Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jmf. Thomas Weber, som er utviklingssjef hos Mercedes-Benz, vil de snart komme med en konkurrent til Tesla Model S. Vi vet at dette også gjelder for Audi og Porsche. Det skal bli veldig spennende å se hva BMW gjør i denne sammenhengen... :)

 

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a26598/mercedes-has-plans-to-develop-a-tesla-model-s-killer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker entusiasmen :) E91 er nok ikke aktuell fordi jeg synes den er utdatert etter F3x kom på markedet. Jeg har ikke bestemt meg overhodet, men vil prøve hva det er for noe den Peugeoten. Synes det så ut ut som en fornuftig bil, men igjen jeg er klar over at den ikke gir like mye kjøreglede som en BMW eller Audi. De har også en C-Klasse stående, jeg tror heller ikke disse er så galen. Jeg har tidligere sett på X1, men da må det være X-Drive og de som ligger innen mitt budsjett er kjipt utstyrt. Jeg vil holde forsikringen nede og jeg har heller ikke behov for mer en 318i om dere skjønner. Jeg har vært i kontakt med BOS og skal prøvekjøre 2014 308SW i morgen. Den har jo fått terningkast 5 og 6 overalt så noe bra må det jo være. Jeg skal la dere få vite hvordan det gikk. :) Som sagt, intet er bestemt og jeg er åpent for det meste.

 

Jeg mente ikke du skulle kjøpe E91`n (skjønte det tidligere ut du ikke ville ha det karosseriet). Trakk den bare frem som eksempel på hvor F31 kan gå prismessig, og at man (i mine øyner) kan få artigere og mer entusiastisk bil til under 300k om du venter til rette bil dukker opp. :) Blir det mindre motor i F31 så vil du jo langt raskere se den til rett pris. Men finner jo F30 til godt under 300K, så det er bare et lite tidsspørsmål før F31 dukker opp til rett pris.

 

Akkurat det med tid er ganske relevant med nybil kjøp. Jeg vet ikke tidsperspektivet du har for den nye bilen når du eventuelt bytter ut din veloster. Men det er jo tydelig at fornuft og økonomi er på agendaen. Det er derfor jeg stiller meg litt skeptisk til å kjøpe så ny bil, men igjen, jeg vet ikke hvor lenge du har planer om å ha bilen. Skal du ha bilen i 10 år så stiller jo ting seg litt annerledes. Men da er det igjen viktig å kjøpe en bil man virkelig liker. Skal man ha en bil i 10 år for å ha kontroll på driftssikkerhet så hadde ikke en demobil med 7000km på telleren vært mitt førstevalg.

 

Jeg har solgt Cooper S`n nå. Den var ikke kjørt så mye. Verditapet var ca 30k i året, og en del under 35K i året inkludert service/vedlikehold. Verditapet var noe under 100k på de 3+ årene jeg hadde den. Hadde den blitt kjørt mer så hadde verditapet naturlig nok vært noe høyere. Bilen var i underkant av 2 år når jeg kjøpte den, og jeg hadde garanti tilnærmet hele tiden. 

Til sammenligning, han jeg såvidt nevnte som kjøpte en (tilnærmet?) ny Peugeot tapte ca 150k på 2 år.

Husker heller ikke om det var en 207 eller en noe større modell. Men var passe kompakt modell med dieselmotor på noe over 100hk og en bil som i utgangspunktet var ganske mye rimeligere enn min Cooper S. Rent praktisk var det ikke store forskjeller, men verditapet var over dobbelt så høyt per år som på min bil. Nå må det sies at han hadde kjørt bilen langt mer enn jeg, så sammenligningen er ikke så god. Men begge hadde luksusen av å ha en ny driftssikker bil med nybilgaranti.

 

Poenget mitt er ikke fransk mot tysk. Eller at noen biler faller mer i verdi enn andre. Det jeg vil trekke frem er at om man vil ha en lett brukt nybil med garanti så er det langt mer økonomisk å f.eks eie en bil fra den er 3-5 år, enn fra 0,5-2,5 år.

