Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er skapfan av AC/DC (AC/DC er ikke spesielt vel ansett i kulturelle kretser) og for en tid tilbake hadde jeg muligheten til å kjøpe billetter til konserten som går av stabelen her i Århus den 12 juni... bare 10-15 minutter på sykkel hjemmefra. Jeg fikk ikke tak i billetter og det var selvfølgelig litt dumt, men nå viser det seg at den mangeårige forsangeren Brian Johnson må legge inn årene pga. dårlig hørsel. Som en erstatning for ham har AC/DC hyret Axl Rose fra Guns n' Roses. Det er skikkelig nedtur og jeg forstår at mange vil ha pengene tilbake. Jeg likte imidlertid Guns n' Roses da de slo igjennom med Sweet Child O' Mine, men det er 29 år siden da Axl Rose var av et helt annet kaliber enn idag.

Det er imidlertid ikke første gang at AC/DC må bytte ut forsangeren. Da Bon Scott døde i 1980 tok den nevnte Brian Johnson over med stor suksess i kombinasjon med et av tidenes helt store album "Back in Black" (en tribut og hyllest til Bon Scott). Dette er det nest mest solgte albumet igjennom tidene etter Michael Jackson's "Thriller" med over 50 millioner solgte eksemplarer.

AC/DC's mangeårige trommeslager, Phil Rudd, er også ute av bandet pga. narkotikaproblemer. Han har også tidligere blitt sparket ut av bandet (formodentlig pga. psykiske problemer) og ble i en periode erstattet av Chris Slade (han har såvidt jeg forstår igjen erstattet Phil Rudd). I tillegg har rytmegitaristen Malcolm Young (broren til hovedgitaristen Angus Young) fått konstatert demens og har derfor blitt erstattet av deres nevø Stevie Young. Fansen har uten problemer akseptert disse endringene og på mange måter har disse endringene gjort AC/DC bedre etter min mening. Jeg er imidlertid i likhet med mange andre veldig skeptisk til Axl Rose som ny forsanger i AC/DC.

Et godt eksempel i i relasjon til postive endringer i bandet er denne konserten fra Donington i 1991 med Chris Slade bak trommene. Låten er 17 minutter lang og selv om det er en enkel låt er det hardt arbeide for Chris Slade. Jeg liker spesielt intermezzoet mellom ca. 4:30 og 6:00. Det virker veldig australsk i relasjon til at det minner litt om transefølelsen man får når man hører på den australske urbefolkningens blåseinstrument didgeridoo… kult… :)

http://www.nrk.no/kultur/danskene-vil-ha-pengene-tilbake-fra-ac_dc-1.12906555

Apropos Bon Scott... her er en konsert fra 1978 der AC/DC spiller den samme låten... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmeR:

Jeg har ikke plukka nok på f serie til å kunne si dette. Men det første jeg ville gjort var å sjekke hva slags DSC som sitter i hvilke av de vanlige modellene. Høyst sannsynlig så har noen av disse (eller alle) samme type som på m235i racing, og da bør man kunne bruke det uten problemer.

Som et eksempel så vil en ren race utgave av mk60 legge feilkode på manglende kommunikasjon med motorstyrig (denne er grunnelggende den samme enheten som sitter i m3 csl, men med annen software) og manglende DSC knapp. Dette er litt ypisk BMW mtp hvordan de lager systemene sine.

m3 mk60 har tidligere vært en populær oppgradering også/spesielt på Porscher som går i ymse race greier (for å bidra med litt Porsche stoff ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speaking about Porsche. Drive er tilsynelatende tilbake på Youtube (i alle fall med lange og interessante videoer) og denne gangen er Rob Dickinson fra Singer Vehicles Design ("Singer 911") i fokus. Få kan oppvise en større interesse for et spesifikt bilmerke og jeg synes at han er veldig inspirerende å høre på (nesten helt uavhengig av at det er Porsche og spesielt 911 han er opptatt av)... :)

Det amerikanske tidsskriftet Fortune med fokus på forretnings og finansnyheter forteller idag at det nederlanske underhuset (de folkevalgte) har vedtatt en lov som forbyr salg av nye fossilbiler fom. 2025. Det gjenstår imidlertid å se om loven også passerer førstekammeret (75 medlemmer som velges indirekte i fra de ulike provinsene i landet), men som regel er dette bare en formalitet. Dette ser ikke lyst ut i relasjon til stempelbilenes fremtid. Nederland er riktig nok et lite land i EU, men de har som et av de opprinnelige landene i unionen en temmelig stor innflytelse.

http://fortune.com/2016/04/19/netherlands-electric-cars/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røyner på med gamle helter. På kort tid har vi mistet Glenn Frey, David Bowie og nå Prince.

Jeg har aldri vært noen kjempefan av Prince, men må jeg velge en favorittlåt er det tittelsporet fra vedlagte bilde:

 

Prince_Crazy.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dårlig år for musikken ja...

Her er Prince skikkelig i slaget og viser litt showmanship på gitaren mot slutten.

