Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Et annet alternativ er Mercedes-Benz B-klasse Sports Tourer Electric Drive (jepp... intet mindre). Den har mye av den samme teknologien som Tesla Model S og B-klassen generelt ligger hvert år høyt på listene over de mest pålitelige bilene i Tyskland. Jeg liker dagens B-klasse og tenker at den på mange måter er mer gjennomført enn BMW i3... dog knapt så sexy rent designmessig. Prøv den også!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den klarer jobben i de aller fleste tilfeller er jeg ikke i tvil om i det hele tatt, men jeg ser likevel på dørløsningen bak som en ulempe om baksetene skal bli brukt en del, dette problemet vil man ikke ha i en Leaf. Ellers er fire seter nok nå, men det er tilfeller det vi gjerne skulle hatt et sete til, og det er heller ikke utenkelig at vi blir fem en gang, og da er det kjedelig å måtte bytte bil igjen kun på grunn av dette.

 

Mercedes B-klasse har, i likhet med e-Golf, Soul Electric og "alle andre" biler i samme klasse for liten rekkevidde i forhold til mitt bruk dessverre. Hadde det ikke vært for det hadde nok e-Golf vært en ganske aktuell kandidat.

 

Edit: Jeg ser man får B-klasse med opptil 230km, så om dette er "reelle" tall (altså rundt 170-200 i praksis) kan denne også være småaktuell. Skal ihvertfall sjekkes litt mer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 225xe vil måtte betale full pris på både ferjer og i bomstasjoner, og den vil også bli endel dyrere (med utstyr) enn f.eks. en Leaf. Det er kun elbil som er aktuelt som nybil, da disse rett og slett ikke finnes på bruktmarkedet (med akseptabel rekkevidde).

 

Blir det ikke elbil blir det mest sannsynlig en "konebil" (Astra, Corsa, Corolla, Golf, Polo etc.) i 50000,- -klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... tenke, tenke. Her i DK har hybridbiler der stempelmotoren ikke er direkte koblet til drivverket den samme avgiften som en elektrisk bil. Dette gjelder bl.a BMW i3 med range extender. Såvidt jeg vet var dette en egen sak som BMW importøren her i Danmark kjørte mot det danske finansdepartementet jmf. EU's tilsvarende avgiftsregler på området som også omfatter EØS. Kanskje dette kan være aktuelt for deg?... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruktbilprisene på hybrid og elektriske biler blir fremover blir spennende syns jeg.

Pr i dag er det enormt med side import av nye biler fordi norske forhandlere ikke får store nok kvoter. Dette fører naturligvis til unaturlig høye bruktbilpriser. Jeg ser feks outlander phev har omtrent ikke har verditap. 225xe har 225 000 i avgiftslettelser sammenlignet med 225ix. Jeg vurderer og kjøpe en, da jeg regner det blir en vesentlig leveringstid når markedet får øynene opp for denne og kombinasjonen med plass, plug-in hybrid og firhjulstrekk (hvertfall nok til å komme over brøytekanten) i tillegg til bmw-kvalitet er ikke noe og si neitakk til. Jeg tror det vil gjøre at bilen holder seg godt i bruktbilmarkedet også når det kommer nye modeller. I det hybridbilene mister avgiftsfritaket vil de brukte bilene også være ettertraktet og få en "bonus"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... tenke, tenke. Her i DK har hybridbiler der stempelmotoren ikke er direkte koblet til drivverket den samme avgiften som en elektrisk bil. Dette gjelder bl.a BMW i3 med range extender. Såvidt jeg vet var dette en egen sak som BMW importøren her i Danmark kjørte mot det danske finansdepartementet jmf. EU's tilsvarende avgiftsregler på området som også omfatter EØS. Kanskje dette kan være aktuelt for deg?... :)

 

I Norge er vi nok ikke så "heldige" dessverre, så her er det kun rene elbiler som er fritatt for slikt. i3 rex, Opel Ampera o.l. blir behandlet som en tradisjonell bensin-/dieselbil.

 

Mest sannsynlig blir det ikke mer enn med tanken for min del, men likevel er nok Leaf den bilen som er mest aktuell om det blir snakk om (splitter) ny bil "dessverre". Jeg klarer likevel ikke helt å glemme tanken om et potensielt ganske stort verditap her. Om ryktene vedr. ny Leaf stemmer vil jeg tro de gamle knapt vil være verdt 1/3 om få år (altså et reelt tap på 180K), og det samme er jeg redd for vil skje med de aller fleste elbiler i årene fremover, og muligens også hybrider som Hawkon88 er inne på.

 

Man kan kjøre gjennom ganske mange bomstasjoner og ta en god del ferjer for et slikt verditap. På en annen side er det knapt mer enn det en ny (godt motorisert) 5-serie taper seg årlig de første årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du misforsto awt.