Det er litt snakk om de tyske premium bilene som koster, men samtidig, det å ha en splitter ny bil eller tilnærmet ny bil uansett merke er også en lukus. Så blir spørsmålet, vil man i et slikt scenario jeg fremstiller ha luksusen av å ha absolutt nyest mulig bil. Eller vil man ha luksusen av å ha en mer entusiastisk bil, som da er hakket eldre men hvor man også kan få garanti og driftssikkerhet som er (tilnærmet) på linje med en nybil.

For meg personlig så vil valget helle mot en mer entusiastisk bil. Men skjønner jo at alle har sine preferanser hvor kompromissene skal gå avhengig av livssituasjon, økonomi, planglagt tid å eie en bil etc..

 

Kan nevne at jeg hadde en Peugeot leiebil en dag for noen år siden. Kjempe morsom bil å kjøre. Hovedgrunnen til det var at det var en kjøreskolebil. Så da ble det litt lek med at jeg rattet og girte, mens passasjeren styrte pedalene fra passasjersiden. Kunne nok ikke fått en mer morsom leiebil.  :D

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, jeg har kjørt E84 i halvannet år og med 20 år bak et utall BMW'er, er nok dette den jeg vil savne minst.

La meg heller komme med et lite innspill:

BMW 225XE.

Der hvor "fornuft" møter interresse?

Bør bli priset på en fornuftig måte og har den smått glimrende B38 ombord.

Skal teste denne snart selv.

8-[

Ellers er det vanskelig å diskutere et fornuftig bilhold på en entusiastside som nettopp dette er.

Entusiaster "føler" mer for bilen en ren praktisk nytte.

Bil er såvidt dyrt i Norge at å bruke store summer på slikt - er vanskelig å rettferdigjøre ovenfor seg selv og familien.

Dessverre kjenner jeg at jeg begynner å bli såvidt "voksen" (41) at jeg begynner å tenke slikt og det kræsjer med egeninterressen ved bil.

Og dessverre er ikke vårt kjære merket noe "melk og brød" merke heller, hva gjelder prisnivå eller kvalitet.

Er det transport man trenger, blir det vanskelig å diskutere på en fornuftig rasjonell måte her inne.

 

Som en liten annekdote spilte jeg ut et kort igår for min samboer om bil nr 2.

Selvsagt titter jeg da på herligheter som E46 og E39, flotte klassiske BMW som fremdeles gir mye kjærlighet til dens sjåfører.

Så spilte hun ut "hvorfor kjøper du ikke bare en "pizzabil""?

Disse er nyere og langt mer praktiske enn det jeg kikket på, økonomisk er det også en enklere konstruksjon og garantert billigere å drifte.

Men F***, hjertet er blåhvitt, jeg kan ikke tillate meg selv å å kjøre rundt i en rød pizzabil, hvor logoen etter "POSTEN" henger igjen på siden.

Den dagen jeg gir etter for slikt fornuftig vissvas, er dagen jeg slutter å skrive på denne siden, da har fornuften tatt overhånd - jeg er heldigvis ikke der helt ennå!

:devil:

God helg gutta!

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

I fare for å virke litt kjedelig må jeg bare rette deg på noe. :)

 

e90 og e91 er forrige generasjons 3-serie, som du sikkert vet.

F30 og F31 er hhv. sedan og stasjonsvogn av dagens 3-serie.

 

F80 er modellkoden for dagens M3 (og kun denne, ikke "vanlig" 3-serie), mens F81 ikke finnes (hadde det vært en M3 touring hadde hatt betegnelsen F81).

 

e81 er forrige generasjons 1-serie i 3-dørs utgave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Lasse du kan få sagt det på en artig måte. Jeg leste forøvrig en nogenlunde tilsvarende kommentar i den danske avisen Jyllandsposten vedr. hva slags brukt familiebil man burde kjøpe til 150K kroner. E46 330i Touring var en av kanditatene og kommentaren var som følger:

 

Jeg indrømmer gerne, at en 12 år gammel BMW handler mere om kvalitetstid til far end plads til barnevogn, børnecykler eller at få råd til turene til Lalandia (badeland). For en 330i er udstyret med en fremragende tre-liters rækkesekser med den der helt særlige tone, som kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen. De 231 hk er ikke sparsommelige, men her sendes de ud gennem en manuel gearkasse og direkte til baghjulene. Det er opskriften på masser af sjov bag rattet. Og i Touring-varianten er der trods alt plads til en hund. Så måske er du den eneste, der smiler, når I når frem - men du smiler bredt! 

