Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Singer Vehicle Design, som er basert i Los Angeles i USA, har vi hatt fremme mange ganger tidligere i tråden. De har spesialisert seg på å "backdate" 964 generasjonen av 911 (1989-1994) og resultatet er fantastisk (dog også mer enn svindyrt)... :)

 

 

Randy Pobst utvikler seg utrolig hurtig foran kameraet. Fra å være en ganske nerdete racerfører har han blitt en ganske morsom og artig programleder... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg dessverre ikke. Først og fremst skal du ha en Porsche 964 som kan ombygges av Singer. De stiller noen krav til bilens beskaffenhet som f.eks at den er skadefri og hel. Deretter kan du velge ulike grader for ombyggingen, men felles for disse er at de er temmelig kostbare. Bilen i den aktuelle videoen, som er litt spesiell fordi den er høyrestyrt, koster med full oppgradering 450000 pund eller ca. 5+ millioner kroner før norske avgifter. Venstrestyrte biler er litt billigere, men det handler stadig om 3+ millioner kroner før norske avgifter.

 

http://singer.ericmcarlisle.com/wp-content/uploads/2013/01/specification-and-program-options.pdf

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker om 964...

Jeg snublet over en grisetøff 964 tidligere i dag. Trodde først det var en ultrasjelden 3.6 Turbo (under 1500 eksemplarer) som ligger i prisleiet 2-3 millioner kroner, men etter googling av chassinummer fikk jeg opp både 1994 Carrera 4 og RS America. Jeg tror det er en US-import RS America, men i følge vognkort er det en 3.6 med 426hk - med andre ord 3.6 Turbomotor som er trimmet (originalt 360hk). RS America hadde sugemotor på ca 270hk...

Jeg blir ikke helt klok på hva det er, men feit som fy er den uansett. Og sist, men ikke minst:

Det er så herlig med sjeldne grombiler som gjør det som var meningen i utgangspunktet - bli kjørt!

964 er på vei til å bli en ganske sjelden modell, spesielt nå som en del personer backdater de. Total produksjon på ca 62000 biler, av de var ca 5000 stk enten 3.3T eller 3.6T. Modellen 996 Turbo alene ble for eksempel produsert i over 22 000 eksemplarer....

 

post-47117-0-89036600-1446933876_thumb.j

post-47117-0-72636800-1446933886_thumb.j

post-47117-0-66324700-1446933895_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... bare det faktum at 964 er den siste "ekte" luftkjølte 911'en gjør jo at den er litt spesiell. Modellen er også fra en æra da Porsche bygget biler mer eller mindre uten hensyn til omkostninger og inntjeningskrav. Bilene de bygget i denne perioden (944 S2, 968, 928 GT/GTS, de siste årgangene av 911 g-serien og 964) er fantastiske, men Porsche brakk nesten ryggen økonomisk. Vi snakker også om temmelig små serier med biler. Kun litt over 62000 stk. 964 ble bygget i perioden 1989-1994. Til sammenligning ble det f.eks bygget over 175000 stk. 996 innenfor de neste 10 årene og dette inkludere ikke de 68000 stk. 993 som ble produsert i perioden 1993-1998. 

 

Designet på 964 blir bare tøffere for hvert år som går og selv om Singer ombyggingene absolutt er førsteklasses er det ikke uten et snev av usikkerhet jeg ville ha konvertert en 964 hvis jeg hadde vært så heldig å ha en. Det kan være at en total restaurering hos Porsche i Zuffenhausen vil gi større valuta for pengene i årene som kommer samt ikke minst gleden av å ha en helt original og relativt sjelden 911.

 

Jeg vet ikke hvilken motor den aktuelle bilen har og hva som evt. er gjort med den. 426 HK er mye i en luftkjølt boxersekser som ikke er bygget for racing, men ingenting er jo umulig. Turbo S modellen kom med 381 HK, men den har 3,3 liter motoren og kun ca. 80 biler ble bygget. Porsche bygget også ca. 90 stk. Turbo 3,6S som har en oppgradert 3,6 liter motor. Den yter 385 HK og har et signifikant høyere dreiemoment enn 3,3 liter motoren (520 Nm vs. 471 Nm). Kanskje er bilen på bildet en av disse ytterst sjeldne 964'ene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perioder der jeg får skikkelig lyst på en luftkjølt 911. Blir sittende å søke på finn, se videoer på YouTube, spesielt med Chris Harris, og etter en tur innom Ruf ender jeg ofte opp på Singer sine sider der konklusjonen har lett for å bli at drømmen er uoppnåelig. Du "må" jo bygge om understell, motor, girkasse og karosseri for å få noe som kan kjøres skikkelig.

Men så dukker det opp ting som får meg til å tenke på en annen måte. Sist ut er tv-serien Broen, der hovedpersonen Saga kjører en tilsynelatende original åttitalls 911. I mine øyne ser denne bilen utrolig flott ut, selv om det ikke er brede uoriginale felger, spoilere eller fancy metallic lakk. Og så tenker jeg på 71-modellen som jeg selv eide et par år. Den hadde fått en 2.7-liter innsprøytningsmotor med rundt 185 hester, forøvrig var bilen original. Så mye kjøreglede som det var i den bilen og så bra kjøreegenskaper det var når jeg skjønte dette med å bremse ferdig før svingen, så vil jeg tro at jeg ville kost meg glugg i hjel med en hvilken som helst senere modell av 911. (Så sant den har en grei motor. Noen av motorene på åttitallet var vel litt slappe?)

