modeller som skal konkurrere mot 3-serien (alle med bakhjulstrekk og/eller firehjulstrekk) begynner det virkelig å bli interessant... Over til noe helt annet igjen før jeg vender tilbake til hva som er genialt med biler som Mazda MX-5 (jeg har ikke tid til å skrive innlegget før i kveld/natt). Jethro Bovingdon har selvfølgelig også prøvd den nye Ferrari 488 GTB modellen. Jeg synes at han nesten gjør en like god jobb som Chris Harris når det gjelder å presentere disse bilene. Det slår meg forøvrig at ingen slår italienerne når det gjelder design... fantastisk... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juni 9, 2015 Share Skrevet Juni 9, 2015 (endret) Vel før jeg glemmer det. Du nevnte Renault Kadjar. Jeg og min samboer sitter nå i Nice, Frankrike og nyter livets glade dager. Rett ved siden av vårt hotell ligger Renault-forhandler og verksted. Der stod det en Kadjar i den rødfargen du linket bilde til. Den var faktisk ikke ille, til og med min bedre halvdel likte den, samt den Captur. Men de ble fort glemt av henne når en brand new 911 Carrera 4S passerte oss, nyeste Audi S8 stod i gamlebyen og vi gikk forbi en Maserati Quattroporte, da ville hun ha de istedet. Forøvrig en interessant bilpark her nede, mye ukjente småbilmerker og myye Smart ForTwo. Ser man Renault-forhandleren: Så var vi på høyden ved Colline du Château idag, og for en utsikt! Endret Juni 9, 2015 av Marius2002 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 10, 2015 Share Skrevet Juni 10, 2015 Når det gjelder design Fredrik, er jeg litt uenig med deg. Moderne biler: Aston Martin. BMW I8. Bugatti Veyron. Chevrolet Corvette Z06 Mercedes SLS. Feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2015 (endret) Nei...ikke etter min mening. Pininfarina og Fiat's Centro Stile slår det aller meste når det gjelder bildesign og har gjort dette i mange år. Jeg synes imidlertid at Jaguar med deres designer Ian Callum er tett på state of the art når det gjelder de nye modellene F-Type, XF og XE. Dette er selvfølgelig mest smak og behag, men det handler også om tradisjoner i relasjon til å være nyskapende... altså bringe tradisjonene videre på en moderne måte. BMW "safer" for mye synes jeg (dog ikke når det gjelder i3 og i8) og tilsvarende gjør også Audi. Designet de presterer står enten mer eller mindre stille (Audi) eller har for mye gjenbruk av gamle ideer (BMW). Mercedes-Benz viser interessante takter, men de er foreløpig mer søkende enn definerende (les: hver modell de presenterer forteller mer om hvordan forgjengeren burde ha sett ut enn hvor innovativt det nye designet er). Opel viser helt klart en interessant utvikling og det gjør også i den grad Renault (i betydelig mindre grad Peugeot og Citroën selv om det nye DS konseptet til Citroën er interessant). Ford står stille og det gjør også til en stor grad Porsche, Volkswagen, Skoda og Seat. Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce gjør det beste ut av gamle ideer, mens f.eks McLaren (Frank Stephenson) er helt på nivå med og kanskje lenger fremme enn selv Pininfarina og Centro Stile når det gjelder å utvikle et fremtidsrettet design... Endret Juni 10, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Juni 11, 2015 Share Skrevet Juni 11, 2015 (endret) Audi/Volkswagen har stått stille siden 2004, med få unntak. Når det kommer til noen som satser friskt så syns jeg ikke vi skal glemme Kia - og nei jeg er ingen fanboy av Kia på noen som helst måte. Men de lanserer noen biler i sin prisklasse som holder høyt nivå hvis man tenker design. Dette er vel foreløpig ett konsept, men hvis de lanserer den i nærheten av slik den ser ut nå så tror jeg vi kommer til å se mange av dem på veien. Endret Juni 11, 2015 av scoot RNJ, bimmerR og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juni 11, 2015 Share Skrevet Juni 11, 2015 Synes Mazda, som vi jo alt har diskutert tidligere, bør nevnes når det gjelder design, for de har virkelig fått sving på en designlinje som gir dem