 

Våre to barn er oppvokst i en E46 Touring så jeg/vi vet hva han snakker om når det gjelder begrenset plass og de kompromisser dette medfører. Vi savner alle BMW'en (ikke til forkleinelse for Cactusen for den gjør en kjempejobb i forhold til hva den er), men dagens 320d xDrive Touring er ikke svaret. Jeg satser på å teste F31 uten xDrive senere i høst når vi skal til Berlin... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, da kan jeg vel fortelle hvordan 2014 Peugeot 308 SW Allure var. Jeg fikk telefon fra BOS at de skulle på firmatur i morgen og derfor holde stengt og jeg måtte hente bilen idag i stedet. Dette var kanskje like så greit. Planen var at jeg skulle ha den i helgen, MEN jeg leverte den igjen etter 2.5 time.

Den er fin å se på, ikke sporty fin som Audi, BMW osv, men fin som i fin bil, jeg likte den bedre på bilder. Interiøret var greit, gode seter og bra sidestøtte og den hadde massasje som kanskje var mer ubehagelig enn fungerende? Jeg likte rattet, det var lite, men tykt og man hadde godt grep. Samt at panorama-soltaket som gikk helt bak uten en stolpe i midten var utrolig kult, spesielt for de som sitter baki. Mange menyer på touchskjermen, og jeg likte ikke at man måtte innom mange menyer for å komme hit og dit, man fikk f.eks. blikket vekk fra veien bare for å stille inn varme i bilen. Akkurat slik som det ble sagt filmen som Fredrik linket til. Bilen tror jeg funker for de som skal være fornuftig slik som meg men ikke bryr seg mer enn det, men jeg trenger litt mer sporty og litt mer ja, litt mer.... Jeg trenger ikke, men vil ha.

Dette var ikke riktig bil.

Og jeg vil tro verditapet som dere nevner er høyt på en slik bil. Men alt var egentlig gjennomført med mange små detaljer som f.eks. stemnings-belysning, som var veldig kult ilag med glasstaket. Jeg følte dashbord-materialene virket litt "billig", i forhold til min Veloster som er i "samme" bås ved tanke på kvalitet, men setene og slikt var som jeg sa kjempebra. Stor bagasjeromsplass. Den var god å kjøre og det var litt futt i den lille 3-syl 1,2L på 130hk, en spennende motor som var litt uvant for meg, på en positiv måte.

Når jeg kom tilbake til Velosteren ble den plutselig uvant, hard clutch og det ble litt kenguru-kjøring. Jeg liker harde clutcher, det hadde jeg i E36n og det ble på en måte fasiten min. :)

En erfaring rikere som jeg er glad jeg fikk.

Jeg dro rett bort på Bavaria i Molde etter 308en var levert og så på de bilene de hadde der, tja...
Kanskje jeg skal se på 2011-2012 modeller som har hatt det verste verditapet, kanskje en C-klasse eller A4 Allroad er rett? Eller kanskje en BMW av et slag om jeg finner rett (ikke E91). :)

Jeg må rett og slett sette meg ordentlig ned å se på finn.no hva som er osv.. Jeg ønsker å kjøpe fra forhandler, da jeg føler det ofte er mer ryddig.

 

post-43083-0-90569500-1441386135_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... der kan man se. 308 SW har sine begrensninger; som vi var inne på til å begynne med. Umiddelbart synes jeg kanskje at 308 SW er en slags "lost opportunity" for Peugeot iom. at den lett kunne ha vært nærmest perfekt i det markedet den konkurrerer, men den prisen går trolig til den nye Skoda Octavia med VAG's glimrende TSI motor og DSG gear (selv om denne gearkassen også har sine dårlige sider). Problemet med å ha vært BMW eier er at nesten ingen alminnelige biler er like tilfredstillende når alt kommer til alt. Man skal virkelig ville prøve noe annet for å unngå å kjøpe en ny BMW (forutsatt at man har råd til det). Jeg har vekslet mellom ulike bilmerker så lenge jeg har hatt lappen så for meg er dette ganske normalt, men da jeg var i 20-årene handlet alt om Porsche, Mercedes-Benz, BMW... og Land Rover (som jeg hadde sideløpende med BMW og Mercedes-Benz). Jeg hadde forresten også en Mazda MX-5 i tillegg og det forteller ganske mye om hvor fleksibel og interessert jeg er i biler... :)

