Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De danske myndighetene ser også ut til å ha mistet tålmodigheten med Folkevogn (jeg liker bedre den norsk/danske oversettelsen enn VAG/VW/Volkswagen). Nå skal motorene sporenstreks oppdateres slik at de kan klare avgasskravene ellers ryker skiltene.

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE3203534/nu-skal-vw-bilerne-opdateres---ellers-ryger-pladerne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik skrev:

I årene fremover kommer de til å bli presset fra skanse til skanse av miljøbevegelser, men også av utålmodige unge mennesker som vil ha en seriøs miljøforandring nå og ikke om 10 år.

Men jeg tror ikke disse utålmodige unge menneskene er de typisk kjøperne av 750d som denne nye motoren skal stå i. Denne motoren og andre motorer i samme liga er for alle oss andre som har skjønt at man kan ikke redde verden med å kvele bilismen. Dette er en liten gjeng grønne kommunister langt ute på venstresiden som har fått det for seg at klimaendringene er menneskeskapt. Denne minoriteten her utgjør en forsvinnende liten andel av Europas bilkjøpere, det er vel også derfor store produsenter som f eks VW, Mercedes og BMW ikke har umiddelbare planer om noen ny elbil i det folkelige segmentet. Neste I modell ifra BMW er foreksempel annonsert til 2021... Dieselmotorer skal være ett sattsingsområdre også i fremtiden

http://www.bmwblog.com/2016/05/12/bmw-stays-committed-diesels-fuel-cells/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, som stort sett gjør alt mekanikerarbeid på mine biler er heller ikke videre imponert over løsningene til VAG. Som han sier må en sjekke 10 ganger om det er rett del en har bestilt, for selv innenfor samme årsmodell av f.eks. Touran så kan det 4, 5 delenr på alt fra bremseskiver til radiatorvifter. 

Det sies også at ingen av mekanikerne på Møller kjører VAG, men stort sett BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg tror ikke disse utålmodige unge menneskene er de typisk kjøperne av 750d som denne nye motoren skal stå i. Denne motoren og andre motorer i samme liga er for alle oss andre som har skjønt at man kan ikke redde verden med å kvele bilismen. Dette er en liten gjeng grønne kommunister langt ute på venstresiden som har fått det for seg at klimaendringene er menneskeskapt. Denne minoriteten her utgjør en forsvinnende liten andel av Europas bilkjøpere, det er vel også derfor store produsenter som f eks VW, Mercedes og BMW ikke har umiddelbare planer om noen ny elbil i det folkelige segmentet. Neste I modell ifra BMW er foreksempel annonsert til 2021... Dieselmotorer skal være ett sattsingsområdre også i fremtiden

http://www.bmwblog.com/2016/05/12/bmw-stays-committed-diesels-fuel-cells/

Selvfølgelig er ikke de mange utålmodige unge menneskene som ønsker en renere verden i markedet for en 750d eller tilsvarende biler. De er likeglade med slike biler og vil heller ha en Tesla Model 3 eller tilsvarende fra f.eks BMW... og nettopp dette er viktig. De vil gjerne ha statusen og alt som ellers følger med en BMW, men den skal være miljøvennlig (i alle fall tilsynelatende). Hadde BMW bygget en 3/5-serie som Model S ville det uten tvil ha vært tingen i disse dager. Jeg tror at BMW (... og Audi samt Mercedes-Benz vet dette relativt desperat) og poenget er selvfølgelig, som den aktuelle artikkelen påpeker, at dette handler mye mer om nysgjerrighet og ny lidenskap enn om reell miljøkorrekthet. Elektriske biler fra Tesla er "the new shit" og så lenge det er de under 30 år gamle som mener dette skremmer det vettet av bl.a BMW... og de er definitivt ikke en gjeng grønne kommunister, men derimot deg og meg (for noen år siden)... :)

Joda... BMW har nå sagt (iht. administrerende direktør Harald Krüger) at de kommer med en helelektrisk flaggskip modell allerede i 2021... iNext... som vil bli basert på konseptbilen Next Vision 100 og konkurrere direkt mot Tesla Model S... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at de som kjøper elbil først og fremt er opptatt av å spare penger og benytte seg av de subsidier som myndighetene gir til elbiler. Miljøargumenter kommer ganske langt bak i rekka og er for de aller fleste bare en slags "bonus". Å eie elbil i Norge er status, enten en Tesla eller en mindre modell. Tesla kjøpes av folk med god råd og dette vil folk gjerne singnalisere. Samme gjelder for Leaf eller de øvrige elbilene, har man en slik så har man som regel to biler som igjen singnaliserer status.

Videre så har ikke salget av BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klasse tatt skade av at Tesla selges i så enormt antall her til lands. Salget av nye BMW 5-serie har faktisk hatt en gjevn økning samtlige år siden Modell S kom i 2012. 

