Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært innom her nå, men ser at dere selvsagt har vært innom lanseringen av Tesla Model 3, eller Model ☰ som jeg liker å kalle den. (Synd de ikke fikk lov til å bruke E, men det er uansett en annen historie, og egentlig ikke så avgjørende.)
Jeg reserverte dagen før lanseringen, og angrer ikke akkurat på det etter å ha sett bilen og fått flere detaljer.
 Vi får se hvordan det blir når det nærmer seg en realitet om et par år, men tanken er at den erstatter dagens nummer to bil - e-Golf.

Apropos e-Golf - vi hentet ut en ny e-Golf hos Møller i januar, men opplevde dessverre problemer med den ganske kjapt. Samme feilen kom og ble fikset to ganger, men da det skjedde en tredje gang på 600 km, valgte vi å be dem ta bilen tilbake og bestille en ny til oss. Slik ble det, og nå venter vi på den nye som kommer i mai regner jeg med. Håper den er mer til å stole på.

Tilbake til Tesla så har jeg mer og mer troen på at de gjør noe veldig riktig. Brikker faller på plass, og det virker til å absolutt være riktig retning å gå for fremtidens persontransport. Jeg er fortsatt svært fornøyd med min Model S, og den imponerer meg fortsatt. Særlig etter å ha sittet i en mer konvensjonell fossilbil. OTA-oppdateringer er vanedannende, og veldig riktig for fremtiden. Det gjør også at en modellsyklus kan vare vesentlig lenger enn vi er vant til. Jeg har fått mer nytt her hjemme i garasjen siden ifjor sommer, enn man ser på normale modellskifter hos konvensjonelle produsenter. For ikke å snakke om facelifter. Nå sist kom "Summon" hvor jeg kan stå utenfor bilen og kjøre den fremover og bakover for tilgang til smale garasjer feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ///Magnus skrev:

Apropos e-Golf - vi hentet ut en ny e-Golf hos Møller i januar, men opplevde dessverre problemer med den ganske kjapt. Samme feilen kom og ble fikset to ganger, men da det skjedde en tredje gang på 600 km, valgte vi å be dem ta bilen tilbake og bestille en ny til oss. Slik ble det, og nå venter vi på den nye som kommer i mai regner jeg med. Håper den er mer til å stole på.

Hva slags feil er det snakk om? Vi har (med vi så mener jeg fruen) E-up som har slitt med at ladestikket kutter landingen, dette ble byttet på garanti og ble litt bedre. Men fortsatt så skjer det, hvilket jeg mener er for dårlig. Har også vært en ulyd i bakstillingen som de ikke klarer å finne ut av, de skylder på at i en elbil så hører man drivverkslyder bedre. Har fått gratis servicer, dekk hotell og alt det der som kompensasjon derfor så klager jeg egentelig ikke....men det er likevel for dårlig. Ellers så er det en kjekk liten krabat, lettkjørt og helt super til lokalkjøring her hjemme som sparer BMWen for småkjøring.

Blir nok byttet ut med en BMW hybrid på lang sikt, ettersom jeg mener det er det beste ifra to verdner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus: Nemlig... Tesla har skjønt hvordan man bruker online mobilitetstjenester (inkl. oppdateringer og services). Jeg synes at denne artikkelen i gårsdagens Forbes illustrerer ditt poeng på en ganske glimrende måte... :)

http://www.forbes.com/sites/simonmainwaring/2016/04/06/the-elon-musk-leadership-model-3-key-steps-to-building-radical-brand-evangelism/#6a7335a124b7

Lasse: Jeg er litt usikker på hva du mener, men jeg holdt helt bevisst utstyr og f.eks avanserte gearkasser og hybriddrivlinjer fra hverandre. Med utstyr (standard) mener jeg trivielle ting som f.eks bi-xenon (automatisk ned/oppblending), led-baklykter, skinn sportsseter, stor tft/lcd skjerm, parkeringsassistent, ryggekamera, automatisk fartskontroll med skiltgjenkjenning, keyless go, handsfree bakluke, trådløs mobillader, stor navigasjon med mobilitetshjelp etc. samt hele 7 års nybilgaranti (maks 150000 Km).