 

Hvis jeg var deg hadde jeg trolig prøvekjørt nettopp en Skoda Octavia Combi 1.4 TSI (150 HK) og de bilene du ellers nevner. Octavia'en vil gi et litt bedre kvalitetsinntrykk til nogenlunde den samme prisen som en 308 SW, mens de andre alternativene sannsynligvis vil være litt dyrere. Utfordringen med Audi, Mercedes-Benz og BMW er at mye vil ha mer... spesielt når det gjelder motorisering. Disse bilene er laget for vesentlig mer effekt og dette merker man tydelig når man f.eks kjører en 316i/318i. Jeg irriterte meg litt over dette fenomenet da vi leide en F31 320d xDrive Touring i sommer med 190 HK og 400 Nm. Chassiset i den bilen klarer uten problemer 100 HK mer og dette merker man tydelig når man kjører bilen. Bilen fortjener klart mer enn 190 HK for å vise seg frem fra sin beste side, men så blir det kostbart.... veldig kostbart å være BMW entusiast... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro rett bort på Bavaria i Molde etter 308en var levert og så på de bilene de hadde der, tja...

Kanskje jeg skal se på 2011-2012 modeller som har hatt det verste verditapet, kanskje en C-klasse eller A4 Allroad er rett? Eller kanskje en BMW av et slag om jeg finner rett (ikke E91). :)

Jeg må rett og slett sette meg ordentlig ned å se på finn.no hva som er osv.. Jeg ønsker å kjøpe fra forhandler, da jeg føler det ofte er mer ryddig.

Hva med F31 316d? Dette er jo en ny bil som tross sin beskjedene motor burde holde til norske kjøreforhold, hvis ikke så er det ikke noe problem å hente ut opp i mot 190 hester av denne motoren. Jeg synes jo dette er kanskje ett av de mer fornuftige BMW kjøpene man kan gjøre med tanke på økonomi, i tillegg får man ett attraktiv design og fabelaktige kjøreegenskaper på kjøpet. Problemet er nok mangel på motor men det kan da umulig være ett viktig punkt med tanke på de andre bilene du vurderer, skal du kjøre økonomisk så gjør det i det minste med stil ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54000102&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63410216&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, motorkraft er ikke det viktigste. En F31 316d som jeg skrev tidligere er for meg en intetsigende bil nettopp pga motor. Bilen er treg i alt den gjør før den har litt turtall og fart, til og med 308SW jeg prøvde igår hadde en mer smoothere kjøring og var raskere på alle punkt. Jeg tror jeg ville blitt lei en 316d, for som Fredrik sier er disse god for mye mye mer. I en feks Peugeot er man klar over hva man får og det er det og det funker, mens i en BMW tror jeg man må ha litt mer futt for å kunne leve med den. En 318d eller 318i hadde kanskje vært svaret for meg, den har i d minste litt mer og kanskje det lille ekstra som skal gjøre den levelig? Evnt større såklart, men da er prisene for høy igjen. Vi har akkurat kjøpt hus så derfor er budsjettet som det er. Jeg takker for alle tilbakemeldinger, flott at det kun har vært konstruktivt :) i frykt for å "spam" Fredrik sin tråd så avslutter jeg her ang nybil, så kommer eventuelt tilbake om det skulle være mer jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche oppgraderer 911 programmet med to helt nye turbomotorer i Carrera og Carrera S modellene. Innstegsmodellen 911 Carrera får nå 370 HK og 450 Nm som er tilgjengelig mellom 1700 og 5000 rpm. 911 Carrera S har nå 420 HK og 500 Nm som er tilgjengelig i det samme turtallsområdet. 911 Carrera klarer nå 0-100 Km/t på 4,2 sekunder og har en topphastighet på 295 Km/t. 911 Carrera S klarer 0-100 Km/t på 3,9 sekunder og har en topphastighet på 308 Km/t.