særpreg, tydelig familielikhet og særlig 6 ser virkelig bra ut! Lexus har ihvertfall fått en ganske interessant og konsekvent design, men klarer ikke helt å bli venn med den, selv om mye er bra. Noe som ihvertfall er positivt på den måten at designet ihvertfall utfordrer litt. Bugatti Veyron er en imponerende konstruksjon, men noen designvinner er den definitivt ikke.. Ellers er jeg enig med mye, samtidig som det er tydelig at det ligger litt forskjellige oppfatninger av design bak. Angående nye modeller fra Jaguar og Alfa Romeo, så synes jeg er det kanskje mest interessante er at av de 5 merkene man gjerne sammenligner, så er det plutselig snart bare Audi som bruker en forhjulsdrevet platform. Blir spennende å se om det at 2 andre merker konverterer til bakhjulstrekk påvirker ytterligere hva som oppfattes som ekte premium. bimmerR, Fredrik og scoot reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 11, 2015 Share Skrevet Juni 11, 2015 Min favoritt når det gjelder design: RNJ, Hansh og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2015 Jeg synes at det er vanskelig å vurdere helhetlig design i relasjon til konkrete bilmodeller. Som regel er det bestemte designløsninger på bilmodellene jeg liker, men McLaren pleier å levere varen på deres heftigste modeller og P1 er en sann studie når det gjelder design. Den modellen får etter min mening konkurrerende bilmodeller som Porsche 918 Spyder, Lamborghini Huracán og Ferrari 488 GTB til å se ut som fjorårets modeller. Det er ikke slik at jeg synes at P1 nødvendigvis er penere eller mer elegant enn f.eks 488 GTB, men som et helhetlig design er P1 fantastisk gjennomført og innovativ... Et annet aspekt med gode designløsninger er det britene kaller "packaging"... altså hvordan bilen er bygget opp i relasjon til nødvendige tekniske komponenter samt plass til passasjerer og bagasje. Dette er selvfølgelig en større utfordring i sportsbiler enn alminnelige biler og få om noen sportsbiler er mer gjennomført på dette området enn McLaren F1. Designet og ytelsene var state of the art da den kom på markedet i 1992, men med plass til tre passasjerer samt bagasjeplass som i en VW Polo var den også ytterst praktisk og gjennomført oppbygget til å være en supersportsbil. Dette er også en viktig del av gode designløsninger. Designeren bak McLaren F1 er briten Gordon Murray og hans store forbilde når det gjelder gode designløsninger var landsmannen Colin Chapman. Han er spesielt kjent for å være grunnleggeren av Lotus Cars. Lotus vant under Chapmans ledelse 6 verdensmesterskaper i Formel 1. Gordon Murray på sin side sto bak 22 enkeltseire i Formel 1 for Brabham samt 15 enkeltseire for McLaren inkl. 1 verdensmesterskap der Ayrton Senna var sjåfør (det var tider!). Colin Chapman sto imidlertid også bak mer alminnelige sportsbiler og den kanskje fineste av dem alle er Lotus Elan som kom på markedet allerede i 1962. Det var en liten og åpen toseters sportsbil som på flere områder lå flere tiår foran tilsvarende biler mye takket være hvordan den var konstruert med bl.a en sentral rørramme ("backbone" chassis) og et karosseri av glassfiber. Dette medførte en vekt på under 700 Kg og selv med en liten (og lett) 1,6 liter rekkefirer med doble overliggende kamaksler på 106 HK var ytelsene glimrende. Takket være den lave vekten var Kg/HK forholdet så lavt som 7,47... noe som kan settes i perspektiv i relasjon til f.eks E30 M3's forhold på 7,93 eller dagens F30 328i's forhold på 8,58. Lotus Elan hadde glimrende kjøreegenskaper, men spesielt pga. den stive sentrale rørrammen og uavhengig fjæring på alle hjul var styreresponsen av en annen verden i forhold til konkurrerende sportsbiler. Som noe helt usedvanlig på den tiden hadde bilen også skivebremser både foran og bak. Gordon Murray var tilfreds med McLaren F1, men han påpekte at styreresponsen på Lotus Elan dessverre var signifikant bedre. Da Mazda's amerikanske designavdeling på midten av 80-tallet startet utviklingen av den første MX-5'en