Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er for meg hva BMW står for. Slik vil det kanskje være når man har beundret og sett opp til bilmerket i rundt 40 år. E24 kom på markedet for 39 år siden og du verden så sexy den er selv idag (minst like mye som oldschool Porsche 911). Min første åpenbaring med BMW var E9, som var forgjengeren til E24, men knapt så distinkt BMW sett med mine øyne (dog har jeg E9 som min avatar og mitt første nick her inne var også "bmwE9".

 

E24 begynner å vise sin alder ved at spesielt overhenget foran forhjulene er i overkant for stort i forhold til dagens modeller. I en historisk kontekst er årsaken til dette overhenget at E24 brukte plattformen fra E12... den første 5-serien. BMW bygget heller ikke de første E24'ene selv iom. at de ble bygget av Karmann i Rheine, Nordrhein-Westfalen. Designeren var legenden Paul Bracq som også var ansvarlig for bilmodeller som bl.a Mercedes-Benz W100 (600 serien anno 1961-83), Mercedes-Benz W113 (SL anno 1963-71), det franske høyhastighetstoget TGV, BMW E23 (den første 7-serien) og BMW E25 "Turbo" (designstudiet som førte til både E26 M1 og E31... 8-serien)... :)

 

Jeg ville nok ha valgt noen andre felger og skjermer enn E24'en på bildet har, men på den annen side virker dette også ganske tidsriktig for perioden modellen var i produksjon. Jeg tror heller aldri E24 kom med de aktuelle linselysene. Uansett er det en fin bil som formelig oser av BMW... :)

 

http://www.petrolicious.com/owning-a-6-series-bmw-has-been-this-reader-s-life-long-dream

 

bmw-6-series-9.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan det hende at det kommer flere rimelige sportsbiler i fremtiden som til en viss grad bygger på samme konsept som MX-5 1.5.

Toyota S-FR Concept.  Her er det også snakk om 1.5l bensinmotor på 130hk. motor i front, bakhjulstrekk, 6-trinns manuell girkasse. Hovedforskjellen sett opp mot MX-5 er at at Toyotaen er en 2+2 med tak. Til tross for det så er den bare 7,5cm lengre, 4cm smalere og ryktes å bare veie 980kg.

Personlig er jeg ikke så begeistret for designet til konsept bilen, men med litt endringer så krysser jeg fingrene for at bilen ser bedre ut og settes i produksjon.  :)

005-toyota-sfr.jpg?itok=ZpIQTXWk

 

001-toyota-sfr_0.jpg?itok=TPe0ISGR

 

Med det utseendet så ser det ut som den først og fremst er tiltenkt hjemmemarkedet, og ikke eksport. De har jo en tendens til å like søt design langt mer i Japan enn her i vest, men veien kan jo da og være kort til en utgave som er litt tøffere i trynet. Det tekniske er jo lovende, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha valgt noen andre felger og skjermer enn E24'en på bildet har, men på den annen side virker dette også ganske tidsriktig for perioden modellen var i produksjon. Jeg tror heller aldri E24 kom med de aktuelle linselysene.

Linselys og mer amerikaniserte og kanskje litt mer integrerte i den sammenheng, støtfangere kom med den aller siste faceliften som kom i 86 mener jeg på, og fram til produksjonen opphørte :) Et forsøk på en mer moderne look, men som du nevner så er kanskje ikke skjermbuene helt matchende for disse elementene!

Min favoritt generelt, er modellen som kom i 83, men liker best bakparten fra den første modellen.

Jeg hadde selv en ombygd 630CS, nummer 351 av de produserte fant jeg vel ut av. Det er ingen annen bil jeg føler meg så vel i som i den, og i fargen Brilliantrot, så var den stadig et blikkfang i trafikkbildet på godt og vondt :)

Disse første ruster som kjent så det holder, og av en eller annen grunn var det en salig blanding av UNF tommegjenger og millimeter om hverandre på hele bilen, men mest på karosseritilstøtende deler. En del av delene i min bil var merket med Mercedes-Benz delenummer, typisk fra 116.

Hiver med et bilde og da, nå som jeg er i det emosjonelle hjørnet! Felgene er totalt flykrasj, men å kjøpe felgene jeg ville ha lå langt bak i prioriteringslista.

4dc0c4acec2eb918273f386e4cab3eae.jpg

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bortsett fra felgene hadde du et tøft stuk på din E24. Rød bil og gule lykteglass er litt badass. Jeg savner også at BMW'ene hadde de utbyggede og markerte hjulåpningene som på E24. Man ser en rest av disse på E46, E39 og E38, men på E90, E60 og E65 er de borte. Apropos biler med slike "flared wheel arches" så er også E30 et veldig godt eksempel. Denne veldig fine og rustfrie 318i Cab'en med facelift står for tiden parkert hos naboen. Seilebåten bak er også en ganske fin klassiker... Elvstrøm Cruiser... :)