Selvfølgelig har Kia's modeller ikke helt nye og sofistikerte løsninger som f.eks nattkamera eller like avanserte gearkasser som BMW... og dette var også mitt poeng. Utfordringen for BMW er at slikt utstyr koster relativt mye og dette presser i den grad marginene for de mindre kostbare modellene. Det er letter å ta seg godt betalt for slikt utstyr i de mer kostbare modellene og dette er også hva BMW har til hensikt å fokusere på i fremtiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva slags feil er det snakk om? Vi har (med vi så mener jeg fruen) E-up som har slitt med at ladestikket kutter landingen, dette ble byttet på garanti og ble litt bedre. Men fortsatt så skjer det, hvilket jeg mener er for dårlig. Har også vært en ulyd i bakstillingen som de ikke klarer å finne ut av, de skylder på at i en elbil så hører man drivverkslyder bedre. Har fått gratis servicer, dekk hotell og alt det der som kompensasjon derfor så klager jeg egentelig ikke....men det er likevel for dårlig. Ellers så er det en kjekk liten krabat, lettkjørt og helt super til lokalkjøring her hjemme som sparer BMWen for småkjøring.

Blir nok byttet ut med en BMW hybrid på lang sikt, ettersom jeg mener det er det beste ifra to verdner :) 

Det var et såkalt PTC-element, et varmeelement som sviktet alle gangene. Det er en del av høyspentkretsen i bilen, og når en slik del gir feilmelding kutter bilen strømflyten, og man får ikke "startet" bilen. Måtte hentes på flakbil alle gangene.

Usikker på om vi har hatt usedvanlig uflaks, batchen av PTC-elementer har hatt samme produksjonsfeil, eller om det er snakk om en følgefeil i bilen. Det siste er verst - derfor ba vi om ny bil. Møller har opptrådt eksemplarisk, men uansett kjedelig å styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er snart på høyde med Bjørn du nå? Drar på launch i LA osv :)

Det var like før jeg skrev meg på liste selv, men jeg venter og ser. Skal klare å holde ut den eventuelle ekstra tiden. Er vel fare for at den blir så populær at elbilinsentivene blir kuttet, og Tesla kan legge ned hele virksomheten sin i Norge. Ingen tvil om at de har gode dager nå for tiden.

 

Men klarer de å mette etterspørselen? DET er det store spørsmålet. Jeg tipper det blir forsinkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at man blir dratt inn i Elon Musks univers, ja. Det er noe eget som skjer ala Apple. Ref Forbes-linken til Fredrik over her.

Det blir nok ganske mye ekstra ventetid dessverre. 325k har reservert den til nå, og eksisterende Tesla-eiere får prioritet. Men de har full fokus for å "rampe opp" produksjonen sett i lys av reservasjoner over all forventning. Til sammenligning er det produsert litt over 100k Model S totalt siden starten.

Incentivene blir nok beholdt en god stund til, og når den uunngåelige innføringen av avgifter/moms kommer, kommer den gradvis. Elbiler kan aldri bli straffet i like stor grad som fossilbiler - iallefall ikke med dagens avgiftsystem, men moms må man nok regne med etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt drøyt med forhåndsbestillinger ja. De raser jo inn hver dag. Ifølge Bjørn va det jo veldig stor overvekt av folk som ikke hadde Tesla fra før som sto i kø for besilling.

Det er helt klart en bil som treffer mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig interessant med disse reservasjonene er at det nå er over 130000 reservasjoner siden at Elon Musk skrev på Twitter at ventetiden for å få bilen kommer til å øke kraftig og at Tesla derfor måtte revurdere hele produksjonsplanen. Allikevel blir folk ved med å reservere bilen. Jeg tror at det kanskje også handler om moralsk support/støtte til Tesla og hva de har oppnådd. For ikke å snakke om at reservasjonene også er et gratis økonomisk lån til Tesla, som nå tilsammen er på nesten 3,5 milliarder kroner. Det vi skal huske på er at Model 3 i amerikansk sammenheng er prissatt som en ganske alminnelig litt finere bil og dette betyr mye for mange som ikke har råd til å være miljøbevisste med Model S/X. Selvfølgelig er det også litt "Apple" eufori over tingene og det skulle bare mangle. Designet på Tesla's bilmodeller snakker til deg på den samme måten som Apple's duppedingser... :)

