Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det var/er nok en slags pest/kolera situasjon for VAG. De kunne velge mellom lavere effekt eller et høyere drivstofforbruk. Det er trolig enklere å be om tilgivelse for lavere effekt enn høyere drivstofforbruk i disse tider (les: de håpet i det lengste på en "tillatelse", men det satte dieselskandalen i USA en strek over). 

Jeg klarer ikke ordentlig å hisse meg opp over VAG's svinestreker iom. at de andre bilprodusentene så absolutt har svin på skogen de også. Det er hele systemet som er galt og det er derfor politikerne som egentlig burde ha rødeste ørene, men det har de typisk ikke. Fra den kanten kommer det stort sett bare tåkelegging og bortforklaringer. Dette har jeg ingen problemer med å hisse meg opp over for denne ansvarsfrakrivelsen går ut over hele bilbransjen og ikke bare VAG. Porsche må begynne med boxerfirere for å kunne selge bl.a GT3 og BMW må begynne med rekketreere i 3-serien for å kunne selge bl.a M-modellene. Makan... :x

bimmerR: Takk skal du ha... det var på tide med litt dekkburning og skikkelige motorer igjen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... etter å ha sett klippet med M2 og M4 et par ganger reflekterer jeg over hvor bra den nye M2'en tilsynelatende er hvis man er vokst opp med E30, E36 og E46 M-modellene. Det er selvfølgelig mye 1M DNA i dagens M2, men det er sannelig mye DNA fra de gamle 3-serie M-modellene også. Jeg vil ha... :)

En annen ting som imponerer meg er hvor jevnt en profesjonell racerfører klarer å prestere fra runde til runde på en bane. Det er bilene som skiller klinten fra hveten og ikke sjåføren... virkelig imponerende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M2 er en bil som vekker sterke vil-ha-følelser også hos meg. Og med de siste års justeringer av bilavgiftene havner den prismessig innenfor en grense som faktisk er innenfor rekkevidde om man har grei økonomi og prioriterer å bruke pengene på bil. Det er jo i grunn ikke så mye ekstra utstyr man trenger på en slik bil, så listeprisen på ~850k blir faktisk mer eller mindre reell.

Her er grafikk fra Motor Trends sammenligning av M2 og M4: http://www.motortrend.com/news/bmw-m2-versus-m4-sibling-rivalry/

Beste rundetid er det faktisk M2 som presterer... (dog med knappest mulig margin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må bare melde meg på, det er noe ved M2 som fascinerer og tiltrekker meg. Jeg er av natur en mer M5 tilhenger men BMW har klart å lage noe spesielt med M2. Jeg merker bare hvor mye F22 2-serie Coupe talte til entusiasten i meg, det er E30 opp av dage. Også skal BMW ha ros for å holde seg til rekkesekser, mulighet for manuell og bakhjulstrekk. Der A45 AMG fremstår som en "boy racer" så synes jeg M2 fremstår som en mer rendyrket entusiast bil med sine kompromisser. Den mangler to dører, har ikke firehjulstrek, sikkert tørstere på bensin osv...men for en riktig bil bare :D 

Jeg tror en kamerat kommer til å kjøpe seg M2 så da får jeg muligheten til å se litt nærmere på bilen. Med sin forholdsvis gunstige pris så vil dette bli ett kupp på bruktmarkedet om noen år. Det ligger vel også litt i kortene at engangsavgiften skal ytterligere ned så det er jo bare positivt. Lenge leve de borgerlige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... de borgerlige setter nok ned bilavgiftene, men de sikter ikke mot et system som vil føre til signifikant flere biler på veiene. Medaljens bakside er andre avgifter som vil gjøre det dyrere å bruke bilene. Det er i alle fall den utviklingen vi ser i mange andre land enten de har sosialistiske eller borgerlige regjeringer.