 

gallery_38233_76_780787.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsches såkalte "soundnacht" har etterhvert blitt en veldig populær tradisjon der Porsche museumet henter frem diverse klassikere (nye og gamle) opp fra kjelleren (egentlig står de parkert i en egen eldre bedriftsbygning på den andre siden av gaten i Zuffenhausen) og starter motorene slik at de besøkende kan få høre på herlighetene. De siste årene har det vært stappfullt på arrangementet som foregår i selve museumet (Porscheplatz 1 i Stuttgart)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet viser det seg at dieselskandalen med VAG i sentrum har flere aspekter enn kun den aktuelle manipulering med motorstyringen på ulike varianter av de firesylindrede dieselmotorene. Det har nå kommet frem at V6 dieselmotorene også er en del av skandalen og dette betyr at bl.a Porsche og Audi er implisert. Porsche har derfor stoppet salget av Cayenne med dieselmotor i USA. I tillegg til dette har VAG innrømmet at noe under en million biler i Europa har et signifikant høyere drivstofforbruk og utslipp av CO2 (10-15%) enn de offisielle tallene fra VAG foreskriver. Dette inkluderer også 1,4 liter bensinmotoren som kan frakoble sylindre under kjøring.

 

Det er verdt å legge merke til at dette ikke er på grunn av manipulering med motorstyringen, men derimot en bevisst feil i de offisielle dataene fra VAG som følger med de enkelte bilmodellene når de skal typegodkjennes på de enkelte markedene. Her i Danmark betyr dette at bilene har fått en for lav avgift i forbindelse med registreringen samt får en for lav årlig veieavgift.

 

Jeg vet ikke om den siste innrømmelsen har kommet etter et slags føre var prinsipp, men trolig er dette tilfellet for å på et senere unngå ytterligere problemer hvis/når det blir et krav om å undersøke hvorfor så få biler lever opp til de offisielle forbrukstallene. Dette gjelder langt fra kun bilmodeller fra VAG så akkurat det blir spennende å følge i tiden som kommer. Hvis det går som jeg tror vil andre bilprodusenter etterhvert også forsøke å innrømme for optimistiske forbrukstall før det blir et reelt juridisk problem.

 

http://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-om-ny-vw-skandale-det-er-alvorligt

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8183060/Volkswagen-har-ogs%C3%A5-fusket-med-benzinbiler---afs%C3%A6tter-15-mia.-kr./?ctxref=ext     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo da begynne og lure på hvordan slik typegodkjenning foregår. Hvis det er slik at myndighetene lar produsentene selv stå for testing av utstyr og annet, så er det noe som stinker. Har problemer med å se for meg at myndighetene er så naive når det gjelder en slik sak, der all slags andre produkter krever testing og dokumentasjon fra f. eks. Sintef. Kanskje noen politikere som begynner å bli svett og nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med Vag sine motorer i andre biler da? Tenker i hovedsak på Mitsubishi som bruker den 2.0d motoren fra Vag i blant annet Outlander og Grandis fra 2007-2011(12). Har Mitsubishi sin egen motorstyring av disse evt? Hestekrefter og nm er identiske som i VW/Audi/Skoda.

 

Og det er vel flere enn Mitsubishi som har lånt denne motoren (Peugeot?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg har bl.a Mitsubishi offisielt uttalt at deres versjoner av VAG dieselmotoren har en annen motorstyring som ikke manipulerer evt. tester. Jeg tror imidlertid allikevel at skjelettene kommer til å velte ut av skapene i tiden fremover, men ikke nødvendigvis hos Mitsubishi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at produsenten har oppgitt feil forbrukstall har vært kjent i ganske mange år. Tyske AMS har hatt flere artikler om dette - gjengangeren er at stort sett alle bilene de tester bruker 15-40% mer drivstoff enn oppgitt. Mitt inntrykk er at verstingene er BMW, Volvo og Porsche.

Ford Mondeo skal bruke 0,36 på landevei og blandet 0,43. Dette vet alle, både forhandler og kunder at ikke stemmer. Den bruker i beste fall 0.46 på sneglekjøring og 0,51 på blandet, og det er et avvik på ca 30% og 20%.

Dette er generelt en uting som har blitt verre og verre for hvert år. Eldre biler fra 80- og 90-tallet kunne/kan man lett kjøre på oppgitt forbruk fra fabrikk, og ofte under det også. Capricen er for eksempel oppgitt med highway 24mpg (1.18), men klarer lett 30mpg (0.93).