Mange går jo nå ut og kritiserer BMW for å vente hele fem år til før neste elbil kommer. Skal bli interessant å se hva dette blir. Årsaken til at de venter så lenge er at mesteparten av dagens modellportefølje skal fornyes i de kommende årene. Ny 5-serie, ny X3, ny 1-serie, ny 3-serie i tillegg til noen nye tilskudd i form av X7, X2, Z5 og kanskje hvis vi er heldige en 9-serie. Med andre ord en spenede tid i møte, for oss som liker BMWer med eksosrør ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er pga. avgiftsfritaket ++ alt annet enn representativt når det gjelder elbiler i forhold til resten av verden. Insentivene for å kjøpe en elbil i Norge er derfor mye større enn i f.eks USA der disse bilene koster nesten det samme som alminnelige biler (det er enkelte subsidier som f.eks i California der man kan få rundt 80K rabatt på nybilprisen når det gjelder elbiler).

Nesten 400000 personer har nå reservert Tesla Model 3. Tiltross for at det ble klart for de aller fleste av disse ved rundt en kvart million reservasjoner at de ikke får bilen før om 2-3 år bestilte de allikevel bilen. Dette er ikke bare usedvanlig, men også et tegn på at noe helt nytt skjer når det gjelder bilkjøp generelt. Svært mange ønsker uten tvil å støtte Tesla når det gjelder elektriske biler. De har alle sammen innbetalt rundt 10000 kroner for reservasjonen (vel vitende om at de først får bilen om 2-3 år) og da kan man jo bare tenke seg hvor mange som holdt seg tilbake, men egentlig ønsket å bestille bilen. Jeg tror at vi uten videre kan doble antallet til rundt 800000 interesserte bilkjøpere. Dette er formidable tall som går langt videre enn såkalte "grønne kommunister"... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som ganske merkverdig er at de som i min omgangskrets ikke har vært det spor interessert i biler tidligere, plutselig har blitt interessert i Tesla. Bare i min nære vennekrets teller jeg fire Model 3 reservasjoner, alle unge og i etableringsfasen kan du si. Jeg synes Tesla gjør mye bra, de er litt "utradisjonelle" i måten de utvikler bilene sine på med tanke på nye duppeditter og løsninger. Blås i forbrenningsmotorer på diesel og bensin, hestekrefter og newtonmeter interesserer dem ikke så lenge det går fært og er stilig. Har ved flere anledninger kjørt Model S P85, og jeg synes det er en knallbra bi på sin helt egne måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker som at Tesla er usedvanlig godt likt av folk uten bilinteresse! Klarer jo til og med å snike seg inn i en artikkel om slukking av FM-nettet, der journalisten åpenbart verken har peiling på bil eller definisjonen av en sportsbil. :P 

Hele Norge er skremt til å kjøpe avleggsradioer

Slik begynner artikkelen: 

Sitér

I de superfancy sportsbilene Tesla er det DAB-radio. Men selv om du kjører midt i Norge, der det skal være dekning, faller radioen ut stadig vekk. Tesla fikset det med en oppdatering som gjør at radioen automatisk slår over fra DAB til FM når signalet blir dårlig.

Men det er absolutt en pen og morsom bil (opp til 110-130 km/t), etter min mening på en tivolimåte. :) Kjenner flere bil og MC-interesserte som har en Tesla på siden, eller som bruksbil. Da har de alt fra Porscher med 500hk til nyere RS4 o.l. så de faller nok i smak for flere grupper. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er hvilken kjøpegruppe den gjennomsnitlige Tesla eieren tilhører i USA, som pr. idag er det største markedet for elbiler. Denne gruppen korresponderer ikke 100% med den tilsvarende norske kjøpegruppen fordi elbiler selges uten avgifter i Norge og dermed gjør bl.a Tesla's modeller kunstig billige. Dette fører til at Tesla's modeller i Norge er tilgjengelige for en vesentlig bredere kjøpegruppe enn i USA der f.eks Model S er like dyr som en BMW 7-serie.

I USA viser ulike markedsundersøkelser at blandt de som ønsker å kjøpe en Tesla vurderer rundt 30% av disse også BMW. 20% vurderer Audi/Mercedes-Benz og 12% vurderer Porsche.