For Norges del har de ulike avgiftsomleggingene/justeringene de siste 10-15 årene hatt som opplagt mål å fornye bilparken og i den sammenhengen redusere utslippet av skadelige miljøgasser/partikler. Utfordringen er at man ikke i nevneværdig grad har tatt hensyn til nox og co2 utslippene. Dette tror jeg vil endre seg i tråd med hva vi f.eks har her i Danmark og flere andre land på kontinentet der årsavgiften fastsettes individuelt pr. bilmodell avhengig av drivstofforbruket samt utslipp av nox og co2. Dieselbiler har sogar en ekstra miljøavgift som er relativt heftig når bilen har et gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring som overstiger ca. 0,50 liter/mil. Det hører med til historien at avgiften justeres årlig slik at ingen bilmodeller har den samme avgiftssatsen mer enn et par år før de får en høyere avgift (fordi kravet blir strengere år for år). I tillegg kommer en fast årlig avgift på 1000 kroner for dieselbiler som ikke har et partikkelfilter. 

Som et eksempel ville vår tidligere 2003 E46 318d Touring i år hatt en årsavgift (kalles grøn ejerafgift her i Danmark) på 7100 kroner. Din F10 530d har en årsavgift på 4500 kroner. Vår C4 Cactus BlueHDi 100 har en årsavgift på 260 kroner.

Denne forskjellen i årsavgift reflekteres også når det gjelder engangsavgiften (kalles registreringsafgift her i Danmark). Biler med et lavt drivstofforbruk og dermed lavt utslipp av nox og co2 har relativt sett en lavere avgift enn i Norge (dog ikke alltid). Et eksempel er Citroën C1 som i Norge koster 132900 kroner, men som i Danmark koster 79990 kroner (99990 NOK). Mer kostbare biler som også har et signifikant høyere drivstofforbruk blir virkelig straffet med det danske avgiftssystemet. Et godt eksempel er VW Golf 1,6 TDI (110 HK) som i Norge koster 308900 kroner, men som i Danmark koster 294990 kroner (368700 NOK).

I Tyskland har de forøvrig også en årlig miljøskatt på biler (Kraftfahrzeugsteuer). Jeg har ikke den nøyaktige oversikten over hva denne er, men såvidt jeg forstår betaler man en sats pr. 100 cm3 motorvolum i relasjon til type kjøretøy, drivstoff, euronorm samt om bilen har et partikkelfilter eller ikke (dieselbiler). Min gamle 2003 E46 318d Touring ville i Tyskland ha hatt en årlig miljøavgift på ca. 332,60 Euro eller 3100 kroner. I tillegg har de fleste større byer i Tyskland innført såkalte miljøsoner (Umweltzonen) og for å ha lov til å kjøre i disse sonene skal bilene klare Euro 4. Min gamle BMW uten partikkelfilter klarte kun Euro 3 og kunne derfor ikke lovlig kjøre innenfor disse miljøsonene.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er riktig å legge avgiftene på bruken og ikke på førstegangs avgiften. Da betaler man for det man faktisk bruker bilen, å ha høye bruksavgifter samt engangsavgift slik vi har i dag er helt på trynet synes jeg. Det gir heller ingen utslag på snittalderen på bilparken som er på høye 10,5 år, hvilket den har vært de siste 6 årene. Dette er som vanlig veldig feilslått arbeiderparti politikk..

https://www.ssb.no/bilreg

Ja danske bilpriser er hårete, men jeg har forstått det slik at det heldigvis ikke er helt krise da dere har ganske gunstige leasing regler. Det går vel an å eie en dyr og flott bil i Danmark også selv for vanlige folk, jeg sliter med å tro at det er så "mørkt" som mange vil ha det til. Men bruksavgiftene er fæle, jeg tror f eks at jeg ikke hadde prioritert å holde min E34 på veien om den skulle kostet meg opp i mot 10 000 kr i årsavgift. Men 3100,- som den steg til i år er mye det også, man kjenner det når man har to biler å betale på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at man bør legge avgiftene på bruken av bilene og ikke primært på kjøpet av bilene, men for at dette skal gi mening i et miljøperspektiv bør avgiftene være vesentlig større på eldre biler enn nye biler. Moderne motorer som er miljøvennlige (les: bruker reelt lite drivstoff) bør premieres i avgiftssystemet og det er nettopp dette vi ser her i Danmark.