Jeg begynner også å få veldig sansen for bruksbiler. Uansett alder. Ikke bruke masse tid på å få bilen så strøken at jeg ikke tør å parkere den på en offentlig parkeringsplass. Ikke bruke timer på vask og voks, men heller bruke tiden på å kjøre og å nyte. La bulker og slitasje være dokumentasjon på at bilen har hatt et langt og aktivt liv og at den har en sjel. (Min 911 hadde faktisk masse sjel!)

Ikke noen tvil om at 964 er det ypperste av luftkjølte 911, men for mange av oss tror jeg altså at nesten enhver luftkjølt 911 vil gi masse glede, og da i mange tilfeller til en mye hyggeligere pris. Så det er egentlig bare å handle før prisene på resten av de luftkjølte skyter i været også. :-)

Jeg har vært nære på å handle selv, men det har vært én ting som har holdt meg igjen. Jeg sparer til 1M Coupe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig at du også er en av de her inne som rent faktisk har erfaring med en klassisk luftkjølt 911. Jeg har aldri glemt min Carrera 3,2 fra 1984 som jeg hadde på midten av 80-tallet. Den manglet ikke effekt og ytelser med sine 231 HK fordelt på kun 1210 Kg, men i forhold til dagens standard snakker vi om en gammeldags bil også når det gjelder ytelser. Dette gjelder langt på vei også for 964. Selv de kraftigste turbovariantene klarer såvidt 0-100 Km/t på under 5 sekunder. Innstegsmodellen C2 klarer den samme disiplinen såvidt under 6 sekunder. Først med 993 GT2 begynner ytelsene å minne mer om dagens tilsvarende biler iom. at den klarer 0-100 Km/t på 4,4 sekunder og har en topphastighet på 295 Km/t. 0-100 Km/t tidene er selvfølgelig ikke det viktigste med disse bilene, men det gir iallefall en indikasjon på kraftreservene disse bilene med luftkjølte/delvis luftkjølte B6 motorer har samt hvorfor Porsche etterhvert ble tvunget til å konvertere til vannkjølte B6 motorer på 996 modellen.

 

Jeg har gått hele runden på ulike konsepter og drømmer om en oldschool 911 mange ganger. Det har foreløpig blitt med drømmen og det er primært to årsaker til dette. Den ene heter 924/944 og den andre heter MX-5 (NA). Jeg har også hatt disse bilene og langt på vei var jeg mer komfortabel med de enn med 911'en. Mest pga. det økede komfortnivået på langkjøring, men også fordi de krever langt mindre av sjåføren når man beveger seg på grensen av veigrepet (sommer/vinter). Ergo handler mye om hva slags fokus man har. De gamle 911'ene er på alle måter mer ekstreme biler som gir utrolig mye positivt tilbake hvis man vet hvordan de skal kjøres, men som også slår kraftig og kontant tilbake hvis man gjør feil. Jeg satt iallefall med hjertet i halsen etter å ha snurret med min 911 på Ullernchausséen i Oslo. Litt for mye gass/ av gass på glatt føre og vips så hadde jeg frontlysene på bilene bak rett i ansiktet. Dette skjedde aldri med de frontmotoriserte sportsbilene selv etter langt over 100K kilometer med erfaring med de bilene.

 

Jeg tenker derfor at en moderne inkarnasjon på syntesen 924/944 og MX-5 (NA) i større grad enn en 911 fra g-serien burde gi meg det jeg savner. BMW E85 Z4 er helt klart en kjempefin kandidat, men det er også en helt ny MX-5. De er ikke like fine som en oldschool 911 eller 924/944 for den saks skyld, men de er nok enklere å leve med på godt og vondt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse at Richard Meaden (Evo Magazine) likte singer.

Han eier selv en 964 RS. Bilde av bilen hans tilbake i 1997. En bil han har hatt en hyggelig verdiøkning på.

 

car_photo_220472.jpg?itok=NxcJsQwN

 

Nick Trott, redaktør i Evo har også en klassisk 911, Her er hans 3.0 SC

trackevenings_911sc_0.jpg

 

Noen som kan tippe hva Jethro Bovingdon fra Evo har?

Her er hans 996 Carrera.

CAy4BYrWwAAQuVX.jpg

 

Chris Harris sin fasinasjon for 911 trenger jeg nok ikke å gå i detalj i. Men litt morsomt at han også jobbet i EVO en periode. Før det igjen så jobbet han på et tidspunkt med Jethro Bovingdon og Richard Meaden i Drivers Republic.

En kjøreglad gjeng, alle med skikkelig sans for 911.

Flere av disse også har eid diverse BMW og M-biler.

 

Ellers verdt å merke seg at 911 alltid har hatt den tradisjonelle bilentusiastens førstevalg når det kommer til motor. En bensinmotor. Men som når Porsche gikk fra luftavkjølt til vannavkjølit så er det et nytt historisk kapittel på gang i disse dager.

 

2016 Porsche 911 Carrera S review - why turbocharging hasn't ruined the Carrera

unnamed-7.jpg?itok=ABj56wNA

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruf CTR "Yellowbird", 1170 Kg, 3367 cm3 luftkjølt boxersekser som yter 469 HK og 553 Nm, 0-100 Km/t går løs på 3,7 sekunder og topphastigheten er 340 Km/t. Stefan Roser er sjåføren som trolig også er det store forbildet til Chris Harris når det gjelder å overstyre en klassisk 911. From the days when cars like the 911 were beasts, not gadgets on wheels... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...