Dette betyr minst to ting... en temmelig stor andel Tesla eiere vil ikke ha en annen bil enn en Tesla og ca. 1/3 av de som er tilslutt ender opp med en Tesla har seriøst vurdert å kjøpe en tysk premiumbil istedenfor. BMW mister med andre ord potensielle kunder hver tredje gang en bilkjøper velger å kjøpe en Tesla. De fleste som kan mene noe kvalifisert om dette er enige om at dette antallet vil stige dramatisk når den billigere Model 3 begynner å rulle ut av fabrikken i Fremont, California. Hvis 1/3 av de som tilslutt kjøper en Model 3 (basert på forhåndsreservasjonene) også har vurdert å kjøpe en BMW mister BMW halvannet års omsetning i USA bare der, men trolig blir BMW's tap større fordi Model 3 er vesentlig billigere enn Model S/X og dermed attraktiv for en større kjøpegruppe.

De tyske premium bilprodusentene har dermed fått en seriøs utfordring som det ikke blir helt enkelt å gjøre noe med på kort sikt (4-5 år). Jeg tenker at så lenge Tesla klarer å beholde momentet når det gjelder spesielt den store entusiasmen som mange Tesla eiere/interessenter gir uttrykk for (ikke ulikt slik det var med iPhone for noen år siden) vil bl.a BMW ha store problemer med å overbevise som teknologisk overlegen vis a vis Tesla. Det er Tesla som definerer hva som er state of the art når det gjelder biler idag. Det handler om en game changer på linje med da smarttelefonen kom på markedet.

Apropos gammel vs. ny teknologi når det gjelder biler hadde jeg for noen dager siden en litt artig opplevelse her i Århus. I forbindelse med et biltreff var det ganske mange sportsbiler samlet i byen. Ved et lyskryss sto det bl.a en eldre Corvette med brølende V8 motor og sidepipes, en Ford GT samt bl.a en Tesla Model S P90D. Jeg lå bak Tesla'en i lyskrysset og tenkte at tiltross for at den var helt stille og uten et voldsomt bråk fra en hissig V8 motor klarer den 0-100 Km/t på under 3,5 sekunder og er dermed med relativt god margin den hurtigste bilen i feltet. Det er sannelig nye tider vi opplever for tiden og den gamle Corvetten virket bare gammeldags og harry. Ford GT har jeg imidlertid alltid likt og den er stadig en temmelig fin bil, men når man tenker på at Tesla'en er hurtigere med hele familien på fem personer + vovse skjønner man jo at veldig mye har skjedd på kort tid... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos elbiler så har BMW faktisk en ganske lang historie med ulike bilmodeller helt tilbake til E10 "02" (den aktuelle orange 02'en har jeg sett i virkeligheten)... :)

http://www.techinsider.io/history-of-bmws-electric-cars-2016-5

large.bmw-electric-car-lineup.jpg.53ef46

Vi har tidligere diskutert 3D printere/scannere i tråden og utviklingen går utrolig fort på dette området. Det man ser i denne videoen er nesten ikke til å tro og hvordan det hele fungerer er nesten enda mer utrolig. Dette er virkelig science fiction på virkelig... skikkelig kult... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 917 (1968-1973) er etter min mening en av de aller fineste racingbilene som er bygget. Som artikkelen nevner ble det også bygget en 917/30 variant spesielt for Can-Am (Canadian-American Challenge Cup) som gikk i årene 1966 tom. 1987. Den hurtigste versjonen av 917/30 hadde opp til og med 1580 HK fra en flat V12 motor på 5374 cm3 fordelt på kun 800 Kg. 0-100 Km/t gikk løs på 2,1 sekunder, 0-200 Km/t tok 5,3 sekunder, 0-300 Km/t tok 11,3 sekunder og topphastigheten var som best 409 Km/t.

http://petrolicious.com/iconic-racing-porsche-is-pure-happiness

large.porsche-917-10.jpg.15231d82f11cb28

Jeg synes at denne testen mellom den nye Mecedes-Benz E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie er ganske fornuftig. Mat Watson, som tidligere var programleder på Youtube kanalen Carbuyer, har startet opp en ny kanal på Youtube (Carwow) og bortsett fra rimelig fornuftige biltester er den store tingen at alt filmes i 4K... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker har kommet en lang vei siden han laget den første "Urban Outlaw" filmen i 2012 om sine egne gamle og ombyggede 911'er (urmodellen 1963-1973). Den gangen var han en relativt merkelig og obskur britisk type med fillete klær og dreadlocks (bosatt i Los Angeles). Idag er han en del av det gode selskap og figurerer sogar i de offisielle reklamefilmene fra Porsche. Vi har fulgt ham (nesten) hele veien i denne tråden... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21. mai 2016 at 19.42, Fredrik skrev:

Jeg synes at denne testen mellom den nye Mecedes-Benz E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie er ganske fornuftig. Mat Watson, som tidligere var programleder på Youtube kanalen Carbuyer, har startet opp en ny kanal på Youtube (Carwow) og bortsett fra rimelig fornuftige biltester er den store tingen at alt filmes i 4K... :)

Artig å se at jeg ikke var helt på bærtur når jeg prøvekjørte nye E-klasse. På spørsmål om hvilken som er best avhenger nok om man foretrekker komfort eller begge deler (sport og comfort). Jeg ser også at det påpekes billige plast detaljer i E-klassen og det hadde jeg ikke ventet å finne, til og med på rattet var det billig plast. Jeg er av den typen som var skeptisk til interiørdesignet, men det var helt til jeg selv kjørte bilen. De to skjermene er fantastiske og absolutt verd sine heftige merpris. 