Så langt virker alt rimelig OK, men medaljens bakside er at et slikt avgiftssystem også premierer små biler med små motorer fordi de i sakens natur bruker mindre drivstoff enn store biler med både store og små motorer. Er bilene både store og gamle går det helt galt og bilene blir latterlig dyre i drift. Et godt eksempel er E23 745i som her i Danmark har en årsavgift på intet mindre enn 10920 kroner (13650 NOK). Allerede til neste år eller senest om to år vil årsavgiften være steget til 12540 kroner (15675 NOK). Det er ikke merkelig at det er langt mellom bruksklassikerne på de danske veiene og for å gjøre det hele enda litt mer surt å være interessert i oldschool modellene skal bilene være 35 år gamle før de blir veteraner og kan slippe med en langt lavere årsavgift.

Jeg synes derfor at man i Norge bør glede seg over tingenes tilstand slik de er nå før EU på et eller annet tidspunkt begynner å blande seg for mye i hvordan den norske bilparken ser ut med gamle og nye entusastbiler som ikke er alt for drivstoffgjerrige. En "dansk" spottetråd som den vi har her inne ville ha blitt relativt kjedelig og det er ikke fordi danskene ikke er interessert i biler, men fordi det har blitt alt for dyrt å bare ha en bruksklassiker som morsom entusiast/slengbil. Gamle bruksklassikere som er verdt å ta vare på står ikke på gaten og blir brukt, men uten skilter i garasjer og samlinger. Dessverre.

Litt mer dårlig nytt når det gjelder gamle og nye biler med stempelmotorer.

http://www.autocar.co.uk/car-news/green-cars/dutch-government-wants-ban-petrol-and-diesel-cars

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ideen om høyere årsavgift på eldre motorsterke biler, men avgift som slår ut ut i fra faktisk bruk er ikke en dum ting, så fremt engagsavgiften er vessentlig lavere selvfølgelig.

Og M2... En lekker liten rakker det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at vi har en del goder her i Norge også, som plaster på såret for høye avgifter. En ting er de nevnte fordelene ved å eie veteranbil, en annen er at vi har ganske gunstige forsikringsordninger på biler som er litt utenfor smør og brød kategorien. Er du 20 år og vil kjøpe en E46 325I i Storbritania, så kan du glemme forsikring med mindre du ikke vil betale det dobbelte av bilens verdi. Ingen rimelig bil for en 20 åring å forsikre i Norge heller, men det er helt du setter den på en av foreldrene. Er en grunn til at man kun ser hele og originale E36 og E34 i utlandet, ungdommen slipper ikke til dem. BMW som ungdomsbil er ett norsk fenomen... Faktisk så har de høye forsikringspremiene i Storbritania blitt ett samfunnsproblem. Folk som har en gammel bil sier opp forsikringen da den er dyrere en bilens verdi, da kjører de uten forsikring til de blir tatt og mister bilen (bilen blir beslaglagt, da har du to uker til å hoste opp en forskring ellers blir den solgt eller skrotet)

Lav årsavgift og veldig gunstig forsikring på veteranbiler er en annen fordel vi har, nå også EU kontroll kun hver femte år var det vel. Jeg liker tanken at jeg kan kjøpe meg en Mercedes 560 SEC ifra 1986 og slippe unna med samme årsavgift som madammens elbil. I tillegg ville jeg måtte slippe unna med halve forsikringspremien også. Hadde forstsatt brukt en del på bensin og bompasseringer, men jeg tror det ikke eksisterende verditapet redder SECens total økonomi der kontra elbilen som synker i pris. Bare ett halvfleipte tenkespill satt litt på spissen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje hva som kan skje hvis man forårsaker en alvorlig ulykke og man ikke har en forsikring. Man kan i værste fall bli økonomisk ruinert samt komme opp i store praktiske problemer mhp. skole/jobb. Hverken veteranbilordninger og/eller forsikringer er forøvrig nevneværdig annerledes her i Danmark i forhold til Norge, rent bortsett fra at forsikringspremiene pleier å være litt billigere bl.a fordi vi har mindre vinter og færre husbranner.

Apropos Mercedes-Benz W126 560 SEC så har den modellen en årsavgift på 11120 kroner (13900 NOK) her i Danmark og blir først veteran om fem år. Det som allikevel får noen til å beholde slike premium modeller (stort sett uten skilter) er selvfølgelig et håp om fremtidig verdistigning og dermed en større samlerverdi.