 

Over til noe helt annet, eller da bil, og franske slike.

Jeg så i går for første gang den nye Renault Megane.

Franskmennene er skikkelig i siget om dagen! Den går utenpå alt fra Japan i småbilklassen.

I tillegg var den lakkert i en usedvanlig lekker rød metallic.

prezentacija-bih-renault-megane-2016-03-

prva-jazda-modra-Renault-Megane-2016-feb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom forøvrig over en interessant artikkel i Romeriksposten. Jeg tok bilder av sidene, men fant nå ut at hele avisen ligger gratis tilgjengelig her:

http://www.romeriksposten.no/wp-content/uploads/2016/04/Romeriksposten_nr_15_2016.pdf

Side 18 og 19 handler om planlagt flyproduksjon på Kjeller rett før 2. verdenskrig brøt ut.

Interessant lesing!

 

DSC_0056.JPG

113_1_b2.jpg

Hawk-75P-36-Mohawk.jpg

Et ganske så lekkert fly!

"Following the fall of France and Norway in 1940, several dozen P-36s were seized by Germany and transferred to Finland; these aircraft saw extensive action with theIlmavoimat (Air Force) against the Soviet Air Forces."

Noe som forklarer at det også finnes bilder av flyet med "tysk uniform".

Curtiss_Hawk_75Af.jpg

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_P-36_Hawk

Edit:

Kom på serien Piece of Cake fra 1988, og jaggu ligger ikke hele serien på youtube!

Enjoy!

6 episoder med Spitfires i hovedrollene. Skal ikke si jeg husker om serien er god eller ikke (Jeg var 11-12 år når den kom ut), men den gjorde skikkelig inntrykk på meg, og spesielt én scene har brent seg inn:

"Veteran Pilot Ray Hanna (1928-2005) performed the stunt where the Spitfire flies under the low bridge.[6] The scene was filmed at a bridge at Winston near Barnard Castle. Hanna, a New Zealand born former RAF pilot and Red Arrows member, was 59 years old when he performed the stunt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sannelig veldig spennende ja... og Ray Hanna (og hans sønn Mark) var uten tvil direkte ansvarlig for at jeg begynte å interessere meg for bl.a Supermarine Spitfire. Det ligger flere artige klipp på Youtube med Hanna bak spakene på en Spitfire (også i Norge). Han hadde en helt egen evne til å føre flyet på en måte slik at det ble mest mulig interessant for tilskuerne på jorden (type: bredsidene mest mulig synlige for tilskuerne på vei opp eller ned).... :)

Morfar var jo jagerflyger i det som på 30-tallet het Hærens Flyvevæsen med bl.a Kjeller som base. Faktisk så ble det norske flyvåpenet opprettet med Kjeller som hovedbase i 1912. Morfar måtte dessverre gi seg som pilot på midten av 30-tallet pga. multippel sklerose, men fulgte aktivt med fra sidelinjen som oberstløytnant i flyvåpenet frem til krigens utbrudd i 1940. Det at han ikke aktivt kunne kjempe mot tyskerne samt at han ble mer og mer invalid var i følge min mor en svært stor psykisk belastning for ham (han døde 12 år før jeg ble født). Han var en offiser til fingerspissene i likhet med hans far (oberstløytnant og sjef for bergartelleribataljon 1) og bestefar (oberstløytnant og krigskommisær i Christiania/Oslo). Jeg elsker disse gamle flyene og ikke minst historiene... :)

Jepp... de nye Renault modellene er virkelig fine og jeg tror at vi generelt kan forvente oss mye interessant fra de franske bilprodusentene i tiden fremover. De har en tilgang til bilproduksjon som jeg tror at mange liker, men i likhet med bl.a BMW er utfordringen hva som vil skje mhp. elektriske biler.

http://www.wsj.com/articles/bmw-loses-core-development-team-of-its-i3-and-i8-electric-vehicle-line-1461086049

Prince har dessverre aldri helt vært min favoritt. Jeg husker ham helt tilbake fra begynnelsen av 80-tallet med låter som bl.a "1999", "Little Red Corvette" og ikke minst "Purple Rain". Funky og nyskapende absolutt, men tekstene med alt for mye fokus på sex (i alle dimensjoner) ble litt over the top for meg. Jeg er en større fan av David Bowie's mer postmodernistiske og neoklassiske uttrykk (les: grunnleggende tradisjonell britisk pop/rock)... :)

Det ser forøvrig ut til at trollene nå popper ut av flaskene når det gjelder de ulike bilprodusentene og dieselbiler... akkurat som vi tidligere har snakket om i tråden.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Myndighetene-har-funnet-uregelmessigheter-ved-utslipp-hos-16-bilmerker-8441303.html

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "juks". Det er helt vanlig å skru av EGR ved lave temperaturer. Dette er også kjent.