Men jeg er overrasket over at den nå 6 år gamle F10 henger så godt med, at det skulle gå så lang tid før den virkelig ble utfordret synes jeg er bra. Som han sier så skulle man ikke tro at denne skal gå ut av produksjon ved enden av dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... dagens 5-serie er stadig og har alltid vært en veldig kompetent bil i den øvre middelklassen (for å bruke en tysk klassifisiering). Utviklingen går utvilsomt videre rent teknisk, men jeg tenker at F10/F11 er en fantastisk fin bruktbil... om ikke den fineste bruktibilen man kan kjøpe idag i denne klassen. Jeg tror helt klart at F10 om noen år kommer til å få et like bra rykte i relasjon til å være en eldre BMW som E39 har vært frem til idag.

Når dette er nevnt er det egentlig litt merkelig hvordan noen generasjoner av de ulike BMW seriene skiller seg positivt ut i forhold til andre. E39 var et fenomen og for E60 var det kanskje litt som å hoppe etter Wirkola (for de som er kjent med det begrepet), men jeg tror ikke at E60 objektivt var en signifikant mye dårligere modell. F10 står seg bedre designmessig enn E60 synes jeg, men E60 har modnet med årene og virker på mange måter finere idag enn da den var ny (sikkert fordi E39 nå begynner å bli en gammel bilmodell). Jeg savner imidlertid at noen begynner å fokusere på BMW's kanskje mest interessante motor etter BMW S70/2 V12 motoren i McLaren F1... nemlig S85B50 V10 motoren i E60 M5... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik skrev:

Absolutt... dagens 5-serie er stadig og har alltid vært en veldig kompetent bil i den øvre middelklassen (for å bruke en tysk klassifisiering). Utviklingen går utvilsomt videre rent teknisk, men jeg tenker at F10/F11 er en fantastisk fin bruktbil... om ikke den fineste bruktibilen man kan kjøpe idag i denne klassen. Jeg tror helt klart at F10 om noen år kommer til å få et like bra rykte i relasjon til å være en eldre BMW som E39 har vært frem til idag.

Når dette er nevnt er det egentlig litt merkelig hvordan noen generasjoner av de ulike BMW seriene skiller seg positivt ut i forhold til andre. E39 var et fenomen og for E60 var det kanskje litt som å hoppe etter Wirkola (for de som er kjent med det begrepet), men jeg tror ikke at E60 objektivt var en signifikant mye dårligere modell. F10 står seg bedre designmessig enn E60 synes jeg, men E60 har modnet med årene og virker på mange måter finere idag enn da den var ny (sikkert fordi E39 nå begynner å bli en gammel bilmodell). Jeg savner imidlertid at noen begynner å fokusere på BMW's kanskje mest interessante motor etter BMW S70/2 V12 motor i McLaren F1... nemlig S85B50 V10 motoren i E60 M5... :)

Ja utviklingen går unna. Det er neimen ikke en enkel oppgave bilprodusentene har med å designe samt konstruere en modell som skal holde seg frisk i 6-7 år. Er helt enig i at F10 i dag fremstår som en super bruktbil, dette kan i mange tilfeller være riktig mye bil for pengene. 

E39 var en høydare synes jeg, en utrolig lekker bil som var overlegen på det meste. Kanskje den beste 5-serien som er laget? Jeg tror også at F10 i fremtiden kommer til å ha en høy stjerne, delvis pga bilens design men også da den med tiden har vist seg å være en riktig så velbygget og bra. E60 hadde her dessverre noen svin på skogen, her er F10 noe helt annet :) Men igjen, så har E60 vokst på meg noe voldsomt og jeg synes den i dag føyer seg fint inn i rekken av 5-serie generasjoner. Den er liksom ikke noen "grå andeunge" slik den startet sitt liv. 

Jeg er en av de som er litt urolige for hvordan neste 5-serie blir, det er en tøff arv å leve opp til. Om BMW gjør slik det har gjort med nye 7-serie så tegner det bra, men konkurransen er tøff i dette segmentet. F10 har til nå vært en formidabel suksess for BMW, man skal tilbake til Mercedes W124 for å finne en bil som har solgt i flere eksemplarer i dette segmentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...