For min del synes jeg derfor at det er mer trist at de alminnelige bruksklassikeren havner hos høggern. Det er mange artige biler jeg savner på danske veier som ofte figurerer i spottetråden. Et veldig godt eksempel er Citroën CX. De ser man nesten aldri lenger her i Danmark og det er virkelig trist. Igjen var Citroën lysår foran konkurrentene og det er nesten ikke til å tro at modellen kom på markedet allerede i 1974. Så moderne og futuristisk... et skikkelig romskip forut for sin tid i likhet med forgjengeren DS... :)

http://petrolicious.com/this-citroen-was-made-to-crush-continents-with-a-family-onboard

large.570d9d9b64013_Citroencx.jpg.c6969d

Apropos fransk innovasjon på 70-tallet så kommer vi ikke utenom Jean Michel Jarre. Han regnes som en av de store innovatørene når det gjelder elektronisk musikk og en av hans største suksesser er albumet Oxygène som kom i 1976. Jeg kan levende forestille meg hvordan det må ha vært å flyte sydover mot rivieraen på de fine franske motorveiene i en CX med Oxygène på høyt volum... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og dette er litt spesielt. Den digitale sequenseren var oppfunnet bare få år tidligere, men var såpass kostbar at få artister hadde råd til å kjøpe/leie en slik fremtidsmaskin. Spesielle og noen ganger gjentagende lydeffekter ble derfor gjort manuelt og ofte av lydteknikere som f.eks Alan Parsons. Han var lydtekniker på Dark side of the Moon, som ble spilt inn i 1972/73. Dark side of the Moon er et veldig interessant album også på den måten ved at det ble spilt inn på en tid akkurat da overgangen mellom analoge og digitale instrumenter fant sted.

Tyske Kraftwerk dro full nytte av sequenseren 3-4 år senere på f.eks låtene Autobahn og Radioaktivität. Det er enkelt, men veldig effektivt. Jean Michelle Jarre plasserer seg med Oxygène litt i midten i forhold til disse ytterpunktene. Låtene er spilt manuelt, men er knapt så avanserte som på Pink Floyd's mesterverk. Det finnes forøvrig en dokumentar der David Gilmour gir Alan Parsons en stor del av æren for Dark side of the Moon.

Jeg har et litt ambivalent forhold til Jean Michel Jarre. Noen av låtene er bra, men det er akkurat som om han mangler litt fantasi og visjoner. Det blir litt for mye gjentagelser og låtene står ofte i stampe. Dette er han trolig klar over og forsøker derfor å kompensere med spektakulære sceneshow med laserlys og eksploderende farger. Han har mengder med sequensere og synthesizere på scenen, men bruker bare noen få (naturlig nok siden han idag har avanserte sequensere som gjør mye av jobben). Det som imidlertid er litt kult er at man på videoer bl.a kan se at han har mange ulike klassiske Moog syntesizere... :)

Jeg har litt mer sansen for Kraftwerk (og naturligvis Pink Floyd) og selv om dette er en remix fra 1991 fremstår låten Radioaktivität fra 1976 som en perle i relasjon til tidlig elektronisk musikk. Tidlig Human League er forresten også verdt å bruke litt tid på... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer rundt dieselskandalen.

http://www.dinside.no/936373/diesel-synderne-kun-volkswagen-jukset-de-andre-bare-jukset

Quote

Handelsblatt gjør mer enn å insinuere at flere bilprodusenter jukser på en mer indirekte måte. 

Avisen henviser blant annet til kilder innen bilbransjen som informerer om en metode som skal være ganske utbredt - nemlig via programvare å frakoble rensemekanismene for avgasser etter at typegodkjenning er oppnådd. 

Dette gjøres under påskudd av å skåne komponentene.

Likevel er det VW som får alt pepperet. Det er jo hele systemet det er noe feil med, og det må jo politikerne forstå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW får pepperet med god grunn. Her må man holde tunga i riktig munn osv.
Det er _stor_ forskjell på å tilpasse seg testen og det å VW har gjort. Den ene er svindel og bedrag (vw), den andre er et resultat av strenge testnormer som det går an å tilpasse seg noe, og som ikke vil samstemme med "normal bruk". Dette har jeg også skrevet litt om tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...