 

Begge modellene har i utgangspunktet den den samme nye boxersekseren på 2981 cm3, men ulik motorstyring (med hhv. 0,9 og 1,1 bar turbotrykk) gir en effektforskjell på 50 HK og 50 Nm. Maksimal effekt oppnås for begge modellene ved 6500 rpm og de er begge rødmerket ved 7500 rpm (som er relativt mye for en turbomotor av dette slaget). Motoren veier 40 Kg mer enn den utgående selvpustende boxersekseren på 3,8 liter, men som en kompensasjon kan man til Carrera S få firehjulsstyringen fra 911 Turbo og GT3. Porsche påstår imidlertid at lydbildet på begge modellene overgår 911 Turbo... det er mer involverende/emosjonelt.

 

Den nye 911 Carrera S med 450 HK klarer iht. Porsche Nürburgring's Nordschleife på 7:34... som er det samme som 997 911 GT2... :)

 

http://www.evo.co.uk/porsche/911/16627/new-porsche-911-carrera-turbo-signals-turbocharged-future-for-all-porsche-sports

 

 

Over til noe HELT annet... Citroën C4 Cactus... testet av Jalopnik... og den kommer seg igjennom testen på en fornuftig måte... :)

 

http://jalopnik.com/i-drove-the-citroen-c4-cactus-a-car-you-can-drive-anyw-1728442926?rev=1441392085509

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

attachicon.gifIMG_0797.JPG

 

Svigers hadde fått en slik en som lånebil nå som hans 5008 var inne til noe reparasjon. Han var heller ikke veldig imponert. Dårlig plass var det første han klagde på. 

Når han tok turen inn til Oslo på fredag som var fra Hamar, hadde han valgt å ta sin andre bil (2011 Skode Suberb) i stedet for da han syntes den var mye bedre å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Skoda Superb i en helt annen klasse enn en 308 da...så skulle igrunn bare mangle at Skodaen var bedre å kjøre....?

 

Og nei. Det er faktisk ikke mulig å kjøpe andre biler enn BMW/AUDI/MERCEDES.... Har vært i england i 5dager...hatt en seat leon og en nissan juke som leiebiler der.... begge splitter nye med alt utstyr og maks 4tusen km på tellern...

 

Verste komforten...ever! Spretter her og der...billig følelse på materialer...knirker her og der.... Ja Seaten hadde HELT fantastiske lys (led) og juken hadde bra stereo og surround-kamera ved parkering....Men alt annet sugde på begge bilene..

 

Var faktisk deilig å sette seg inn i min gamle E klasse på flyplassen og kjøre hjem..Selv med 600kkm på tellern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seat León er på størrelse med Golf og Nissan Juke er på størrelse med vår Citroën C4 Cactus (som er noe mindre enn dagens Golf). Det skulle derfor nesten bare mangle at en MB E-klasse (til og med en gammel en) tilbyr mer kjørekomfort og ikke minst innvendig plass. Mye større akselavstand samt et vesentlig mer påkostet understel (León bruker sogar den enkleste bakakselen fra Golf) gir normalt en langt mer rolig og avbalansert fremferd på veiene (spesielt hvis underlaget ikke er helt jevnt).

 

Peugeot 5008 er også en temmelig stor bil som deler plattform med Citroën Grand C4 Picasso. I praksis er den en ekstra lang kompakt MPV (den er smalere enn de store MPV'ene som f.eks Ford S-Max) og har en akselavstand omtrent på størrelse med BMW E60/61. Dagens Skoda Superb stiller ditto nærmest i klasse med 7-serien når det gjelder akselavstand... så det er ikke så merkelig at din svigerfar (flobben) synes at 308 SW er en liten bil... :)

 

Over til noe annet igjen... danske bilverksteder i Nordjylland (altså den delen av Danmark som er nærmest Sørlandet i Norge) vil gjerne tilby deres tjenester til norske bileiere. Jeg har vært inne på dette noen ganger tidligere, men nå er det "offisielt"... :)

 

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/norske-biler-skal-lokkes-paa-danske-vaerksteder

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...