Utviklingen på drivstofforbruk har på mange måter gått flere steg tilbake siste 20 år pga økt vekt. Jeg hadde en 1985 Corolla som kunne kjøres ned i 0,59 blandet selv på vinterstid - det er tall som en 2015 Auris/Prius må jobbe litt for.  En 1980 Golf 1 Diesel bruker akkurat det samme som en 2015 Golf Diesel - sistnevnte er kanskje en "bedre" bil, men på 35 år har man ikke tatt noen kjempesteg fremover i mine øyne. Ingenting er som å mikse fråtsing med en god dose selvbedrag - da får man biler som Cayenne, GL, X6 og andre grusomme biler.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg der Werther. Et eller annet gikk helt galt på slutten av 2000 tallet vedr. oppgitt drivstofforbruk og virkelig drivstofforbruk (selv om det selvfølgelig finnes unntak). Min tidligere 2003 E46 318d Touring klarte uten problemer det forbruket BMW offisielt sa at den skulle gjøre og det gjorde den frem til den hadde kjørt rundt 340000 Km da jeg solgte bilen (jeg kjøpte den da den hadde kjørt 16000 Km). Det kanskje mest interessante var at forbruket ikke ble spesielt påvirket av om bilen var tungt lastet eller ikke. Jeg kjørte uansett som jeg pleide med mine 195/65-15 dekk og manuelt gear... :)

 

Jeg tror at økonomene etterhvert fikk bestemme til fordel for bl.a ingeniørene. Dette er etter min mening et kjempestort problem helt generelt uansett nesten hva vi snakker om idag (produksjon, utvikling, politikk, samfunnet etc.). Man ligger som man reder og nå får de samme folkene rydde opp i rotet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøres disse testene på vei i det hele tatt? Kjøres de ikke i et laboratorium ut fra fastlagte sekvenser for belastning og giring. Så kalles en sekvens for landevei og en annen for blandet, selv om man aldri kan oppnå samme resultater ved reell kjøring på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... og det er nettopp dette som er problemet. Drivstofforbruket er ikke realistisk slik folk flest kjører bilene. Når dette er nevnt var det som sagt for 10-15 år siden mye mindre forskjell på oppgitt forbruk (altså jmf. laboratorietester/kontrollerte forhold) og virkelig forbruk enn det er idag. Mest trolig skyldes dette en generell urealistisk markedsføring (det blir et spill som blir mer og mer intenst etterhevert som innsatsen øker), men som de seneste innrømmelsene fra VAG antyder handler det også om et regulært juks/snyt/bedrag med forbrukstallene. Dette gjelder dessverre bilbransjen generelt iom. at alle bilprodusentene kjemper i det samme markedet, men det er variasjoner og ikke alle bilprodusentene har de samme insentivene for å jukse med forbrukstallene. Bilprodusenter som f.eks Ferrari og Rolls-Royce har ikke det helt store fokuset på drivstofforbruk. Tilsvarende også med div. nisjeprodusenter som f.eks Land Rover har heller ikke et stort fokus på drivstofforbruket (iallefall ikke i tradisjonell forstand).

 

VAG er i denne sammenhengen interessant fordi de er så store. EU har bestemt at alle bilmodellene et bilkonsern står bak skal telle med når man beregner et gjennomsnitt vedr. et utslipp av f.eks CO2/NOX for det samme konsernet. Et gitt utslipp av CO2/NOX er en direkte funksjon av drivstofforbruket som en bil har. Ergo vil det for VAG være et problem hvis volummodeller som f.eks Golf og Passat har et høyt drivstofforbruk. Ikke bare i relasjon til CO2/NOX rent teknisk, men også i relasjon til markedsføringen av bilene. Dette er grunnlaget for dieselskandalen i spesielt USA. For VAG har det derfor vært kritisk viktig at volummodellene tilsynelatende har hatt et lavest mulig drivstofforbruk og utslippp av klimagasser. Tilsvarende også for andre stor bilkonserner som f.eks franske PSA (Peugeot & Citroën), Mercedes-Benz, BMW, Fiat etc.

 

De ulike bilprosusentene tilpasser seg til enhver tid de gjeldende rammebetingelsene når det gjelder bl.a utslipp av klimagasser og det kan man ikke klandre dem for. Når dette er nevnt er det en forskjell på å tilpasse seg gjeldende betingelser i relasjon til å bevisst jukse med offisielle utslippsdata og markedsføring av bilene slik som VAG har gjort i USA. Spørsmålet er så hvor langt i dette spillet de andre store bilprodusentene har gått. Dette vet vi ikke riktig ennå, men umiddelbart tenker jeg at denne skandalen langt fra er ferdig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at økonomene etterhvert fikk bestemme til fordel for bl.a ingeniørene. Dette er etter min mening et kjempestort problem helt generelt uansett nesten hva vi snakker om idag (produksjon, utvikling, politikk, samfunnet etc.). Man ligger som man reder og nå får de samme folkene rydde opp i rotet.

 

Slik blir det når den eneste rettesnor er om man tjener på det. Kan de samme folkene som rotet det til, ordne opp? Neppe. Dette er jo en mindset, en måte å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et godt poeng. Jeg ville bare uttryke hvem som har ansvaret for elendigheten. På den annen side tyder jo mye på at ansvaret egentlig ligger hos poliikerne. De blir imidlertid i økende grad påvirket av lobbyister fra industrien, pengefolk, miljøfolk, ymse tenketanker, interesseforeninger, alminnelige idioter etc. Alt for mange blander kortene, sitter på begge sider av bordet og mangler først og fremst integritet som mennesker. Når dette fenomenet skaleres opp på EU nivå blir jeg ganske enkelt livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...