Det jeg spekulerer i er at dagens elbiler taper seg prosentvis mye når fremtidige elbiler får større rekkevidde og markedet etterhvert blir mettet. Tradisjonelle fossilbiler er ganske forutsigbare siden historikken er vesentlig større. Det jeg ser mulighetene for- er å kjøpe en hybrid, hvor rekkevidden for eldrift ikke er avgjørende for bruktbilprisen. 4-5mil er nok til å gjøre unna det meste hverdagslige for de fleste, og med tradisjonell motor i tillegg slipper man rekkeviddeangst. Med eldrift på bakhjulene er faktisk også 225xe en billig (hvertfall uten ekstrautstyr) firhjulstrekker. I stasjonsvognlandet norge tror jeg dette er en vinnerkombinasjon. Om ikke dette er nok, vil myndighetene på et tidspunkt måtte legge om avgiftene på hybrid, og de bilene som er solgt med avgiftsfritak vil da ha en større verdi pga alternativkosten.

Jeg regner et bilhold på 3kr/km inkludert alle kostnader og verditap som billig, og noe man ikke klarer hvis man kjøper ny bil, men siden 225xe er subsidiert med 225000 vil dette være oppnåelig. En normal fossilbil bruker omtrent 1kr på kilometeren og det samme i verkstedsutgifter og forsikring. Legger jeg tilgrunn at bmwen er avskrevet ved 300 000km, og jeg klarer 80% av kilometrene med eldrift, blir bilen svært gunstig. Hvis 1elektrisk km koster 20øre, vil drivstoffet/strøm koste ca 110 000kr gjennom bilens levetid. En besparelse på 190 000 kontra en passat eller annen gjennomsnitlig familiebil. I tillegg løper man en langt mindre risiko i forhold bruktmarkedet i perioden hvis alternativet er elbil.

Totalbesparelse inkludert avgiftslettelse og drivstoff er da faktisk 335000!!

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den klarer jobben i de aller fleste tilfeller er jeg ikke i tvil om i det hele tatt, men jeg ser likevel på dørløsningen bak som en ulempe om baksetene skal bli brukt en del, dette problemet vil man ikke ha i en Leaf. Ellers er fire seter nok nå, men det er tilfeller det vi gjerne skulle hatt et sete til, og det er heller ikke utenkelig at vi blir fem en gang, og da er det kjedelig å måtte bytte bil igjen kun på grunn av dette.

 

Mercedes B-klasse har, i likhet med e-Golf, Soul Electric og "alle andre" biler i samme klasse for liten rekkevidde i forhold til mitt bruk dessverre. Hadde det ikke vært for det hadde nok e-Golf vært en ganske aktuell kandidat.

 

Edit: Jeg ser man får B-klasse med opptil 230km, så om dette er "reelle" tall (altså rundt 170-200 i praksis) kan denne også være småaktuell. Skal ihvertfall sjekkes litt mer ut.

 

Hva med Renault Zoe?

http://renault.no/ze/zoe

 

Ser du på sammenligningene på den siden så kommer den jo godt ut, men såklart er det laget i Renaults favør.

Uansett tror jeg ikke dette er en dum el-bil :) Selv om den er liten har den 5 dører og 5 seter.

Last ned brosjyren og les igjennom, var ikke mye design- og utstyrsmessig å sette fingeren på.

 

Og til bimmerR & Porsche, vi hadde en gang i familien en Sea Ray 290 Sundancer og når vi skulle selge den fikk vi tilbud om å bytte i en 964 eller 993 (husker ikke eksakt), husker det ble vurdert av min far og jeg var selvfølgelig med på dette, men det ble avslått og det ble kjøpt ny båt istedet. Noe jeg kanskje kan være glad for da vi hadde mer "nytte" av båten og interessen var stor. Den dag idag har både min far og jeg lyst på en bil nr. 2, type kosebil eller morsom bil. Men det blir ikke kjøpt før mange år enda. Da er det Porsche Boxster som det har vært litt prat om. Tidligere var det BMW Z3, vi var til og med å så på en.

Samtidig har det vært snakk om Hilux Arctic Truck, så det er to biler på hver sin ende av skalaen.

Tiden vil vise, og om det i det hele tatt blir...

PORSCHEBoxster-986--2854_7.jpg

Hilux2.jpg?width=1000&height=800&

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ til broer og ferjer er en klassisk 911 med høybakkeklaring..

 

Jeg tror kanskje en slik er et bedre alternativ da: :D

 

546b4dbec9e42_-_jamesbondlotussub-lg.jpg

 

Hva med Renault Zoe?

http://renault.no/ze/zoe

 

Ser du på sammenligningene på den siden så kommer den jo godt ut, men såklart er det laget i Renaults favør.

Uansett tror jeg ikke dette er en dum el-bil :) Selv om den er liten har den 5 dører og 5 seter.

Last ned brosjyren og les igjennom, var ikke mye design- og utstyrsmessig å sette fingeren på.

 

Reell rekkevidde er mellom 100 og 150km på disse på vinteren, noe som er en del for lite for mitt bruk dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Reell rekkevidde er mellom 100 og 150km på disse på vinteren, noe som er en del for lite for mitt bruk dessverre.