Det som skjer nå er jo et klassisk tilfelle av at alle skal vite om og mene noe om "ting de ikke har greie på". Det er faktisk sånn at de som jobber for myndighetene med utslipp er kjent med slike problemstillinger som dette men har en noe mer helhelhetlig tilnærming til problemet enn det "alle og enhver / enhver journalist" har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at det er en klar forskjell mellom den grenseverdien som er opplyst i relasjon til markedsføringen av motorene (f.eks 0,25 g/Km nox) og det motorene reelt slipper ut ved alminnelig kjøring og tester (ref: tidligere innlegg i tråden). Bilprodusentene følger ved bygging av motorene den prosedyren som er fastlagt av myndighetene (en kontrollert laboratorietest), men det nye er at det nå er allment kjent at denne laboratoretesten ikke på noen måter gjenspeiler virkeligheten. Hvem bør vi klandre? Myndighetene for at de i alt for lang tid har akseptert denne forskjellen selv om de samtidig har visst at nye bilmodeller reelt slipper ut langt mer co2 og nox enn grenseverdiene de selv har fastlagt. Myndighetene har visst dette, bilprodusentene har visst dette og nå vet bilkøperne og ikke minst pressen det også.

Space: Apropos Curtis Hawk så minner flyets overordnede design mye om tyskernes Focke-Wulf 190, som hadde BMW's 801 16 sylindrede stjernemotor i to rekker. Dette er ikke tilfeldig iom. at konstruktøren Kurt Tank relativt tidlig så fordelene med en kort stjernemotor fremfor en lang V-12 motor. Han så også at franskmennene hadde suksess med deres Curtis Hawk (en batch på 100 fly), som de hadde mottatt fra USA allerede i 1938 (Focke-Wulf 190 ble krigsklar i 1941).

Jeg har forøvrig noen bilder av Morfar i Frankrike da han i 1934/35 var med i en norsk delegasjon for å inspisere de mest moderne franske jagerflyene. Frankrike var på den tiden ikke bare en alliert, men også anset for å være lengst fremme i Europa når det gjaldt krigsteknologi. Det skulle dessverre vise seg å være en grov feiltagelse noen få år senere (dog ikke til forkleinelse for Curtis Hawk, som var et genialt jagerfly).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly har aldri igrunn vært min store interesse, men unntaket er Spitfire og Concorde som også er mine to favoritter.

11630491a8438086a4956d20112d3ab3.jpg

Og går vi over på helikopter i "samme" sjanger er Bell Huey utrolig kult, med bare to rotorblader kommer den legendariske lyden av helikopteret når bladene er parallellt med helikopteret og ikke har luft under. Huey heter egentlig HU-1, men fikk fort et kallenavn "Huey", som kom av måten man uttalte HU-1. Det ble fort omdøpt til UH-1 og det er kanskje det folk flest kjenner den som ved siden av Huey.

078b7c8ba78527e38b3fa2ee18871865.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om HU-1 referansen (men så er jeg ikke noe ihuga helijopter fan). Men jeg finner det noe merkelig da "UH" enkelt står for "utility helicopter" på samme måte som "AH" står for "attack helicopter" osv.

 

Men ser i filmen at jeg tar feil :P hehe

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har sett en film om/fra Vietnamkrigen (1955-1975) har også sett Bell UH-1 "Iroquois" eller bedre kjent som "Huey". Det interessante er at selv om man ikke husker hvordan helikopteret ser ut eller hva som rent teknisk er spesielt med helikopteret kjenner nesten alle igjen lyden og vet at det er en "Huey". Marius har fint forklart hvorfor lyden er som den er. Dette helikopteret ble introdusert med Vietnamkrigen og det ble produsert i et enormt antall helt frem til 1987. Huey var også det første helikopteret med turbinmotor som det amerikanske forsvaret tok i bruk.

Den første gangen jeg virkelig la merke til Huey var i den grandiose filmen Apocalypse Now fra 1979. Denne filmen er regissert av Francis Ford Coppola og regnes som en av de store krigsfilmene i historien. Kjente skuespillere som Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen og Charlie Sheen er med i filmen, som også fikk Oscar for beste lyd og filming. 

Filmen handler kort fortalt om jakten på oberst Kurtz (spilt av Marlon Brando), som har desertert fra den amerikanske hæren og slått seg ned dypt inne i jungelen i Kambodsja der han praktiserer som en slags hødving for en gruppe lokale innbyggere. I store deler av filmens handling følger vi en amerikansk patruljebåt langs jungelens elveløp, mens ulike situasjoner oppstår (brutale krigshandlinger og lovløshet, men også menneskelige forandringer pga. handlingene). Scenene er temmelig realistiske og nettopp derfor regnes filmen som viktig i et historisk perspektiv.

Spesielt åpningsscenen for filmen er kjent for å være bevisst vulgær og pompøs med bl.a Wagner's Valkyren på full guffe, hensynsløs skyting fra Huey'er og enda mer bevisste vulgære kommentarer. Filmen er bra og verdt å bruke tid på, men samtidig ganske slitsom mentalt (det er ingen "morsom" krigsfilm).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...