Jeg tror imidlertid at det vi ser med Model 3 og bl.a interessen for en utradisjonell politiker som Bernie Sanders er en del av et større fenomen der mange amerikanere har begynt å føle ansvar for verden vi lever i og samfunnet generelt. Ikke som miljøfrikerer og revolusjonære sosialister, men som alminnelige forbrukere og medmennesker. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo ikke overraskende på, men 83% av elbileierne kjøpte elbil for å slippe engangsavgiften.
81 prosent svarte også at momsfritak var vektende, mens 66 prosent huket av begge punktene. 
I tillegg har 49 prosent av de spurte også tatt med at gratis bompassering har vært avgjørende for å kjøpe elbil. 

http://www.dinside.no/936348/83-prosent-av-elbilistene-kjopte-elbil-for-aa-slippe-engangsavgiften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vil det formodentlig alltid være når man får ekstra gunstige insentiver for å kjøpe et produkt fremfor et annet produkt. Det hadde vært interessant å vite hvor mange av dagens eiere av en Tesla som ville ha kjøpt en ny Tesla med la oss si 20% engangsavgift, intet momsfritak og ingen gratis bompasseringer. Dette er nemlig situasjonen her i Danmark og såvidt jeg vet har Tesla solgt under 10 nye modeller siden nyttår da det ble 20% avgift (les: tilsvarende engangsavgiften) på elbiler.

Såvidt jeg vet har de ulike ekstraordinære insentiver for å kjøpe en elbil i f.eks USA også. Man kan få opp til $7,500 i føderal støtte (fra USA's regjering) og $2,500 i statlig støtte (California i dette tilfellet). 10000 dollar tilsvarer ca. 83000 kroner.

Model 3 vil forøvrig med 20% avgift (les: engangsavgift) koste fra ca. 430000 kroner her i Danmark (ca. 546000 NOK). Dette betyr at en Model 3 vil koste rundt 18000 kroner mindre enn F30 318i som har en 1500 cm3 stor tresylindret motor på 136 HK. Jeg vet hvilken bil jeg ville ha valgt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danske bilpriser er utrolig frustrerende og man vet mange ganger ikke om man skal le eller gråte. Jeg vet bare at det ikke nytter å kjempe mot systemet iom. at bilavgiftene stiger selv med en borgerlig regjering. Når statskassen mangler penger betyr partiprogrammer åpenbart mindre... :(

Apropos SpaceX, som er Elon Musk's andre store baby ved siden av Tesla, så er landingen av det første trinnet på raketten rimelig imponerende. Man kan se at trinnet blir separert fra resten av raketten ved ca. 2:56 og man kan se at det faller mot jorden igjen ved ca. 3:50. Ved ca. 5:00 kan man se selve landingen på en slags stor pram på havet og det er nesten ikke til å tro at det kan la seg gjøre.

Poenget med at det første store trinnet på raketten kan styres sikkert tilbake til jorden er at det senere kan gjenbrukes til nye raketter og dette vil gjøre hele prosjektet mye billigere. SpaceX frakter idag utstyr til den internasjonale romstasjonen (ISS), men målet er iht. Elon Musk å reise til Mars. Jeg tviler ikke på at han vil lykkes.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mange gode innlegg her i det siste, men kjenner abstinensene til en skikkelig bil med bensinmotor kommer når det blir mye el-bil snakk. Så, en liten tur innom M2 skader vel ikke. :) 

Tidligere så linket jeg til Jason Cammisa/Motortrend sin skriftlige anmeldelse. Videoen nedenfor tar utgangspunkt i samme info. Men er det jo alltid litt stas med en velprodusert video med lyd, røyk og det meste som demonstrerer hvorfor akkurat en slik bil appellerer til hjertet. :)

:love:

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...