 

Seriøst? Er det virkelig slik at reel rekkevidde er 100km mindre enn oppgitt?  :-k

Men ja, skjønner det blir kort rekkevidde da.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre. Leaf klarer ca. det samme med dagens batteri, så med det nye batteriet vil jeg anta den kommer opp mot 160-170km, noe som holder akkurat.

 

ELBIL PÅ TEST: En uke med Renault Zoe

 

Litt avhengig av kjøreforhold konstaterte vi reell rekkevidde stort sett på mellom 120 og 130 kilometer, med bruk av lydanlegg og moderat bruk av varmeanlegget. Det er godkjent.

 

Når det er sagt hadde det jo ikke vært nødvendig å kjørt elbil de verste vinterdagene, men med tre undersjøiske tuneller er jeg redd for at det blir litt knapt til vanlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkeviddeangst når det gjelder elektriske biler er det vel stort sett bare Tesla som har en kur mot idag. Det er en skam for Tesla trenger helt klart seriøs konkurranse.

 

Tilbake til Porsche og deres bragder off-road og i rally. Jepp... Porsche har en temmelig ærerik historie når det gjelder rally og de har faktisk vunnet ørkenløpet Paris-Dakar (idag Dakar Rally) to ganger (1984 og 1986). Den første gangen vant de med modellen 953, som var en ombygget 911 fra g-serien med 4x4 og i praksis en prototype på den kommende 959 modellen. Det samme året vant forøvrig BMW det tilsvarende motorsykkelløpet med R100GS. To år senere vant Porsche igjen ørkenløpet og da med 959 og de tok sogar andreplassen også når de først var igang... :)

 

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du misforsto awt.

Det jeg spekulerer i er at dagens elbiler taper seg prosentvis mye når fremtidige elbiler får større rekkevidde og markedet etterhvert blir mettet. Tradisjonelle fossilbiler er ganske forutsigbare siden historikken er vesentlig større. Det jeg ser mulighetene for- er å kjøpe en hybrid, hvor rekkevidden for eldrift ikke er avgjørende for bruktbilprisen. 4-5mil er nok til å gjøre unna det meste hverdagslige for de fleste, og med tradisjonell motor i tillegg slipper man rekkeviddeangst. Med eldrift på bakhjulene er faktisk også 225xe en billig (hvertfall uten ekstrautstyr) firhjulstrekker. I stasjonsvognlandet norge tror jeg dette er en vinnerkombinasjon. Om ikke dette er nok, vil myndighetene på et tidspunkt måtte legge om avgiftene på hybrid, og de bilene som er solgt med avgiftsfritak vil da ha en større verdi pga alternativkosten.

Jeg regner et bilhold på 3kr/km inkludert alle kostnader og verditap som billig, og noe man ikke klarer hvis man kjøper ny bil, men siden 225xe er subsidiert med 225000 vil dette være oppnåelig. En normal fossilbil bruker omtrent 1kr på kilometeren og det samme i verkstedsutgifter og forsikring. Legger jeg tilgrunn at bmwen er avskrevet ved 300 000km, og jeg klarer 80% av kilometrene med eldrift, blir bilen svært gunstig. Hvis 1elektrisk km koster 20øre, vil drivstoffet/strøm koste ca 110 000kr gjennom bilens levetid. En besparelse på 190 000 kontra en passat eller annen gjennomsnitlig familiebil. I tillegg løper man en langt mindre risiko i forhold bruktmarkedet i perioden hvis alternativet er elbil.

Totalbesparelse inkludert avgiftslettelse og drivstoff er da faktisk 335000!!

Jeg tror den teoretiske ideen med hybrid er helt ok.

Det høres flott ut, kjør kun e-drive, plugg inn strøm om kvelden og på jobb og penger er tjent.

Ja det er billig med en 225xe ifht den tradisjonelle drivlinjen som har tilsvarende effekt.

Ja, den er eksplosiv fra start og har en sømløs hybrid drift og heldigvis har den heller ikke den ubrukelige CTV girkassen som Lexus f.eks bruker.

Men etter et par døgn i en X5 X-drive 40e med snittforbruk på 1.12 på mila - er jeg usikker hvordan jeg ville brukt en hybrid i det daglige.

Sjansen er stor for at jeg bare ville "kjørt" den, å kjørt den som alle mine konvensjonelle biler tidligere, noe jeg har gjort i et par tiår.

Jeg forsøkte å kun kjøre på eDrive mode, men det er triste greier, litt festlig i begynnelsen å kjøre en svær doning som F15 lydløst.

Men det er omtrent som å gi et barn kun en liten bit av godteskålen

For med 313 hk full effekt, oppleves det som meningsløst å begrense seg til 113 el hk.

Jeg tror neppe de fleste X5 eiere vil bruker den noe annerledes, mao forbruket er ganske ordinært, effekten, prisen og totalpakken er strålende.

:-)

Jeg tror dog at nettopp overnevnte 225xe kanskje vil oppleves som litt "enklere" å kjøre med kun eDrive modus.

Dette relatere jeg til effekten og at bilen er mindre og lettere enn F15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...