var det et uttalt mål at den skulle trekke flest mulige veksler på nettopp Lotus Elan. Ergo fikk den en monocoque konstruksjon rundt mellomakselen som var boltet fast til gearkassen. Dette var for å skape en tilsvarende stiv konstruksjon som Lotus Elan hadde med "backbone" chassiset. Resultatet var glimrende og MX-5 ble hurtig mange bilentusiasters store favoritt og ikke minst svært populær som banebil. Den var i original stand hverken den kraftigste eller hurtigste sportsbilen på markedet, men som en total pakke som i tillegg var relativt billig var den nesten uslåelig i relasjon til simpel kjøreglede og smiles pr. hour. Mye av årsaken til dette var den relativt lave vekten på ca. 970 Kg. En lav totalvekt fører ikke kun til fornuftige akselerasjonsverdier med selv moderat motoreffekt, men bilen blir også mer agil og villig til kursendringer (lavere masseforflytning). En lavere vekt (og topphastighet) medfører et mindre behov for kraftige bremser som igjen fører til at man kan bruke en lavere felgdimensjon og dermed betydelig lettere felger som ultimativt fører til en lavere ufjæret vekt på hvert hjulnav. Dette har også relativt stor betydning for hvor agil og styrevillig en bil føles. Jeg liker også at bilen på denne måten føles mindre "satt" på veien og det er en klar fordel så lenge man ikke kjører på f.eks Autobahn eller en hurtig bane. Jeg håper og tror at Mazda med den nye MX-5'en stadig har fokus på disse tingene. Det skal derfor bli veldig spennende å prøvekjøre bilen når den kommer på markedet her i Danmark... RNJ og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 (endret) Jeg er glad i lette og relativt enkle biler. Chris Harris har ikke falt for MX-5, men det er utrolig hvor mange biljournalister som enten har eller har hatt en MX-5. For min egen del så likte jeg best å kjøre MR-2 på snø og vått føre siden man mye enklere kan pushe bilen til hva den er god for innenfor noenlunde lovlige hastigheter. Når jeg hadde både MR2 og Cooper S en periode så brukte jeg MR2en når det var vått/regnet og Cooper S når det var tørt. Jeg har tydeligvis ikke skjønt cabriolet konseptet helt. For min del er det fine med biler som MX-5 at om det er snø, eller vått så får man ikke brukt så mye hesterkrefter uansett og da er små lette biler med liten motor helt perfekte. Man får fordelen av lite vekt i svingene, mens biler med stor motor ikke alltid får brukt kreftene sine og føles tunge gjennom svingene. Om det er tørt så må man stort sett kjøre langt over fartsgrensene for å kjenne på bilens grenser uansett, og da kan en bil som MX-5 levere kjøreglede i form av at den lett og responsiv, eller bare det å cruise toppløs. Sånn sett så er dette fine helårs biler for min del og jeg skjønner godt hvorfor slike biler kan fungere selv i Norge og England. En fin ting med MX-5 NC, var taket den etterhvert ble tilgjengelig med, PRHT (Power Retractable HardTop). Dette kommer trolig til ND også. Mazda klarte å lage et tak som ikke tok mer plass enn soft-toppen og la til lite vekt. Dette gjorde bilen enda mer attraktiv for nordisk klima uten vektulempene som ofte kommer med biler med lignende tak fra f.eks Mercedes og BMW. Det var nylig en tråd på på MX-5 forum hvor en som hadde 2011 M3 vurderte å kjøpe MX-5 ND. Var flere der som har erfaring med M-biler og andre raske biler. Kanskje interessant å lese noen erfaringer der som omhandler det å ha det gøy på offentlige veier. Når det er sagt, jeg har trolig handlet meg M3 med riktig antall sylindre, men mer om det en annen gang. En bilprodusent som sier ja takk til både lav vekt og ekstreme krefter er Ariel. Ariel Quantum GP700 har en 2,3 liters motor med 700 hester fordelt på 700kg. Noe som gjør at bilen er på nivå med koenigsegg One:1 om man ser på hester vs vekt. Pris på Quantum GT700 er ca 700.000$. Bilen blir ikke produsert i store antall. Sjekk dette bildet for litt mer info. Endret Juni 12, 2015 av bimmerR Fredrik og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå